Kiekkojen kasailu, vinkit sun muut hässäkät

Jostain vanhasta ajokelvottomaksi räjähtäneestä rungosta saa puuhattua näppärähkön d-i-y -rihtauspukin pätkimällä emäputkesta vino- ja vaakaputken irti, kääntämällä takahaarukkaosan ylösalaisin ja laittamalla satulaputkesta johonkin joulukuusen jalka -tyyppiseen tötteröön pystyyn. Chainstayhin asentamalla sitten jokin sopiva pulttiviritys sivuttaisheiton tsekkaamiseksi. Mun työharjoittelupaikassa on tämmöinen, vallan näppärä peli on.

Sivuttaisheitto on korjaantunut parhaiten vähäsen kerrallaan, eli oon ruuvannut sivuttaisheiton tsekkaamiseen tarkoitetun pultin niin, että se hipaisee ihan vähän eniten sivulle heittävää kohtaa ja korjannut heiton niin, että ei enää hipaise ja sitten taas siirtänyt millin pari sitä pulttia lähemmäs kehää, että se koskettaa taas sitä vähän, korjannut etc. ja välillä kääntänyt kiekon toisinpäin pukkiin ja korjaillut toiselta puolelta.

Pystyheittoa olen korjannut laittamalla teipinpalat pinnoihin niihin kohtiin, josta heitto alkaa ja loppuu ja sitten kiristellyt koholla olevalta puolelta ja löysännyt muualta. Sitten taas sivuttaisheiton tsekkaus uudestaan jne.

Oon kokeillut myös ruuvinväännintä, mutta pinnat meni vähän liiankin kireäksi alkuun. Lienee parasta olla väännin, jossa saa kierrosnopeuden tosi pienelle.

Itselläkin tän touhun opettelu on vasta alussa. Ensin oli helvetin vaikeaa, mutta nyt on alkanut sujua mukavasti. Hyvä taustamusa + kiireetön meininki on tärkeää!

Mä käytin sivuttaisheiton tsekkaukseen maantiefillaria ja sen suoraksi tietämääni etuhaarukkaa etukiekolle. Jarrulänkeä vähitellen tiukemmalle, niin siitä se lähti suorenemaan. Takakiekon kanssa menikin ihmettelyksi.

Siis sillä ruuvivääntimellä pistin tosi hellästi vain kiekon alkukireyteen, ei missään nimessä mitään “hienosäätöä” sillä. Hajottaa vain nippelit.

John S. Allenkin virittelee kiekkoja korvakuulolta, tuolta löytyy sävelkorkeudet erilaisille pinnoille:

Nostetaas tätä.

Nyt himottaisi tehdä omaan 26" maasturiin uusi etukiekko ja tuollaista radiaalia tekisi mieli. Tuossahan pinnat lähetevät vain suoraan navalta kehälle?

Kun laskeskelee pinnojen pituutta laskurilla täytyykö ottaa jotenkin huomioon että on tekemässä radiaalia eikä ristiinpuolattua?

Kun tajuaa laittaa laskuriin “0-ristiin”, niin pitäis onnistua. Se on varsin paljon lyhyempi ristiinpuolattuja kavereitaan, joten tarkkana vaan. Mikään ei muuten vituta enempää kuin väärän mittaiset puolat.

Huomioin muuten tässä yhtenä päivänä koulun pihalla yhden kommuutterimaasturin puolauksen. Edessä radiaali, takana puoliradiaali, eli toinen puoli suoraan vanteelle navalta, ja toinen pykälän verran vinoon. En ole saanut kuskilta kyseltyä kestävyydestä, mutta jotenkin tuntuis vähän jännältä tuon takakiekon osalta ainakin.

konkeli - 48 minutes ago » Edessä radiaali, takana puoliradiaali, eli toinen puoli suoraan vanteelle navalta, ja toinen pykälän verran vinoon. En ole saanut kuskilta kyseltyä kestävyydestä, mutta jotenkin tuntuis vähän jännältä tuon takakiekon osalta ainakin.
Mavicilla on useampikin tuolla tavalla kasattu valmiskiekkosetti. Nehän ei sitten toimi levyjarujen kanssa (toivottavasti ei tuu yllärinä kenellekään).

Ei noissa vaihdepakallisissa puoliradiaaleissa varmaan oo sinänsä mitään ongelmaa, ku se jännite on kuitenki sillä voimansiirron puoleisella pinnastolla paljon suurempi ku radiaalisella. Luulis varmaan olevan tasapainoisempikin noin puolattuna, kun eikös radiaali oo jäykempi samalla kireydellä?

Fuuuk.

Eilen otin eteeni uuden proggiksen, johon tuli jopa oikeanmittaiset puolat. Puolasin puoliunissani väärin, ja aloitin rihtauksen huomatakseni yhden pinnaperheen jäävän löysälle. Säädin, säädin lisää ja vielä enemmän ja lopputuloksena on varsin kaunis kiekko, jossa on heittoa enemmän kuin haarukassa tilaa ja osa nippeleistä pohjassa ja/tai pyöreiksi vedettyinä.

En mä osannutkaan enää. Pakko pistää häntä koipien väliin ja viedä vekotin kauppaan.

Tarinan opetus:

Älä tee näitä hommia väsyneenä, nestehukassa, nälkäisenä tai jotenkin muuten suorituskyvyltä vaillinaisena. Myös jos näyttää siltä, että metsään on menossa, niin ei kannata pistää hampaita irveen ja tehdä hommia yli puolen yön.

Tarinan toinen opetus:

Jos tuntuu proggikset hankalilta, niin annan ilomielin käyttökiekkojen rakentamisen ammattilaiselle. Sikailuhommat erikseen.

Pitänee sitten mainita, että mulla on todisteet siitä, että muutaman (neljän tai viiden) oluen nousuhumala parantaa suorituskykyä, koska toinen mun ikinä kasaamista kiekoista oli tuossa tilassa tehty ja se on toistaiseksi myös paras tekemäni.

Suorana on pysyny hyvin, ei mitään ongelmia!

Etukiekon kasaus onnistuu myös tällaisella virityksellä. Mustat nippusiteet kertovat mistä kohtaa puolia pitää kiristää.

Mä satuin löytämään himasta pultin, mistä lie tullut, jossa on sama kierre kuin canti-tapin sisällä, ja jonka pää on iso mokkula, jossa on tasan lyijykynän kokoinen reikä. Toisin sanoen sen avulla saa canti-tappiin kiinni lyijykynän, kohtisuoraan vannetta kohti, jonka etäisyyttä vanteesta voi säätää. FTW!

Muotoilenpa uudelleen: Kuinka pitkälle pinnoja voi kiristellä? Niin paljon kuin tarve vaatii ja kunhan ei vannenauhaan asti ota? On meinaan aika pitkät nuo DT:n pinnat.

Joo, ei kai siinä mitään rajaa kun kuitenki kierteet loppuu jossain vaiheessa, eli yleensä ku pinna sojottaa jotaina 3 mm nippelin yli.

Nimin. uudestaan pinnakauppaan

syvissä aeroprofiilivanteissa on se hyvä puoli että puolat ei yllä törröttämään kehän sisäpuolelta. mutta kuten samuli sanoi niin kun kierteet loppuu niin sitten ne loppuu ja mars takaisin kauppaan vaan. näin kävi myös mulle ekan ja toistaiseksi ainoan kiekkoprojektini kanssa.

Joo pinnakauppaan se on kai lähdettävä. Kiristelin tuossa jokaisen pinnan niin pitkälle kuin ruuvarilla sai pinnojen jäädessä silti löysiksi. pinnat tulevat paikoin jo just jotain kolmea milliä ulos. sais olla varmaan 5 milliä lyhyemmät että kiristely onnistuis ruuvarilla rihtauspisteeseen. DT:n laskuri perkele!

Kokeile vertailun vuoksi mitätää UBIn laskuri antaa pituudeksi. Mä sain nimittäin myös DT:n laskurilla liian pitkät puolat ja niin tai käydä myös Laurille. UBI-laskuri sen sijaan kertoi mulle totuuden.

Mulla ainakin DT:n laskuri on aina antanut oikean mittaset pinnat. Ehkä sä et vaan osaa käytää sitä? :wink: Noita valmiita osia/mittoja on siellä sen verran paljon että todellinen sekaannuksen vaara on olemassa.

5mm virhe pinnan mitassa on jo tosi paljon. Ainoat konstit jolla saa tuollaisia mittavirheitä on väärän ristiin-luvun ilmoittaminen tai matalalaippaisen navan mittojen käyttäminen korkealaippaisen sijasta. Jos esim käyttää kolme-ristiin tuloksia ja sit tekeekin kaks-ristiin niin saa varmasti tuollaisen 5mm virheen tai enemmän.

Mulla tuli liian pitkät pinnat, ku mittasin tavallisella viivottimella kaikki mitat ja vielä… kröhöm… kasasin 32 reikäiseen napaan 36 reikäisen kehän. No kuulemma kuitenkin kestänyt kyseinen (etu)kiekko ainakin toistaiseksi kasassa.

Mutta se hyvä puoli tuossa väärillä pinnoilla kasaamisessa on, että siitä näkee jo silmämääräisesti oikean pituuden, eikä kaiken maailman laskureiden kanssa tarvi enää pelleillä :slight_smile:

DT:n laskurissa laipan etäisyys määritetään akselin ulkoreunasta, kun taas useimmissa muissa laskureissa mitta otetaan navan keskikohdasta laippaan. Tämän vuoksi DT:n laskuri saattaa antaa “väärän” tuloksen, jos sinne kerran syöttää väärät mitat.

Suosittelen lämpimästi Sheldoninkin käyttämää spokecalc.xls laskuria. Laskuri sisältää myös aika mittavan databasen. Löytyy Sheldonin sivuilta, en jaksa linkittää.

Ei, vaan:

Oon joskus läksyttäny itteeni juuri tuosta ohjeiden lukemisesta tarkemmin, mutta eihän sitä innostuksissaan malta…