Ketjuongelmia

Eka posti, hei kaikille. Täältä on löytyny neuvo jo muutamaan ongelmaan.

Tässä on likasessa kunnossa pyörä jonka oon itte värkänny kasaan erinäisistä paikoista hankituista palikoista. Oli alkukesän vaihteellisena, sitte pari kuukautta sinkulana ja nyt ollu noin kolme kuukautta fiksinä, omasta mielestä erittäin mukava ajaa.

Putket on jotain Columbusta, revin tarran ennenku tiesin asiasta mitään, Tunturi Urban -merkkisenä myyty pyörä alunperin. Ofmegan osasarjaa se mitä jäljellä on. Takakiekko tilattu Saksasta, Halo Aerorage Track. Etukiekko jostain vanhasta Peugeot mixtestä. Jakkara ja polkimet Cannondale maasturista. Huomatkaa tasaseksi rälläköity isompi eturatas, toimii erinomaisesti ketjusuojana, oli kulunut muutenki. Bilteman kumit ja ketju. Ketjulinan pitäs olla ehkä kahen millin heitolla suora.

Minulla on ilmaantunu selittämätön ongelma tuon pyörän kanssa, nimittäin ketjun kireys vaihtelee riippuen nimenomaan polkimien asennosta. Etu-ratas on silmämääräisesti suora, samoin kuin polkimien akseli. Kireys vaihtelee kuitenkin selvästi. Voiko johtua ketjun venymisestä, tai vaikuttaako silmämääräisesti huomaamattoman pieni taipuminen polkimien akselissa tai etu-rattaan suoruudessa tuohon, vai voiko syy olla jossain muualla?

Edit: pienempi kuva.

Tässä pyörässä on oikea asenne!

Ketjun kireyden vaihtelu johtuu todnäk soikeasta eturattaasta (harvempi eturatas on täysin pyöreä) tai eturattaasta joka ei ole ihan keskellä kiinni. Pyöritä polkimet siihen asentoon missä ketju on kireimmällä, löysää eturattaan pultteja ja koputtele ketjuun. Kiristä pultit. Saattaa auttaa. Tai silmämääräinenkin eturattaan asettelu.

Eturatas on soikea.

Käännä pyörä nurin, Löysää rattaanpultteja hieman ja ala pyörittää kampia. Naputtele jakarillä vähän ketjua.
Kiristä yhtä rattaanpulteista, pyöritä kampia, naputtele ketjua, kiristä toista rattaanpultti (ei sitä viereistä vaan seuraavaa), toista tätä.
Kun saat kaikki pultit hieman kireämmälle voit keskittyä napauttamaan ketjua vain niissä kohdissa, kun ketju on selvästi kireämmällä. Tarvittaessa löysää ja kiristä pultteja saadaksesi naputtelulle vaikutusta.

Jepjep. Kiitoksia nopeista neuvoista. Kyllä ton ongelman on pakko johtua siitä että etu-ratas on vaan aivan muualla ku keskellä, sitä oon nimittäin irrotellu kahestikki ajattelematta asiaa.

Joko jotain biopace-hässäköintiä (???) tai eturatas ei ole kohdallaan tai on muuten vaan soikea. Mut ei se niin vakavaa oo, Sheldonikin ajoi biopacella. Biopacen kanssa pitää vaan kiristää ketju niin, että se soikea hammasrata on ns. poikittain ketjuun nähden, ettei ketju hirtä kiinni.

Mulla oli silmämääräisesti suora keskiöakseli, jonka totesin lopulta vääntyneeksi, mutta se aiheutti enemmänkin rattaan heilumista sivusuunnassa. Sais olla aika kiero, jos ketjun löystyminen ja kiristyminen johtuis keskiöstä.

NKOTB - 14:30, 13.11.2009 » Biopacen kanssa pitää vaan kiristää ketju niin, että se soikea hammasrata on ns. poikittain ketjuun nähden, ettei ketju hirtä kiinni.
Täh?

Hehei, toihan on samalainen ku mun entinen!

Jos noi rattaatkin on samat ku siinä, niin ne on ihan naurettavan pehmeetä tavaraa. Kuluivat aivan silmissä. Eli voivat helposti olla soikeita tai epätasaisesti kuluneita. Yli 42h ratasta tohon ei tahdo 42mm ketjulinjalla mahtua, ennen kuin ottaa takahaarukkaan. Kun bcd oli 144, niin niin pientä 1/8" ratasta oli vähä hankalaa löytää. Gebhardt ainakin niitä kuitenkin tekee(singlespeedshopissa ja best brakesissä myydään).

Se putki on muistaakseni Columbuksen Cromoria, eli muistaakseni tuplaohennettua. Ei ihan kaikkein keveintä, mutta kohtuullisen kuitenkin. Ja niin jäykkää, että suositellaan sopivaksi myös isompiin runkoihin.

Asiallinen pyörä tosiaan!

joope - 17:39, 13.11.2009 »
NKOTB - 14:30, 13.11.2009 » Biopacen kanssa pitää vaan kiristää ketju niin, että se soikea hammasrata on ns. poikittain ketjuun nähden, ettei ketju hirtä kiinni.
Täh?
Voiko sen muka sanoa vielä selvemminkin? Okei, kokeillaan. Ratas pitää olla siinä leveimmässä asennossaan, kun laittaa ketjun kireälle. Siis niin, että sen soikion kärjet on klo 12 ja 6 kohdalla.

Nyt ymmärsin mitä tarkoitit. Itsestäänselvyys, mutta ehkä ei kaikille.
“Hammasrata poikittain ketjuun nähden” herätti mun mielessä ihan muita, toimimattomia ajatuksia.
Itse yleensä sanon niin, että ketju ei kireimmilläänkään saa olla liian kireällä.

Kaikki eivät ehkä tunne " Biospace " ratasta, joka on siis soikea muodoltaan, eikä täysin pyöreä. Ajatuksena noissa oli se, että poljinkampien kuolokohtia, kohtia joissa jaloista niille kammille saadaan vähiten vääntöä, helpotetaan rattaalla, joissa säde on lyhimmillään ko. kuolokohdan kohdalla. Lyhyt säde = pienin vääntövastus.

Ajatus oli hyvä, mutta se häiritsee tasaisen pyörityksen käsitettä, ja aiheuttaa juurikin jatkuvaa ketjulinja nousua ja laskea ja kireyden muutoksia ketjuun. = Haitat olivat hyötyjä suuremmat. Voin lisätä vielä sen, kun itselläni on yhdessä kilpurissa moiset, että myös etuvaihteen säätäminen menee hankalaksi. Ketjun jatkuva nouseminen ja laskeminen on ikävää siinä vaihteen tarkassa säätämisessä.

Olen vain niin pihi, että nuo rattaat pitää ajaa loppuun, ennen kuin vaihdan uudet.

Ero on pelkässä rattaassa, pulttien muodostama kehä on täysin pyöreä ja samanlainen, kuin pyöreässä ketjurattaassa. Biospace rattaan voi siis korvata myöhemmin täysin pyöreällä rattaalla. Uusina noita biospace rattaita ei enää edes tehdä, pyörätohtorilla on muutama vanha jäljellä.

Soikea ratas sopii erityisen huonosti systeemiin, jossa ei ole jousitoimista ketjunkiristintä. Oikein tarkasti ajatellen sitä biospace ratasta ei saisi moisessa yhdistelmässä edes käyttää. Ratkaisu on tuolloin teknisesti täysin epäpätevä ja puoskaroitu. ← asiaa kannattaa nyt ajatella. Ketjun löystyminen voi pudottaa sen paikaltaan.

Myös rattaan jonkinasteinen muu pettäminen ja kulahtaminen voi aiheuttaa kireyden muutoksia pyörittämisen funktiona. Jokin on silloin rikki, ja se rikkinäinen kohta pitäisi vaihtaa ehjään.

Tuure

-.-

Muilla valmistajilla on silloin tällöin ollut biopacea (ilman s-kirjainta) vastaavia virityksiä Shimanon jälkeenkin, tälläkin hetkellä esim Q-ring.
Soikeat rattaat ovat tietysti aina huono kelvoton ratkaisu ilman jousitoimista ketjunkiristyssysteemiä, eikä niiden hyödyllisyydestä muutenkaan olla yhtä mieltä.

Mulla on nyt taas toistaiseksi talvipyörässä toi 38 biopace edessä, kun en ehtinyt hakea sitä Surlya vielä (arvostaisin muuten sille kaveriksi 19z 3/32" ratasta).

Millään tuhansien ajokilometrien kokemuksella ei voi kerskua, mutta on tossa ainakin kunnolliset pitkät hampaat, joten ajelen sillä kyllä vähintään yhtä turvallisin mielin kuin vaihdepyörän rieskalla, josta on osa hampaista jo valmiiksi nyrhitty olemattomiin.

Ainakin Sheldonin mielestä Biopace toimii kelvollisesti myös fixissä. Itsellä kokemusta BPstä ainoastaan vaihdepyörässä. Siinä ei moittimista. Sheldon:

"Biopace and Fixed Gear

People are often astonished to learn that I ride Biopace chainrings on fixed-gear bikes. They imagine that there will be tremendous changes in chain tension as the chainring rotates. In practice, this is not the case. A 42 tooth chainring will generally engage 21 teeth against 21 chain rollers, regardless of its shape.

There is a slight variation in tension resulting from the varying angle between the two straight runs of chain as the axis of the chainring rotates, but this has not generally been of a sufficient magnitude to cause any problem in practice for me."
NKOTB - 21:54, 13.11.2009 » Mulla on nyt taas toistaiseksi talvipyörässä toi 38 biopace edessä, kun en ehtinyt hakea sitä Surlya vielä (arvostaisin muuten sille kaveriksi 19z 3/32" ratasta).
Yskä köh ymmärretty, laitetaan tulemaan.

OT kunniaan jne., mutta jos tuosta Tunskasta puhutaan ja jos ne rattaat on samat ilmeisesti alkuperäiset, kuin mun omassa oli, niin se ei ole biopace. Se on vain ihan tavallisesti soikeaksi vääntynyt, huonolaatuinen, sivuun asennettu tai epätasaisesti kulunut.