Ketjujen kuumavahaus

KMC S1 RB?

Mulla olis semmonen säkillinen, ehkä kymmenet uudet kasiketjut odottamassa rexin mustaa timanttia. Ultraäänipesurikin on tätä varten hankittu.
Mikäköhän olisi sellainen pesuaine jolla saisi oikeasti ultraäänessä räjäytettyä tehdasrasvat menemään? Tämän jälkeen voisi vielä jonkun ipa- huuhtelun tehdä mutta mihinkään monimutkaiseen liuotinrumbaan ei viitsisi lähteä

ainaki toi ylempnä mainitsemani mucoff drivetrain cleaneri tuntu iskevän KMChen aika osuvasti. eikyl hajuu ultraäänipesureista mut eikai se hirveesti käsin ravistellusta lasipurkista eroa. lopuxi huuhtelu vedellä ja sit jollain liuottimella?

Oh boy. :slight_smile:

Vähän tehokkaampi UÄ-pesuri puhkoo alumiinifolioon reikiä ja irrottaa maaleja. Ja se tunkeutuu vaivatta koloihin, mihin nesteellä on vaikea saada aikaan huljuttelevaa virtausta.

Tosin, ajattelin ite käyttää tähän hommaan tärpättiä ja lasipurkkia, koska uusissa ketjuissa ei ole likaa irrotettavaksi.

Pineline tehopesulla + kuumalla vedellä pesen ite kaiken mukaanlukien hiljattain tehdasrasvat kaksista shimanon ketjuista, huuhtelu runsaalla vedellä. Ei maksa paljon. Ja pesen samalla kamalla kans kotona kaikenlaista ikkunoista kylpyammeeseen et monikäyttöistäkin on.

Tämmöstä käytin töissä -

Toi on siis tiivistettä, laimennusohjeet pullossa. Tolla pesin myös kaikki likaiset osat, pakat, rattaat jne saastaiset jutut ja toimi hyvin niihin.

Oli lämmitettävä UÄ-pesuri, pistin lämmöt aina 55-60 C ja sitte tolla. Ekan pesun jälkee sit hetkeks purkkiin missä isopropyylia ja purkki sinne pesuriin suljettuna. Tuntu kyl irtoovan hyvin pelkällä tolla liemelläki, mutta varmistin aina lyhyellä (pari minuuttia) ipa-pesulla vielä.

Pineline voi olla jolleki ketjupinnoitteille turhan ärtsyä tavaraa, sillä lähtee ainaki jostain osistakin pintakäsittelyt, ja Shimanon kaveri sano joskus että Pineline voi pilata joidenkin hiilarikiekkojen jne pinnan. Et ei ainakaan unohda niitä sinne yön yli tai tunneiksi, jos sillä putsaa. Mut tää ei oo mitään tutkittua tietoa, muuten kuin yön yli unohtuneiden osien osalta - sen oon ihan itse kokeillu todeksi :smiley:

1 Like

Moi,

Kuumavahasin uuden, pestyn ketjun ja asensin sen. Helvetti mikä rallatus. Luulin johtuvan kuluneesta ja paskasta eturattaasta.

No nyt on eturattaiden Rolls Royce asennettuna, ja rallatus vähentyi, mutta rallattaapa edelleen kovaa polkiessa.

Kuuluuko tämä asiaan?

Sound of performance :handshake: welcome to performance club :handshake:

XD

9 Likes

Silcalla oli -30% alet ja tilasin putelin tota niiden Chain Stripperiä. Se on sivujen mukaan tarkoitettu tehdasketjurasvoille, mut ajattelin kokeilla saisinko sillä noi muutamat jäljellä olevat öljyketjut riittävän puhtaaksi vahausta varten.

2 Likes

Induktioliesi piti lämmön tasaisena ja vähän alle satasessa asetuksella 2.5, eli ei edes tarvinnut alinta tehoa. On vielä varaa tuosta laskea kun laittaa kannen päälle.

Kärsivällisesti noita paloja sai sulatella, koska en halunnu ylikuumentaa kattilassa jo olevaa vahaa. Seuraava kerta lienee nopeampi, kun vaha jo koskee kattilan sisäpintaa koko alallaan.

Meikä kärtsää vahat aina 4/9 liedel nii et koko kämppä haisee sit vaa yritän epätoivosesti tuulettaa. :face_with_spiral_eyes:

Jaa ei mun vahat vaan kärtsää, kamferi toki haisee mutta se on by design.

Eikö vahasta mene Ominaisuudet pilalle yli sataseen kuumentaessa?

Tiedä häntä, kuulemma vasta n. kahdessa sadassa asteessa alkaa tapahtua muutoksia. Kaipa se vaha nyt savuaisi merkittävästi eka? Suksivahoissa muuten usein rauta pyritään säätämään 160 C-asteeseen (mikä on usein saavuttamaton maksimi).

Vaikka ensimmäiselläkään ketjulla ei ole vielä sataa kilsaa ajettu, oon nyt vahannut muutamat erilaiset ketjut kattilassa kovalla suksivahalla (fluoriton). Paistomittari apuna. Ei tosiaan tarvi isolle pistää levyä. 1-1,5/5 riittää tässä tapauksessa ja lämmöt on silti lopulta selvästi yli satasen. Vaan kiva että käytössä on paksuseinäinen kattila (varaa lämmön hyvin) ja että se vaha on kunnolla juoksevaa. Ihan kevyt utu tuosta tulee ilmaan (vesihöyryä?) mutta ei omaan nokkaan niin havaittavaa hajua kuin suksia käsitellessä.

Olisi kyllä tähänastiset uppovahaukset jääneet mulla tekemättä, ellei olisi avaraa ja tuulettuvaa hallia hyödynnettävänä.

Edelleen suositellaan vahalle sitä vesihaudetta niin lämpö jää alle satasen. Silläkin on pärjännyt hyvin (paitsi ehkä sen Silcan taikasuklaan kanssa).

1 Like

Sekä Rexin että ZFC:n ohjeissa satanen on yläraja, luulisi että tähän on hyvä syy.

Päättelisin että syyt ovat ihan käytännölliset, ja etunenässä tietenkin turvallisuus. Jos tuommoinen kovasta parafiinista koostuva vahaplootu alkaa sulaa hiljalleen jo 60 asteessa, ei tavoitellun keittolämpötilan varsinaisesti tarvitse olla siihen nähden enää kaksinkertainen.

Koemielessä kiinnostaisi ehkä nyt laittaa talvipyörän ketjuvahaksi tuommoinen edellä mainitsemaani pehmeämpi (öljyisempi?) plussakelin suksivoide. Siihen liittyen mitään tiedettä mulla ei tässä nyt vielä ole tukena, lähinnä vaan näppituntuma.

Kertokaas mulle vesihaudepusseista.

Tein aluks semmosella, mutta ne pussit ei oikeen kestäny aina ketjun kanssa käyttöä, ja sitte sitä vahaa oli vedessä ja oikeestaan kaikkialla. Nykyään vaa uhrikattilassa vahat nii ainakaan ei sekotu turhaan vettä joukkoon tai sotke liikaa.