Ketjujen kuumavahaus

Ehdotan, että karistetaan öljyt sormista ja siirretään vahaan liittyvät jutut omaan topiciinsa.

Lämmittelin induktioliedellä vettä lämpötilaa seuraillen; lieden tarkkuus vaikuttaisi riittävän kuumavahailuun ilman vesihaudetta tai sähköistä haudutuspataa. Vaha on vielä kokeilematta.

8 Likes

Rexin vahapalat hallussa ja mökillä sellainen kahden levyn siirrettävä keittolevy. Nakkaanko vahapalat vain kattilaan vai pitääkö tässä alkaa hifistelemään erillisen astian ja vesihauteen kanssa? eikös sillon kiehuvaa vettä voi roiskua sinne vahan sekaan vai olenko käsittänyt jotain aivan väärin?

Ostin tonkan Pineline tehopesua jolla ajattelin puhdistaa ketjut varastorasvasta. Saavat muhia lasipurkissa viikonlopun yli. Olettaisin että tuo liuottaa rasvat tarpeeksi tehokkaasti. Jos on parempaa tietoa niin olen valmis kuuntelemaan.

The second [mistake] is soaking too long in solvents / de-greaser which can lead to
corrosive stress making metal more brittle (hydrogen embrittlement). I
have had customers soaking chains in degreasers or petrol for days,
which is not good.

Kirjoittaa zero friction cyclingin ketjuvahajehu. Onko toi nyt sellaista liuotinta joka noin tekisi niin en osaa sanoa.

1 Like

Rexi on myös tätä mieltä ja ymmärtääkseni siksi myyvät omaa ketjun pinnoitteet yms säästävää liuotinpesua. Joka toisaalta taitaa olla ympäristömyrkkyä. Motox tehopesussa ainakin alsa on mulla kihissyt ja aloin epäilemään ketjujenkin puolesta. En ainakaan pitkään lilluttelis.

Joo, löysinkin tuo wax zen master guiden. Ipassa voisi siis vielä pyöräyttää tuon liuotinpesun jälkeen.

Kettinginpesuhommiin muovipullo, ketju sinne, pesuliuos perään, korkki kiinni ja shake baby shake. Ei tartte loputtomiin liottaa, ja suhteellisen helppoa vaihtaa ainetta.

1 Like

Vesihaudehan on huolettomin ja helpoin tapa koska siinä vahan lämpötila ei voi nousta yli 100 asteen. Itse laitan vahat litran pakasterasiaan ja tämän pakasterasian pieneen kattilaan jossa sopivasti vettä. Ei tarvitse mitään erillisiä hauduttimia tai vahakattiloita, euron orthex-purkki tokmannilta riittää. Ei roisku vedet vahan sekaan kun pakasterasia on kattilaa korkeampi. Kattila pitää tietty olla niin pieni ettei pakasterasia pääsee kippaamaan siinä nurin.

Pelko on turha, koska vesi ei sekoitu vahan kanssa ja jos jotain roiskuu, niin vesi haihtuu 100-asteisesta vahasta varsin nopeasti. Ja homma vesihauteen kanssa toimii niin, että levy laitetaan täydelle teholle ja veden alkessa kiehua tehoa lasketaan niin, että vesi vain porisee.

2 Likes

Joo, ei sitä tarvitse odottaa kiehumiseenkaan saakka, vesitila on sen verran pieni, että vesi alkaa kiehua suunnilleen samantien yli. Eipä se vahan puolelle päätynyt satunnainen vesi tosiaan mitään haittaa, sen kun haihtuu pois. Itsehän käytän tarkoitukseen edelleen säilykepersikkapurkkia (vahan vaihtuessa vaihtuu myös purkki), vaikka viimeksi tuollaista tarkoituksella ostaessa tulikin lievä hintalappushokki (kolme euroa?!?).

Täs on nyt mitä nelisen vuotta vahailtu. En jaksa olla enää yhtä puristi kuin ennen, jolloin en päästänyt vahallisiin voimansiirtoihin ikinä mitään muuta voitelua kuin valitsemani merkin vahaa.

Mulla on kahdessa pyörässä Shimanon 11 v. voimansiirto ja niissä sama linkkimäärä, joten valmistelen näihin kyseisiin pyöriin aina kuusi ketjua valmiiksi odottamaan ja kierrätän kahdessa eri pyörässä samaa ketjuvarantoa. Sitten jos arki tulee harrastusten tielle niin lisään ketjuun Peaty’s Dry Link Lubea joka on Squirtin tapaan vahaa vesiemulsiona ja olen havainnut tämän toimivaksi.

Waltoweli joskus kertoi tekevänsä vahahommia uunissa. Tästä inspiroituneena oon todennut että uutta vahauskierrosta odottavat ketjut voi pestä kuumassa vedessä ja tämän jälkeen kuivata kiertoilmauunissa. Uunilämpimään ketjuun vaikuttaisi tarttuvan vaha tiukemmin, mikä ehkä auttaa ketjujen ulkopintojen suojauksessa ruostumiselta. Varmaan siksi että ketjussa ei ole vähääkään kosteutta ulkopinnoilla vahaan upotettaessa.

4 Likes

Hmmm… tuntuis äkkiseltään helpolta vaihtoehdolta pistää vahat ja ketjut uuniin kertakäyttöisessä aluvuoassa. Tai hakea dedikoitu vuoka kierrätyskeskuksesta.

Mulla homma lähti siitä kun pikkunen kattila ei oikein ottanu riittävästi tulta alleen induktioliedellä ja jotain tartti tehdä. Onhan siinä vähän säätöä ja kattilaa joutuu tietty käsittelemään patakintain.

Tehdasrasvojakaan ei tarvitse poistaa, kunhan maustaa ketjuvahakiusauksen Silca Stripchipillä.

Kuulemma kmc ja joku muu taho oli jo messuilla esitellyt tehdasrasvatonta ketjua, mikä avaisi vahauksen ihmisille, jotka ei halua uutta harrastusta siitä itselleen. Tommonen ketju ja hyvä märkävaha ois aika täydellinen yhdistelmä 90% pyöräilijöistä ja selvä päivitys ketjuöljyistä. Aloitin vahauksen keväällä ja katselen vähän miten toi talvi sen kanssa menee, että siirrynkö itekin talvipyörässä suosiolla märkävahaan.

Mä oon vähän ite kääntymässä tuon Silcan nestemäisen stripperin kannalle. Jotenkin tuntuu tutummalta metodilta tuommonen nesteiden kanssa läträäminen, mutta ainakin tuon viteon mukaan saisi laimennettuja hävittää viemäriin.

Toimiva sekin! Itsellä ei vaan kantti kestä kaataa noita viemäriin ja lähin kontti mihin ongelmajätettä saa viedä on yli 100m päässä :smiley:

No joo, ei se 'mannin kulmalla oleva konttikaan kovin kaukana kyllä ole

Ja tosiaan pari minuutti googlattuani, Silcakaan ei väitä tuon litkun olevan viemäriturvallista kuin ennen käyttöä, rasvojen kanssa ei sit enää voikaan viemäröidä, tietenkään…

1 Like

Pitää kai täälläkin merkitä eriävä mielipide pöytäkirjaan, eli ikinä en ole tehdasrasvoja poistanut (paitsi yhden kerran rasvan määrän arvioimiseksi, sitä oli siis yhdessä ketjussa peräti 0,4 g) enkä ole havainnut tämän aiheuttavan mitään erityisiä ongelmia. Disclaimer: keinotekoiset testiasetelmat, joissa ketju ajetaan yhdellä vahakäsittelyllä loppuun, voivat tuottaa erilaisia tuloksia.

Onko kuumavahatut ketjut aina hiljaiset? Mulla Peaty’s Dry Link Lube toimii hienosti sinkulassa ja parissa vaihdepyörässä, mutta 11-vaihteinen campa pitää rasittavaa raksutusta. Saman valmistajan all-weatherilla campakin hiljenee, mutta kaupanpäälle saa mustaa töhnää voimansiirtoon.