Ketjujen ketju

Mulla on nuo molemmat, tosin Izumilla en ole ajanut. Izumi näyttää perusmummikselta, joten ottaisin ehdottomasti Sramin, zenista viis. Sramistakin sitten se niklattu versio.

Bushingless bad, bushing good. Siis kulumisen kannalta. Meteli nyt riippuu ketjulinjasta ja palikoiden laadusta.

mitä on bushing?

Se on se holkki minkä sisällä ketjun tappi on. Vaihdepyörien ketjuista se on jätetty pois jotta ketju taipuisi enemmän sivusuunnassa. Sittemmin se on jätetty pois useimmista muistakin ketjuista, säästösyistä. Valitettavasti.

SuicideHub - 20:28, 10.6.2009 » YBN Incomparable strong bmx/freestyle/track halflink ketjut on kyllä huvittavia.

Identtisen näköisiä ketjuja samanlaisessa peltipurkissa on näyttänyt olevan myynnissä muillakin nimillä (esim. blank), en sitten tiedä niistä…

Mulla on ollut noita vastaavia parit eikä ne mitenkään ihan älyttömästi ole mun käytössä venyneet, aina välillä kyllä pitävät ihmeellistä natinaa. Mutta joo, enpä noita nyt kyllä voi varsinaisesti suositella. Painaviakin ovat.

Henk.koht. suosikit tällä hetkellä (molemmat varsin halpoja Probikekit.com:issa) 1.) KMC k710 ja 2.) Miche Pista (EDIT. MYÖHEMMIN PASKAKSI HAVAITTU, ÄLÄ OSTA)

joope - 20:46, 10.6.2009 » Se on se holkki minkä sisällä ketjun tappi on. Vaihdepyörien ketjuista se on jätetty pois jotta ketju taipuisi enemmän sivusuunnassa. Sittemmin se on jätetty pois useimmista muistakin ketjuista, säästösyistä. Valitettavasti.
[Sheldon sanoo](http://www.sheldonbrown.com/chains.html) et bushingless on parempi, koska siihen muodostuu luonnostaan sellainen [i]oil flow[/i], joka poistaa ketjusta lian! [b]Zen![/b]

“…there is a natural self flushing action that brings dirt and sand out of the chain instead of into it…”

Kiitti jussi Miche Pista ja k710-vinkistä, pitänee lähestyä probikekittiä.

jussi - 8:05, 11.6.2009 »
SuicideHub - 20:28, 10.6.2009 » YBN Incomparable strong bmx/freestyle/track halflink ketjut on kyllä huvittavia. Identtisen näköisiä ketjuja samanlaisessa peltipurkissa on näyttänyt olevan myynnissä muillakin nimillä (esim. blank), en sitten tiedä niistä...
Mulla on ollut noita vastaavia parit eikä ne mitenkään ihan älyttömästi ole mun käytössä venyneet, aina välillä kyllä pitävät ihmeellistä natinaa. Mutta joo, enpä noita nyt kyllä voi varsinaisesti suositella. Painaviakin ovat.
Tulin muuten mitanneeksikin nuo ketjut, tai siis verranneeksi hätäapuclasukmc:hen. Olivat venyneet puolitoista lenkkiä, eli 3/4 tuumaa/19 milliä, joka on minusta kyllä aika paljon.

Tosin kun reilu kuukausi tarkottaa reilua tonnia, niin eihän ne nyt ihan ekalla polkasulla menny kuitenkaan, mutta todella nopeesti joka tapauksessa.

Mulla ne oli kyllä aika hiljaiset.

Edit: Mainittakoon nyt vielä, että ketjut olivat melko lyhyet. Välitys 42x16 ja chainstay aika tarkkaan 40cm. Venymä yhtä lenkkiä kohti on siis melko suuri.

SuicideHub - 10:44, 12.6.2009 » YBN Incomparable strong bmx/freestyle/track halflink ketjut on kyllä huvittavia.
Mulla oli nuo ketjut syksyn bmx:ssä ja kevättalven sinkulassa. Veny kanssa niin paljon että rattaan ja ketjun välistä paistoi aurinko läpi. Tosin rataskin oli aivan kamalassa kunnossa. Tällä hetkellä blankin half-linkit fixissä, mutta ajattelin hommata uudet ketjut siihen ja siirtää nykyiset bmx:xään.

Hain Saiturin Pörssistä Steed B.I.K.E.R. 6 speed MTB chainin hintaan 3,95€. Myös singleä ois ollu, mut tarttin kapeen.

Teemu - 16:59, 12.6.2009 » Mites tuo KMC k710SL Ti-Nitride? Ajaako joku tuommoisella? Kehuvat kestäväksi, kevyeksi ja hiljaiseksi. Ajattelin testailla lenkkipyörään tuommoista, kun tuo HKK Vertex rullaa pidemmän päälle ehkä hiukan raskaasti, vaikka muuten loistoketju onkin.
Vastaan itse itselleni. Nyt on pari lenkkiä tuolla 710SL Ti-N:lla tullut ajettua ja täytyy sanoa, että ei se ihan niin mullistavaa eroa Vertexiin tehnyt. Ketju oli lopulta 5 grammaa kevyempi kuin samanmittainen Vertex, vaikka kevennysreikiä on niin jumalattomasti. Nätistihän se rullaa ja on pykälän verran hiljaisempi kuin Vertex (eli siis todella hiljainen), mutta jos olisin tiennyt, että saavutettavat edut ovat näin vaatimattomat, olisi jäänyt hankkimatta.

Mutta kuitenkin. Olen tähän asti pitänyt Vertexia parhaana ketjuna ja tuo KMC on kevyempi, hiljaisempi ja jotenkin paremmin rullaavan tuntuinen, joten kyllä uusi voittaja on joka tapauksessa löytynyt. Jos siis haet huippuketjua fiksiisi, budjettia riittää ja NJS-leima ei ole merkityksellinen, niin osta tämä!

tuossa oli ylempänä kyselyä 3/32" rattaiden ja 1/8" ketjujen yhteensopivuudesta. Itselläni ollut myös vastaava setti ja suhteellisen äänetönkin. Nyt tuli vaan mieleen, että löytyykö ylipäätään normaalikierteellisiä takarattaita kapealle ketjulle? Ei ole ainakaan nettikaupoissa vastaan tullut. Ja mikäli kapeata ketjua käyttäisi niin löytyykö suosituksia?

Dura-ace-rattaita on ainakin joskus tehty kapeina. Mulla on yksi 15-piikkinen sellainen.

siis kapeeta fixiratastako?

Michea saa myös kapeana

Mulla on tuollainen sinkulamuunnoksen kokenut Kona tällä hetkellä käyttöpyöränä. Eli Surlyn ketjunkiristimellä ja 16/48 -suhteella toimiva voimansiirto, johon olen ollut aika tyytyväinen. Näin talven tullen ajattelin kuitenkin, että vaihtaisin hennon “vaihdepyöräketjun” (otin sen, koska se piti vähiten ääntä Surlyn kanssa sisäänajossa ja tuntui toimivan) johonkin vähän jämäkämpään sinkulaketjuun, johon voisi luottaa raskaassa talvipoljennassa.

Onko ideoita? Hintaa sais olla luokkaa parikymppiä ja ketjupalasten pitäisi olla symmetriset (ts. ei “suoria” ketjuja tms).

Renkaat ovat 28" (40), eli kilpapyörästä ei ole kyse.

[KMC tarjoaa nyt grindaukseen tehtyä halflinkkiä!

http://prollyisnotprobably.com/kmc-half-link-PINP-01-thumb.jpg](http://prollyisnotprobably.com/2009/12/kmc_1710_half_link_grind_chain.php)

Kerää varmaan kivasti scheissea tuo ketju…

EDIT grindausta, vittu joo. Kohderyhmä lienee kuitenkin aika narujalkaista sakkia.

Ne ketjut kai katkee lähinnä siksi, että levyt löystyy noista tapeista kun niitä aikansa takoo ja lopulta ne lipeää pois. Siihenhän toi ei auta, kun noi kyljet ei kuitenkaan oo samaa palaa, kun tossa on toi rako keskellä päällä. Se saattais auttaa, että olisivat yhtä kappaletta molemmin puolin, kun eivät pääsisi pois, vaikka löystyiskin vähä. Eivätkä pääsis ainakaan taipumaan sivulle samalla tavalla. Eli mahtaako tosta olla mitään apua?

Kai toi olevinaan suojaa tuota ratasta.

Mikolle: Riippuen sun voimansiirron ajomäärästä, kannattaa huomioida, että ketjun vaihtamalla saatat aiheuttaa vain ongelmia muun voimansiirron ollessa paljon ajettu. Tutki rattaat, ja jos ne on ihan heittotähtinä, niin ratakset kans kiertoon.

Perusketjuna toimii vaikka sramin pc-ygönen. Saa kaupasta.


Vetää sanattomaksi…