Keskustelua fillaripolitiikasta

Kannatan sekä rakenteita että kulttuuria.

Kiihkeimpiin kohtiin suojatien yhteyteen lisäkannustin väistämisvelvollisuuden noudattamiseksi ja muistamiseksi:

1 Like

Osataan sitä muuallakin: Jalankulkijat protestoi punaisia päin ajavia autoilijoita, joten kytät käänsi kostoksi valot vihrelle viideksi minuutiksi… autoilijoille. Jottei niiden tarttis ajaa punaisia päin.

Kuva pöllitty ilman lupaa:

Synkkä kartta.

1 Like

Toisaalta varmaan ainakin 85 % ihmisistä asuu noilla värillisillä pyöräilykartan alueilla. Joukkoliikenne on kyllä huonossa jamassa.

Osaako joku yhdistää noi piikkien jälkeiset laskut johonkin toimenpiteisiin?

Itse ajattelin että ne on vaa satunnaispiikkejä. Tai siis jos jonku teon takia on tullu alamäki niin miksi se ei ole jatkunut alamäkenä vaan palannu heti seuraavana vuonna normitasolle.

Toisin sanoen noi piikit voi olla esim aurinkoinen kesä.

Tilastokohinan ohella veikkaisin muutoksia tilastointiohjeistuksessa (ohjeet unohtuu nopeasti…) sekä käytännön mahdollisuuksia tilastointiin.

1 Like

"Kalasataman parkki on käyttäjilleen ilmainen, ja sen ovi avautuu vain voimassa olevalla HSL-kortilla, joten tilassa ei pyöri aivan ketä tahansa.

Mutta ovatko HSL:n fyysiset matkakortit monelle jo menneen maailman teknologiaa?

Ehkä meidän pitää tosiaan miettiä myös sitä, että tilaan pääsisi myös HSL:n mobiilisovelluksella. Tätäkin kehitetään, Lodenius vastaa."

2 Likes

Moni työmatkalainen haluaa tulla metrolle polkupyörällä mutta jatkaa joukkoliikenteessä jalan.

Kuullostaa omituiselta. Itse menisin pyörällä perille.

Jep, ois ollu tarvetta pumpulle Kalasatamassa, mutta tollasen kortin hankkiminen ei onnistukaan mistään ärrältä. Lopulta ratkastiin homma niin, et Nina laitto Rediin palautetta ja pari kuukautta myöhemmin sinne asennettiin julkinen huoltopiste.

1 Like

Mulla ei oikein edes riitä mielikuvitus keksimään kovin monta mahdollista matkaketjua, joihin liittyisi fillarin liityntäpysäköinti nimenomaan Kalasatamassa, kun lasketaan fillarin matkavauhdin ajansäästö vs säätämiseen kuluva ylimääräinen aika. Ehkä jostain Arabiasta/Korkeasaaresta/Sompasaaren kärjestä metron varrelle tai päinvastoin, mutta noilla tuskin täytetään tuon kokoista hallia ihan heti.

Sen sijaan steissin tunnelin tulevasta fillariparkista kyllä ennustan suurmenestystä ja liityntäpyöräilyn lisääjää jo ihan senkin takia että se on valmiiksi siellä missä lähijunat pysähtyvät, sen sijaan että pitää aina kävellä se %&%§£ 5 min esim. sporalta/-lle.

1 Like

Eikö ne Triplankin pyöräparkit ole enimmäkseen tyhjiä? Miksi päärautatieasemalla olisi eri?

Maalaiset jotka haluaa polkea omalla pyörällä myös Hesassa, kuten minä, kuskaa pyörää junassa.

Ihan yksinkertaisesti paljon isompi/tiheämpi palvelualue (eli enemmän potentiaalisia käyttäjiä), nopeusetu kaikkiin muihin vaihtoehtoihin verrattuna ja suora yhteys ulkomaailmaan etenkin Baanan suuntaan. Pyörä toki kulkee tarvittaessa junassakin, mutta päivittäisessä käytössä asemapyörä (eli joku riittävän rottaisa ettei pöllitä) matkan alkuun ja/tai loppuun voi alkaa olla houkutteleva vaihtoehto.

(Niin tosiaan Pasilastakin 1–3 km etäisyydellä on enimmäkseen vain puistoa ja metsää, siitä seuraavat pari kilometriä taas lähinnä merta. Onhan siellä toki potentiaalisia matkakohteita/-lähteitäkin ihan riittävästi, mutta niistä ei varmaan sitten hirveästi ole asiaa radanvarteen. En minä noiden nykyisten parkkienkaan käyttämättömyydestä olisi hirveästi huolissani, parempi että ovat olemassa kuin että puute estää pyöräliitynnän kehittymistä. Liikennetarpeet ja kaupunkirakenne muuttuvat kuitenkin suht hitaasti, ehkä joskus 10–20 v kuluttua nähdään oliko noissa järkeä…)

2 Likes
3 Likes

Hyvä vastaus, kiitos.

Olen kyllä vähän eri mieltä tuosta lisäyksestäsi. Tai siis joo toki on metsää ja merta siinä vieressä, mutta kun mietin päärataa kulkevan näkökulmasta, niin juuri Pasilassa mä säilyttäisin pyörää, jos pyörää ei saisi kuskata junassa ja mun työmatkat olisi minne tahansa Meilahdesta Kalasatamaan.

Steissiltä taas ihan lähiympäristön pääsee kävellen nopeammin ja metro luultavasti voittaa nopeudessa Baanan jo Ruoholahteen mennessä (kun huomioi sen pysäköidyn fillarin kanssa säätämisen).

Sinänsä toki fillarien liityntäpysäköintiin suhtaudun myönteisesti; Tokiossa asuessani niiden käyttö oli ihan arkea. Ja oletan muutenkin ettei täälläkään pyörien kuskaaminen junien työmatkavuoroilla tule loputtomiin olemaan sallittua. Mut siksi hodlaan bromptonia…

1 Like

Tripla on enemmän kohde kuin lähtöpää.
Lopulta varmaan aika harva lähtee töihin/reissuun pasilan asemalta vs moniko tulee sinne.
Ja tulijat on jättäneet pyöränsä jo lähtöasemalle.

Toisaalta hirmu harva myöskään tulee töihin pyörällä. Ainakin workery-pyöräparkit 1-tasolla on aina tyhjiä. Halleja 2kpl, kummassakin +250 pyöräpaikaa ja luokkaa 2-20 pyörää.

Itselle hyvä, kun pukkarissa on hyvin rajallinen määrä kuivauskaappeja, niin ompahan tilaa.

Niin tossa skenaariossahan se mun pyörä asuisi just siellä Triplassa, ja lähtöasemalleni kulkisin vaikka autolla koska täällä se on ylivoimaisesti nopein ja helpoin tapa liikkua ja lähtöasemalleni ei ole turvallista jättää pyörää. Tai sitten mulla olisi ihan oikea markettikäppäpyörä sitä matkaa varten.

1 Like

Tämä juuri oli pointtini, että koska lähijunat jäävät mihin jäävät, niin liityntäpyöräilijä on jo jossain Mechelininkadun kohdilla tai syvällä Krunassa samassa ajassa kuin julkisilla jatkava on hädin tuskin laiturilla/pysäkillä. Ja ihan ydinkeskustassa fillari nyt vaan on nopein.

Kyllähän Pasilasta hyvällä pyöräliityntäetäisyydellä on tosiaan Meilahtea, Vallilaa, Kumpulaa ja Kalliota eikä pelkkää viheraluetta. Liikennetarpeet (eli asuin- ja työpaikat isossa skaalassa) tosiaan muuttuvat yleensä aika hitaasti.

Mun mielestä on vaan hyvä, et Triplassa on ja Steissillä tulee olemaan isot hyvät paikat säilyttää pyöriä. Palvelee junantuomia ja -viemiä. Varsikinkin, jos tuohon pyörän kuljettamiseen junassa tulee joskus taas rajoituksia. Toivon ettei tule.

Duunimatka päärataa pitkin ja työpaikka esim Sörnäisissä tai Punavuoressa on vähän nihkeä pelkästään julkisilla. Juna+pyörä kombolla taas hyvinkin siedettävä. Silloin, kun pyörää ei vielä saanut kuljettaa junassa ruuhka-aikoina, ja etätyöt ei ollut niin yleisiä, oli kyllä jatkuva pieni stressi kaupunkipyörien riittävyydestä. Eli rottis asemalle ja jännityksen aihe vaan muuttui siihen, missä kunnossa se siellä viikonlopun jäljiltä löytyy.

Nykyään oma työmatka menee helposti päivittäin kokonaan fillarilla, mistä olen aika fiiliksissä. Tulee oltua enemmän toimistollakin sen takia.