Keskiöt

tommi - 19:49, 30.9.2009 » Miten paljon toi myöden antaminen tuntuu jaloissa halpa vs. kallis? Onko ero huomattava vai tunteeko sen vasta jos sitä oikeasti alkaa tunnustelemaan?
Jos ajaa tennareissa, niin suvaitsen epäillä havainnon paikkansapitävyyttä. Vakavammin ajeltaessa (ks. Karen kommentti) voi tulla toista mielipidettä vastaan.

nyt 4kk ketjun aloittamisen jälkeen. tuli itselleni pieni valaistuminen. ostin itselleni viikko sitten käyttämättömän 80-luvun rungon, jossa tuli mukana hattan irtokuulakeskiö. ei siis mitään njs kamaa, vaan joku halppis versio. olin silti yllättänyt kuin herkkä ja mahtava tuntuma oli. tosin en ole ikinä omistanut mitään kallista patruunakeskiötä. eli siltä osin en osaa sanoa mitään.

Kampien ja keskiöakselin taipuminen… LO-FUCKING-L. Miettikää sitä putkihimmeliä, mihin se keskiö on kiinnitetty. Riittää, kun hiukkasen kiihdyttää punaisista valoista, niin se ontto ja löysä nuudelirunko (teräs tai alu, ihan sama) joustaa sivusuunnassa jo useita senttejä. Älkää jumaliste tulko väittämään, että teidän umpimetallisten kampien tai umpiteräksisten keskiöakselien taipumat olisivat sen rinnalla millään tavalla havaittavissa. Ei, vaikka jalassanne olisivat Bettinin nimmarilla varustetut kultaiset Ergo 2:t.

Ei meidän tartte apinoida joka helvetin puheenaihetta, joka weightweeniesin hiilikuitupaperifoorumeilla käydään.

Itseasiassa, itselläni nuissa Michen kampi+keskiö yhdistelmissä huomaa erittäin selvästi että miten kammet/keskiö taipuu polkiessa.
Kesvyessä pyörityksessä eturatas menee suoraan, mutta kovempaa polkiessa huomaa selkeästi mitenkä eturatas niiaa sivulle.

Kyllä runkokin sivuttain taipuu toki runtatessa.

Maastopuolella enemmän ajaneena halpojen kampien ja laakereiden eron huomaa hetkessä.
Truvativin Stylo kammet tuli kokeiltua ja ihan muoviltahan ne tuntui. Kammet taipui runtatessa todella paljon. Vaihdoin takaisin XT:n kampiin.
XT:n laakrit ovat taasen ihan kuraa. Kahedt laakerit meni vuodessa lähinnä johtuen surkeista tiivisteistä. Vaihdoin XTR:n laakereihin ja samoilla on menty nyt 1,5 vuotta.

Michenkään akseli tuskin taipuu ja kun spiderkin lähtee kammen juuresta, pitäisi sen jouston tapahtua ihan siinä juuressa tai liitoksessa, että ratas sen takia heiluisi. Ei ne kammet todellakaan niin löysät ole, eihän ne edes kestäis ajoa sitte. Ehkä se keskiö vois liikkua, kun se on vain kiristetty niiden palojen väliin, eikä suoranaisesti kiinni rungossa. Siis jos se on aivan susi. Ennemmin uskon, että jousto tulee rungosta keskiön ympäriltä.
Mullakin on ollut yks pyörä, jossa kovempaa tempoessa näki rattaan taipuvan sivulle. Siinä oli joku patruunakeskiö ja ratas kiinni ihan tyvessä, eikä se kampi liitoksessaan kyllä heilunu. Enkä usko senkään akselin taipuneen ennen runkoa. Runko oli siis se, joka taipui.
Voihan ne kammet ja jollakin ehkä keskiökin joustaa, mutta se on eri tarina.

Terwis - 6:37, 1.10.2009 » Kesvyessä pyörityksessä eturatas menee suoraan, mutta kovempaa polkiessa huomaa selkeästi mitenkä eturatas niiaa sivulle. Kyllä runkokin sivuttain taipuu toki runtatessa.
Minä tiedän, että mun kohtalaisen jäykän ratarungon keskiö siirtyy yli sentin sivusuunnassa, kun lähden viivalta seisovalle ratakierrokselle. Miten pystyt vakavalla naamalla väittämään, että millimetrin osissa mitattavan kampien taipuman pystyy havaitsemaan puolentoista metrin päästä, kun kammet ja keskiö on kiinnitetty tukipisteeseen jonka samansuuntainen liike on monikymmenkertainen? Väitteesi ei ole uskottava.

Jos se olisi runko joka taipuu putkelta polkiessa niin miten pystyn juurikin 1,5 metrin päästä näkemään että eturatas niiaa hyvin selkeästi noin 0,5 cm suhteessa runkoon?
Jos tuo kaikki taipuminen olisi rungossa niin silloinhan rattaan suhde runkoon olisi sama vaikka hyppisi sen yhden kammen päällä?

Koska runko niiaa suhteessa eturattaaseen?

Ei. Tämän vuoksi keskiötä yritetäänkin jäykistää niin pirusti, että vekotin ei taipuisi keskiöakselin lähistöllä niin tolkuttomia määriä. Aina siinä ei onnistuta, jolloin se runko taipuu siten, että kammet näyttäisivät heiluvan holtittomasti, kun todellisuudessa runko taipuu keskiön ympärillä aika rajustikin.

Eli asb:n meuhkaamisen jäljiltä päädymme siihen johtopäätökseen, että ei me tiedetä (taaskaan) mistään mitään ja jos luulemme tietävämme, niin sekin on aistiharhaa.

Mä olen ajanut joka tapauksessa Sugino 75:n kammilla, samalla rungolla sekä Michen että 75:n keskiöillä. Tämän empiirisen kokeen perusteella uskallan edelleen väittää, että Michen keskiöllä kampi niiaa hieman chainstayta kohti tosissaan runtatessa, mitä taas Suginolla ei tapahdu. Onko tällä ajossa mitään merkitystä? Ei ole, mutta siitä huolimatta näin tapahtuu, vaikka kuka insinööri väittäisi mitä.

edit. Ajan lukkopolkimilla sekä hiilikuitupohjaisilla kengillä, joten häkki+tennari-kombon aiheuttamaa välystä ei meikäläisen voimansiirrossa ole.

En epäile reisiesi kykyä taivuttaa terästä/alumiinia, mutta ootko sä nyt ihan varma, että keskiön akselit on täysin vastaavat toisiinsa nähden? Michehän on mahdollista esim asentaa hippasen toispuoleisesti niin haluttaessa.

Eli sillä (mahdollisella) millin lisäyksellä vipuvarteen olisi niin merkittävä vaikutus momenttiin, että niiaminen johtuisi siitä. Enpä usko.

Ja reidet ovat samat riippumatta keskiöstä.

Ilmeisesti se voi siis johtua keskiöstäkin, mutta syynähän saatta olla myös tuo mainitsemani keskiön liikkuminen kuppien/ruuvien/kierreplugien/miksi niitä haluaakaan sanoa välissä tai ehkä kampien viiste ei istu täydellisesti erimerkkiseen keskiöön.

Itseäni lainatakseni

Teemu - 8:50, 1.10.2009 » Hyvä lähtökohta on mun mielestä, että ostetaan se keskiö, mikä kampiin kuuluu (tai sitten Phil, jos suojattu pitää saada). Ei tarvi arpoa ketjulinjojen, viisteiden, eikä minkään muunkaan kanssa.

Jos kyse on viisteestä, ei Michekään siis ole keskiönä sen huonompi, jos siihen vain laittaa sopivat kammet. Eli laatueroa ei siis huomaa jäykkyydestä.

Teemu - 8:57, 1.10.2009 » Eli asb:n meuhkaamisen jäljiltä päädymme siihen johtopäätökseen, että ei me tiedetä (taaskaan) mistään mitään ja jos luulemme tietävämme, niin sekin on aistiharhaa.
Minä en ole väittänyt, että me ei tiedetä. Minä olen väittänyt, että se taipuma on niin vähäinen suhteessa runkoputkien taipumaan, ettei sillä ole ajamiseen ja kykyyn [b]tuntea[/b] se taipuma, mitään vaikutusta. Sinäkään et tuntenut sitä polkiessa vaan sulla oli mittalaite josta sen näköaistilla havaitsit (eli riittävän pienen etäisyys kammen ja chainstayn välillä).

Että jospa, Teemu, et viittis laittaa mun suuhun sellaista paskaa, mikä ei ole sieltä kotoisin.

asb - 9:07, 1.10.2009 » Älkää jumaliste tulko väittämään, että teidän umpimetallisten kampien tai umpiteräksisten keskiöakselien taipumat olisivat sen rinnalla [u]millään tavalla havaittavissa[/u].
Over and out, vihdoin.

Tartutaan vaan semantiikkaan ja selektiiviseen lainailuun, kun omat argumentit ovat loppuneet. Jos luet tuon alkuperäisen kommentin (alla kokonaisena) niin varmasti pystyit sinäkin päättelmään noista Bettiinin Ergo 2:sta, että kyse oli havaitsemisesta polkemalla, eikä havaitsemisesta näkemällä.

asb - 9:10, 1.10.2009 » Älkää jumaliste tulko väittämään, että teidän umpimetallisten kampien tai umpiteräksisten keskiöakselien taipumat olisivat sen rinnalla millään tavalla [i]havaittavissa[/i]. Ei, vaikka [i]jalassanne[/i] olisivat Bettinin nimmarilla varustetut kultaiset Ergo 2:t.

Kiitos osallistujille. Mitäs tästä sitten käteen jäi. Täysin vastakohtaiset ajatukset. Toiset ääripään kommentit perustuvat materiaalin vahvuuksiin ja toinen taas omakohtaiseen kokemukseen.

asb - 9:28, 1.10.2009 » Ei meidän tartte apinoida joka helvetin puheenaihetta, joka weightweeniesin hiilikuitupaperifoorumeilla käydään.
Voisitko asb valaista hieman tämän kommentin taustaa, en aivan ymmärtänyt..

^mä luulen, että asb tarkoitti sitä, että vastaavanlaiseen palikkahipostelurunkkaamiseen ei täällä ole tarvetta.

Mutta siis mun pointti: Todennäköisesti normipyöräilijä ei huomaa ajossa yhtään mitään. Käsillä pyöriteltäessä kalliimpi voi tuntua herkemmältä, mutta ajossa muut seikat tulevat enemmän esille.

Kuten tuolla aiemmin myös vertasin maastopuolen keskiöitä esim XT ja XTR on tuo hieman hinnakaampi ollut paremmin suojattu. Täten elinikää on tullut niinpaljon lisää että tuo on maksanut 1,5 kertaisesti itsensä takaisin verrattuna halvempaan.

Itse arvostan tuota luotettavuutta ja huoltovapautta enemmän.