Keskiöt

Ja sanomattakin selvää että hankalan tapauksen kanssa työkalun pitää olla pikalinkulla tai pultilla kiinni jos ei jo ole.

Ja toinen sanomattakin selvä että työkalu vaikka chainstayn suuntaisesti kiinni jotta pääsee vääntämään mahd hyvällä vivulla. Työkalua yhteen suuntaan, chainstayta toiseen.

(Tai jos kiekot renkaineen kiinni kuten yllä sanotaan, niin työkalu eturenkaan suuntaan vaakasuoraks ja sitte astuu jalalla sen työkalun varren piälle. edit: tämä oletuksella että kierteet on britti-)

1 Like

Annas kun annan parhaan vinkin teille: laitatte sen keskiötyökalun sakarat ylöspäin ruustukkiin kiinni. Sen jälkeen runko päälle niin että keskiö asettuu työkaluun. Tämän jälkeen ei tarvii ku vääntää rungosta kaksin käsin ja lupaan että keskiö kuin keskiö irtoaa kunhan kuppi kestää ja ruustukki on tarpeeks vägev ja hyvin kiinnipultattu.

Jos haluaa vielä varmistaa niin työkalun voi varmistaa paikalleen just pikalinkulla tai vielä paremmin pitkällä M10x1 pultilla ja prikalla.

Mut voi jeesus kristuksen persereikä toi muovikupin kunto :see_no_evil:

7 Likes

M8x1mm pulttia käyttäisin itte. Ba-dumm-tshhh

Mä oon irrottanu monta asiaa ruuvipenkkiä käyttäen ja se on kyllä hyvä laite jos semmoisen ääreen on pääsy. Ainoo että on aina kyllä mun aivoille hankala jotenkin kelailla sitä oikeeta vääntösuuntaa kun asiat on ikäänkuin “väärinpäin”.

No äm-kasi sit. Ei kaikkea voi muistaa. Eiku hitto se on takavaihtajankorvake joka M10x1, joojoo.

Eniveis kätisyyden arpominen ei ole mikään syy jättää kokeilematta tuota mun tapaa, se on ihan paras jopa ei-niin-jääräpäisissä keskiöhommissa jos on moti loppu eikä jaksa vääntää normityökaluilla.

Juu ei kokeilematta kannata jättää.

Kierteellisiä takarattaita en olekaan enää muilla tavoilla irrotellukkaa sen jälkeen ku kys. vinkin yksivaihteesta joskus aikapäivää sitte luin. (Vinkin oleellinen lisäsisältö oli siis että ketju ruuvipenkin leukojen ja rattaan väliin varoiks. Kiitos sinulle joka sen vinksun kirjoitit. En muista valitettavasti kuka.)

Aivan loistavia neuvoja! Eiköhän toi maltilla irtoo niin päästään siirtymään itse asiaan, mutta siitä sitten jatkot täällä: Satulatolppa jumissa, vinkkejä sahaukseen?

Toi muovikuppi oli kyl aika huumorijuttu, pienellä ranneliikkeellä™ rapis tuhannen perseen päreiksi. Haluaisin antaa keskiön valmistajalle palautteen pienellä ranneliikkeellä.

Olihan työkalu varmasti pohjassa eikä lipsunut työkalua käyttäessä?

Totta, olen kyllä aika hätänen ja olis pitänyt tehdä perusteellinen puhdistus että työkalu olisi mennyt kunnolla pohjaan. Tais ollakin käyttäjä virhe.

Noissa muovikupeissa on yleensä todella syvät urat juuri sitä varten että työkalulla olisi mahdollisimman paljon kontaktia heppoiseen kuppiin. En minäkään aina jaksa putsata niitä uria mutta kyllä se vaan kannattaa…

Niih

3 Likes

Tämä on varmasti todettu aiemminkin mutta en kai osannut hakea oikeilla sanoilla: onko (esim) Shimano UN300 ITA vs BSA -keskiöissä muuta eroa kuin eri kierteillä olevat irrotettavat alukupit? Ts. voinko yhdistää väärän pituisella akselilla varustetun italokeskiön kupit oikean pituisen brittikeskiön patruunaan?

Luultavasti ei ole muuta eroa.

Sitten ne molemmat kupit pitäis tietysti saada irti.

Se, miksi kukaan haluaisi UN300:aa ylipäätään käyttää yhtikäs mihinkään onkin sitten suurempi mysteeri.

Niin mikäs se uusi kaupasta saatava neliskantti nyt sen sijaan sitten olisi?

Ita ja bsa un300 käsittääkseni hiuksenhienona erona se, että toista ei ole olemassakaan.

Ne oli aikanaan lähinnä retorisia kysymyksiä mutta odottelen edelleen sitä päivää kun luukutan stääshin ja vierailen Laakkosella. En sit tiedä un7x ja noista irtokupillisista onko varsinaisessa patruunassa pituuseroja, ihan lämpimikseni huutelen. Niin ja käytettynä en mersua osta

Eikös W124 ole se UN55?

1 Like

Omassa kivijalassani myivät Necon jotain neliskanttikeskiöitä. Pari vuotta sitten laitoin paikoilleen fiksiin eikä kyl ole ollut huolia murheita, vaikka brändin “nimettömyys” vähän askarruttikin.

Kumppanin pyörässä pyörinyt kanssa useamman vuoden saman brändin ranskiskeskiö. Aivan hyvä.

Okei, nyt saattoi käydä kämmi mallinumeron suhteen, mutta kysymys koski yleisesti samaa mallisarjaa olevia Shimanon nelikanttikeskiöitä.

Moi! Oon nyt tässä hetken ähkiny pelagon keskiön irrottamisen kanssa ja ei van irtoo ni pakko tulla nyt varmistamaan yks perusasia eli väännänkö tota edes oikeaan suuntaan :grinning:.


Olis siis tommonen keskiö ja tuonne ei vedon puolelle jäi vielä tommonen kuppi kiinni. Kuuluuko sitä vääntää eturngasta vai takarengasta kohti auki? Myötä vai vastapäivään? En löytäny mitään tarpeeks selkeetä vastausta ja kun toi ei taho liikahtaa niin aattelin nyt alottaa siitä että varmistetaan tää asia eka.

Kiitos jo etukäteen avusta. Mä suihkuttelin tonne jotain irrotusöljyä väliin ja lähen nyt pizzalle jos se hetken muhimisen jälkeen lähtis liikkeelle tosta.

Ei-vetopuolella on oikeakätinen kierre eli aukeaa ihan normaalisti vastapäivään. (Vetopuolella vasenkätinen, eli juuri toisin päin kuin polkimissa.)

1 Like