Keskiöt

Sinänsä tuo ei ole paha, minkä tahansa kiekon voi kyllä suht huoletta dishata Ai-perään sopivaksi. Enemmän tässä vituttaa toi keskiö & kampi -yhdistelmä. Onhan ne hienot ja kevyet, mutta huolto on suht pympystä.

Tästä johtuen uuteen runkoon tulee GRX-kammet ja Ultegran kierteellinen keskiö. Eipähän tarvitse käyttää aikaa siihen. Asenna ja unohda. Sitten on enää tuo Formulan takanapa potentiaalinen murheenkryyni ja siihenkin ratkaisu on juuri ostoskoriin lisätty DT350 takanapa.

1 Like

B24 pitäis saada oikeasti pieniä pulloja loctiteä noin kympin hintaluokassa. Motonetistä löytyi sit kilpailevan valmistajan tiivistävää kierrelukitetta leftyyn suoraan hyllystä bout samaan hintaan.

e: oli permatex se merkki pistetään itselle ja muille muistiin.

1 Like

marineissa kehnoja keskiöitä: Marin Recalls 20 Models Due to Bottom Bracket Faults - Pinkbike

ilmeisesti jotain bränditöntä halpisnelikanttia.

Marinin “uuden sukupolven” pyörien omat keskiöt/navat/ihan kaikki on kyllä sitä halvinta kurapaskaa mitä markkinoilta löytyy.

Millanens työkalu nykyään pitää ostaa että saa tälläsiä vanhoja keskiön renkaita (halkaisija ~40mm) kätevästi auki ja kiinni? Toimiiko esim. noi autojen haka-avaimet MTX Automotive Haka-avain säädettävä 20-50mm | Motonet Oy.

Vastauksia löytyy täältä ja vaikka täältä. Tuurnalla oon itse faubereita availlut, kunhan naputat oikeaan suuntaan. Noilla haka-avaimilla et tee mitään.

E: olit siis ihan oikeassa paikassa.

Tuet rungon haluamaasi paikkaan ja lyhyt & paksu tasapäinen meisseli tuonne mutterin loveen + vasaralla nakutellen myötäpäivään.

Olen tuollaisen hakkaamalla avannut, mutta lähinnä olisin halunnut vähän paremman tavan keskiötä kiertää. Kysymykseksi jää esimerkiksi että millä tavalla hakatessa olisi tarkoitus tuota jännitettä arvioida (mikä joissakin keskiöissä tuntuu olevan oleellista), että onko sitten näiden käyttäjillä lähinnä sellainen tapa että kiristäessä eka käännetään sormilla ja sitten kun ei enää sormilla liiku niin sitten hakataan jokunen kerta niin että tuntuu ettei hakkaamalla oikein enää käänny ja siihen ollaan sitten tyytyväisiä… ainakin jos kampi ei polkiessa irtoa ja toivottavasti ensi kerralla saa tuon taas hakattua aukikin?

Oon miettinyt onko fauberiin joskus ollut olemassa “oikeaa” työkalua tuurnan sijaan silloin kun ovat olleet vielä tosi yleisiä. Tällaista ei oo tullut ikinä vastaan. Aikamoinen kilkatus muussa tapauksessa ollut Tunturin ym. pajoilla.

1 Like

No eikös se ole sopivan kokoinen haka-avain mitä pitäisi “virallisesti” käyttää? En ole kyllä kuullut kenenkään näin tehneen, mutta jossain vanhassa jokakodin polkupyöräkirjassa oli ihan piirustus oikeasta menettelystä.

Tää Park Toolin työkalu taitaa toimia, ei omakohtaista kokemusta mutta joskus tämmöstä kivijalassa ihmetellyt. Kyllä se fauberi on useamman kerran tullut herkisteltyä sormilla ja massavasara/moska ja tuurna-kombolla. Onhan se vähän sellasta, ehkä toi PT toimii, vaikka voisin kuvitella pitkään kiinni olleen lukkomutterin avaamiseen kuitenkin tarvitsevan väkivaltaa. Ei ne koskaan ole omalla kohdalla itsestään liikkuneet.

Jep. Kun ensin kierrät käsin laakerikoolia suojasta kiinni pitämällä, jätä laakerille pieni klappi. Pidättele koolia paikallaan samalla kun koputtelet lukkorenkaan paikalleen (samalle kierteelle). Tällöin laakerikin menee tiukemmalle, toivottavasti sopivasti. Jos ei tule hyvä, otetaan uusiksi. Asennus on onnistunut, kun lukkorengas istuu kierteillä tiiviisti JA laakerin klappi on enää tuskin havaittava JA kammet pyörivät herkästi. (Hiljaiseksi näitä ei tietenkään saa.) Väljyys testataan repimällä kampia voimakkaasti sivulle päin, ts. kuviteltuun rungon pituusakseliin nähden kiertäen.

jatkot oikeassa fauber-topikissa

Osaako kukaan sanoa että onko Helsingissä jossain myynnissä Phil Wood keskiöön työkalua tai onko jossain liikkeessä sellainen?

Mä ostin käytetyn pyörän eikä omistaja varsinaisesti osannut sanoa siitä yhtään mitään. Mä lähdin ottamaan sitä atomeiksi, mutta en saa keskiötä irti. Phil Wood-keskiö kävis järkeen, Shimanon työkalu ei ihan mene siihen, netin perusteella keskiö vois silloin olla Phil. Kellään kokemuksia tai työkalua lainaan?

Jos laakerikupissa on 18 splinea niin se lienee Phil Wood, Shimanoissa on 20 ja koko tosiaan vähän eri. Tuohon Phil-keskiöön ei taida olla mitään tarvikeavainta mutta joltain varmaan kyllä foorumin kautta löytyy lainaan. Työkalulainaamo-topsusta voi kysellä ja ehkä instan kautta p_aj_b nimiseltä käyttäjältä :thinking:

1 Like

Kiitos. Pitää huomenna laskea nuo splinet ja alkaa soittelemaan liikkeitä läpi.

Mä oon käynyt aika monessa liikkeessä ja aika moni rasvanäppi on ollut sitä mieltä ettei pysty käsittämään mikä tuo on. :slight_smile:

Velobiasta aloittaisin. Myyvät kuitenkin Philiä.

Itsessään epäilyttävää jos pyörässä Philin 200e keskiökokonaisuus kiinni ja myyjä ei osaa sanoa siitä mitään…

1 Like

Rasvanäpit oikeassa. Philin keskiöt aivan vihoviimestä paskaa. Vaikea löytää työkaluja, ovat huonoja muutenkin. Voin ihmisystävyyttäni lunastaa sulta ton keskiön kahelkybäl kun oot saanu sen irti ja hoitaa asianmukaisesti metallinkeräykseen.

1 Like

ota kuva siitä keskiöstä niin kerrotaan täältä palstan phil wood -kulmasta josko kyseessä on ihkaoikia philly mayn(ett)en kötöstys.

1 Like

Etelä-Helsingissä on paljon posereita. :slight_smile:

Kyl se sen oma oli.

Otetaan kuva. Suunnitelma jo viedä se velobiaan ja tilata varmistuksen jälkeen oma työkalu.

Edit. Kävin velobiassa. Oli Phil. Myykää joku työkalu?

Onko kyseessä nyt se kuuluisa UN300?