Keskiön kanssa ongelmia, apua kaivataan

projektia kasatessa sattui pieni ongelma, keskiön akseli oli liian lyhyt ja itse keskiön “kupit” eivät kiristäneet akselia tarpeeksi, vaan se jäi heilumaan aika paljon eikä ollut käyttö kelpoinen. Arvoilta väljää oli hieman alle sentti, joten tarvitsen pidemmän akselin nykyiseen keskiöön tai pidemällä akselilla olevan uuden keskiön?

Keskiön muhvi on 68mm leveä ja itse akseli 120mm, kysymus kuuluu onko minulla britti keskiö? vai mikä? ja kuinka leveällä akselilla olevan keskiön tarvitsen?
Keskiön akselia suojaavassa muovissa lukee: “NFS Osaka S.P.S tokyo” - kertooko tuo jotain keskiön mallista, tai jostain muusta?

Nykyinen keskiö näyttää tältä: (Pahoittelen huonoa laatua)

Jos jollain olisi tuohon sopivaa keskiötä/uutta akselia, niin olisin valmis sellaisen ostamaan tai hakemaan PK- seudulta jostain liikkeestä, jos löytyy jostain?

eihän ongelma vaan olen muhvien kierteiden riittävyydessä? Siis meneekö kupit “perille” saakka?

68mm on yleensä britti ja näitä japanialaisetkin enimmäkseen käyttää.

Kupit kyllä menevät perille saakka, joten tämän ei pitäisi tuottaa ongelmaa. En keksinyt mitään muuta järkevää syytä tuolle ongelmalle kuin liian lyhyen akselin. - Keskiö irrallaan kasattuna ks. kuva 1. mittasin “kuppien” kierteiden välin joka kiristää itse aksein paikalleen, tämä oli n. 65mm…

Olethan avannut vasemman kupin lukkorengasta tarpeeksi, että kuppi menee tarpeeksi syvälle?

Jos tuo keskiö kerran oli tuossa pyörässä niin kai se takaisinkin menee?

Tuollaisia keskiöitä ei ole kapeampana kuin 68mm. Italialaiset ovat 70mm. Ennen kuin asennat tuon niin rasvaa laakerit ja kierteet kunnolla. Keskiön oikea kuppi menee päälle ekana ja tiukkaan. Sitten palaset sisään ja vasen, säädettävä, puoli kiinni. Säädä vasemmanpuoleinen kuppi kunnes akselissa ei ole klappia, huomioi kuitenkin ettet kiristä laakeria liika. Sen jälkeen lukkorengas vain kireälle pitäen huolen siitä ettei kuppi samalla liiku.

Tuo keskiö toimii varmasti ihan hyvin ellei laakerikoolit ole kovin kuluneita. Huomattavast helpommalla kuitenkin pääset uudella kasettikeskiöllä. Ne ovat yleisesti kertakäyttökamaa mutta eivät vaadi säätöä ja asennuskin on hieman yksinkertaisempaa.

Hyviä huoltoohjeita löydät muunmuassa Sheldon Brownin (rip) sekä Park toolin kotisivuilta.

Ehkäpä se keskiö on vain niin kulunut, että se klappaa vaikka sitä kuinka kiristäis. Kellokeskiöitäkinhän saa jos sellaisen välttämättä haluaa. Kasettihan on näppärä asentaa ja poistaa, eikä maksa halvimmillaan 10e enempää (Sun race). Saahan sitä tietysti uppoamaan rahaa siihenkin jos tahtoo.

En tiedä onko kyseinen keskiö ollut edes pyörässä, se vain tuli rungon mukana kun ostin sen yhdeltä foorumilaiselta.

Arvelinkin että kyse jostain pienestä asiasta jota en ole huomannut tai muistanut tarkistaa ja tuo lukkorengas ei ollut aivan auki, vaan siinä oli jonkin verran avattavaa jäljellä. Täytyy kokeilla tänään uudelleen, jos onnistuu ja jos ei, niin sitten käyn ostamassa uuden kasettikeskiön, mutta kuinkahan pitkällä akselilla oleva keskiö kannattaisi ostaa? - Nykyinen on 120mm, mutta en tiedä vielä yhtään miten ketjulinja asettuu tuolla…

Jatketaan illalla, jos ongelmia ilemeen vielä asennuksessa.

Irroita se lukkorengas kokonaan ja kierrä se paikalleen vasta, kun olet herkistellyt laakerit sopiviksi. Muista lukkorengasta kiristäessäsi pitää myös se laakerikuppi paikallaan toisella avaimella, ettei herkistely mene harakoille.

Ketjulinjaan vaikuttaa paitsi akselin pituus, niin myös akselin viiste, akselin symmetrisyys (toisinaan akselin vetopuoli on pidempi), muhvin sijainti rungossa (jos sattuukin olemaan vahingossa asennettu epäkeskeisesti) ja ennen kaikkea käytössä olevat kammet.

Ihmiset ovat saaneet oikean ketjulinjan ratanavalla joidenkin kampien kanssa 103 mm keskiöllä, minulla on 113 mm. Samoilla kammilla, toisessa pyörässä akseli oli 123 mm.

Yleisesti keskiöstä, mikäli aiot vaihtaa osia: 68mm levyistä keskiömuhvia löytyy kierteidensä puolesta useampanakin versiona (britti, ranskis, sveitsiläinen ja italialainen). Wikipedia antaa kivan taulukon, josta selviää myös, mihin suuntaan kupit kiertyvät. Näin on helpompi päätellä, mitkä kierteet keskiössä ovat ja hankkia sen mukainen kasetti tai tarvittaessa uudet keskiön kupit.

Vanha keskiö on ihan käyttökelpoinen ja sain sen toimimaan MrHat:in antavilla hyvillä asennusohjeilla, kiitokset näistä. :slight_smile:

Minulla on takana 135mm single speed napa. - Timeless single speed disc hub. Katsotaan miten ketjulinjan saa värkättyä kohdalleen. Katsotaan kuinka paljon päänvaivaa tämä tulee aiheuttamaan vielä…