Keskiö - Monark Sport Racer

Hei,

Hommasin Monark Sport Racerin sinkulaprojektiksi. Fillari on melko vanha ja elämää nähnyt. Kaikki on muuten kunnossa, mutta keskiö rahisee eikä pyöri sulavasti. Nyt olen päättänyt hommata uuden keskiön ja purkanut pyörän muutenkin jo lähes atomeiksi.

1. Kysymys:

Minkä mallinen keskiö pyörässä on? Miten saan sen irroitettua?

http://img121.imageshack.us/img121/4402/kesw.jpg

1. Kysymys:

Minkälainen keskiö kannattaa asentaa/asennuttaa tilalle, vaatimuksena olisi, että vanhat kammet sopivat uuteen keskiöön.

1. Kysymys:

Kannattaako tehdä itse, vai viedä liikkeeseen? Onko tietoa paljonko tulisi kustantamaan?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Tuo on kellofauber, sellanen vanha keskiö. Noita tuskin kukaan valmistaa enää missään, mutta uusia laakereita noihin saa vielä alan puodeista. Jos raha ei ole ongelma, pyörätohtori myy tuohon sopivia fauber-adaptereja about 35€ kappaleelta. Sen lisäksi tarvitset sitten kasettikeskiön nelikanttiakselilla, kympillä tai parilla lähtee samalta myyjältä perusmallit.

Mutta toisaalta, jos haluat ostaa ainoastaan niitä laakereita, jos niitäkään (ja periaatteessa joka tapauksessa, sillä joudut tuon keskiön kuitenkin avaamaan) :

Pidä akseli paikoillaan oikeasta päästä, ruuvipenkki tai kampi toimii hyvin.

Avaa sitten tuo ylin lukkorengas, jossa on noi kaksi lovea vastakkaisilla puolilla.
Se aukeaa myötäpäivään kiertämällä, tarttet haka-avaimen, tai vasaran ja tuurnan. Jos tuurnaa ei löydy, jokin talttapää ruuvari voi myös toimia, mutta saattaa kyllä kärsiä pahasti. Ensisijaisesti kuitenkin se haka-avain.
Patenttiin sisältyy aina myös prikka, jossa pieni nyppylä, joka ottaa akseliin kiinni. Se on jossain tässä välissä
Kun lukkorengas on irti, tuo pölykuppi lähtee ihan nostamalla. Sen alla on laakerikartio, joka irtoaa edellee myötäpäivään pyörittelemällä. Kun kartio on irti, ota laakerisormus/laakerikuulat talteen, nyt akselin voi vetää toisesta päästä ulos.

Tarkista laakereitten kunto, tossa hyvin todnäk on se laakerisormus. Sen pitää olla suorassa, ja siinä olevien kuulien pitää pysyä paikallaan. Tarkista ja putsaa samalla myös toisen puolen laakerisormus, sekä laakeripinnat runkoon prässätyistä kupeista, ja akseliin kiinnittyvissä laakerikartioissa. Kun tämä on tehty:

Mieti, säilytätkö vanhat vai ostatko uutta. Jos ostat uutta, tohtori neuvoo varmasti adapterin käyttöä. Jos jatkat näillä osilla:

Laita laakerit takasin paikoilleen, ja oikein päin. Käytä vain ehjiä laakereita, jos haluat hifistellä, osta saman kokosia laakerinkuulia ja laita ne irtokuuluna keskiöön. Se tosin voi olla haastavaa. Muista tunkea voiteluainetta laakereihin, ja pyyhkiä asennuksen jälkeen ylimääräinen pois. Asenna Kierrä laakerikartiot niin, ettei laakerit hirtä kiinni, mutta silti niin, että et pysty liikuttamaan akselia sivuille. Tämän jälkeen osat takaisin samassa järjestyksessä ja lukkorengas kireälle.

Joku varmaa neuvoo voiteluaineen, taisi jossain topicissa olla keskustelua vaseliinin soveltumattomuudesta tähän. Itse tosin käytän.

Eli vielä: Mun veikkaus on että tuolla on vaan paskaa välissä. Putsaa

Kiitos paljon neuvoista!

Sain muuten keskiön purettua, mutta rattaan puoleinen laakerikuppi jumittaa:

http://img708.imageshack.us/img708/5061/laakkup.jpg

Mikä neuvoksi? Toisella puolella kuppi aukesi myötäpäivään kiertämällä. Olen käsittänyt, että rattaan puolella, eli oikealla, kuppi aukeaa kiertämällä normaalisti vastapäivään? Olenko oikeassa?

Kyllä sen vastapäivään pitäis juu lähteä. Tossa ainakin laakeripinta näyttää erinomaiselta, laitahan kuvia muista osista ja mielellään joku yleiskuva pyörästäkin, näyttää aika hyvältä.

Jotkut tunkeutuvat öljyt voi auttaa ton avaamisessa, jos niitä saa ujutettua kierteisiin

Joo, pitää koittaa ujuttaa sinne väliin jotain öljyä.

Tässä olisi muutama kuva:

http://img140.imageshack.us/img140/4048/yleis.jpg

http://img526.imageshack.us/img526/7357/keskio.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/2426/kammet.jpg

Olen nyt vähän kahden vaiheilla ton keskiön kanssa. Jotkut Fauberin osista ovat ikävästi vaurioituneet, mutta toisaalta laakerit ja itse akseli näyttävät ihan hyväkuntoisilta. En tiedä saako nota yksittäisiä osia ostaa jostakin? Jos saa, niin toinen kysymys on se, miten ne saa vaurioitta takaisin kasaan… Myydäänkö jossain jotain fauber-työkaluja? :smiley: Toisaalta tekisi mieli ostaa adapteri ja kokonaan uusi keskiö, koska sillon tietää saavansa toimivan paketin…

Kampia ja eturatasta en lähde kyllä vaihtamaan, vaikuttavat hyväkuntoisilta ja tuntuvat hyviltä ajossa.

Teet elämästäs turhan vaikeeta. Uudet vassut vaa laakereihi ja keskiö kasaan, jos et meinaa kampia vaihtaa ei oo mitään järkee investoida uuteen adapterikeskiökomboon.

Niin, no oon periaatteessa ihan samaa mieltä. Mutta saako esim. tota Fauberin ylintä lukkorengasta jostain varaosana? Se oli murjottu aika pahaan kuntoon jo edellisen omistajan toimesta. Samoin tuo pölykuppi. Kummatkin näkyvät kuvassa.

Ei huvittais heittää pyörään kiinni mitään paskaks paukutettuja osia. Saako jostakin työkalua, millä tuon laakerikupin sais järkevästi irti?

Huomasin myös, että keskiön alla rungossa, on kaksi pientä reikää, toinen pyöreä ja toinen neliskanttinen. Näissä on ilmeisesti ollut joskus ruuvit, mutta eipä ole enää. Mitä mieltä olette, kannattaisiko reiät hitsata umpeen? Olen menossa ensi viikolla muutenkin työstämään runkoa, joten se kävisi helposti. Ajattelin vaan, että sieltä lentää hiekkaa yms roskaa sisään ajaessa ja tämä voi vaikuttaa keskiön toimintaan…

Reiät on varmaankin ollut taakse menevää johtoa varten, niillä tuskin teet enää mitään. Ei niistä paljoa paskaa sisään lennä, mutta kun ei tässä alkuperäiskokoonpanoa haeta niin umpeen vaan jos siltä tuntuu, mutta varovaisuutta, koska jos keskiön sisäpuolelle tulee ylimääräistä, ei se ehkä hankintalistalla oleva fauber-adapter mahdu.

Työkalu on nimenomaan se haka-avain, kysele noita osia joistain pyörähuolloista, kyläsaarestakin varmaan saa, mutta sillon pääsee kiillottamaan.

Kammet, polkimet, rattaat ja pyörä näyttää kaikki aika hyviltiä. Oletan että noi laakerit on putsattu ennen kuvaamista, jos näin niin mömmöä väliin vaan ja kasaan.

Okei, siis laakerikuppi lähtee haka-avaimella, sen ymmärrän. Varmaankin tämän tyylinen vempele:

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/27_009iso.jpg

Mutta miten itse ylin lukkorengas (joissa kaksilovea vastakkain) kiristetään oikeaoppisesti, ilman että siihen syntyy vaurioita? En oikein ymmärrä miten siihen voisi haka-avainta käyttää. Tarkoittamani osa on keskimmäisessä kuvassa, kolmas vasemmalta.