Kehät

^ Kai se kuitenkin ontelovanne on? Eipä noi mitkään maantiekehät oo katukäyttöön tehtyjä, mutta ajaahan sitä jengi ties millä hiilarikiekoillakin. Vaikee uskoa että 36h ontelovanteeseen kasattu kiekko alle 60kg kuskilla ois mikään pommi. Velosportin mekaanikolla ollut liian kiire.

Ah ja voi kun ois poolospesifit levykiekot. No ei ole, joten ajattelin nuita b43 goldtechien seuraaviksi kavereiksi. Weinnmanin dpx:t ja dp18 Ei ole osoittautuneet toivotun kestäviksi. Pitäs varmaan laihduttaa ennen kuin spiidaa kehien kestävyyttä, mutta kai sitä nyt jossain on olemassa kehä mikä 36 pinnaisena kestää poolon ja mun 110 kiloa edes etäisesti.

^ On sitten vielä noi Chukkerit.

basti - 8:45, 30.4.2010 » Ah ja voi kun ois poolospesifit levykiekot. No ei ole, joten ajattelin nuita b43 goldtechien seuraaviksi kavereiksi. Weinnmanin dpx:t ja dp18 Ei ole osoittautuneet toivotun kestäviksi. Pitäs varmaan laihduttaa ennen kuin spiidaa kehien kestävyyttä, mutta kai sitä nyt jossain on olemassa kehä mikä 36 pinnaisena kestää poolon ja mun 110 kiloa edes etäisesti.
Goldtec ja H+Son kombo 36 pinnaisena tuntuu ainakin tukevalta 65 kiloisen alla :)
tya - 8:59, 30.4.2010 » ^ Kai se kuitenkin ontelovanne on? Eipä noi mitkään maantiekehät oo katukäyttöön tehtyjä, mutta ajaahan sitä jengi ties millä hiilarikiekoillakin. Vaikee uskoa että 36h ontelovanteeseen kasattu kiekko alle 60kg kuskilla ois mikään pommi. Velosportin mekaanikolla ollut liian kiire.
jotain se selitti että pitäis pinnoihin saada niin-ja-niin monta newtonia ja näihin kehiin ei voi laittaa kun puolet siitä tjsp. ja pelotteli että ekasta kaivonkannesta voi kehä hajota... en tiedä oliko kiire vai olisko halunnut saada mut ostamaan open prot niiltä vai pelottiko sitä oikeasti että hajoaa... toisaalta oon löytänyt aika paljon vanteesta ratkenneita hipo-maantiekiekkoja velosportin roskien seasta joten ei se mahdotonta ole ":D"

Joopa joo, jos hankkis taakse b43 ja himaan tukkupaketin chukkereita eteen vaihdettavaksi.
Paljos muuten dbx:illä ja dp 18 on hintaa suomessa??? Kanattaako paikallisella 16 euron hinnalla nähdä mukana raahaamisen vaiva…

kauan odotettu h+son tb14 on nyt ainaki pristinellä valikoimassa… hintaa 69e, aika tiukka mun mielestä. mitäs ne openproot nykyään maksaa?

Starbikessä hinnat lähtee 43 €:sta, pääosa 46-52 ja sit nää yyberhipot 99. Mun mielestä Okkalla maksavat aika lähelle samoja.

Jos purkaisi nuo Rossinin mukana tulleet tuubikiekot, niin saisi sieltä ratanavat hyötykäyttöön. Tällöin tarvittaisiin eteen joku järkevä 28-reikäinen klassisella profiililla (tyyliin openpro/CXP33) oleva kirkas kehä. Takana onkin 32-reikäinen napa, joten se ei muodosta ongelmaa. Mikäs tuommoinen 28-reikäinen voisi olla, kun Mavic ei kirkkaita kehiä 28-r tee?

Kun Mavicin Open Pro -sivuilla zoomaa tuota kuvaa, on siinä kehässä kiinni olevassa tarrassa 28/32/36 -reikää vaihtoehdot, ja mielestäni sitä on aiemmin 28-reikäisenä saanutkin?

Saattaapi olla, mutta missään kaupassa ei ole tullut koskaan vastaan mitään Mavicin mallia kirkkaana ja 28-reikäisenä. Olen tosin mieluusti väärässä tässä asiassa. Myös Open Pron CD-malli kelpaisi, mutta eipä ole sitäkään näkynyt kuin 32/36-reikäisenä.

edit.
Ehkäpä nuo kiekot vaan vois myydä tuommoisenaan ja rakentaa kokonaan uudet. Joku vintageintoilija saa kuitenkin paskahalvauksen, jos rupean noita purkamaan.

Löytyykö kokemuksia, miten sisäleveydeltään 19mm 28"/29er/622 -kehät toimivat 45-50mm renkaiden kanssa? Tän taulukon mukaan ollaan toimivan rajoilla, Sheldonin taulukosta mennään yli. Onko yhdistelmä siis stabiili, vai onko odotettavissa ongelmia?

En oleta, että rengas posahtaisi kaarteessa irti, mutta kapeammista kehistä on kokemusta, että liian leveillä renkailla meno on vähän epämääräistä.

Mielessä esim. 50mm fat frankit tai 45mm panaracer fire crossit.

sanon n. sadannen kerran: leveät nakit leveille kehille. rengas ei pääse tarkoitettuun muotoonsa ja menettää leveyttään (+ mahd. lisää korkeutta). lisäksi, ja myös väärään muotoon liittyen, rengas saattaa ns. muljahdella kaarteissa yms. pöljää. noin suurilla eroilla saattaa olla ongelmia ihan jo renkaan vanteella pysymisessäkin.

vaikka monet täällä tämän ehkä dumaavatkin, niin itse en aja yli 38-millisillä renkailla alle 18-millisille kehille (sisäleveys) viritettynä.

#basedonrider’sownexperience

Haluan varmistaa, puhutko nyt kehän sisäleveydestä (johon itse viittasin)?

kyllä (korjasin viestiäni hieman tätä vastaamaan).

tässä vielä kuva, jossa ainoastaan 29-millin levyiseksi tarkoitettu rengas on viritetty normaalille maantiekehälle (15mm?):

http://a248.e.akamai.net/origin-cdn.volusion.com/ctxtv.wmppt/v/vspfiles/photos/t104-4.jpg

Kannattaa nyt muistaa, että renkaiden ilmoitetut leveydet varsin usein päin helvettiä. 1,21mm on ihan toleranssin rajoissa. Ks. 4season 28mm, joka on yleensä noin ~26mm.

juu, tuo kuva on kuitenkin ämdeeceecee_testeriltä, joten toleranssiheitot eivät koske ko. fotoa.

muutoin renkaiden aktuaalisista leveyksistä kuulisi mielellään enemmänkin. netistä ei taida löytyä mitään databasea?

kid_scientifik - 10:48, 20.4.2012 » kyllä (korjasin viestiäni hieman tätä vastaamaan).
Ok, korjasit viestiäsi. Mutta selvennys oli ehkä paikallaan, koska edelleen "18mm = 38mm" menee nähdäkseni kehävalmistajien mitoitusten alarajoilla, 18mm sisämitalla liikutaan jo kuitenkin kevyempien maastopyöräkehien leveyksissä. Ja olen tietoinen 23mm maantiekehät -suuntauksesta.

50mm rengas ETRTO 622x19 -kehällä tosiaan arveluttaa hieman, mutta koska oon kokeilemassa Fat Frankeja semisti läpällä, kohtuullisen hyvä toimivuus riittäisi.

Noiden aikaisemmin linkittämieni taulukoiden perusteella 21mm sisäleveys voisi osua paremmin ajateltuun käyttötarkoitukseen, mutta kun speksattu hyvältä vaikuttava kevyehkö kohtuuhintainen kehä olis 19mm (WTB Frequency I-19 29er).

No joo, ehkä tässä liikutaan jo nysväyksen rajamailla…

konkeli - 10:53, 20.4.2012 » Kannattaa nyt muistaa, että renkaiden ilmoitetut leveydet varsin usein päin helvettiä. 1,21mm on ihan toleranssin rajoissa. Ks. 4season 28mm, joka on yleensä noin ~26mm.
Continentalin kumit tuntuvat muuten olevan kauttaaltaan kapeampia, kuin ilmoitettu. Syynä kusetus grammanviilausmarkkinoilla.

^^juu, tässä kohdassa “itse en aja yli 38-millisillä renkailla alle 18-millisille kehille (sisäleveys) viritettynä” on tarkoittamatonta epätarkkuutta. lisäksi luin ensimmäisen viestisi ulkomitta mielessä ja vastasin saman tien ennen kuin aloin pohtimaan kummasta mitasta on kysymys. pahoittelen.

omat pointtini liian kapeiden kehien käytöstä kumpuavat lähinnä (14-16-millisten) maantiekehien yhdistelemisestä yli 38-millisten (ilmoitettu leveys) kumien kanssa. tuosta leveämmille kehille, kuten 18-milliselle chukkerille virittää kokemukseni mukaan kumeja puolen sentin leveyteen saakka, ja toimivat ihan ok.

maantiepuolella 23-millisinä myytävät kehät, kuten velocity a23 ja hed c2, ovat sisämitoiltaan niin ikään 17-18-millisiä, mutta niille ei tietenkään ole tarkoitus heitellä 50-millisiä kumeja vaan saada aikaan haluttu muoto maantiekumien rajoissa liikkuville renkaille.

vastaus alkuperäiseen kysymykseesi: minusta tuo 19-millinen kehä riittää 50-milliselle kumille, varsinkaan jos ei ole tarkoitus ajella kovilla paineilla.

omia kokemuksia listattuna (kehän sisäleveys, kumin ilmoitettu ulkoleveys):

->16mm ->38mm
->19mm ->50mm
->23mm ->2.75’