Kasariysäri-Rossin

Tuli hankittua ihan ekaks aihioksi tällainen:

Koko pyörä itse asiassa, mutta se on nyt vähän osina putsailun ja säätämisen vuoksi. Tuossa kuitenkin runko niin karsittuna kun sen sain, kampia en saanut irti koska mulla ei juuri nyt oo siihen työkalua, ja polkimet tuntuvat hitsautuneen aika tiukasti kiinni, mutta kokeilen vielä. Satulatolppaa kiinni pitävä kuusiokoloruuvi oli kovin ruosteessa, ja nyttemmin pyöreä. Täytyy keksiä joku keino saada se irti ja vaihtaa.

Kyseessä on siis Rossinin luultavasti 80-luvun lopun perustason maantiepyörä, Columbus Aellea ainakin vastaavat taitavat olla ja pyörä täydessä varustuksessa painaa noin kymmenisen kiloa, pelkkä runko varmaan reilut pari kiloa.
Ofmegan kammet, kuten myös vaihteisto, joka tällä hetkellä on aina toistaiseksi irroitettu. Ohjainlaakeri myös ofmegan, ohjaamo ITM:ää, se tosiaan unohtui kuvaan ottaa mukaan. Se on kuitenkin tarkoitus vaihtaa, stemmi ei ole oikein mulle sopiva ja stongaksi hankin perinteisesti taivutetun. Kuitenkin, italialaista taitaa olla kaikkia osat, polkimista ei löytynyt mitään merkkiä, ja ovat aika karvalakkitasoa. Gipiemmen polkimet tulossa tilalle. Pientä laittoa, ja kevääksi tästä varmaan aluksi sinkulaa ja kesällä ehkä jo fiksutella vois? Joka tapauksessa mulla on ihan hyvä fiilist tästä ensiaihiona, ja kirjoittelen tänne pientä päiväkirjaa miten homma etenee.

Ei nyt järin valmiimpi, mutta huvin vuoksi kiekot, ratas, stemmi, tanko ja satula kiinni, jotta näkisi vähän miltä se ehkä sitten valmiina näyttäisi.

Hieno tulee. Jatkossa uita öljyssä / WD40:ssä / GT85:ssä / CRC 5-56:ssa ruostuneet pultit ennenku yrität avata ni ei ehkä pyöristy. Sama homma polkimien avaamisessa. Kampien irrottamiseen kammenulosvetäjä, ja muista että vasen poljin aukeaa myötäpäivään. Ilolla!

Jees, kiitos!
Kammet on kertaalleen irrotettu, itse asiassa nytkin vain sormilla ruuvattu kiinni että pysyy tallella. Mutta noi aineet pidän mielessä, eipä tuossa oo nyt vastaan tullut muita huonoja pultteja. Pitää vähän kattoa mikä välitys kehkeytyy, toi 52t-ratas näyttää niin kivalta mutten usko että sille linjalle lähden, ellei taakse sitten jotain ~20t pistä tai enemmänkin. Mutta tässähän on talvi aikaa puuhastella!

Sirkus: mul on Atalassa 52/21, ihan mainio työmatkavälitys. =)

https://www.yksivaihde.net/old/1230/18321

Sen verran itellä tullut muutosta, että fizikin sininen tanko nauha löytänyt paikkansa kippuratangosta. Ite tykkään kyllä runkogeometriasta todella paljon. Sopivan lepposa muttei kuitenkin urheilullinen omaan käyttöön :slight_smile:

Itellä vain stemmi hitsautunut ihan haarukkaan kiinni ja se pikkuisen harmittaa, kun haluttais ottaa bullhorni käyttöön, mutta ei saa stemmiä laskettua tarpeeksi.

Oletko kokeillut kopauttaa massavasaralla tai puukalikalla stemmin kiinnityspultin päähän. Kiila saattaa napata aika tiukkaankin kiinni, mutta yleensä napautus irrottaa sen.

SanttuT - 9:07, 6.11.2009 » Oletko kokeillut kopauttaa massavasaralla tai puukalikalla stemmin kiinnityspultin päähän. Kiila saattaa napata aika tiukkaankin kiinni, mutta yleensä napautus irrottaa sen.
Kiila lähtee kyllä irti kevyellä kopautuksella pultin päähän, mutta itse stemmi on jumissa kaulaputkessa.
JanneT - 11:15, 6.11.2009 »
SanttuT - 9:07, 6.11.2009 » Oletko kokeillut kopauttaa massavasaralla tai puukalikalla stemmin kiinnityspultin päähän. Kiila saattaa napata aika tiukkaankin kiinni, mutta yleensä napautus irrottaa sen.
Kiila lähtee kyllä irti kevyellä kopautuksella pultin päähän, mutta itse stemmi on jumissa kaulaputkessa.
Kodin putkimiestä peliin?

Ite ainakin sain katkaistua yhden vanhan quill-stemmin ruotoputken sisään, kun yritin voimalla vääntää sen irti, eli suosittelen välttämään ylimääräistä voimankäyttöä.

JanneT - 11:19, 6.11.2009 »
Ok, eli stemmi on oikeasti jumissa. Jos ei muulla lähde, niin kodin putkimiehellä saa stemmin liotettua pois.

Itsellä tuossa Rossiini projektissani oli myös stemmi elämän kovaan jumissa.
Käytin voimaa, kuumensin sitä, liuotin crc:llä ja kodin putkimiehellä mutta ei auttanut.
Viimeisin ja varsin radikaali keino oli katkaista stemmi laakein juuresta ja sahata kaulaputken sisällä ollut jämä pitkittäin neljään osaan.
Nämä halkaistut osatkin oli sen verran jumissa että joutui meisselillä hakkaamaan irti.

Katkaisun jälkeen voisi pultin reikää isontaa sopivalla poralla. Porauksen jälkeen loput stemmin rippeet voi raaputtaa vaikka viilalla pois.

Toivottavasti uuden edit-mahdollisuuden tultua saa edelleen tällaisiin laittaa uutta merkintää…
On tullut vähäsen jatkettua tätä, ei sillä, etteikö aikaa olisi tälle mutta lähinnä rahan, osien, tilan yms puutetta, mutta pientä uutta on verrattuna aiempaan.
Näkyvää lähinnä kaikki pieni sievä tankonauhakokeilu jne, mutta on tästä nyt ohjain- ja keskiölaakeri tullut katsottua ja putsailtua mikä oli ihan hyvästä koska huoltohistoriakin tämän pyörän osalta on vähän pimennossa.
Pari kuvaa jotka näyttävät vähän suuntaa mutta ei liian selvästi ettei spoilata liikaa!

Lähinnä pyörän kanssa touhuilu on ollut kaikenlaista putsailua ja kiillotusta, sitä tässä talvella ehtii ja sitten kun pääsee ajamaan niin lika iskee kiinni, mutta onpahan jotain tekemistä. Ja täysin puhdasta ei varmaan tule ikinä vaikkei ajaisikaan.

Jännittävä kokeilu normaalin tankoteipin tilalle.
Pitäisi päällystää jollain ja hankkia toiselle puolelle samanlainen setti.
Pellavaa.
Niin joo ja ohjaamo on uusittu uudella stemmillä ja tangolla. Mahdollinen jarrukahva tulee varmaan stemmin viereen, en viitsi noiden nauhojen päälle kahvoja sovitella.

Tässä kaikenlaista tavaraa mitä otettu pyörästä pois tai oon laittamassa pyörään kiinni. Mundialitan musta satula pois, korvattu Bianchin penkillä. Ofmegan kammet ehkä tai ehkä ei, vielä en tiedä. Jotkut kirkkaat kammet ottaisin kyllä mielummin tuohon. (saa tarjota, en kehtaa tehdä ostoilmoitusta)
Gipiemmen polkimet tulossa, iloinen ylläri että remmit on Toshin ja omistan NJS-leimattua tavaraa, heh.

Ja tällainen se sitten on juuri nyt, aika sekalainen, ei kovin tyylipuhdas mutta ihan hyvällä mallilla. Takarengas ei ehkä ihan natsaa, eturenkaasta tykkään kovin ja harmittaa ettei noita Contin Grand Prixejä taida enää saada, CRC:llä 650C-koossa kyllä ja jossain kokomustina 700C, mutta toi ruskeasivuisuus näyttää tässä paremmalta. Ja eturengas on vanteella vain lähinnä kuvaa varten. Värit tässä kuvassa on vähän niin ja näin, mutta eiköhän siitä silti kokonaiskuvan saa.
Btw, takarengas pumpattuna + tyhjä eturengas = näyttää vähän että slouppais eteen.
Taustat kuvissa on muuten aika typeriä.

Jatkoa tulee kun tulee, varmaan tosta tankonauhasta voisi jotain raporttia pistää jos onnistuu.

edit: kuvat levii vähän yli rajojen, sori.

Tankonauha näyttää hyvältä. Onks toi ihan kankaasta leikattua nauhaa? Sellakka tohon varmaan sopis päälle.

Pyörätohtorilla on tollaista ruskee sivu Blizzardia, sopiskohan sellainen tuohon taakse?

-Olli

^^ Nauha on n. 2cm levyistä tuollaista venyvää nauhaa, eli siitä saa vaikka 4cm leveää mutta sitten siitä tulee ohuempaa. Tuota on ihan mukava käsitellä, täytyy vielä keksiä että miten lopullisesti tuohon tankoon sen kiinnitän. Ehkä jollain liimalla, solmiminen ei oikein onnistu tai pidä tarpeeksi hyvin.
Sellakkaa oon harkinnut, jossain ketjussa juuri oli hamppulangan lakkaamisesta sillä puhe ja sitä ajattelin kokeillakin. Sieltä myös idea viinipullon korkkeihin tangon päihin, tuli ihan näppärät. Voisi vielä sävyttää sellakan tuohon satulan kanssa sopimaan, ihan näin kaiken kukkuraksi. Kun eikö se ole aikalailla väritöntä?

edit: ja siis metritavarana kauppahallista, vähän suolaisen hintaista mutta teen loppuun kun nyt aloitinkin. Aluksi oli tarkoitus laittaa sentin levyistä hamppunauhaa mutta sen hinta olisi ollut jo aika huima.

Ja Olli, tuota oon harkinnutkin, tohtorilla taisi olla vaan yksi kappale enää jäljellä kun kerran kävin, ja tuo taitaa olla pistosuojaamaton, näin ainakin muistaakseni sanoi. Mutta voisi kokeilla, ruskea sopii tuohon pyörään hyvin, ainakin paremmin kuin tuo kirkkaan keltainen.

Niitä lastuja on kai sekä lähes väritöntä että sellasta tummempaa ja sekoitussuhteet varmaan vaikuttaa kans. Mistä tota nauhaa löyty?

Jos nauha muuten pysyy paikallaan, niin sen voi päättää just jollain hamppunarulla. Rivendellillä on aiheeseen oikein ohjeet. Jos se pyörii tangon ympärillä, niin erkkaa alle ja nauhaa päälle.

Tuo on hakaniemen kauppahallista, Punainen Lanka - Nappikauppaa vuodesta 1982 tuolta.
Naruja oli montaa laatua, tuohon päädyin lähinnä leveyden vuoksi. Tuo ohje mulla onkin kirjanmerkeissä, tullut sovellettua tuossakin. Ei vain voi suoraan käyttää samalla tavalla koska tuota tulee pyöritettyä päällekkäin eikä vierekkäin.
Tuo tosiaan löystyy mikäli kiertää vastapäivään pyörityssuuntaan nähden ja kiristyy taas myötäpäivään, eka mun oli tarkoitus jotenkin yrittää kiertää mahdollisimman tiukalle ja sitten että tarpeen tullessa saisi nauhan purettua helposti vain löysäämällä, mutta se tuskin olisi käytännössä ollut kovin kätevää.
Täytyy tota erkkaa laittaa, kiitti vinkistä!
Ja Tampereelle menoa ensi viikonloppuna, voisi Wanhasta Wiljamista käydä kyselemässä, vaikutti ihan asialliselta kaupalta nettisivujen perusteella.

Tuosta nauhasta vielä, että tuon metrihinta oli 3e, ja mulla meni 2,50m tuohon sarveen. Eka oli tarkoitus tehdä sellainen n. puolet peittävä “teippaus” mutta se ei ollut kovin hyvän näköinen. Tuo nauha kun on varmaan lähinnä jotain laudeliinoja varten, eikä tuollaiseen missä sitä tarvittaisiin suurempia määriä niin hinta vähän kirpaisee. Toisaalta tuota on helppo käsitellä toisin kuin jos se olisi vaikka isosta kankaasta, säkistä, tms leikattua.
Tarvitseeko sellakkakäsittelyä uusia kuinka usein? Ja tarvitseeko se enää mitään pintaa päälle?

Oletkos kokeillut ottaa kammista tuota tummaa pintaa veks? Hiomalla, kiillottamalla…

Pitäisi kokeilla, koska pintaa on paikoin kulunut aika paljonkin pois, kuitenkin ihan ok kammet. Ja kun keskiö taitaa olla iso-viisteellä tai mahdollisesti jopa Ofmegan omalla, niin helpoimmallahan sitä näin pääsisi.
Täytyy vaan tuota vasenta kampea joskus vähän tutkiskella, kun siitä on poljinkierteiden pari ekaa kierrettä mennyt huonoksi.