Kammet

Njs leimatut DA kammet mulla sanoi aikanaan poks

1 Like

”The NJS standard is to ensure that no rider will have any advantage or disadvantage based on equipment and does not necessarily relate to quality or standard of manufacture.”

3 Likes

Joo noi DA7600’set paukkunu muiltakin nimenomaan vetopuolelta.

1 Like

Veitte mun uskoni siitä että mulla on vaan ihan valtavasti voimaa reisissä :frowning_face:

3 Likes

Mä alan vähitellen tulla siihen tulokseen että joko ajan väärin tai painan liikaa. Vuoden sisään nyt jo kolmas vasen kampi lonksuu vaikka miten kiristäis, keskiö on vaihtunut ja pyörä on vaihtunut ja helkkari kun ottaa päähän. Onko vielä joku asia mitä en oo ottanut huomioon?

(Oikealla puolella ei oo vastaavaa ongelmaa. Kummastuttaa.)

Oikean kammen viisteen löystyminen ei ilmene oikeassa kammessa, koska voima välittyy polkimesta ketjuun (pääasiassa) kulkematta keskiön kautta. Eli jos vasen kampi lonksuu, niin vika voi olla joko vasemmasn tai oikean kammen viisteessä tai molemmissa.

Aihetta sivuttu topicissa How-To: Vian etsintä yksivaihteisesta pyörästä (edit: eiku eipä just tätä olekaan, pitääpä lisätä. edit2: eiku olihan se, mutta huonoilla hakusanoilla)

Elikkä oletko aivan varma, että kammen ja keskiön viisteet ovat yhteensopivat? Oletko vaihtanut keskiötä välillä vai ainoastaan kampia?

1 Like

Juu kyl, kahden kampisetin otannalla klappi on tullut aina vasemmalle. Ekat oli käppä rami nx:t powersplinellä, joista varmaan löystyi rattaanpultti ajossa ja sen myötä kammen uritus vähän muusiksi, eikä enää pysynyt ajossa kiinni. Korjaantui naapurista pummatulla vihreällä loctitella suht ok:sti,

Toiset oli trebol 8 spline bmx kampiloiset joissa samaan tapaan nds urituksessa klappia. Pitäis jaksaa sinne väliin jotain makaronbox foliota tunkea kun ei jotenkin nyt nappaa investoida kuutta kymppiä ton 660 putelin hankintaan, kun vois säästää sen vaan laadukkaampiin kampiin, jotka jostain syystä maksaa bmx-puolella helposti tuplat siitä mitä vaikka joku perus 6100 deore repii

Kiitos neuvoista, oli paljon uutta mulle!

Tähän asti oon ollut varma, mutta pitää vielä tsekata. Keskiön ostin samoilla spekseillä kuin edellisen, joten ainakin teoriassa sen pitäisi olla sopiva. Ghhh, salapoliisityötä!

Economies of scale my friend

Ei hajuukaan mutta näyttäs olevan ainaki alumiininen spideri ja 94mm:n pulttiympyrä.

https://media.troc-velo.com/img5n3034895.jpg?dt=1629638836

En huomannu että keskustelu siirty tänne ennenku vastasin edelliseen ketjuun. Eli kattelin weight weenieseiltä tietoo ja Vulcanit on alumiinispiderilla, n 50g raskaammat ku Pulsionit joissa on kuituspideri. Jotain sanottiin siitä että Pulsionien spideri voi delaminoitua ajamalla ja et tää alsaspideri ois se korjaus, mut menee mutuilun puolelle.

Aloittelija täällä, päivää.

Nyt kun siis mulla on toi Olmon runko ja siihen tarvitaan italokeskiö. Ja nyt kun oon kattellut, niin niitä on semmosia perinteisen näköisiä nelikanttikeskiöitä, ja sit sellaisia onttoja (Hollowtech tms).

Ja niitä onttoja näyttäis olevan helpommin kaupasta saatavilla. Mutta sitten meneekin sormi suuhun, kun niihin rupeaisi kampia hankkimaan. On meinaan muutamakin vaihtoehto.

Niinniin mikä tässä nyt olis järkevää? Kärkkyä käytetty nelikantti esim täältä foorumilta ja siihen sit kammet, vai tommonen hollowtech jostain kaupasta ja siihen kammet kans uutena?

Ja mistä tietää, pitääkö olla 103 vai 107 vai 110 vai 113 mm?

Raha ei oo kauhea ongelma, vaan tärkeämpää olisi asentamisen helppous ja huoltovarmuus.

Mitä sanotte? (Saa myös tarjota jotain keskiö+kammet-komboa myyntiin jos sattuu löytymään.)

Tohon Olmoon sopis kyllä paremmin nelikanttikammet tyylillisesti, vaikka jotkut käytetyt ysärin maantie-Campagnolot, joihin vaihtaa sitten sinkularattaan tms. Oiskohan esim @Uomo jotain jouten?

Tai sitten Ebay on täynnä noita, esim. Toi 42t pikkuratashan on ihan ok, jos tulee sinkula. Rautakaupasta vaan prikkoja tai sitten uudet sinkulapultit.

Hollowtech-kammissa ketjulinjaa taas sitten säädetään keskiön ja rungon väliin laitettavilla prikoilla, jos sitä tarvii säätää. Tohon Olmoon jotenkin tyylillisesti sopivista Hollowtech-kammista tulee ekana mieleen Sugino 75DD

2 Likes

Tänks! Laitoin tarjouksen tohon kamagoolo-kampisarjaan, ja eiköhän tuolta löydy sopiva keskiökin.

Oon jotenkin pelännyt tota Ebaytä kun en ees tiedä miksi, joten kiitos linkistä ja muutenkin avusta :blush:

1 Like

Varsinkin jos Paypalilla maksaa ei musta sen enempää riskejä kuin vaikka Torista ostaessa.

1 Like

Campaa jouten? Minulla?

Voin tsekata kampien tilanteen jahka ehdin joskus pajalle ja ebaysta ei löytynyt sopivia.

1 Like

Pitäis Stronglight kaksitonnisten tilalle löytää uudet 144 jakoiset kammet (ei-vedon puolelta ulosvetäjä korkkasi kierteet vaikka oli omasta mielestä tarpeeksi kireällä). Anyways, jotain tilalle. Genetic Tibia Velobiasta kun käytettynä ei tunnu nyt juuri mitään liikkuvan? Budjetti maksimissaan satkun.

Onko ulkomailta vaihtoehtoja? Yrittänyt noita perus paikkoja kahlata läpi, mut melko suppea valikoima, tai sit oon selannut vääriä mestoja.

Sturmey Archer voisi kanssa olla huokea vaihtoehto jos EU-alueelta etsii.

Kaukoidästä yms. varmaan löytynee yhä kaikenlaista, mutta toimituksessa menee.

Mitä tässä on siis tapahtunut? Ulosvetäjähän pyöritellään vain kevyeen pohjakosketukseen asti. Jos sitä kovasti kiristää ja siihen päälle alkaa veivata ulosvetoa, kierteiden kestokyky voi ylittyä.

Eikös tuo Velobian vaihtoehto olisi aivan hyvä?

Lukkorengaspihdeillä otin siis ensin auki ja sit kiristelin uudestaan. Eihän noilla käsittämättömiä momentteja edes saa aikaiseksi. Tuli siis metallikiehisten saattelemana ulos ja lopputulos melko kaput. Olis varmaan toiminut niinkin et olisi sivuuttanut sen pultissa olevan ulosvetäjän ja ottanut ihan työkalulla veke?

Ihan hyvältä omaankin silmään noi Geneticin kammet vaikutti, joten niillä varmaankin mennään jos käytettyjä ei toviin ilmaannu