Kammet ja pituus

MrHat - 1 hour ago »
Tukkis - 9 hours ago » Ihka ekassa fixissä oli 185mm kammet,Stronglightit btw :). Ja hyvin niillä ajo :D oli kaiketi jopa alkuperäiset. Joku vanha Vitus kyseessä
Mulla on stronglightin kammet mallia 185. Ovat muistaakseni pituudeltaan 170 mm (tai sitten en osaa mitata). Ihmetyttää valmistajan valitsema merkintä. harvinaisen tyhmä ja harhaanjohtava.
voi ollakki, en oo menny mittailee :)

Hirveä arpominen nyt, että pistänkö Plugiin 175- vai 170-milliset. Kaiketi pidemmät, niin saan säästettyä lyhyemmät kammet nopeampaa maantiekonversiota varten.

Onko kokemuksia/mielipiteitä järkevästä minimi BB height:sta?

Sinkula-konversiossa on kengän kärki ottanut muutaman kerran maahan lungisti kenkää roikottaen rullaillessa. Tarkoitus olis laittaa tohon fix/free flipflop mutta rupes mietityttään että onkohan toi BB liian matalalla kun mitta näyttää säkällä jotain 265mm 622/32/35mm renkailla.

Kyseessä on alunperin 27"(630 mm?) renkainen brittikonversio 170m kammilla. Vaihdoin tohon just kapeamman ja sopivamman 107mm keskiön joka tietysti auttaa asiaa vähän kun kammet asettuu sisemmäksi. Ei kai tossa auta muuta kuin laittaa kiinteä ratas kiinni ja ajaa täysii?

Onko suosituksia slimeistä ja edullisista talveen, sträpeille ja muhkummille kengille sopivista flättipolkimista?

kaukomieli - 23:15, 25.11.2012 » Sinkula-konversiossa on kengän kärki ottanut muutaman kerran maahan lungisti kenkää roikottaen rullaillessa.
Olihan oljin päkiän, eikä jalkaholvin alla?

^“Lungisti roikottaen” eli ei. Noin on siis käynyt leppoisasti cruisaillessa ja jalat on ollut polkimilla vähänmiten sattuu. Ei ole käynyt aikaisemmin millään pyörällä/ajotyylillä ja sen takia rupes mietityttään toi BB:n korkeus. Onhan toi vissiin aika matalalla mutta ajamallahan se sit selviää että josko liian.

En jaksais stressata ongelmasta, joka on aiheutunu väärästä käyttötavasta. :slight_smile: Kaikissa pyörissä raapii varpaat maata, jos pitää poljinta keskellä jalkaa.

170 metrin kammet haluaisin kyllä nähdä, mut ei pidä ihmetellä jos sellasten kanssa raapii maata.

Mun katuratapyörässa on naurettavan lyhyet kammet. Muissa pidemmät eli 175-milliset. Tricrossissa ne joskus kolisi mutkissa flättien kanssa, muttei enää sen jälkeen kun laitoin 45 mm kumekset. 191 cm.

Joskus näen painajaisia joissa mulla on fillarissa noin 10 cm kammet, enkä pääse mihinkään vaikka miten yritän kun jaloissa ei riitä taaki :frowning: Mitä sellaiset unet tarkoittaa?

^Öisiä pakkoliikkeitä, kasvukipuja, kramppeja tai polkemisesta kipeytyneitä jalkoja kenties? Mä nään joskus unta et suussa on liikaa Hubbabubbaa jota pitää jauhaa ja silloin narskuttelen hampaita.

^^No jopas, enpä ois uskonut että toi yks unohtunut kirjain kirvoittaa noinkin mojovan sutkautuksen.

No joo, ilmeisesti 265mm BB-height 170mm kammilla ei siis ole ongelma ennenkuin kosahtaa. Mun halpisfujissa on taulukoiden mukaan 2cm enemmän ja sen takia toi vähän kans mietityttää. Laitetaan sit lyhyemmät kammet tai vaihdetaan vapaalle jos tulee ongelmia.

Mites kampien pituus velodromilla?

Pituutta mulla on 183cm ja inseam jotain 88-89cm. Oon ajellu 165-175mm kammilla ja tykästynyt eniten yli 170mm kampiin.
Kiinteävälitteisessä on nyt kiinni 170mm, mikä tuntuu välillä tunkkaselta, riippuen polkimista ja jalkineista. Keskiö on tämänhetkisessä konversiossa aika matalalla ja bmx-flätit koliseekin joskus kivetyksiin. Helsingin velodromilla oon kolautellut maantiehäkeillä ja muistaakseni myös spd-polkimilla.

Nyt olisin päivittämässä konversiotani vanhahkoon ratarunkoon, tässäkin on keskiö suht matalalla. Kuitenkin ehkä sentin korkeammalla kuin aikaisemmassa konversiossani. Polkimiksi tulisi spd:t. Kammiksi ajattelin 172.5mm ja keskiöksi hieman normaalia leveempää, jotta saan tarvitsemani n.45mm ketjulinjan. Pystyykö tällä kombolla ajamaan täkäläisellä velodromilla vai kärsinkö vauhdin puutteesta ja nyyhkystä ajotyylistä?

Kas, tällainenkin keskustelu oli.

Kärsittyäni yli vuoden 170 mm kampien kanssa vaihdoin 175-millisiin. Kulkeminen keveni aivan oleellisesti pyörityksen kärsimättä käytännössä ollenkaan. Kuskin pituus 189 cm ja inseam 91 cm.

Voimantuotto etenkin kammet pystyasennossa helpottui paljon, kun pitkän jalan kanssa joutuu liikuttelemaan kauemman vipuvarren päässä olevaa poljinta. Vaakatasossa eteenpäin olevaan kampeen saa tuotettua jokseenkin saman paineen, oli se 5 mm pidempi tai lyhyempi.

Vaihdoinkin sitten takarattaan piikin verran pienempään: fiilis on nyt se, että pääsen samaa vauhtia kevyemmin, tai samalla teholla nopeammin.

Gain ratioina ilmoitettuna muutokset menivät näin:

35-622, 170 mm, 42/18: 4,8
35-622, 175 mm, 42/18: 4,6
35-622, 175 mm, 42/17: 4,9

hmm. liekö henkimaailman hommia, mut mä en oo ainakaan huomannu kampien pituuksissa muuta eroa ku tosiaan kanttaustilan. kahdessa pyörässä ollu 165 kammet ja bianchissa on kait 170 kammet. aikoinaan ku vaihdoin pösöön 165:set, nii huomasin vaa että satulaa piti nostaa vähä ylemmäs, ei muuta. oon kyl mietiskelly noita suosituksia kampien pituuden suhteen, ja hyvä että löyty infot täältä. ilmeisesti 165 on mulle just hyvä.

kaukomieli - 0:15, 26.11.2012 » Onko kokemuksia/mielipiteitä järkevästä minimi BB height:sta?
Muakin kiinnostaa.

Mun tehdaskönkelin valmistaja ilmoittaa BB:n sijainniksi 278 milliä, ja orkkiskumit oli 23-milliset (BB drop siis lienee 56mm). Bontrager Race 170-millin GXP-kammilla (nähdäkseni melko maltillinen Q-faktori) ja Shimano PD-A530:llä muistan kerran kolauttaneeni Pohjoisrannan väärin päin kallellaan olevassa mutkassa flättipuolen polkimen maahan, mutten muulloin. Sen jälkeen olen vaihtanut 28-millisiin gummeihin, eli keskiö on noussut viitisen milliä sekä myös hionut polkimen flättipuolen reunaa vähän viistoksi.

Tällä hetkellä mun BB height siis on 283 milliä, ja ehkä uskaltaisin laittaa 175-milliset kammet (vähän kiinnostaiskin). Varmaan jotkut sirommat polkimet auttais vielä asiaa, mut en tiiä, onko noita edes jossain määrin kakstoimisia ton sirompia.

Järkevä keskiön korkeus ja kammen pituus velodromin ulkopuolella riippu 100% ajajasta. Jos et kykene muuttamaan ajotapaasi alla olevaan pyörään, niin sitten tarttet korkeamman keskiön, lyhyemmät kammet tai sirommat polkimet. Kokeilemalla tiedät.

Ja ajotapahan kehittyy ajamalla, kunnes se menee överiksi ja alkaa taas nollista.

Mut täähän tiedettiin jo 9 ja puoli vuotta sitten. :slight_smile:

asb - 14:31, 18.11.2008 » Ajotapa vaikuttaa siihen, tarviiko noita lyhyitä kampia.

Nojuuh, voihan sitä ajaa vaikka minkä mittasilla kammilla, mutta ainakin jonkinlainen maksimikallistus annetuille komponenteille ja inhimillisille vauhdeille on olemassa, vaikka mitä tekisi. Ja toisaalta, hirveeseen hissutteluun ei varmaan moni halua väen vängällä ryhtyä, ellei oo umpirakastunut matalan keskiönsä stabiiliin menoon tai jotain.

Mutta lisätään nyt jonkinlainen ajotyylikuvauskin: Ajan keskironskisti, kaupungissa, maksimivauhdit tasasella yleensä jotain kolmekymppiä, enkä oo kokenu, että hirveesti pitäis ysikymppisissä himmailla.

Ja akselit on 100 ja 120 mm, korkealaippaset ratanavat. 2mm tasapaksut pinnat.

Harvemmin mitään vinkkejä voi yleispätevästi antaa, mutta ehkä noista listailuista jotain osviittaa voi saada.