Kammen varren suhde ketjulinjaan?

Tota tota, kattelin tossa kahta pyörääni yläkulmasta ja suunnittelin, että vaihtaisko toisesta Miche Primato kammet toiseen pyörään, jossa nyt FSA Vero kammet. Silmämääräisesti ei onnistu (vaikka molemmat rungot onkin natiivisti 120mm haarukalla), koska Michet on lähes suorat eli kampi pyörii hyvin lähellä ketjulinjaa. FSA:t taas on “maastomaisemmat”, eli kampi pyörii varmaan ainakin sentin ulompana ketjulinjan suhteen. Toisessa rungossa Miche siis saattais kolahtaa chainstayhyn. Siis keskiötä vaihtamatta, mutta ei siitä nyt.

Kysymys on, että onko tälle “oikean kammen vapaa etäisyys ketjulinjasta” mitalle jotain standardeja tai edes nimeä? Vai onko multa nyt vaan muutama pala palapelistä hukassa?

Kyseessä lienee “Q-factor” eli “tread,” ja se kuuluu niihin mittoihin, joita valmistajat eivät tuotteistaan yleensä ilmoita.

Q-factor on lähinnä tota kaivattua, siinä on myös keskiön pituus mukana, pelkälle kammelle ei mittoja varmaan mistään löydy.

Eri kammet on eripituisille keskiöille, siinä ei auta muu kuin yrittää jostain lähteestä löytää mille mikäkin kuuluu niin että saadaan toivottu ketjulinja, tai lähteä kokeilemaan. Joku kampi voi toivotulla ketjulinjalla ottaa johonkin runkoon kiinni. Kaiken lisäksi jotkut keskiöt on symmetrisiä ja toisissa on rattaan puolen akseli pitempi kuin vasen, eli tarvittavan keskiön pituuden selvittäminen ei ole yksiselitteistä.

Näppärää, eikö?

Näppärästi myös nuo Michet vaativat ISO-viisteisen keskiön, kun taas FSA:t näyttävät olevan JIS-viisteellä. Et siis selviä pelkällä kampien vaihdolla vaan se keskiö on myös vaihdettava, jos tuohon operaatioon ryhdyt.

Eikä noiden q-factoreiden kanssa pelaaminen oikeilla palikoillakaan aina ole niin yksiselitteistä. Mulla on Vigorellissa Campan 170mm Record Pistat vastaavalla keskiöllä ja molemmin puolin jää about 2mm kammen ja chainstayn väliin. Vielä on koeajot ottamatta, joten pitää vaan toivoa, että voimansiirto ei kauheasti notku, sillä muuten tulee osumaa.

Eiks record pista ole epäsymmetrinen keskiö?

Mulla on viturellissa 170mm michen advancet jollain campan keskiöllä - ei voi muistaa - ja tilaa on viitisen milliä per puoli. Ei ole kolissut. Recordeilla voisin kuvitella toleranssien olevan vielä pienemmät.

Toihan toimii hyvin - jos haluaa tehdä puhdasrotuisen hipteri/näyttäytymispyörän. Ei pääse palikat kulumaan eikä paita kostumaan. Heti jos yrittää runtata, niin kammet kolisee runkoon.

konkeli - 14:41, 20.3.2009 » Eiks record pista ole epäsymmetrinen keskiö?
On.

Ja sitten pientä offtopicointia.
Täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt noiden Pistojen viimeistelyyn. Ei tuo toleranssi kammen ja chainstayn välillä ihan noin kiree mun mielestä pitäisi olla. Kammet on kuitenkin kiinni rehellisessä kisarungossa, joten mistään yhteensopivuudesta ei pitäisi olla kysymys. Toinen juttu, mikä noissa häiritsee on, ei-rattaan puolella näkyviin jäävä keskiöakselin pätkä. Kampi ei siis mene riittävän lähelle keskiömuhvia. Ihan oikein tuo on joka tapauksessa asennettu, sillä akseli ei kampeen mene enää yhtään syvemmälle, eli kyse on ihan yhdistelmän ominaisuudesta. Tuohan on pelkkä kauneusvirhe, mutta verrattuna toisessa pyörässä olevaan Suginon 75 kampi-keskiöyhdistelmään on tuo huomattavasti tökerömmän näköinen, kun taas Suginon paketti on todella tiivis ja siisti.

Teemu - 15:14, 20.3.2009 » ...Mulla on Vigorellissa Campan 170mm Record Pistat vastaavalla keskiöllä ja molemmin puolin jää about 2mm kammen ja chainstayn väliin.
Täällä sama setuppi, paitsi että kammet on 165mm. Vetopuolella jää rakoa 4 mm ja vasemmalla 5 mm. Keskiö on (muistaakseni) 109 mm akselilla... tai sit 111.

Campyn speksien mukaan kuuluisi ainakin olla 111 mm. Epäsymmetrinen.
Q-factorista ei lue mitään.
Se on makuasia, syyttääkö kampien vai rungon valmistajaa jos kammet ottaa haarukkaan kiinni.

Teemu - 18:06, 20.3.2009 » Mulla on Vigorellissa Campan 170mm Record Pistat vastaavalla keskiöllä ja molemmin puolin jää about 2mm kammen ja chainstayn väliin. Vielä on koeajot ottamatta, joten pitää vaan toivoa, että voimansiirto ei kauheasti notku, sillä muuten tulee osumaa.
Maantie näytti olevan kuiva, joten kävin ensimmäiset parikymmentä kilsaa nykäisemässä Cinellillä. Ei se kampi chainstayhin osunut, vaikka kuinka runttasi ylämäkeen tai spurttaili.

Hyvä, että toimii.

On vähän omituista, että Cinelli on mitoittanut runkonsa noin. Ei kai sen alumiinisen takahaarukan niin leveä tarvitsisi olla. Mulla on 170 mm Record Pistat Choruksen keskiöllä Rossinissa, siinä kammet asettuvat ihan nätisti ja tasaisesti keskiön molemmin puolin. Matkaa takahaarukkaan jää suunnilleen 4 mm molemmille puolille.

Paremman ketjut puutteessa nostetaan tätä ylös… Sugino 75:et kiinni teräsrungossa; rattaasta chainstayhin noin 6 milliä; kammen päästä hieman reilummin; 8mm kuusioavain ei kuitenkaan tähän väliin enää mene… Arvon asiantuntijat; riittääkö välykset ?

Mulla on Gorillassa 75:sen spiderista chainstayhin noin 2mm - kertaakaan ei ole ottanut kiinni.

Mulla Gipiemme pista säädetty ohittamaan chainstay n. 0.1mm päästä. Ei ota kiinni.

sa…sanoiko joku q-factor
99mm kiinni vedettynä odyssey black widow kammilla

Tämä linkki on ollut aiemminkin, mutta täällä on muutamien kampien q-factorit

tuli q-tamo huumassa hommattua tollaset record pista kammet ja samasta puljusta tifosin keskiöt

http://www.parker-international.co.uk/13572/Tifosi-Campag-Fit-Bottom-Bracket.html

näyttäis siltä että keskiön symmetriassa/epäsymmetriassa on jotain juttua

vetopuolen kammen ja chainstayn väliin jää 3-4mm ja toisella puolella 1, ehkä 2mm

mitattu q-factor 129mm (35nm voimalla)

^ Eihän noilla välyksillä ongelmia tule. Mulla jää Record Pistan spider vastaavaan keskiöön kiristettynä noin 0.4mm päähän chainstaysta. Rattaalla onkin sitten tilaa kokonainen milli ja kammella lähemmäs sentti. Se on noiden Campan kampien ominaisuus, että uppoavat hyvin syvälle keskiön viisteeseen. MikeNAS joutui viilaamaan kammen päätä, että sai veivit Dodicissaan pyörimään.

tuskin näillä voimilla mitään ongelmia tuleekaan.
näytti vain noi rivalit asettuvan nelikanttia tarkemmin runkoon.
en ainakaan syyttäisi runkoa vaan keskiöä