Vannejarrut

Mikä olisi paras pienehkö ja siisti jarrukahva 31,8mm kiinnikkeellä droppitankoon stemmin lähelle?

Haluaisin sellaisen, joka vetää vaijeria, enkä tällaista inline cross-tyyppistä kahvaa, mikä työntää kuorta. Se näyttää hiertävän vaijeria ilkeästi, enkä halua tuon katkeavan kriittisellä hetkellä tulevaisuudessa.

Dia-compen gold finger on yksi optio, mutta mietityttää tuo yksisormisuus.

Muita?

Alla potilas. SL-80 stonga

Gold fingeriä kokeillut ja ei ollut kyllä yhtään hyvä käyttää, kahva turhan pieni ja paikka tossa stemmin vieressä muutenkin epäergonominen kun ei kädet ajaessa ole siinä hollilla. Cane Creek/Tektro yksivaihdejarrukahvoja hupuilöa vaan, hyvä jarrutella ja paranee ajoasentokin.

1 Like

Löytyy huppukahvat, mutta haluaisin nimenomaan tohon stemmin juureen paremman kahvan. Tässä tapauksessa estetiikka ja nopeus > absoluuttinen ergonomia :smiley: Kyllä te tiiätte. Jarruttomuus ei ole vaihtoehto.

Eikö kaikki ns. crosstop-kahvat nimenomaan työnnä kuorta, koska tarkoitus on että toimivat lisäjarrukahvoina? Mulla on ollut crosstopit plugissa yli kymmenen vuotta, ja ei oo vaijerien hiertymisen kanssa ollut mitään ongelmia.

1 Like


Ridea

2 Likes

Vaikken yleensä suosittele kys. lafkan kamaa mut mites Paul Love Lever?

1 Like

Tätä sitten ei kannata tehdä niin että metskaa hirveellä kiireellä sytkäriä samassa kädessä bräkleen pullon kanssa ettei vaan kerkiäisi ainetta haihtua

Paulin canti ja love on käyny mielessä riserin kaveriksi, mutta ei taida niitä saada 31,8mm clampilla että sopisi droppiin.

Anyway, tämä Ridea kutkuttelee todella kovasti mua. Taidanpa tuollaisen mustana metsästää jostai. Kiitti!

Tuli itseasiassa juuri hiljattain tilattua tämmöinen. Katsotaan miltä vaikuttaa kunhan saapuu!

1 Like

Onko tietoa että passaako shimanon vanhoihin u-jarruihin v-jarrupalat?

tuollaiset jarrut olisi kyseessä. Aika heikonlaisesti tuntuu olevan tarjontaa moisiin jarruihin.

Sopii. Vähän jää väljäksi raksit, mutta ei haittaa.

Nyt on moinen asennettu (vaikkakin pienemmän 25,4 / 23,8 / 22,2 mm kiinnityksen versio). On hieno ja kevyt, shimmit mukana tosiaan yllämainittuihin tankoihin. Muutenkin hyvän oloinen kaikin puolin, mutta tuo itse kahvan säätöpultti (jossa on toisella puolella suurempi hex-kanta) ei tahdo liikkua millään ja on ihan löysällä. En tiedä onko mulla joku ajatusvirhe miten tän pitäisi kiristyä vai onko tuo vaan jumissa, mutta helisköön nyt siinä ajaessa toistaiseksi, en halua saman tien tuhotakaan tätä.

1 Like

Voi olla, että se on jo kiristynyt pohjaan asti vastakappaleensa kanssa. Tällai on itelle joskus käyny liian pitkän vastakappaleen kanssa ratasta kiinnittäessä. Jos saat ne toisistaan irti, viilaa tai hio tarvittavaa pintaa matalammaksi. Koeta kuitenkin ottaa sen verran maltilla, että pultin kiristäminen ei vedä kahvaa jumiin asti. Vain helinät pois.

1 Like

Kattelin tällaisia halpis- dual pivoteja

Valmistaja ilmoittaa reachiksi 47-57mm mikä kuulostaa oikein sopivalta. Vaikea vaan hypistelemättä arvioida, sopiiko länkien sisään 38 mm rengas ja hieman sitäkin leveämpi lokasuoja??

Vai turvaudunko huonomaineisiin mutta mm. Rivendellin ja Velo-Orangen veitikoiden suosimiin vanhoihin kunnon keskivetojarruihin? Olis ennestään saksimekanismi-Weinmanit, ja Uusixilta luulis löytyvän esim. jotkut hieman hapettuneet Mafacit. V- tai cantijarrupalaa aattelisin noiden kanssa parittaa.

Laittaisin keskivedot. Jotkut mafac racer/raid, Weinmann vainqueurit tai vintage dia compet. Vaatii vähän enemmän näpräämistä kuin perus “maantiejarrut” mutta tuntuma kyllä parempi.

2 Likes

En tiedä jos satuloissa on valmistajien välillä tilavuuseroja, mutta 38mm rengas mennee, mutta lokari ei millään mahdu pystysuunnassa. Mä jouduin takana sinkulassa vaihtamaan taakse super-megalongreachjarrun kun rengas otti kiinni jarrupalaan kun kiekkoa liikutti dropeissa.

1 Like

Mulla olis sellaiset super nätit 60-lukulaiset alumiinilokarit, joita en haluis vaihtaa tai muokata niiden mahduttamiseksi. Haarukoissa sinällään on molemmissa päissä hyvin tilaa niille, kunhan jarru ei purista lokaria kyljistä.

Vanteen hivuttaminen haarukanpäissä ei vaikuttaisi muuttavan reachia niin paljoa, että voisi laittaa vielä noitakin pitkälänkisemmät jarrut. Täytynee siis tyytyä keskivetojarruihin ja uskoa, että oikein säädettynä hyvillä paloilla niissä riittää tehoa.

Vanteet on myös yksiseinäistä käppämallia, eli kovin tehokkaita sorveja ei noiden kanssa edes uskaltane käyttää :sweat_smile:

Mulla on tällaset binissä ja ei mahdu millään, noihin ei oikein mahdu edes 32 mm lokareilla. Reach on nimellisesti tönärillä mitattuna sen n. 57 mm, mutta käytännössä paljon ahtaammat kuin esim. vanha kunnon BR-R451, joka puolestaan syö 35-milliseksi mitattua rengasta lokarin kanssa.

Joo jos isoa rengastilaa niin keskivedot aivan hyvät kun laittaa Kool Stopin palat (maantieversiot ollut ihan riittävät tai miksei ne canteille tehdyt Thinlinet, jotka esim vakiona Paulin keskivedoissa) ja Yokozunan kuoret.

1 Like