Vannejarrut

Mulla on runko missä on takajarrulle sisäinen vienti, alkaen alaputken yläpäästä ja ulos pullahtaa chainstaysta. Jarruletkun saa pujotettua emäputken vierestä keskiöön 15 sekunnissa vaikka silmät kiinni, mutta keskiöstä chainstayn läpi ja reiästä ulos… Parin tunnin ähertämisen ja miettimisen jälkeen:

~2m pitkä vaihdevaijeri pesuun (käyttämätön) ja kuivaus, toinen lyhyempi vaijeri avuksi. Pujotin chainstayn reiästä lyhyen vaihdevaijerin keskiöön (tämä suunta menee kanssa itekseen) ja tässä vaiheessa jarruletkun toinen pää törötti keskiössä. Pujotin puhdistetun vaihdevaijerin jarruletkun läpi emäputken päästä, ja sen pään mikä tuli ulos letkusta, teippasin tuohon lyhyeen vaijeriin ja vedin ulos chainstaysta, jonka jälkeen vedin koko letkun perässä.

Tein koko homman alusta loppuun uudella jarruletkulla kun ensimmäinen oli aika surkean näköinen ja taipuillut :sweat_smile:
Tähän operaatioon meni uusintakierroksella n. 5 minuuttia.

Jälkeenpäin mietin että kaikista niistä konsteista mitä internet tarjosi (nippa+hammaslanka, jne…) hylkäsin ne liian säätönä ja tein helpomman kautta, mutta onkohan siihen joku syy, ettei sen jarruletkun läpi laiteta mitään muuta kuin jarrunestettä? Pidin kyllä huolen että vaijeri tuli puhtaaksi (liuottimia ja ultraääntä). Jarrutkin on toimineet hyvin :slight_smile:

Jos tää ei ole ihan tyhmää niin toivottavasti auttaa jotain joka vahingokseen on hankkinut rungon sisäisellä kaapelinviennillä.

1 Like

Noniin. Tulenpa nyt ihan varmuuden vuoksi kysymään vielä foorumin tietohenkilöiltä. Sen verran huono ollu oma osumatarkkuus viimeaikoina että ei jaksais enää yhtään melkein sopivaa speksausta vaan josko nyt osus oikeeseen kerralla.

Lähtötilanne. Sibbo kyseessä siis.

Eli modernit flat mountit (grx 400) pitäs saada kiinni noihin lähtöihin. Adaptereilla tietty.

Eteen katellu tän:

Taakse tämmöstä:

Meniskö se nyt noilla? Mikäli taakse ei syystä tai toisesta istu kaliiberi adapteriin, niin kelasin näyttää viilaa sit.

siis jos nyt hiffaan mistä puhutaan ni eikös jarruletkun sisällä oo joku muovilayeri sisimmäisenä vai onko siitä nyt liian kauan kun oon puuhastellut?

won’t want to fuck that up

Mun mielestä näyttää että tossa edessä ois PM 160 levylle, ja toi adapteri on +20, eli toimis sit vaan 180 levyllä?

Taakse adapteri taas näyttäisi ehkä oikealta, ja pitäisi tohon IS mounttiin mahtuakkin.

Tää on kuitenkin ihan mutua, eli kannattaa tarkistaa. Tuskailin saman asian kanssa ja löysin onneks sit post mount hylexit foorumilta.

Osta mitkä vaan shimanon post mount jarrusatulat ja naita ne niihin grx-kahvoihin, menee olemassaolevilla adaptereilla ja todennäköisesti takuuvarmasti vähemmällä vitunhuudolla.

7 Likes

Kohta on muuten joku tunkemassa jalkaa oven väliin ja simoamassa kuinka kätevää elämä onkaan vaijerijarruilla ja tangonpäävaihtajilla.

1 Like

oon välil kelannu kuinka kätevää elämä oiskaan nexus 3 jalkajarrulla :farmer:

7 Likes

Tää on muuten kova idea. Ei mun putkinäkö hahmottanu ollenkaan.

Ihan vaan prooffatakseni nyt tätä niin kysyn vielä et kuin varma tieto on se et mikä tahansa satula toimii noiden kahvojen kans? Vittua on ilmoille tuuleteltu ja rahaa jo ihan mukavasti nimittäin.

Meikän tuurilla ihan salettiin ollaan tilanteessa, jossa just se malli jonka ostan tarvii erilaista hydraulista painetta kuin mitä kahvoista lähtee tai letkut ja liittimet on merkittävät 0,02mm väärän kokoisia että toimis keskenään tjsp.

Ite diggasin vaijerijarruista tässä pyörässä siksi että ihan sama millanen huolto, rasvaus tai palvontameno, niin talvella koko ajan jäässä <3

1 Like

toimii kyllä ja pysähtyy… jää vissiin aavistuksen tuntumassa joku mt200 satula vs mt6000. itsellä sama prokkis edessä ja reilulla 20€ saa Saksasta uutena noi mt200 tms…satulat. isoin ero taitaa tulla noiden jarruletkujen bh59/bh90 käytössä, noissa grx kahviossa kuitenkin tuo bh90 orkkiksena että sen puoleen homma hanskassa…

1 Like

Laitat vaan mitä vaan shimanoa missä on suora letkuliitäntä, ei banjoa, niin menee samoilla letkuilla. Et tarvii nelimäntäsiä, eli vaikka deoret tai slx.
Ja siis letkuillakaan ei oikeesti oo väliä kunhan on oikea insertti sisällä.
Jarrukahva ei osaa lukea mitä satulan tai letkun kyljessä lukee. Kokeiltu shimanoja, maguroita ja tektroja aika liberaalisti ristiin, ei ongelmia.

4 Likes

Minä kiitän taas kerran neuvoista. Kyllä tosta vielä polkupyörä saadaan.

Ajelen itse vastaavasta syystä r8020 kahvoilla m675 jarrua, joka tuli kahvoineen cnc:ltä parin kympin hintaan. Toimii todella hyvin.

En ainakaan itse jaksanut alkaa erikseen tilailemaan sellaista maantiekahvojen lovellista inserttiä ja oliivikin on väärä. Ruttuun se oliivi kuitenkin menee ja tiivistää systeemin.

Edit. Grx600 sti ja mt-6100 satulat käytössä

En oo ihan varma miten sulla voi olla väärä oliivi kun shimanolla on käytössä yksi ja sama, molemmille letkuille.

Jos muistan oikein, niin pähkäillessäni paikallisen pyöräkauppiaan kanssa sti-kahvojen liittämistä ja niihin oliivin kulma taisi olla aivan hitusen loivempi. Saatan toki muistaa väärin ja kertoa omiani. No joka tapauksessa, nyt on toisen valmistajan letkut ja oliivit etujarrussa eli tärkeimpänä pointtina et ei oo nii justiinsa!

Edit. edelliseen toteamukseen lisänä oma vastuu ja harkinta

Joo on, mutta se on suht sitkeää ja ei näyttänyt kärsivän tosta operaatiosta. Eniten pelkäsin että tulee joku “kontaminaatio” ja jarrut eivät sitten toimi kunnolla…

Hei onko kellään tietoa tai jotain vahvaa mutua siitä, että valmistetaanko Shimanon Ultegra R8000 -sarjaa enään? Lähinnä nuo STI -kahvat ois hankintalistalla ja parista paikasta euroopasta löysinkin niitä vielä, mutta kun muuten rahoitus jarrutuskalustoon on vielä vähän hakusessa, niin en ole painanut liipaisinta. Eli ideana siis vaihtaa hydraulinen GRX mekaaniseen Ultegraan (+ hienot jarrusatulat), mutta pitääkö nyt ostaa kahvat jos niitä halajaa? :thinking:

Shimanolla on oliivi aina sama, mutta se inserttipuikula letkun päähän on BH59 letkulle messinginvärinen, ja BH90 letkulle kirkas ja niissä on eroa, eli se pitää olla letkun mukaan oikea.

Täällä on varmasti puhuttu cantijarrujen yhteydessä brake shudderista, mutta nostetaas asiaa taas. Mulla on tossa ysäri ATBssa ollu tämmöstä ongelmaa jonkun aikaa, enkä oo asialle jaksanu oikeestaan mitään tehä. En oo satavarma oliko sitä ennenku säädin kulmia, mutta niin.
Kattelin tässä tänään internetistä videota missä Singularin Sam Alison kerto että ongelmaan auttais tommonen haarukan kruunuun kiinnitettävä hangeri ohjaamossa olevan kannattimen sijaan. Mitä mieltä näistä ajatuksista, onko perää?