Vannejarrut

Jep. Mulla on siis maantiekahva ja Cantilever-jarru. Kahva on perus Tektrot joka on ollut Paddy Wagonissa aikoinaat, ja jarru on perus Shimano joka on edelleen kiinni vanhassa Nishikin keulassa. Mutta. Jarrutuntuma on samanlainen kuin silloin kun mulla oli V-jarrukahva, eli Sheldonia mukaillen tuntuu mukavan napakalta mutta toimiakseen kunnolla vaatisi gorillamaiset käsivarret. Mutta eikö noiden maantiekahvojen pitäisi pelittää normaalisti cantien kanssa?

Eipä tuolla oo hirveästi käytännön merkitystä, kun Pläästic Pädingillä ja pikkuisella takarattaalla varmistettu itsemurhanapa on pitänyt rattaan kivasti paikallaan jo monta kuukautta, mutta olishan se cool että jarru toimis niinku sen pitäis.

Mä oon aina käyttäny bmxpyörien jarrukahvoja, ne on siis u-jarruille suunniteltu. tuntuu napakalta eikä vaadi paljon voimaa että pysähtyy. Ne on 22.2mm halkasialla eli käyrästongiin ei mee ilman viilaamista.

Mä yritän pitää ne jarrukahvat (hupuilta saa mukavan pystyn ajoasennon jos pitää esim. laitamyötäisessä seikkailla kotiinpäin) joten yksi optio on kaivaa v-jarru miljoonalaatikosta ja katsoa miten käy.

Paddy Wagonin jarrukahvat on ainakin ajotuntumalta aika kököt. En yllättyisi, vaikka jarrutustuntumakin olisi ruumiin ontelosta.

PW:n jarrukahvat toimi ihan siedettävästi alkuperäisten jarrujen kanssa. Testaus v-jarrulänkien kanssa oli ns. FAIL (liikaa mekaanista etua, kun alunperin sitä tuntui olevan liian vähän).

Tulipahan muuten mieleen, että voiskohan nuo Bilteman jarrupalat olla osasyynä siihen että jarrukahvaa saa painaa apinan raivolla että vauhti hidastuu?

Niin, ja Sheldon sanoi vielä että:
“If you have too little mechanical advantage, lowering the cable yoke so that the transverse cable is more nearly horizontal will help.” …niitä ylösalaisen v:n muotoisia osia varmaan saa pyöräliikkeistä?

Ja sitten, voisin lopettaa tämän topicin omalta osaltani toteamalla että kannattaa lukea ohjeet kunnolla ennenkuin rupeaa sähläämään, eli samaisella Sheldonin sivulla (ks. ed. postin lainaus), kolme riviä alempana luki että:
“If you have low-profile cantilevers, artificially “widening” the profile will also increase mechanical advantage: set the transverse cable wide enough that the shoes have to be exended inward on their bosses to reach the rim.”

Näin tein, ja kappas, jarru toimii…

Mul on tällä hetkellä bemaksikahva (“cantikahva”) v-jarrussa. Vaatii aika höyhenenkeveää kosketusta ettei käy kehnosti… Varmaan vaarallisempi kuin brakelessinä.

Mitäs kahvaa ja mistä raiseriin? Yks vaihtoehto oli Dirt Harry, mut sitä en oo Suomesta löytäny.

Ainakin meillä on, Ajopyörässä Turussa. Jos se Suomeen lasketaan.

Millaisen jarrukahvan saa kiinnitettyä tollaisen standardin droppitangon keskikohdan viereen lähelle stemmiä? Stonga on paksumpi keskikohdasta ja nykyinen viritelmä (Shimanon Deore-kahva, kokonsakin puolesta paskamainen, kun stonga on flip & chop -mallia, vie liikkumatilaa käsiltä) ei veny sen paksumman keskiosan päälle. Onks noissa CX-lisäkahvoissa enemmän tilaa siinä clampissa? Passaakohan toi aiemmin mainittu Dirty Harry tohon kohtaan? Siinä olis ainakin toi kokonaan aukeava clamppi joka olis loistava, koska tankonauhaa ei huvittais olla purkamassa jarrukahvan kanssa kikkailun takia aina.

Niitä on 24, 26 ja 31,8 millisillä clampeilla, tangon mukaan.
Esim.
Dirty Harry muuten menee 22,2 ja 25,4 mm, luulis onnistuvan 26 milliseen tankoon hyvin vähäisellä väsäämisellä. Mutta vasenta Harrya on vaikea löytää muualta kuin Saksasta. Ja cx lisäjarrukahvoissakin on saranoitu clamppi.

Niinpä tietysti, kiitti. Ja mittanauha käteen->

jepp. tai kai niitäkin on eri paksuisille tangoille mutta ovat kuitenkin tarkoitettu asennettavaksi suht lähelle stemiä.

pelkän etujarrukahvan pystyt asentamaan vaikka ihan stemiin kiinni, mutta jos meinaat molemmat jarrut laittaa niin varaudu säätämään että saat ne asennettua siten ettei vaijerit häiritse toisiaan.

Etujarru vaan. Ei sen ole tarve olla aivan kiinni stemmissä, mutta pääasia että kahvan saa kiinnitettyä siihen stongan paksumman keskiosan päälle, ettei se ole ajo-otteen tiellä. Tack!

Kysellään nyt tyhmiä kun alkuun päästiin: toimiiks tommonen stocki-lisäkahva ihan normaalisti V-jarrujen kanssa? Mulla on kateellisia katseita keräävät Deoren Canti-länget etuhaarukassa. En oo koskaan asennellut tuollaisia lisäkahvoja. Toimintaperiaate on ikäänkuin selvä, mutta käytäntö ei.

CX-lisäkahva toimii cantin tai maantiejarrun kanssa normaalisti, mutta V-jarrulle se vetää väärän määrän kaapelia, tulee aika heikkotehoinen jarru. Mutta jos sulla canti-länget kerran on niin sitten joo.

Vipusuhde on väärä v-jarrulle, tulee liikaa voimaa, joustava kahva ja palat liian lähelle vannetta. Pidä cantit, niillä toimii.

Eiku just noinpäin, justhan mä uhosin mulla olleen samanlainen ratkaisu…

joope - 5:53, 16.4.2009 » Vipusuhde on väärä v-jarrulle, tulee liikaa voimaa, joustava kahva ja palat liian lähelle vannetta. Pidä cantit, niillä toimii.
Joo näin on. En ymmärrä miksi Spessu on laittanut V-jarruiseen singlecrossiin canti-lisäkahvat. Ne saa kyllä toimimaan mutta jarrutpalat pitää säätää tosi lähelle vannetta että jarrutehoa löytyy myös lisäkahvoista..

Hupss, oon päässäni aina mieltänyt Cantileverit ja V-jarrut samaksi asiaksi, mutta Google osoitti luulot vääräksi. Toi “direct pull” -termi on sotkenut ymmärrystä. Joo, siis V-JARRU on tossa edessä, mallia:

http://www.bikeman.com/store/graphics/00000001/product_images/BR/BR5303.jpg

Ei sen jarrukahvan oo välttämättä oltava CX-lisäkahva, mutta pääasia että se toimii JA että siinä clampissa olisi sitä tilaa riittävästi kahvan kiinnittämiseen stongan fätimpään keskikohtaan.

Simppeli asia kauheen vaikeesti. Menisköhän tollanen BMX-jarruliipaisin? Pitääköhän noi komeet Deoren länget heivaa helvettiin? :(((