Jarrulevyn tilalle ratas?

Onko mahdollista korvata jarrulevy rattaalla. Luin kirjoituksen projektista jossa oli käytetty kyseistä tapaa saada ‘‘fixi’’ kiekko. Kysymys kuuluukin: kestääkö levyjarrulle tarkoitettu paikka rattaan kiinnittämistä ja sen ajossa aiheuttamaa rasitusta??

Vastailkaa jos on kokemusta tai muita vinkkejä saada halpa mutta kestävä ‘‘fixi’’ takavanne halvalla…

http://www.cs.helsinki.fi/u/maxsalmi/album/tunturi/wheel.jpg’’

kuva lainattu kirjoituksesta josta mainitsin. Tuohon siis ratas kiinni?? kestääko?

On, kestää ja toimii. Palstalla on keskusteltu pulttirattaista aiemminkin, joten hakua kehiin.

Velosolo

OK, hyvä on jos toimii ja ymmärtääkseni edullinen. Onkos kellään tollasta takaratasta myynissä jos on niin PM

Ite yritin ostatella tommosta ratasta palstalta vähän aikaa sitten. Ei tullu yhtään tarjousta. Eli jos oot pistämässä tilausta tonne velosololle, niin voisin kimppaantua aiheen tiimoilta (mikäli oot pääkaupunkiseudulla, muuten ei taida olla kimppailusta hyötyä).

Irrota ratas jostain vanhasta vaihdepakasta ja poraa ite. Sopivia kasettipakkoja löytyy melkeen jokaselta jätelavalta. Onhan tossa vähän hommaa, mut edullista on sekä välttää kierteiden kanssa jännittelyn.
Ketjulinjan ois tärkee olla suorassa ja ketjut kireellä, jos noilla vaihderattailla pelaa. Pari kertaa on tippunut ketjut, mutta muuten oon ilosena polkenu jo useemman vuoden.

Taitaa vaatia suhteellisen järeän pylväsporan, et onnistuu? Enkä kyl ite luota, et saisin reiät tarpeeks tarkasti kohdilleen, eli ainakin mun kohdalla menee ostohommiks…

^^ Tarkoituksenmukaisen rattaan hampaiden profiilin tähden suosittelen ennemmin uuden kasettisinkularattaan hankkimista poraamista varten. Yksittäin, ei siis “sinkulointisettinä” hankittuna hinta on useimmiten hyvin kohtuullinen paikallisissakin pyöräliikkeissä. Myös mummiskaratas voisi olla porattavissa?

Pyörähuolto.comista löytyi moinen pultteineen joskus. Saattaa löytyä yhä, kysele sieltä kans.

Rattaat on helvetin kovaa matskua. Pakasta ei kande ottaa kun on vaihtamisprofiilit. Tohtori aikoinaan poras mummisrattaita jotka on hyviä, helvetin kovia, kuulemma vaati jonkun erikoiskovan terän ja pylväsporan ja oli silti aikamoista hommaa joten lopetti niiden tekemisen. Kannattanee Velosololta ostaa.

Mullon porattu mummis ehkä neljättä talvea ajossa. Ja toista ei itse porata. 5mm kobalttiterä Kiinasta kolme euroa ja karbiditerä neljä. Mummisratas vitosen. Jos rikkoo vain yhden terän reikää kohden niin samaan hintaan saa valmiina.

Tosiaan ei oo noiden vaihderattaiden muoto ehkä kaikkein optimein, mutta ketjulinjan suoruudella sekä kireydellä pelastaa paljon. Ite oon reikiä saanu aikaseks ihan iskuporakoneella sekä dremelillä hiomalla. Aika kenkkua hommaa on kyllä ja teriä poikkee, jos ei ota rauhassa. Kesällä porailin viidenmillin rosterilevystä ketjuruoskaa ja kolme terää meni siinäkin, ois tullu halvemmaks ostaa kaupasta. Nyt saattais olla duunipaikalla optio ihan pylväsporakoneen kanssa työskentelyyn, pitäis nimittäin hoitaa talveks vähän keposampaa välitystä.

Ja koska…

velosolo.co.uk We are confident these are the hardest wearing disc mount cogs available and guarantee the original purchase for life to the original owner. If you wear one out send it back and we will replace it with one of the same size free of charge. We only ask that you have run it in both directions and keep your proof of purchase.

Paketti tuli Velosololta muutamassa päivässä ja on laadukkaan oloset. Toimitus makso ratasparille ja pikkuhiluille jonkun femman, vähän epämääräinenhän se niiden tilaussysteemi toki on.

Ketjulinja natsas maasturissa melkein heittämällä, hyvältä vaikuttaa.

Mulle Tohtori porasi mummisrattaan. Sillä on pelit ja rensselit. Mummisrattaassa on se hyvä puoli, että rattaan kääntämällä voi hiukan muuttaa ketjulinjaa. Toisaalta ei ole niin nätti kuin Velosolon rattaat.

Jos muuten haluaa Velosolo-rattaan pariksi samankokoisen sinkularattaan niin koolla on väliä. Esim. Shimanolla ei taida olla 17 tai 19-piikkisiä eli niitä ei välttämättä löydy ihan niin helposti ja edullisesti.

Laitoin Vaiskille viestiä.
Tilasin tuollaisia Velosolon rattaita, toinen meni vasurijopoon. Tulivat nopeasti ja työn laatu on hieno. Tilatessa pitää olla tarkkana että kaikki menee (esim. postimaksu)oikein, muuten tulee turhaa s-postittelua kaupanteon päälle.
Kyllähän tuollakin voi hiukan ketjulinjaa säädellä, tavaraa vaan rattaan ja navan väliin, pultit sopivan mittaisiksi.

Tästä ylistyksestä voisi päätellä että olen ainoa joka on vääntänyt akselinsa näissä kikkailuissa?

Mulla oli tämä Velosolon viritys puoli talvea kunnes otin vege vääntyneen akselin takia. Vaihtoivat toki takuuseen, which was nice. Mut mähän olenkin vähän skrodempi ukko. Olen tästä kyllä täällä ennekin vuodattanut, joten en oikein ymmärrä itsekään miksi tästä uudelleen mainitsen. Ehkä siksi kun mielestäni tämä ei ole maailman paras ratkaisu fiksata mitään.

^ Miten vääntynyt akseli liittyy rattaan kiinnitykseen?

Mun molemmissa fikseissä on tällä hetkellä velosolon pulttirattaat. Jos tyhjältä pöydältä lähdettäisiin kehittämään nykyaikaista kiinnitysmekanismia niin se olisi varmaankin jonkunlainen spline tai pulttikiinnitys kierteiden sijasta. Mun mielestä mikä tahansa muu kuin kierrettävä ratas lukkorenkaalla on parempi fiksihommissa joissa jarrutetaan voimansiirrolla.

En nopealla googlailulla löytänyt vastausta seuraavaan: Mikä on kuusipulttisen levyjarrun BCD? Tartteis tiedon kun ajattelin koneistaa custom takanavan jossa molemmilla puolilla levylle kiinnikkeet (toiseen ratas, toiseen levy) poolokäyttöön.