Jännittävä kasa terästä.

Sori iso kuva, komppaan sillä kännykamera laatua.

Tarkoitus olisi tehdä tästä projektista kattava kuvareportaasi, mutta ei malta säästellä ekaa postausta, kun on kerran päässyt noita putkia hiplaamaan.

Kaverini päätti haluta pyörän mittojen mukaan, joten tehdään sellainen.
Apuna hommassa: paterek manual ja bikeCAD. Siitä on kaks vuotta kun on pilli ollut viimeksi kädessä joten juotosharjoituksia on tehty ja tullaan tekemään vielä lisää, ennen itse aktia. Mulla on käytössä vanhan opettajani vuosia sitten tekemä runkojigi joka olisi osana herran omaa päättötyötä. Hommiin en varmaan pääse ennen joulukuun loppupuolta, mutta postaan sitä ennen vielä kuvat ja statit teräksestä.

Basti

Ei tuollasia saa postata.Joudut tekeen useammankin.

Voi helevata… meillä on hoolie käsittääkseni jonkin sortin paja molemmilla, ja migit sun muut kättä pidemmät, ja met vain katsellaan, kun poikaset väsäilee moisia. Ahistaa nyt taas oma tekemättömyys ja aikaansaamattomuus. 10 tonnia pihakiviä on laittamatta, sorakasa on tiellä, ja autotallissa ei ole edes sitä tiskipöytää ja juoksevaa vettä. Toiset täällä eloksoivat alumiinia ja tekevät sen semmoista pikkuaskaretta, ja nyt alkaa jo runkojen teko mittojen mukaan…

Nyt se taas iski. - Henkinen impotenttius. - No se. … Missä on kaukosäädin …

===

MITÄ on tuo putki ? Mistä se on peräisin ? Isänmaan toivot ovat tietenkin sortuneet ulkomaan pellejen tekemiin putkiin, vaikka Rautaruukilta saisi (jos ne idiootit kykenisivät toimittamaan) yli 140 kiloa / mmˆ2 vetolujuudella varustettua booriteräsputkea, käytännössä samaa kuin se SAT 14,5 tai ehkä oikeammin se on lämpökäsittelemätöntä versiota EOM 16,5 putkesta.

(välillä tämä kotimaisen kaupan rakenne ihan oikeasti itkettää)

Sitä on jopa ohuesti sinkattuna, jolloin juotosainekin saattaisi levitä oikein mukavasti siinä pinnassa. ( juoksutteena on ennen muinoin käytetty suolahappoa, johon oli liuotettu sinkkirakeita.)

Ovatko muhvit ja putket samasta paikasta, ja mitä nuo kustansivat ? Euromääräinen kustannusarvio esiin, kiitos.

Minkälaisella juotteella tuon meinaatte kasata ?

Tuure

-.-

Crom arvostaa!

Hienoa Basti, tästä olikin jo puhetta, ei tuuli heilutellut huulia näemmä.

Arvostan! Kiinnostaa kovasti putkien ja muhvien alkuperä ja hinta. Pyydän jo näin etukäteen että postaat sit mahdollisimman paljon työvaihekuvia. Laita myös kuvia jigistä.

Basti ota mallia täältä:

Joo, meni jo parikin kertaa. Pajan jigit näyttää aika hienoilta.

Ihan mielenkiinnosta… mikä projekti sulla on menossa ennen joulukuun loppua, kun noin kauan pystyt venailemaan? :slight_smile:

Reynolds 753 putkisetti

^Tota on vaikea käsitellä. Jostain luin ton putken historiasta; briteissä ei ollut kuin muutama paja, jolla oli tarpeeksi taidokkaat juottajat tuon putken oikeaoppiseen käsittelyyn.

Nu niin. Palaan aiheeseen kun kaikki tiedot on saatu kaivettua esiin.

Putket on Columbus thronia. Ne, ja lugit tilattiin Ceewaylta. Paketti maksoi about 200 euroa.

Putket tilattiin alunperin Irlantiin, joten Rautaruukki kohtuullisen kaukana sieltä päästä katsottuna.

Rungon kasaus on tammikuun ensimmäisellä viikolla. Odottelen paristakin syystä, koulussa on niin pirun kiire, etten voi lomailla kahta kolmea päivää. Joulunalus aikaan kaikki pienet käsityöläiset siellä entisessä koulussani jossa jigi kaikessa massiivisuudessaan mua odottelee, paukuttavat vasaroitaan niin tiuhasti, ettei sekaan mahtuisi kuitenkaan. Ja kolmanneksi, treenata on pakko. Vaikka homma sujuukin jo vanhaan malliin, niin 200 euroa on sen verran paljon rahaa, etten viitsi jättää mitn sattuman varaan.

Juottamiseen käytän hopeaa, lukuunottamatta droppareita jotka tulee messingillä.

Boing.

autocad?

Taitaa olla bikeCAD
Tollasen saa itse mallata ja tietoja saa netistä ulos.

Olen tämän linkin laittanut aiemminkin, mutta laitanpa uudestaan. Hollantilaisen custom-rakentelijan sivuilta http://www.bikes.rockx.net/
kohdasta Cruise~Inn → Custom Corner löytyy erilaisia työohjeita ja laskureita ja nettisovelluksia. Siellä voi mm. suunnitella erilaisia puolauskuvioita ja tähän ketjuun liittyen sieltä löytyy toiminto, jossa voi kertoa, että minkähalkaisijan ja paksuuden putkia on liittämässä toisiinsa ja missä kulmassa. Kone tekee sellaisen hienon käppyrän, jonka vie kiinnittää teipillä leikattavan putken ympärille ja paperissa olevan käppyrän mukaan leikata ja viilata putken sopivaksi. Termi taitaa olla “mitering.”

Hei, hauskaa että on muitakin vastaavalla asialla. Itselle muhvit ja putket ja roippeet matkalla ceewaylta Suomeen parhaillaan.
Tarkoitus kevään mittaan juotella maantiepyörä, kylläkin vaihteellinen. Hopealla, myös drop-outit kun ne on mulla sellaiset "tulppa"malliset vertikaalit.

Onnea projektiin, itse tod.näk. jonkinlaista seurantaa pidän tuolla toisen foorumin puolella, kunhan osat saapuvat ja alkuun pääsee.
En omista jigiä, joten koetan ilman. Onnistunee niinkin; http://www.littlefishbicycles.com/frame/beginning.html
Olisi kiva nähdä kuvia siitä jigistä!

Tän homman lopputulosten päivittäminen on hiukan unohtunut.


Arvostan, hieno yksityiskohta nuo dropit!

tupla

Juottajan taidot sai kyllä kehitystä paljon. Työkuvasta tarkkasilmäinen huomaa, että teräs on jo melkein liian kuumaa… Bottombracket ja pysty/vaaka/seatstay-juotokset oli kaikkein kinkkisimmät.