Jalkajarrunapa maantiepyörässä? Miksi, miksi ei?

Tuli ikävä entisen Arrow Speedin ajotatsia, vaikkei kiinteä välitys enää niin kiinnosta. Joskus näin “feikki-fiksin” jalkajarrunavalla ja nauroin sille. Vähän aikaa sitten ajelin Sachs Torpedo- 3-vaihteisella takanavalla varustetulla niin perusfillarilla ku olla ja voi ja kylläpäs se hyvin huollettu takanapa vaihteineen oli jämäkkä ja mukavan tuntuinen. Enää ei naurattanut yhtään ajatus moisen laittamisesta droppitankoiseen fillariin. About 58-senttisen rungon osto voi tulla kohta eteen…

Kuinka monipiikkinen on muuten yleensä tuollaisen 3-vaihteisen eturatas?

Edit: olikohan tämä Projektit-osasto nyt oikea… no, tämä on kyllä projekti, tosin vielä alkutekijöissään, kun runko puuttuu.

Nyt varastoituna olevassa Torpedo Dreigang -navassa on 22-piikkinen ratas, kun se oli pyörässä kiinni edessä oli 46-piikkinen. Tämä siis tavallisessa miestenpyörässä.

Tulipa mieleen sellainenkin että jos maantiepyörää alkaat kasaamaan, niin täytyykö olla jalkajarru (voihan sillä lukkojarruttaa l. skidata samantapaisesti kuin kiinteällä)? Ainakin jonkun Nexus-3:n saa toimimaan ilman tuota jalkajarruominaisuutta ja käyttäisi sitten käsijarruja, kuten maantiepyörään sopii.
En nyt sano mitään navan leveydestä ja sopivuudesta vanhaan runkoon tai pystyykö käyttämään esim. tangonpäävaihtajaa (dropissa tai stemmissä oleva vaihtajavivun mötikkä ei ainakaan houkuta), kun en tiedä. Ajatuksena ihan houkutteleva, saisi sinkulan ulkonäön mutta kuitenkin muutaman vaihteen…

^Maantiepyörä napavaihteilla.

Ensimmäisenä tulee kyllä mieleen paino, vaikken varsinaisesti noitten kaikista moderneimpien vaihdenapojen spekseistä mitään tiedäkään.

nykaenen - 9:07, 28.8.2010 » ^[Maantiepyörä napavaihteilla.](http://www.bikeworldnews.com/2009/03/15/worlds-internally-geared-road-bike/)
Joo, Alfine tietysti, mutta onkin sitten jo 8-vaihteinen : ) Onhan tuota käytetty maastureissa, levareidenkin kanssa, nyt tuon uuden Versa-kahvan kanssa sopii droppitankoiseen maantiepyörään/krossariin.
antik - 9:14, 28.8.2010 » Tulipa mieleen sellainenkin että jos maantiepyörää alkaat kasaamaan, niin täytyykö olla jalkajarru (voihan sillä lukkojarruttaa l. skidata)?
Mä tykkään jalkajarrusta, skidailulla ei oo mulle mitään väliä. Eihän tollasesta maantiepyörää sanan varsinaisessa merkityksessä tietenkään tulisi, mutta sellanen "best of both worlds" -kaupunkimenopeli. Se Dreigang-vaihtaja on kohtuullisen pieni ja nää vanhathan on ihan hienoja, jos nyt siihen estetiikkaan lähdetään:

Jep, tuo on hieno, itsellä samantyylinen mutta ruosteisempi varastossa. Onhan noita retkipyöriä ollut droppitangolla ja jalkajarrulla, ajatus ei ole uusi. Haters gonna hate, mut mitä sen on väliä.

Onhan myös niitä Sachsin tekemiä 3x7 takanapoja ollut retkipyörissä, joissa on välityspuolella rataspakka ja toisella puolella napavaihde… no mutta, ei mulla oo tarvetta perustella tota ratkaisua millään, hyvässä kunnossa oleva 3-vaihdenapa vaan rules ja jalkajarru on… eh, melko huoltovapaa :wink:

Ketjulinjassa ei luulis olevan hirveetä säätöä, tollainen setup varmaankin hyväksyy pienehköä vinoutta.

^^ Exgjyysmii, pitäisikö tuossa Smurfin postauksessa lukea tai näkyä jotain?

Ketjulinja vrt. sinkula. Mitä suorempi sen parempi, ihan ketjun ja rattaiden kulumisen/kulumattomuuden kannalta.

kärsiikös hipo-maantiepyörän harsomaisen ohuet ja kevyet chainstay-putket jarrulängen väännöstä miten pahasti?

näin kerran itiksessä jonku vanhan retkipyörän, jossa oli takapakka JA napavaihteet. eli sen sijaan että siinä olisi ollut kaks ratasta edessä ni ne vaihteet oli navassa. Teki mieli tutkii et oliks pakka kiinni kierteillä… En tajunnu kattoo et minkä merkkinen se napa oli. onks kukaan muu nähny vastaavaa?

rokpete - 10:07, 28.8.2010 » kärsiikös hipo-maantiepyörän harsomaisen ohuet ja kevyet chainstay-putket jarrulängen väännöstä miten pahasti?
muistaakseni oon nähny kuvan jossa chainstay oli vääntynyt nimenomaan jalkajarrun takia... oisko ollut jopa jonkun foorumilaisen pyörä?

Ekin vanha Rebilt vääntyi juurikin noin.

Afa - 10:10, 28.8.2010 »
rokpete - 10:07, 28.8.2010 » kärsiikös hipo-maantiepyörän harsomaisen ohuet ja kevyet chainstay-putket jarrulängen väännöstä miten pahasti?
muistaakseni oon nähny kuvan jossa chainstay oli vääntynyt nimenomaan jalkajarrun takia... oisko ollut jopa jonkun foorumilaisen pyörä?
Erään helsinkiläisen ravintoloitsijan Pistan oon nähny, jossa oli takajarrunapa. En tiiä, missä kunnossa on takahaarukka nykyään.

Mulle kyllä käy vähän jytkympikin runko.

joku tommonen se tuplavaihdesystemihässäkkäjärjestelmälaite? http://www.greenspeed.com.au/dualdrive.html

bob - 10:14, 28.8.2010 » näin kerran itiksessä jonku vanhan retkipyörän, jossa oli takapakka JA napavaihteet. eli sen sijaan että siinä olisi ollut kaks ratasta edessä ni ne vaihteet oli navassa. Teki mieli tutkii et oliks pakka kiinni kierteillä... En tajunnu kattoo et minkä merkkinen se napa oli. onks kukaan muu nähny vastaavaa?
Mulla on ollut moinen napa. Oli Nopsa Commander 12-pyörässä. Avasinkin navan ihan vaan tsekatakseni, et mitä se on syönyt. Taisin sittemin antaa jollekin eteenpäin. Ei ollut kierteillä pakka.
bob - 10:16, 28.8.2010 » näin kerran itiksessä jonku vanhan retkipyörän, jossa oli takapakka JA napavaihteet. eli sen sijaan että siinä olisi ollut kaks ratasta edessä ni ne vaihteet oli navassa. Teki mieli tutkii et oliks pakka kiinni kierteillä... En tajunnu kattoo et minkä merkkinen se napa oli. onks kukaan muu nähny vastaavaa?
Sachs-Huret Commander. Sassin napavaihde Huuretin ketjuvaihteella. Pihassa on semmonen Pohjanpojassa. En tiä onko muitakin merkkejä mailmalla.

Mulla on työmatkapyörässä jalkajarrunapa, ja tykkään kovasti. Aerodynaamiset ominaisuudet korostuvat huippuunsa kun ei ole kahvoja ja letkuja summuita länkiä jarruttamassa.

Näin joskus vanhan Pösöön jossa oli semmonen tukikaari alatakahaarukkaputken ja ylätakahaarukkaputken välissä vähän jarrutangon etupuolella. Runko näytti ihan P-10:ltä, vai onko se PH.

V-8000 - 12:08, 28.8.2010 » Kuinka monipiikkinen on muuten yleensä tuollaisen 3-vaihteisen eturatas?
Eikös se riipu siitä, mikä välitys on suora? Yleensä kai keskimmäinen, joten eikö silloin kannattaisi miettiä "hyvä sinkulavälitys", jos sitten pääsee tarpeen vaatiessa ylös ja alas?