Hyvä sinkula vauhdikkaille lenkeille

Onnettomilla hakusanoilla en löytänyt oikein mitään, joten täältä pesee.

Olis tarkoitus tehdä Langsterista kakkoslenkkipyörä ja nyt pitäs pähkäillä, mistä se ykköspyörä sitten tulis. Tärkeimmät kriteerit pyörälle ovat sinkula (2 jarrua) ja bullhorn tanko. Alumiinisuus olis kans jees.

Eilen kävin pari liikettä läpi ja tuollaista ehdotelmaa tuli.

Colnago Super

Cinelli Mystic Rats

Felt TK3

Super ois aika jees, mut terästä. Tosin on todellakin vain vähän painavampi kuin nykyinen Lanster. Cinelli ois kans ok, mut onks se oikein lenkkipyörä. Feltistä en löytäny tietoo saako siihen jarruja, mutta liike tuota kyllä tarjos.

Cinellin Vigorelli olis hyvin varteenotettava tekijä, mutta siihen ei saa takajarrua.

Vai pitääks mun ostaa larun pyörähuollosta Langster ja päivittää se hyvillä osilla. Tosin päivitys on varmaan edessä noilla edellä mainituillakin.

Vai onks tää vaan jotain haaveilua nopeasta ja herkästä filosta, ja pähkäilyajan kuluessa umpeen totean, että pärjään vanhallakin ihan hyvin.

Millä pyörillä jengi ajaa kovaa lenkkiä (sinkula)?

Langsterissa on 2 pullotelinettä. Colnagossa ja Cinellissä on yksi ja Feltissä ei yhtään. Että siinä mielessä se sun Langsteris on paras vaihtoehto lenkkipyöräksi.

Eiks sulla oo Langsterissa myös bullis? Että miksi tähänkin samanlainen? Ja lenkkipyörään, varsinkin vauhdikkaaseen, laittaisin dropin, koska alaotteelta pääsee TÄYSIMPÄÄ!

Huonompaan oot vaihtamassa. Langsteri on paras.

oma valintani lenkkitangoksi olisi 3T scatto tai sphinx
monipuolinen sekä tarpeeksi moderni.

noista pyöristä valitsisin TK3

Mun ykkösvaatimukset hyvälle lenkkipyörälle olis kyllä a) hyvät kiekot b) ratapyörää vakaampi ohjaus.

Cinelli ja Feltti ovat täysin ratapyöriä ja niissä on ihan oikeet ratageometriat edessä. Langsteri ja Colnago ovat sitten vähän lähempänä maantiegeometriaa.

Nii, mähän tietty ajan lenkkiä, kovaa ja pehmeetä, Langsterilla.

Langster on täysin pätevä lenkkivehje. Paremmat kiekot vaan alle (ja poljet kovempaa). :slight_smile:

Minä ajan kovaa lenkkiä vanhalla FixieInc Peacemakerilla. Se on mukava runko ja geometria sopivasti maantielle kallellaan.

Droppitanko on mun suositus myös. Fiksillä se on maantiellä pöhkö kun alamäet pitää hyrrätä yläotteelta mutta sinkulalla toimii.

Kiitoksia kaikille vastanneille, erityisesti asb:lle, jolta odotinkin langsterpläjäystä. :smile

asb - 10:22, 14.9.2010 » Eiks sulla oo Langsterissa myös bullis? Että miksi tähänkin samanlainen? Ja lenkkipyörään, varsinkin vauhdikkaaseen, laittaisin dropin, koska alaotteelta pääsee TÄYSIMPÄÄ!
Juu, bullhorn on nyt. Oon vaan mieltyny siihe, mut ehkä täytyy kokeilla droppiakin, josko se mallais mun ajoon.

Katotaan miten käy, ens kesä on vielä pirun kaukana.

Ai niin, siis perimmäinen syy tähän uuteen pyörään on se, että keväisessä onnettomuudessani pyörälle ei kait käyny kuinkaan, mutta kesän aikana mulla on ollu parit ketjut pois tapahtumaa, eikä syytä olla keksitty, joten ajattelin pelata varman päälle ja hankkia uudet raamit kehon alle. Tämän takia langsterikaan ei ole pois suljettu vaihtoehto, ja tätä kautta pääsisin yhteen aikaisempaan tavoitteeseen > langster new york orkkisnäköiseksi.

EDIT: Unohtu
@asb
Tietääkseni olet pitkä kaveri. Jos et julkisesti haluu niin PM, kui pitkä oot ja minkä kokoinen runko sulla on? Ite oon 190 ja ajan 58:lla. Mielessä kyllä on, että vois olla pykälää isompi.

Mä oon 199 (95cm inseam) ja mulla on se 61-senttinen. Tykkäisin kyllä enemmän, jos vaakaputki olisi sentin lyhyempi, niin voisin käyttää pidempää stemmiä. Tekis ohjauksesta vielä rennomman. Nyt mulla on kai joku 90mm nysä. Esim competitivecyclistin laskukone suosittelee mulle 56-57 senttistä vaakaputkea. Langsterissa on 60cm vaaka.

Mä näköjään ajan aina sellaisella nopeudella, että pyörittäminen tuntuu kevyeltä. Nyttemmin, 46/16 välityksellä se tarkoittaa aavistuksen kovempia nopeuksia ja näin aluks ehkä vähän raskaampaa matkantekoa kuin aiemmin 42/16:sta.

Lenkkien heittäminen on toistaseks onnistunu kaikilla fillareilla millä olen ajanut, ja jos sulla oikeesti on <3keur budjetti niin koeaja muutama ja ota niistä se mikä on sun mielestäs siisti ja mukava ajaa.

Tassu - 12:16, 14.9.2010 »

Millä pyörillä jengi ajaa kovaa lenkkiä (sinkula)?

Mä on ajellu pari vuotta Langster Las Vegasilla ja ihan hyvin pärjänny. Nyt on vaan uusi pyörä alla joten Langster myynnissä 58cm.
Tassu - 12:40, 14.9.2010 » Ai niin, siis perimmäinen syy tähän uuteen pyörään on se, että keväisessä onnettomuudessani pyörälle ei kait käyny kuinkaan, mutta kesän aikana mulla on ollu parit ketjut pois tapahtumaa, eikä syytä olla keksitty, joten ajattelin pelata varman päälle ja hankkia uudet raamit kehon alle.
Jos ketjut on kireellä ja rattaat on pyöreät ja asennettu keskelle, niin ei se runkoa vaihtamalla parane. Syy lienee ajotavassa? Multa on lähtenyt joskus ketjut, kun olen ryhtynyt polkemaan kesken tiukan mutkan ja pyörä on osunut sopivasti kuoppaan.

Ihmettelin taannoin kun ketjut aina löystyivät jonkin aikaa poljettuani. Sitten perehdyin vähän navan toimintaperiaatteeseen ja siihen mitä ne kiristysruuvit siellä dropeissa tekee, ja ongelma ratkesi.

Steamrollerin oon kokenut niin mukavaksi, että moderni maantiepyöräni on jäänyt nyt hyvin vähälle ajolle. Pidän tosta geometriasta myös maantiellä enemmän kuin maantiepyörän aavistuksen junamaisemmasta. Eihän toikaan erityisen jyrkkä ole kuitenkaan. Ehkä seuraavaksi Rolleri vaihtajankorvakkeella varustettuna… Siinä on tosin vain yhdelle pullotelineelle paikka, toinen on nyt kiinni teipillä. Mutta olen tosiaan sua lyhempi ja varmaan kevyempikin.