Hybridi-, fitness- ja kaupunkipyörät

Kaikki testaamani shimanon ja sramin vaihdenavat on värissy ja suorastaan vääntyilly kovan (>700w) polkemisen alla, en usko että kauan kestäisi vaikka ne niin suljettuja onkin. Rohloffin navat ja pinionin vaihdelaatikot onkin sitten ihan eri tason suljettuja systeemejä, pitäisi olla lähes yhtä hyvä hyötysuhde kuin ketjusysteemeissä.

https://www.rohloff.de/fileadmin/_processed_/c/f/csm_wirkungsgrad_en_46d9631a73.png

Eihän tässä segmentissä ajeta kovaa

No jos runttaset muutaman kovan polkaisun ylämäkeen niin se riittää. Lisäksi tuo huono hyötysuhde tuottaa paljon hukkaenergiaa=lämpöä joka taas laskee navan voitelun viskositeettia, tämä voi luoda voitelematonta metalli-metalli hankausta joka johtaa ennenaikaiseen kulumiseen.

se on kyllä totta, että tollane alfine on ihan paska napa. 0/5 ei mihinkää pyörään

1 Like

tämä segmentti on semmoinen segmentti, jota en suosittelis edes pahimmalle vihamiehelleni.

pitäis eka kyllä hommata niitä vihamiehiä mutta niin.

Muodostan mielipiteeni käytössä mutta samaa hyvää mieltä:

mohnomishe - 20:36, 1.7.2018 » Aikuisten versio pxc pyörästä: https://i.imgur.com/IMBeoS3h.jpg Dyny, vaihteet, loksut. Vieläkö etutartsin asentaminen ois tehty helpommaks ni 5/5 adult oriented parisuhde cruising city bike
Ja oma sisällöntuotto aiheeseen https://danielb.kuvat.fi/kuvat/Mobiili/Yv/DADB05BC-3F5F-4614-A494-C03F4185141F.jpeg?img=medium

#aah

Tämä mielipide on napojen mitattujen hyötysuhteiden mukaan, joku voisi huvikseen laskea paljonko napa lämpenee jos ajellaan esim. 280w tehoilla kesäkeleillä ja ~8-11% tehosta lämmittää napaa.

Tuota taitaa olla vaikea laskea sillä akseli johtaa lämpöä pois ja ilmavirtausta takanavassa on vaikea simuloida.

Rohloffi kyllä vaikuttaa lupaavalta häviöiden puolesta eli siinä ei kai ongelmia ole.

Tahmatassun kommenttia odotellessa.

“Vaikeneminen on paskanjauhamisesta kiinnijäämisen merkki”, vai miten se menikään…

Siis laitat systeemiin esimerkiksi tuo napa energiaa x watin teholla, ulkoympäristön lämpötila tiedetään ja voidaan arvioida jonkin verran ilmavirran vaikutusta myös. Täten voidaan laskea piste johon navan lämpötila 28w lämmityksellä asettuu.

Tarkistetaan ne laskut ja logiikat, en lähe vielä availemaan sen enempää.

Samat fysiikan lait on voimassa arbitraarisista meriiteistä riippumatta, mutta luotetaan siihen että nexus kestää. Ei mitään merkitystä valtaosalla käyttäjistä.

Nexuksen kestävyyden suurin tekijä taitaa olla ns. user errorit, eli runttaaminen vaihtaessa.

Mä joskus erehdyksessä luen Tahmiksen juttuja ja ne on yleensä laimeasti vituttavaa paskaa, mutta tää oli jo hersyvät hörönaurut kirvoittanutta huumoripaskaa. :slight_smile:

Shimanon vaihdenapoja on sähköpyöräpuolella kiusattu sellaisilla wateilla mitä kukaan ihminen ei tuota ja siltikin niiden hajottaminen ottaa aikansa. Myös fatbiken perillä tuommoisia on käytetty kovan väännön alaisina 32/23-ratastuksella ja kestävät tällaista väärinkäyttöä jopa hyvin. Etenkin 3- ja 8-vaihteiset erottuvat edukseen, A11 ei ole niin vahva.

Kiitos siis kommenteistasi, tämä tosiaankin piristi.

P.S. Alfine 8:n hyötysuhde muuttuu havaittavissa määrin, kun pesee paksut ”viiden vuoden huoltoväli”-rasvat pois ja laittaa tilalle maltillisen annoksen ATF:ää.

Unohtui mainita että hyötysuhde suuremmilla wateilla saattaa olla parempi tiettyyn pisteeseen asti eli kovempaa polkiessa ei välttämättä tuota ylikuumenemista tapahtu. Alkuperäinen hypoteesini perustui testeihin joilla hyötysuhde taidettiin mitata 100-200w tehoilla.

Lumikko - 19:00, 13.11.2019 » Myös fatbiken perillä tuommoisia on käytetty kovan väännön alaisina 32/23-ratastuksella ja kestävät tällaista väärinkäyttöä jopa hyvin. Etenkin 3- ja 8-vaihteiset erottuvat edukseen,
Mulla oli aikoinaan Puksussa Alfine 8 ja 32/24 -rattaat. Toimi moitteetta ainakin sen ajan minkä pyörä mulla oli (3 vuotta maybe). SAATTAA olla että muutaman kerran tuli runtattua vaihtaessa

Tai no ei kyllä ihan moitteetta toiminut: kerran ajoin Kaarinasta Turkuun kun oli 26 astetta pakkasta. JumaLAUTA että oli meno jähmeetä orkkisrasvoilla D:

No olikos se nyt niin, että vanhemmat Alfine 8:t ovat niitä vaseliinivoideltuja, ja uudemmat öljyvoideltuja? Ja jos noin on, niin voiko siihen vanhaan vaihtaa öljyt tilalle ilman, että käyttöikä lyhenee…?

A8 taitaa olla nykyäänkin vielä rasvavoideltu. A11 on se öljykylpyversio.

Ite huuhdoin 8-vaihteisesta rasvat pois ja kaadoin ATF:ää tilalle. Pitää vaan laittaa sen verran vähän ettei voiteluaineet mene laakereille asti ja niiden kautta edelleen navasta ulos.

Huoltoväliä toi tihentää, mut ei liiaksi.

Joskus myin tällasia tavaratalossa koulun ohella. Sit tuli kauhee himo saada tällanen, oli sillä hetkellä vikoja Suomessa tehtyjä Tuntureita. Ajattelin töiden lopuksi lunastaa itelle tällasen henkilökuntahintaan, mutta varastossa oli tällasia kaksi. Toinen oli jotakin asbikokoa ja toinen just mulle sopiva. Sattui kuitenkin vesivahinko myymälän varastossa ja varaston pyörät siirrettiin tavaratalon lastauslaiturille rempan edestä pois. Olin jo rahat kädessä vikana työpäivänä menossa fillaria itselleni hakemaan ja vastassa oli karu pettymys. Joku tötterö oli ajanu trukilla sen mun kokosen mutkalle.

Nyt kun torissa tuli oman kokonen vastaan ni lähti tää Savoon, makso matkahuollon kulut mitä tahansa. Ymmärrän nyt hyvin miks M. Mäkipää ajelee samankaltaisella F500:lla.

12 Likes

harhaanjohtavin kuva metsähybridistäni Kytäjä-Usmilla.

sittemmin oon vaan laskenu stemmin puoliväliin “näkyvää” ruotoa enkä tiedä sopiiko kuvat siitä enää tänne.

4 Likes