'Hupsista' topikki

Ohhoh.


Lyhensin tankoa. :neutral_face:

15 Likes

Rissojen asennuksessa saattanut mennä jotain hassusti jos parin tonnin jälkeen näyttää pultti tältä

Talven menetetyt watit lasketaan tuhansissa

9 Likes

Ollaanko tossa vaihdettu rengasta tölkinavaajalla

Sain just uudet pohjat mun luottoprivateereihin ja ajattelin vaihtaa jokseenkin kulahtaneen klossin veke. Katselin, että pahalta näyttää, kun klossin ruuvit näyttävät hitsautuneen siihen kiinnityslevyyn/-kehikkoon ja kuusiokolo täynnä ruostetta ja paskaa. Parhaani mukaan tyhjentelin kolon ja vaikka tiesin edessä olevan pikatien vaaravyöhykkeelle, niin Kenny Loggins pään sisällä soidessa ryhdyin vääntämään.

Toinen ruuvi rusahti tarpeeksi momenttia saatuaan auki (ruostetta oli huolella), mutta toisessa antoi kanta myötä. Eli onko tämä nyt vastakierretappiasia? Vai onko vinkkejä miten pyöreäkoloisen ja todennäköisesti melko ruostuneen klossin ruuvin saa irti?

PS. kellään vastakierretappeja itähesuleissönissä?

Klossi ruuvipuristimeen, jossa se pirstaloituu ja sitte ruuvi lähtee irti pihdeillä.

1 Like

kiitti! enpä tullut ajatelleeksi. pitää metskata, että saako tuon mun puristimeen kunnolla.

Poraamalla. Joskus vastaavassa tilanteessa porailin kantaa riittävästi että sain klossin irti. Pultin pätkä pihdeillä sitten vaan pois pyöritellen

1 Like

Tämä. Vanha halpis akkukone otti vähän itseensä mutta klossi irtosi helposti sen jälkeen kun kanta oli porattu rikki. Ennen tätä kiltti pyöräkaupan setä, teki dremelillä loven kantaan ja yritti vääntää talttapää-meisselillä auki. Ei onnistunut. Torxin lyöminen voimalla/pikaliimalla kuusiokoloreikään ei myöskään onnistunut.

2 Likes

Olen pari kertaa tehnyt kun oli kunnon ruuvipenkki. Karkaistua, kovaa metallia on klossi, ja räsähtää kyllä.

1 Like

Tarttee kokeilla. Mulla vaan joku ammoinen pöytään kiinnitettävä metallinen puristin. Tuskin karkaistua, mutta jämy vehje ja klossit ajetut. Tai jos ei futaa, niin pora on. Ei valitettavasti muuta kuin iskari, kun faija meni hävittämään mun normi akkuporaajani hemmets.

Itel kävi silleen et astuin vahingossa töissä jonku laakerinkuulan päälle, ja se ei sit lähteny millään pois sieltä. Niin rälläkällä viilto, kunnolla Wd40 tms, Ja sit vaan tasapää ruuvarilla. Omat oli helvetin jumissa kans.

1 Like

Joo hei, tämäkin on hyvä. Rälläkkää ei ole, mutta katonpa mitä käsipelit sanovat.

Tähän palatakseni: ei kyse ollut ketjulinjasta vaan rattaan leveydestä. Olin kuvitellut, että nuo kierrettävät vapaarattaalliset rattaat on aina 3/32, kuten mun Shimpat ja Whitet on olleet. Muutenkaan ei silmäni ollut kovin harjaantunut 1/2-hommiin, kun ei orkkis ketjukaan erottunut silmissä leveämpänä kuin ketju, jonka siihen vaihdoin. Seison nyt korjattuna 1/2-ketjun käyttäjänä.

Joo ainakin Dictaa ja Sturmey Archeria saa leveillä rattailla.

Kapeat yksivaihdeketjut ei ole aina ihan kapeimpia mahdollisia ja toisaalta leveät ketjut, joita ei ole tehty ratakäyttöön, saattaa olla yllättävän slimmin näköisiä.

Tosi usein kapealle 2.4-milliselle ketjulle tehdyt rattaat on liiankin kapeita, jotain 2-millistä lättyä varmaan kustannussyistä. Vastaavasti leveään ketjuun mahtuu enintään 3.2-millinen ratas, mutta luultavasti nekin on käytännössä kapeampia. Lisäksi hampaiden kärjet on viistetty.

Koeta siinä sitten huomata silmämääräisesti, että tää 3 millin osa ei sovi tohon 2.5 millin koloon.

1 Like

Kuulostaa vastaavalta keissiltä kuin 11-vaihdevitja 3/32" sinkularattaalla. Kauhia rutina ja pauke, ihan kuin ketju hyppisi rattaalla mutta polkimilla asti ei tunnu ylimääräistä liikettä. Toissa keväänä laitoin mäkipyörää sinkulaksi ja kävi ilmi että omissa tiedoissa oli päivitettävää, kun näköjään >=9-v ketjut ovatkin 11/128" (2,18 mm) eikä 3/32" (2.38 mm), kuten olin ehkä jostain lukenut, mutten sisäistänyt aivan täysin mitä se käytännössä tarkoittaa, eritoten koska vielä huoltopukissa pyörä toimi mainiosti. Pihalla sitten selvisi asian laita ensimmäisellä polkaisulla. Myöhemmin opin muistaakseni guitar tedin blogista mistä oli kyse, eikä olis mitään internet loreakaan tarvinnut kaivella kun olis katsonut ihan kyseisen rattaan valmistaneen Veijo Surlyn kotisivuilta, että totta tosiaan, sopii yhteen vain 6-9v 3/32" ketjujen kanssa!

2 Likes

Vaihdoin dropin tilalle jonkinasteisen riserin, kun “alkanu tympii dropeilla ajo”. Samalla päätin vaihtaa jarruvaijerin ja -kuoren. Otin reteesti jarrukuoren irti ennen dropin irrotusta, mittasin sen ja pätkäsin uuden. Riserin asennuksen jälkeen totesin, että lyhyt.

2 Likes

Tuli matkalla automaaginen rotafix

7 Likes

Tossa työmatkalla huomasin että ketju on vähän löysähkö. Päätin kiristellä, enkä edes max powerilla ja Mavic Ellipse otti höpöä. Kävelyreissuksi meni. Akselin avaus-/vaihto-ohjeita otetaan vastaan. Varastossa onneksi lommokehällinen vastaava, joten akseli kaiketi liikenee… Aina jotain!

7 Likes

Olit siis joskus aiemmin kiristäny liikaa ja akseli oli jo venähtänyt. Sen takia ketju ehkä löystyikin.