'Hupsista' topikki

Gimmafrendi oli akuutisti tarvinnut teippiä nettikirppis-myyntiartikkelin pakkaamiseen. Oli sit turvautunu mun Schwalbe-vanneteippiin, kun ei ollu kuulemma löytynyt siihen hätään muuta :disappointed_relieved: en ollu varsinaisesti ilahtunut mut hieman tais nolottaa häntäkin

5 Likes

Tässä parit kammen kierteet korkattuani tajusin, että kammen ulosvetäjässä on tommonen vaihdettava pää, joista toinen jopa mahtuu kammesta läpi :woozy_face:

8 Likes

Uaaahhh wow en oo ikinä tajunnu että tässäkin on joku ansa

Ekat kammet olisi olleet muutenkin menossa vaihtoon, mutta olisi välttynyt niiden sahaamiselta rautasahalla, jos olisi ollut vähemmän tuumasta toimeen -meininki

Mitkä kammet nalle? Foorumillehan just muutti kierteytystyökalua.

1 Like

Ihmettelin kun viggon takapyörä muka ois mun elopainolla alkanu kaivamaan jotain tug nauttia tjsp., lipsahti siis kerran kiekko kunnolla killiin ja ketju rattaalta kesken ajon.

Neljän vuoden öljypaskamoskat dropoutin koristeena.

Seatstayt reverse krimpattu eli lokasuojan kiinnittäminen suoritettu juotettuun inserttiin hiukka liian pitkällä ja siten pohjaavalla, toki muuten asiansa hyvin suorittavalla ruuvilla.

Peitin maalivauriot toisen pyörän paikkamaalilla joka kirkkaan oranssina muistuttakoon ikuisesti tästä urpoilusta.

Oon myös nähnyt painajaisia saman tekemisestä hiilikuituiselle etuhaarukalle. :no_mouth:

1 Like

Nää tuoreimmat oli pyöräkellarin hylkypyörän Nexavet, eli ei mitään uudellenkierteyttämisen arvoista, mut kunhan saisi ton irti. Pitää muutenkin viedä toi Pyöräpajalle operoitavaksi, niin täytyy katsoa jos siellä olis kynnellinen ulosvetäjä.

1 Like

nii että miten sitä työkalua oli käytetty?

Tän viimeisen kauhuskenaarion vältin viimetipassa ottaessani lokareita pois.
Pyöritin onneks sormin, kunnes se tökkäsi haarukan seinämään ja vielä oli kanta millin irti vastepinnasta.
→ Fiksipirkka: Nappasin prikkojen puutteen vuoksi sinne väliin ylijäämäketjun palasesta ne pyöreet jututu siitä ketjun keskeltä. Ovat juuri ruuvin kannan kokoiset. Aika tyylikkäät paksut ja sopivan kokoiset prikat.


Tossa on toi ilmeisesti splined crank -pää vakiona kiinni kampeen ruuvattavassa päässä, eli työkalu paikalleen ja eikun vääntämään. Toi leveä pää osuu nelikanttikammilla siihen viisteen reunaan eikä akselin päähän, ja lopputuloksena sitten tulee kierteet soirona ulos tietenkin. Ekalla kerralla oli sen verran ruosteinen meno, että ajattelin vilpittömästi, että olivat vaan niin jumissa.

Mä olen joskus ‘hupsista’ toisin päin tuon. Irrotin wanhalla nelikanttiulosvetimellä octalink kampia, ihmettelin että onpa tiukassa. Työkalun tampperi työnsi kierteet keskiöstä mennessään.

3 Likes

Tarakanpultti sojotti just semmosena kivana kulmikkaana metallifalloksena ruodon läpi johon kannattaa aina pannuttaessa survoa vaikka reitensä. Katoin sitten jotain pallopäämuttereita akseliin mutta ne oli liian isolla kierteellä. Otin sitte pienemmän kierteen jarrupalan mutterin joka sekin pehmentää vähän ja aloin kuusiokoloavaimella kiertää sitä paikalleen, no siinä ei sit tainnu olla kannassa varsinaisesti pohjaa joten kiersin sitä kunnes kuusiokoloavain lipsahti kun siinä ei enää ollut tarpeeksi pitkälti kantaa kun pultti alko tulee läpi. Kantakin vähän pyöristy ja siinä ei oo tietenkään kiintolenkille paikkaa. Avaimella ei lähe enää irti. Jakoavain ei saa otetta.

Toivottavasti tärisee helvettiin ennen kuin mun pitää koskea tohon ruotoputken pulttiin syystä tai toisesta. On tos onneks varaa rautasahalle vielä nopeaan katkasuun mikä tietty on muutenki aika hyvä ratkasu liian pitkään pulttiin jos sen jaksaa tehä. Ite oon vaa enemmän avaruudetinmiehiä.

Kiitos Helsingin katusuolauksen, kasettinavan speiserit oli vähän helvetin tiukassa, ja meni lukkopihtihommiksi yhden työkalunkin paskottuani. No, siinä ähertäessä tulin vahingossa irrottaneeksi ekaa kertaa vapaarattaan (Hope RS4). Se oli yllätyksekseni ihan hyvässä lubrikaatiossa vielä vuosien jälkeen, sellaista sinistä ja just ja just sen verran jäykkää, ettei lähde valumaan. Vapari sai kuitenkin sen verran roskaa itseensä, että päätin putsata ja voidella uudelleen.

No eipä ollut sinistä lubea, niin laitoin semmosta tummanharmaata, vähän sitä sinistä tököttiä jäykempää Valvolineä, jota oon käyttäny keskiöönkin. Toinen vaihtoehto olis ollu Muc Offin Wet Lube, joka vaikuttaa sen verran laihalta, että luikertelis ehkä laakereihin…? No, Hopen saatanallinen säksätys voimistui putsauksen ja kevyen voitelun myötä, niin päätin lisätä tököttiä ja vielä toistamiseenkin. Lopputuloksena säksätys vaimeni jonkin verran, mutta polkimet pyörii kuin fiksillä taluttaisi. Voimansiirto kuitenkin tuntuisi toimivan kuten pitää.

Hupsista vai profit - en ole varma!

1 Like

Kato että panit sen kasettivetäjän tiivisteen kunnolla perille asti (se iso vihreä muovirinkula). Jos se tiiviste on vinossa, naparungon ja kasettivetäjän väliin jää kitkaa eikä vapari jaksa irroittaa vielä pelkällä voimansiirron massalla

2 Likes

Liittyy pyöräilyyn…laitoin kattotelinettä ekan kertan uuden auton katolle, ollaan lähdössä huomenna mökille ja maantiefillari lähtee mukaan. Telineen jalka oli väärässä kohdassa ja kiristin hieman liikaa…voi V…U!!

3 Likes

Autoilu on pyöräilijälle vaarallista. T. Mönkijää peräkärryssä kipin lukot auki moottoritiellä kuljettanut. Anteeksi off topic

Poista tää äkkii, laita fillari katolle ja aja autotalliin niin että rytisee, jonka jälkeen maksata kaikki Ifillä.

7 Likes

Työnsin hydraulisen jarrun brake pistonin väärin päin tuonne, kun yritin resettaa niitä. Onkontämä nyt oppirahan paikka, vai saako tuota ulos tuolta mitenkään? Yritin jo ruiskulla ja vedellä sillee paineella, mutta eihän se mihkään liiku.

Paineilmalla ja painepesurillahan niitä auton mäntiä työnnellään ulos. Sähän voit laittaa kahvan kiinni ja sillä pumppaa

1 Like