'Hupsista' topikki

Ai joku tekee tällaista. Itse naureskelin juuri viime viikolla kun ostin nuo pihdit ja erikseen mainitaan ettei sovi pinnojen katkaisuun.

Mulla oli joskus haaveissa niin isot/laadukkaat vaijeripihdit, että bluemelssit katkeis, t. nimim. ei oo viilapenkkiä, eikä ilman meinaa tulla valmista, ja toisaalta en halua hirveää läjää eri pihtejä ja muita työkaluja.

Ostin lopulta sellaset vähän jykevämmät tavalliset leikkurit mutten sitten lopulta niilläkään ole uskaltanut lähestyä niitä aisoja. Mutta kiva kun testasit meidän puolesta!

Näillä bluemelsin aisat katkee näppärästi. Puristaa ensin noilla ja vääntää jollain toisilla pihdeillä niin saa hallitusti katkastua, eikä sinkoa ylijäämää esim kaverin silmään. Noilla pihdeillä ei kannata vääntää, terä ei kestä ja leuka murtuu.

Tommoset mulla just taitaa ollakin, mutta toisilla pihdeillä vemputtamista en hoksannut. Kiitos vinkistä!

Huomasin tossa just että talvikengissä ei ollut mitään pohjallisia kun olin lainannut ne jonnekin muuhun käyttöön. No ei mikään ihme että on ollut vähän vilponen tuolla jalkapohjan suunnalla viime aikoina.

4 Likes

Nyt on erikoista. Laita kuva murtumakohdasta.

1 Like

Rapsahti siis kun aloin irrottamaan keskiötä.

1 Like

Sait kuitenkin irti. :partying_face:

Millä lähti irti? Eka ajatus oli tuon ensimmäisen kuvan nähdessä että tuo ei tuolta tule pois ilman noituutta.

Aikamoinen tapaus, huh. Mikä keskiö kyseessä?

Nää keissit voi olla sikäli outoja että joskus voi lähteä yllättävänkin helposti.
Muistan oman fiksiurani alussa kun katkes Campan kamala alumiininen kammenpultin kanta ja olin aikamoista hätää kärsimässä miten saan tyngän pois keskiöakselista. Lopulta kaveri otti hoidettavaksi ja ilmeisesti lähti ihan jollain piikin kärjellä ympyräliikkeellä. Kunhan kierteet vielä kunnossa niin voi lähteä ihan nopeastikkin.
Tässäkin tapauksessa jos kierteissä ei mitään varsinaista vastusta niin kunhan kasetista saa jollain kiinni niin aika helpolla pyörityksellä ehkä lähti?

1 Like

Juju lienee siinä, että kun pultin kanta irtoaa ei mikään enää ole “venyttämässä” sitä ja se lähtee helposti irti jos kierteet ei ole ruostuneet kiinni.

3 Likes

Täältä ja Sheldonilta luettuja oppeja mukaillen, sopiva holkki- ja prikkaviritys kammenpultilla kiristäen vasten keskiöpatruunan runkoa. Lähti käsittämättömän helposti, luulin että patentti lipsuu kiristettäessä, mutta se olikin patruuna joka lähti kiertymään auki. Asiaa toki auttoi että toi oli keväällä/alkukesästä asennettu keskiö.

Täysin nimetön keskiö, ei tarraa ei leimaa.

1 Like

Mite voi kroppa mennä näin kipeeks pyöräilystä. Enhän mä käynyt kuin (tarkistaa kellon) viiden tunnin kahvinkeittolenkillä Nuuksiossa…

Tämä nyt oli lähinnä oikeaa topiikkia, kun ei taida olla “kamat paskaksi tien päällä” -topaasia.

Päätin tänään lähteä Itähesulin jäille ajelemaan Krampuksella. Hauskaa oli siihen asti, että jossain kinoksessa tunkatessa ketju napsahti poikki ja siinä samalla se ketjunpätkä katkaisi vaihtajan häkin.

No, eipä siinä, katkoin ketjua lisää ja ajoin sinkuloidulla tsygällä himaan, eikä edes korvake tainnut vääntyä. Nyt vaan sitten tsekkailen, että saako noita häkkejä varaosina, vai meneekö koko vaihtaja vaihtoon.


3 Likes

Jos saa zee vaihtajan paskaksi niin tietää kyllä että vedetty on!

Noita häkkejä saa varaosana erikseen ulompaa ja sisempää puoliskoa. Bike-discountista tilailin joskus niin ikään hajonneeseen zee-vaihtajaan jonka päätyyn vetämisestä en voi ottaa kunniaa itselleni vaan sen teki @Frankton jolta perin kys vehkeen rojektiksi

2 Likes

Kiitti! Näin jälkikäteen oon kyllä iloinen, että tuossa napsahti vaihteja poikki, ettei tartte ruveta suoristelemaan sitä korvaketta tai mennä itkemään @Odie lle, jotta juottaisi uuden kiinni… Näkyi tosiaan edelleen löytyvän bikediscountista, joten ostohousua tarttee ruveta sovittelemaan kupeiden peitoksi.

Voi myös kysyä jostain maastopyöräkaupasta (Hi5 esim) että olisko siellä huollon puolella jääny muutoin rikkoutunutta vaihtajaa jossa olis häkkiosa ehjä. Ite ainakin säästän paljon varaosiksi töissä, mutta muistan että Zeetä ei ole jemmassa.

2 Likes

Zeehen sopii muutkin häkit kuin juuri Zee.

Vaihdoin omani lyhyestä keskimittaiseen koska 2x10.

3 Likes

Pikkuinen hupsista: niin ikään omassa 1x10 Krampuksessa oli Deore-vaihtajan kiinnityspultti löystynyt omia aikojaan (???). Ajaessa oireena oli vain hidas vaihteiden vaihtuminen tietyillä rattailla, jota korjailin lennosta säätämällä vaijerin kireyttä ohjaamosta. Toisekseen, ko. vaihtajan nimellinen maksimi pakan rattaalle on 36t ja käytössä onkin 42t. Kokoonpano on toiminut oikein kelvollisesti, mutta se seikka tiedostettuna vähäiset rutinat eivät vielä herätä epäilyksiä.

Pyörä sattui päätymään huoltopukille muista syistä, rengasasioihin liittyen. Ymmärsin sentään tällöin kiinnittää huomiota rataspakan ja vaihtajan rissan olemattomaksi kitistyneeseen etäisyyteen: “Mites se nyt noin, pitäskö säätää b-ruuvia, eiku mitä, kuinka koko vaihtaja hölskyy näin? Jassoo…” Onneksi kiristin pultin ennen kuin mitään särkyi, mutta aika noloa kuinka myöhään. Olisikohan mainittu oireilu alkanut jo kauan ennen lumia…

2 Likes