'Hupsista' topikki

Sanoinko Hopen? Tarkoitin Halo! Hopesta ei tietoa, mutta Halon (niitä värillisiä) olen paskonut kiristämällä. Niiden kanssa pitää oikeasti olla varovainen, tyyliin sormikireydellä lyhyen kuusiokoloavaimen kanssa.

Tän perusteella näyttäis ihan loogiselta, että 12 mm läpiakseli pysyy huonommin kuin noi pultit ja perinteinen pikalinkkukin puristaisi kovemmin.

Mikä ei toki tarkoita ettei niissä linkuissa oli omia huonoja puoliaan, ohkanen pultti on niin kovilla että voi mennä katki jos kiekko lipsahtaakin kuitenkin vinoon.

1 Like

Mä oon jotenki aina luullu että isompi pultti puristaa lujempaa! Miten helvetissä toi voi olla tolleen?

(Siis huom melkein kaikissa meidän fillareissa on ihan normi 5mm läpipultit en mä sitä. Ja yhtään modernia läpipulttinapaa tai runkoa ei ole omistuksessa. En ole siis huolissani että olis tullu ostettua jotain uuden ajan hömpsötyksiä väärillä perusteluilla. Ihmettelen vaan. Luulis että tuommone 135mm old school QR-napaan sopiva pitkä 5mm pultti jo venyykin niin hirveesti että voiko muka puristaa lujempaa ku 12mm pultti.)

Joo siis kyllähän 12mm pultti kestää kovempaa vetoa, mutta rajoittava tekijä on avaimen pituus, millä vääntöä tuotetaan.

Toi tyyppi ei nyt avannut niitä laskukaavoja tuon taulukon takana, mutta oon taannoin katsonut jonkun empiirisen videon aiheesta ja päätyivät about samaan lopputulokseen.

Edit: tässähän se:

Mahtava video. Uskottava se on. Kaikkea sitä ihminen vielä vanhankin saa oppia.

Joo kyllähän se iso pultti pitää tiukempaan kiertää ennenkuin sen saa puristamaan kovemmin. Acron takanavassa mulla oli 10-milliset pultit ja niitä sai tiukata ihan reippaalla otteella etteivät ne löystyisi ajossa tai kiekko lipsuisi.

Tämähän on sukua samalle ilmiölle, minkä sähköpyörien ja kuormapyörien rakentelijat joutuu jatkuvasti oppimaan kantapään kautta: laittavat jotain 3-millisiä pinnoja kuvitellen että kiekosta tulisi kestävämpi, mutta ne pinnat vaatisi kovemman kireyden pysyäkseen venytyksessä ja sitä taas ei kehä kestä.

Ritcheyn taskukokoisella työkalulla saa naksautettua 5 Nm melko vaivatta pienellä vipuvarrella, joten toi videon 4 Nm ei ole reilu luku vertailtavaksi, mutta 11 Nm vaatii jo jotain, jotta sen jollain DT:n pikkuvivulla saa aikaan.

Mä olen kuvitellut, että näiden ”läpiakselien” (joita pitäisi kai kutsua läpipulteiksi, vaikka onhan se toki pultti, joka kulkee läpi akselin…) jäykkyysetu perustuu siihen, että haarukan jalkojen taipuessa toisistaan poikkeavasti ei napa ole enää suorassa haarukanpäiden välissä ja tämä kampeaa jalkoja erilleen. Vähemmän venyvä pultti ehkäisee tällaista erillistä taipumista paremmin kuin venyväisempi.

Jos vaikka voimakas jarruttaminen taivuttaa vasenta jalkaa mutta ei oikeaa, voi tällainen tilanne syntyä.

Slicksit renkaina on ihan out, nyt tulee slicksit jarrupalat

Slicksit parrujalat jäi, kun lopetin kilpapyöräilyn.

3 Likes

Joo, kyllähän tollanen läpipultti on reippaasti jäykempi taivutukselle, kuin perus pikalinkun ohut varsi. Taivutukselle kyky vastustaa taipumista kasvaa poikkileikkauksen taivutussuunnan halkaisijan kolmannessa potenssissa, mutta venymälle vain suoraan poikkileikkauksen kokoon suhteutettuna, joten jos tuollaista jäykkyysetua haetaan niin ohutseinämäinen halkaisijaltaan isompi läpipultti on hyvä vaihtoehto.

1 Like

Siirsin voimansiirron kokonaisuutena uuteen pyörään, mutta pitemmän chainstayn vuoksi ketju jäi lyhyeksi. Ajattelin, että en varmaan jää kiinni jos laitan vaan pari lenkkiä lisää vanhalla pinnillä.

7 Likes

tää oli myös eka kerta, mutta kirjottelen tänne koska tuntuu silti oikeammalta topsulta nimittäin aamulla juuri ennen töihin lähtemistä kävi seuraavaa:

päätin nostaa satulaa muutaman millin, kun se ajatus oli hetken jo mielessä ollut. kiristin toimenpiteen lopuksi satulaputken pantaa ja kuului naps kun pannan ruuvi katkesi. hupsista saatana.

noh, sexycx joka toimettomana katonrajassa hengaili oli niin kiva, että luovutti ruuvin omasta pannastaan joka onnekseni oli sopivan pituinen tuohon jydiin vaikka niissä eri halkaisijan satulaputket onkin. pääsin sitten lähteen röihin vähän nostetulla satulalla ja uutta kokemusta rikkaampana.

2 Likes

Minä onnellisena laittamaan työmatkapyörään vaihteita. Pudotin takakiekon pikalinkun mutterin autotallin lattiakaivoon. Vedet pois ja pohjalta löytyi. Pitkä tarina, miten mutteri pääsi kaivoon suojasta huolimatta.

Vaihtaja kiinni pyörään, vivut ja vaijeri. Tässä vaiheessa huomasin, että Zee-vaihtaja 10s oli ihan ropeli. Kiveen ajettu.

Seinällä roikkuvasta rungosta Deoren vaihtaja ja ketjut tilalle.

Ei säädy kohdalleen. Niin, ketju on 9s. Se vaihtoon ja 10s-ketju tilalle. Ei osu vaihteet kohdalleen. Niin joo, jos vaihtajan luovuttaneessa pyörässä oli 9s-ketju, on varmaan vaihtajakin 9s.

Ei ole vaihteita nyt työmatkapyörässä. Taidan pitää etätyöpäivän huomenna.

20 Likes

Vaihteellinen talvipyörä rupesi tossa hiljattain polkemaan tyhjää jos laittoi yhtään voimaa polkimelle, ryömintävaihteella onnistui ajelu joten kuten. Seuraavana päivänä sillä vielä töihin, mutta tyhjien polkaisujen lisäksi piti ihme napsuntaa ajaessa. Mutu-diagnoosi että vapaarattaassa jotain vikaa, onneksi kotona elinluovuttajapyöriä. Kotona sit kiekko irti, pakka irti, toisesta pyörästä vastaava operaatio ja näin. No, muuten hyvä, mutta V-jarrun quick release ei enää mennytkään paikalleen, en tiedä oliko vanne leveämpi vai mikä oli ongelma. Vaijerin löysäämisellähän siitä selviää, paitsi jos pultti pyöristyy niin ettei aukea torxillakaan. Elinluovuttajapyörä sai lisää duunia. Sain pyörän kasaan, illalla testilenkki, ja ongelma ei tietysti ollut kadonnut mihinkään, koska syyllinen vissiin vaihtokuntoinen ketju ja napsunnan aiheutti luultavasti poikittain kääntynyt markan ledivalo, joka osui pinnoihin.

Lannistuneena ja koska ulkona kuivaa, kesäpyörä alle, meni kivasti pari päivää, kunnes tappajasepeli iski. Laivueessa onneksi löytyy, joten kaupunkipyörä alle, ja meni silläkin hyvin pari päivää, kunnes katkesi avain lukkoon. Tänään sit neljäs pyörä alla, kunnon pahan mielen dominoefekti lähinnä johtuen omasta viitsimättömyydestä.

12 Likes

Tankoon kiristyvän osion 3mm pultin kanta pyöristynyt, mikä on top tip avaamiseen?

Hakee kaupasta jonku tollasen sarjan. Oon muutaman kerran onnistuneesti käyttäny ja ei maksa paljoo.

poralla kuusiokoloon, kunnes kanta irtoaa ja loput pihdeillä irti pyörittäen jos ei sormilla lähe

Sopivan kokoinen torx (olisiko tuohon T15) on usein toimiva ensiapu, jos ei toimi niin sen jälkeen pora.

Oon niin väsyny että ei ole mitään avausvinkkejä mutta tuijotan tahtomattani tota pontevana ja hieman uhkaavana sojottavaa mustaa pötköä jonka kärki on tollai vähän paksumpi.

Talvi-Rollerilla Viidettä linjaa alas löysällä ketjulla.
Valot sattui vaihtumaan vihreäksi Hämeentien risteyksessä ketjun hypätessä paikoiltaan.
Ärsytti liata sormet.

1 Like

Lämmin suositus Wera hex plus meisseleille joilla lähti slx vaihtajan kitkajarrun koppa irti kun erityisillä irroituskuusiokoloilla oli jo todettu tämä 2,5 mm kuusiokolon kanta fubariksi. Koko sarja 10 mm asti on saksan pyöräkaupoissa sen joku 25 e ja koko rahan väärti. Bahco vastakierretapit kans eri hyvä (moponet 15 e), lähti hienosti alumeeti schrader venttiilirunko iskarista vaikka lopuksi osoittautui että joku lehmipoika oli liimannut sen kiinni punaisella lukitteella