HKI-Porkkalanniemi-HKI

Ajattelin näin kesän ainoan lomaviikon kunniaksi tehdä ainakin yhden reilumman mittaisen lenkin ja polkeminenhan on tietenkin lystikkäämpää seurassa. Löytyiskös muita lähtijöitä lauantai-aamusta kohti Porkkalanniemeä, vois vaikkapa pizzat vetästä satamassa ja käydä kurkkaamassa merta niemenkärjestä, heh juumeja unohtamatta.

Itse en aiemmin tuota reittiä ole polkassut, joten jos joku aiemmin polkenut lähtee matkaan niin ei tarvitse arpoa yhtä paljoa. Ajattelin lähtöä aamusta klo 9, vois vaikkapa treffata Lauttasaaressa Mutterilla 8.30 alkaen. Rennolla ja lepposalla tahdilla sekä meinigillä matkaan ois tarkoitus lähteä ja itsellä kalustona ainakin sinkula.

Vuonna 2016 lähtö klo. 10.30, kokoontuminen Mutterilla klo 10->

Helsingin päässä vois sitten harrastella jotain pientä kaljanjuontia efter.

Edit: Matkaa tulee se reilu satanen edestakas. Jos väsy iskee takas tullessa tai aikataulu on kireä, niin kirkkonummeltä pääsee junalla paluumatkan skippaamaan. Kuinka paljon reilu satanen, riippuu haluaako ajella vaikkapa Espoon rantoja pitkin.

Tähän vahva ehkä. Itse olen noita reittejä jonkin verta ajellut kuin myös rantoja kierrellyt lintusia sun muuta tähyilemässä että jos vaikka kiinnostaa käydä Pampskatanin kärjessä kurkkimassa merelle. Sinne toki soratietä ja jonkinmoinen patikka. Pitää vielä sumplia aikataulua hieman tosin.

Näillä näkymin voisi lähteä mukaan! Reitistä ei kokemusta.

Hitto tulee koira hoitoon niin ei pääse. Suunnitelma kuulostaa mukavalta.

Itellekään ei päivä passaa, muuten oisin tuolloin ajanu noita fixi-hampurilaisia vastaan itäänpäin muutenkki. Porkkalaan piti mennä tänä kesänä telttailemaan, mut sekin jäi ainakin vielä… Täydellinen reitti kiinnostaa siis.

Voihan, just ulkomailla tuolloin.

Mää lähen mielelläni, sinkulalla myöskin. Ajoin tän pätkän viime viikolla ja silloin tuli lyhyesti tyhmäiltyä menomatkalla kun näemmä päädyin sahaamaan hetkeksi Kehä III laitaa mitä pitkin ei ollut yhtään kiva ajaa. Parempi ajaa tota Sundsbergintietä Masalaan asti ja siitä sitte Jorvas->Tolsantie ja siitä eteenpäin Porkkalaan. Itse Porkkalantien pätkä on kumpaankin suuntaan tosi kiva ajaa ja menee nopeasti kun maisemat on vaihtelevia, siirtymä sinne asti taas vähän tylsä. Sataman maisemat siellä perillä tosi kiva päämäärä.

Juurikin noin. Ei se Masalasta eteenpäin pätkä mikään kovin kiva ole ajaa sekään. Varsinkin kelvi on paikoin aika routinut. Mutta voittaa toki Länärin varren tai kehän.

Jos sora ei haittaa, yksi kiva variaatio tuohon on kanssa ajaa jo Jorvaksesta etelään Hirsalantietä ja siitä Långvikin jälkeen leikata Porkkalantielle. Honskbyvägen/Bondarbyvägen on tuo pätkä nimeltään. Tänä vuonna en ole ajanut mutta ihan kelpo sorapätkä pitäisi edelleen olla.

Jos puolestaan muutama lisäkilsa ei haittaa, kannattaa ajaa Masalasta vielä ylöspäin Sepänkyläntietä ja siitä Kirkkonummelle Gesterbyntietä. Siitä sitten pikku leikkaus takaisinpäin Tolsaan tai vaihtoehtoisesti Upinniementie-Eestinkyläntie-Kabanovintie-Porkkalantie.

Porkkalan päässä voi Marinin asemasta/lisäksi kääntyä oikealle Dragetintielle ja siitä Tullandintiellle. Siellä on kaksikin ihan kivaa keittokatoshommaa, mielestäni parempi siinä vähän ennen luotsiaseman risteystä (Omsatuntie). Tuosta ajaa helposti ohi, mutta oikealle ylös lähtee pieni metsätie jonka päässä parin sadan metrin päässä on ihan käymisen arvoinen merinäköala, grillipaikat sun muut. Se aikaisemmin oleva (Tullandintien 90 asteen mutkan kohdalla) on vissiin Vantaan kaupungin tjms ja siellä oli ennen ainakin vuokrattava sauna. Tämä siis kanssa soraista tietä.

Toivotaan että mä saan aikataulut järkkääntymään että pääsisin messiin.

Edittiä: Joku joka tämän innoittamana kurkkii nyt Google mapsista noita reittejä saattaa miettiä pääseekö Sarfvikin Golffiradan kulmilta oikaisemaan Hirsalantielle. Vastaus on kyllä, joskaan ei ihan kakskolmosilla kannata lähteä koettamaan. Siinä pätkällä alkuasukkaat myös suhtautuvat varsin nuivasti läpikulkuun. Tiehän kulkee ihan kirjaimellisesti Herlinin kartanon pihan läpi.

Mä pidän tätä tärkeää topikkia väkisin ylhäällä toteamalla että aikataulut natsaa ja olen messissä ellei nyt sitten taivas putoa tjms. Riippuen vähän kauanko hommaan menee aikaa, saatan feidata kotimatkalla tässä Kaitamäen hoodeilla pois. Vaihteilla tai fixinä tulen aamulääkityksen mukaan.

Laadin pikaisesti tämmöisen tarjoiluehdotuksen jossa on joitakin noita ylläolevia ideoita huomioitu. Ei kylläkään sorateitä muuten kuin mitä nyt Espoossa ja eritoten tuolla rantaraitilla kelvit ovat osin hiekkapintaisia. Tuosta saa vielä pari-kolme kilsaa pois jos ajelee enemmän isompien teiden varsia.

Reittiehdotus kelpaa erinomaisesti, tossa alkumatkasta tosiaan myös Länsiväylän seuraaminen heti joko etelä- tai pohjoispuolelta on ihan perseestä joten pikkasen etelämpää varmaan mukavampi ajaa nekin. Sääennusteet näyttää tässä kohtaa miedosti huolestuttavilta, mutta lauantaihin on onneksi vielä aika monta päivää.

Mä pääsen kanssa, voi olla kyl että karkaan vähän aiemmin. Sorateille +++

Meinasin tämän viikon sunnuntaille tarjota Porkkala-GG:tä, mutta tämän ketjun huomattuani päätin jättää sen vähän tuonnemmaksi. Silloin tullaan ajamaan Porkkalan vuokra-alueen rajojen sisällä pysyen K:nummen ja Siuntion hiekkateitä noin 80 km. Lähtö tulee tapahtumaan K:nummen rautatieasemalta, jotta paikalle pääsee myös junalla. Eli älkää ihan kaikkia soria kolutko vielä… :slight_smile:

Porkkala-GG kiinnosta!
Tän viikon ajoihin ei valitettavasti aikataulu anna myöden.

Nojoo why not

Liittyy vahvasti (road bliss), varokaa peuroja ja muita otuksia :slight_smile:

Tossa on ton reitin träkki, silleen että ajeltiin Veikkolan kautta mennessä maisemareittejä.

Jos menee junalla, mun käsittääkseni on järkevämpää/helpompaa mennä Tolsan asemalle, ja lähteä siitä Porkkalanniemeen päin. Näin välttää Kirkkonummen ja Tolsan välissä olevan tympeän mäennyppylän :slight_smile:

Lauantaina pitänee näillä näkymin sukuloida ja metsäbailata, niin jää kyllä väliin omalta osalta.

timoma - viime vuonna poljin Sarfvik-Hirsalantie välin ilman ongelmia, mutta tänä kesänä, kun yritin samaa toiseen suuntaan, oli Hirsalan päässä heti tien alussa vedetty sähköpaimen tien yli, joten jätin menemättä.

Mun lapsuudenkoti oli siinä Kabanovin sillan kupeessa. Asuttiin vuokralla Vårnäsin kartanossa 1972-77. Kartano paloi vuonna -79, joten sitä siellä ei enää ole, mutta nyt kivijalan päälle on rakennettu uusi talo.

Kivasti herättänyt kiinnostusta. Harmi vaan että kelit näyttää iltapäivän osalta vähän kurjalta… Tarkkaillaan vielä huomiseen ja katsotaan siirtyykö tai sitten kurjaillaan paluumatka sateessa.

Tähän se grotton video peukalonpään kokoisista rakeista viime porkkalankeikalta.

stenu - 17:52, 6.8.2015 » sähköpaimen tien yli
Juu. Kolleegalla on mökki siinä Hirsalassa ja häneltä olen kuullut raporttia että otteet on kovenemassa tuon golffikentän läpiajopätkän osalta.

Vähän kipeänä vielä mutta hauska idea tämä, mukavaa matkaa!