Helsinki

https://i.imgur.com/W0KIRwF.png

nalle wheelroos - 15:15, 19.4.2020 » Eilen ajelin reilun satasen Helsingin rantaviivaa. Nyt piirtelin kotona Milermeterissä vielä tarkemman ja vähän loogisemman reitin, ja joku 200-250km lenkki tulis riippuen siitä jaksaako ajaa kaikki pussinpohjateitä edestakasin.
Ootteko ikinä ajatelleet minkä verran Helsigillä on rantaviivaa? Mä oon. Eilen oli niin nätti päivä ja sopivat tuuliolosuhteet, joten tuumasta toimeen. Jalat vähän epäilytti koska tän vuoden pisin lenkki oli ollut toi kolme päivää sitten ajettu satakymppi, mutta tää on siitä(kin) kiva lenkki, että on helppo dropata kesken jos siltä tuntuu, kun liikutaan kuitenkin pääsääntöisesti sivistyksen parissa. Jalat kesti suht hyvin paitsi ihan lopussa ei enää mitään kauhean räjähtävää irronnut. Ajoin aika rauhassa joka tapauksessa, statsit 231km ja 14h20min kokonaisaika, josta ajoaika 13h09min.

Reitti on aika kiva vaikka itse sanonkin, on KLV:tä, gravelia, ulkoilureittejä, biitsihiekkaa, asvalttipikkuteitä ja omista valinnoistani johtuen oli yks ratsastusreitti ja Vuosaaren huipun pystysuora rinnekin talutettavaksi. Onneksi ei tullut negis Öhlins edellä syliin. Tota Vuosaaren huippua lukuunottamatta ei mitään tappomäkiä mutta muutama tiukahko nousu kuitenkin. Vähän tota voisi vielä välittömän ranta-ajamisen näkökulmasta parantaa, mutta väitän ettei paljoa, Tammisalossa pikku lapsus ja Vanhankaupunginselän kiertäminen meni vähän noin kun olin jättänyt sen loppuun, eikä noita kaikkia ulkoilureittejä oltukaan valaistu. Idässä eli uus-Helsingissä ei olla ollenkaan ajateltu tämmöistä poikittaisliikennettä, eli siellä meno vähän tommosta irtoteiden hakemista, ja usein nekin tiet vaan loppuu johonkin porttiin. Aurinkolahdesta itään oli mulle aika tuntematonta aluetta, sen ajaisin jotenkin toisin. Välttelin parhaan taitoni mukaan pyöräily kielletty -reittejä, mutta en oo ihan varma noista kaikista ulkoilupoluista. Ajamiini maantie-breveteihin verrattuna tää ei jotenkin tunnu niin pitkältä, kun ollaan urbaanihkossa ympäristössä pitkälti, ja toisaalta reitti on helppo henkisesti lokeroida suoritettaviin osiin. Toki lopussa iski vähän väsymys, enkä kaikki haarautuvia hiekkateitä jaksanut käydä hakemassa.

Tämmöselle helsinkiläistyneelle espoolaiselle reitille mahtui montakin uutta ja hienoa tuttavuutta kuten esim. Tullisaari ja Kallahti. Varmasti vielä hienompia sitten kun varsinainen kesä ja kaikki vihreenä. Ihmetytti myös, että onko Suomessa oikeesti näin paljon rikkaita ihmisiä, koska oli lukaalia jos jonkinlaista tossa matkan varrella ja lisää vaan rakenneltiin. Esim. Karhusaaressa oli pari aivan levotonta linnaa.

Pari vastoinkäymistäkin mahtui reissuun, melkein heti alussa vedin jotkut todella ihmeelliset jalkautumispannut Kalastajatorpan kupeessa josta joku tommonen nyrkinkokoinen ruhje mahassa, mutta ei onneksi pahemmin haitannut ajamista. Itärajalta palatessa tippui sit vielä ketjut. Alla siis yksvaihteinen 44:16 single speed, mutta aika monenlaisella kalustolla pärjännee hyvin, ite taluttelin muutamaan otteeseen.

Suosittelen kauniina ja vähätuulisena päivänä!

Cool. Pitäähän tuo joskus ajaa. Monesti kun on ollut rantareitti mielessä, ja katsonut karttaa, niin on ärsyttänyt tuo edestakaisin ajaminen.

ihanaa

saisko tästä jonkun viimeistellyn gxp:n tänne

Sais, jos kaikki noi gpx-editointisoftat ei olis jotain linuxnörttien koodaamia.

kävitsä sä tuolla Tryvikiniemessä ihan päässä siellä Horisontissa ja eikös tuolla Kyläsaaressa pääse aika pitkälle rantaa pitkin…

Yritin, mutta en mä hahmottanut että mistä sinne olisi pitänyt ajaa, ja sit tossa vaiheessa en oikeen jaksanut jäädä arpomaankaan. Vedin Aurinkolahdesta idempään ihan mututuntumalla. Näemmä sinne menee ihan kunnon tie.

Kyläsaaressa pääsee joo kiertämään rannempaakin, tohon siistittyyn gpx:ään taisin piirtääkin sen sitä kautta. Ajelin sen ja muutenkin tota Vanhankaupunginlahtea paremmin joku aika myöhemmin, ja varmaan reitin paskin pätkä kondikseltaan toi Hermannin rantapuisto, jos ei jotain noita ei-pyöräilyyn tarkoitettuja juurakkopolkuja lasketa.

Horisontilla parkkipaikka ja kaikki, itsekin vahingossa menin mutta hieno paikka.

Baanan näyttö on jo useamman viikon ollut sellaisissa lukemissa, että tasaisen kertymän kaavalla miljoona pyörähtää tauluun joulukuun neljäntenä. Sehän on vain numero, eikä edes pidä paikkaansa, mutta olispa eka kerta joka tapauksessa. Onkohan siinä näytössä edes seitsemälle numerolle varattu tilaa.

Miltsi ylittyi viime vuonna:

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuunnittelu/tutkimus-ja-tilastot/pyoraliikenteen-maarat/Pyoraliikenteen-jatkuva-seuranta/

Joku laskennallinen miltsi, näyttötaulu ei ole koskaan ylittänyt miljoonaa. Kuva viime uudenvuodenaattoillalta:

Stravan kartan perusteella Elsankallio Laajasalossa olis päässyt kiertämään kenties, ja Jollaksen Hepokalliossa kans olis voinut muutaman metrin taluttaa rannempana, mutta muuten alkaa olla aika lailla nuoltu reitti.

2 Likes

valkomusta On-One Inbred 26" on jossai tyylii Sörkässä Vallilaan/Pasilaam lukotettuna mutten muista jurriltani mihin. Punanen spideri, Thomsonin ohjaustanko, lisää detaileja mun AMAsta. Bissepalkkio vihjeistä.

kolkki kii

1 Like

NEVER!

sain juuri korvanappiini tiedon että pyörä voi teoriassa olla vaikka Mäntsälässä.

ei vittu.

Mut siis, siin on joustokeppi. Pitäs helpottaa tunnistusta.

löyty.

Onko vinkkejä mihin pyörä kannattaisi lukita olympiastadionin holleilla illan pelin ajaksi?

muuta neuvoa ei tule

7 Likes

(julkaistu eilen)