Helsinki Fixed Night 29.12.2009 @ WGB

Olipas melko erikoista olla baarisssa jossa tunsi 90% asiakkaista. Kiitos siitä tälle foorumille. Helvetillinen darra siitä kyllä tuli.

Hei jees, kiitos kaikille jotka vaivautuivat raahaamaan itsensä mestoille eilen. Oli hauskaa, yritetään keksiä lisää jotain vastaavaa joskus lähitulevaisuudessa.

revivalista en lämmennyt. tai ois se ehkä ammattimaisemmalla kuvauksella ja editoinnilla voinut olla ihan ok, olihan siellä seassa kuitenkin todella vakuuttavaa ajamista. aika holiday kuvausta (mm. 30m päästä jalustalta kuvaamista ilman minkäänlaista kameran liikettä/zoomausta?) ja myötähäpeää aiheuttavaa edittiä oli päästetty sinne sekaan. niistä vesilätäkköskidauksista ja 3m korkeista veteenhypyistä (molemmat tais tulla vielä hidastettuna) tuli väistämättä joku yläasteen videokerho mieleen. tälle kävi vähän sama ku valtaosalle ammattitason skedeleffoista, ei auta vaikka ois kuinka laadukasta vetämistä jos tuotanto kusee, silloin ei mielenkiinto säily 20min pidempää. 45min tän katsomista oli ainakin mulle suht tuskaa.

oli jännä seurata jengin reaktioita helsinki 78-82 videosta. tiettyjen henkilöiden purskahteluista ja päiden pudisteluista päätellen fiksihommatkin ovat nousseet sen verran suosituksi marginaaliharrastukseksi, että joistakin paikalla olleista henkilöistä huokui suoraan sanottuna lajin omistamisen meininki. sääli, itse ainakin ekoja fiksikeskareita muistellen ei kenelläkään siellä silloin ollut vastaavaa asennetta, vaan pikemminkin todella vilpitön meininki. muistetaan nyt kuitenkin että sitä pyörää ei oo meistä ykskään keksinyt. juujuu olisit ajanut nopeampaa, kuvannut paremmin ja et varmasti olis päästänyt jalkajarrullista pistaa kuviin, mutta veikkaisin että ohjaajan pääpointtina ei ollut palvella puritaaneja.

peace, love, unity & respect ja mitä näitä nyt oli.

ps. kiitti tonille, jussille ja muille ketkä olivat järkkäämässä iltaa. ja yhteinen kiitos myös sachalle / we got beefille että antoi meille tilat käyttöön koko illaksi.

Pitäis kyllä oikeesti muistaa toi ekojen keskareiden fiilispuoli. Jännää että fiilis väkisin muuttuu vaikka 60% jengistä samoja naamoja edelleen. Veikkaan että osasyy on siinä että tyypit tuntee toisensa jo niin hyvin. Keskustelu menee jo syvempiin vesiin väkisin pyöräilyn ulkopuolisissa asioissakin. Ja se vaikuttaa yleiskuvaan ilmapiiristä. Toisensa hyvin tuntevien ihmisten syvällisemmän keskustelun seuraaminen on kylmempää hommaa kuin juuri tavanneiden (siis henkisellä tasolla just ihastuneiden) utelias keskustelu.

Mutta paluu alun avoimeen innostukseen onnistuu vielä ihan helposti. Miettii vaan säännöllisen epäsäännöllisesti yhteisiä helppoja innostuksen lähteitä (= jokin teema tai ohjelma keskarilla). Esim. keskariälläreissä ja Helsingin Mestaruuscupissa oli mun mielestä about sama fiilis kuin ekoissa älläreissä. Baarissa fiilis on aina harrastusporukoissa jotenkin kylmempi jossei takana ole kollektiivista hikoilua! Don’t drink and drive. But driveride and drink!

Niin totta toi leffapuoli. En ole ostanut vuoteen yhtään fiksipätkää kun ne kaikki on käsikirjoitukselta, kuvausjärjestelyiltä, kuvaukselta ja editoinnilta tasoa skate-/surf-/snowleffat back in the 90’s. Himassa menee hyviä about 5 vuotta vanhojakin lumi-, vesi- ja skatepätkiä jatkuvasti taustakatsottavaksi uusimpien fiksipätkien ohi.

Kertokaa pliis joku sitten kun tulee oikeesti hyvin tehty fiksileffa niin teen comebackin niiden poistamiseen ja kattomiseen välittömästi.

^hyvä fiksilyhäri oli Open Bicyclen “It’s not too serious”. Nimikin oli aika passeli. Ja mitä siihen musavideoon tuli, niin ihan lystiä meininkiä, mutta mua ainakin kirpaisi katsoa jamppojen ajamista jalkakäytävällä. Ei näin.

Mutta eipä nyt stressata. Vaikka sitä ringeissä pissimistä tapahtuukin aina ja kaikkialla, niin koetetaan tänään vaikka kirjoittaa hankeen oma nimi. Ja ens vuonna uusiks. PLUR tosiaan!

Mitä jalkakäytävällä ajamiseen tulee, kun takana on kamera kiinni pyörän stongassa jonka renkaissa perus korkeet paineet, on suht turha yrittää saada käyttökelpoista matskua ajotieltä jossa mukulakivetys. Ja toisaalta, kyllähän siinä mentiin ilman kypärää, ja valoja. Muistaakseni myös päin punaisiakin, wöy. Tuskin kuitenkaan musavideohistorian järkyttävimpiä epäkohtia joten hieman
ihmettelen reaktioo.

Mä vaan ounaan.

Minusta se musavideo ei kyllä ollut muutenkaan vakavalla naamalla tehty. Minusta se oli hyvinkin itseironinen ja siksi sille naureskelu ja huutelu ei ollut väärin vaan kuului asiaan.
Miten siihen olisi pitänyt suhtautua? Ihastella hienoa ajamista ja upeita temppuja täysin varauksetta? Uskallan väittää, että tämän sivuston alkuaikoina video olisi herättänyt aivan samoja fiiliksiä ihmisissä, mutta naureskelu olisi jäänyt sisäiseksi, koska tuntemattomien seurassa on varautuneempi.

Paha sanoo mikä yleisön reaktio tosta musavideosta oli kun en itse päässyt paikalle, mutta näiden kommenttien perusteella kuulostaa hyvin suomalaiselta. Toki mun mielipide saattaa olla semisti jäävi, kerran ite ajelen kyseisellä pätkällä. Sen voin toki luvata, että kuvatessa oli helvetin hauskaa!

mun mielestä se oli siisti kruisailupätkä ja ihan hauska meininki. Tuotesijoittelu pisti silmään, mut jos ei tekijöiden taustoja tietäis, niin ehkä se ei niin haittais.

Piti oikein katsoa Cruisin’ uudestaan ja ihan hienoltahan se poikien ajelu pitkin Helsinkiä näyttää. Eikä siellä jalkakäytävällä nyt niin hirveästi kuitenkaan siinä ajeltu. Jotkut ajaa itse päivässä X kertaa punaisia päin ajoradalla mutta jalkakäytävällä ajaminen on jotenkin pahin rikos ihmiskuntaa vastaan…

Pyörät, viikset, vaatteet sun muut on aina makuasioita enkä toisaalta usko että täältä löytyisi kovin montaa tyyppiä jotka on valmiita ajamaan videolla jotenkin ihan sairaan älyttömän räädisti reikä päässä ympäri kaupunkia tai vetämään kovin jänniä temppuja jos se siitä on kiinni. Täällähän etsittiin joku aikaa sitten henkilöä ajamaan rahaa vastaan mainosfilmissä polkupyörällä eikä kukaan ilmoittautunut vapaaehtoiseksi.

Mutta pakko olla Tonin kanssa samaa mieltä siitä, että niistä kolmesta brändistä jotka videoon on ilmeisesti tuotesijoitettu yksi oli vähän överisti toteutettu.

Fixeillä temppuiluun sen enemmin perehtymättömänä täytyy sanoa että itse leffa oli tylsä. Skeittileffoja ja bmx temppuilua katson mielelläni, mutta fixeillä tuo homma näyttää jollain tapaa typerältä. Ennemmin katselen fiilistelypohjalta tehtyjä pätkiä ja kovaa ajoa. Illan aloittaneessa “musavideossa” oli enemmän meiningin makua, ja huumori on aina kuulunut myös skeittileffoihin, joten en ymmärrä miksi näitä pitäis otsarypyssä kuvailla ja katsella.

Skidailkaa lehtikasoihin, lätäköihin ja kuvatkaa ne vielä kalansilmällä, mutta tehkää se niin että sitä tavaraa lentää ja kunnolla! Ei siinä mitään pahaa ole.

dpstyles - 12:29, 3.1.2010 » Skeittileffoja ja bmx temppuilua katson mielelläni, mutta fixeillä tuo homma näyttää jollain tapaa typerältä.
Yksi asia mikä itseäni vaivaa on juuri tämä perintö minkä skeitti- ja bmxleffat ovat jättäneet. Fixileffojen suhteellinen uutuus on mielestäni oiva tilaisuus luoda jotain uutta ja temppuleffagenrestä poikkeavaa tyylillisesti. Ikävä kyllä tähän asti näkemäni leffat ovat kuitenkin osin kopioineet skeitti- ja bmxleffoissa käytettyjä rakenteita ja tyylejä. Ehkä siihen on hyvä syy, ehkä ne todella toimivat. Tosin eivät mielestäni niin hyvin fixiraamissa. Yksi mahdollinen ratkaisu tähän voisi olla todellisen katsomisen syyn miettiminen. Virtuosimaisuus tulee päällimmäisenä mieleen. Esimerkiksi, ehkä se barspin sen pienen nyppylän yli ei ylitä tätä virtuosimaisuuden rajaa koska se on nähty paljon isompana ja näyttävämpänä bmx:llä tehtynä. Vaihtoehtoisesti, voidaan miettiä mitkä asiat fixillä ajosta tekee juuri sitä itseään. Mitkä ovat niitä erityisiä piirteitä jotka tekevät leffan katsomisesta mielenkiintoista myös maallikolle. Jos seuraava leffa keskittyisi korostamaan juuri näitä fixillä ajon ominaisimpia piirteitä niin ehkä uusi fixeihin yhdistettävä leffojen alagenre voisi luoda vankempaa jalansijaa. Olisi kiva tietää mitä ihmisten mielestä fixileffassa pitäisi olla toimiakseen? Ehkä tulevana kesänä tästä olisi hyötyä kun kotimaista materiaalia kuvataan.

Yllä oleva on minusta täyttä asiaa.
Oma henkilökohtainen, jos ei suosikki, niin ainakin eniten tykkäämiäni videoita on Formal Friday Tampere -video.
Siitä on ainakin mulle tullut eniten sellainen himo että haluaa tehdä samoja juttuja kuin nuo ja tuonut ison kipinän edes rakentaa yksivaihteista. Sen sijaan, että katsoisi suu auki hienoja temppuja, tuosta välittyy vain hyvä meininki.
Onko tuota Helsinki 78-82:n videota netissä missään? Mä en ainakaan löytänyt.
Asia selvä. Täytyy katella kunhan tulee esiin.

E: mun avautuminen kuivui teknisiin ongelmiin.

Ei käsittääkseni oo vielä julkastu. Ollu kovaa vauhtia tulossa jo puoli vuotta ja ihan loppusuoraa täl hetkel.

Kunnallisjte - 15:01, 3.1.2010 » E: mun avautuminen kuivui teknisiin ongelmiin.
Video katosi?

Meinasin juuri kysyä, että onko tämä nyt kaiken logiikan mukaista, että toisessa säikeessä valitetaan, että bussi meinasi tulla kolmion takaa eteen ja toisessa fanitetaan videota jossa joku ajaa stopmerkin takaa bussin eteen.

ech - 15:33, 3.1.2010 »
Kunnallisjte - 15:01, 3.1.2010 » E: mun avautuminen kuivui teknisiin ongelmiin.
Video katosi? Meinasin juuri kysyä, että onko tämä nyt kaiken logiikan mukaista, että toisessa säikeessä valitetaan, että bussi meinasi tulla kolmion takaa eteen ja toisessa fanitetaan videota jossa joku ajaa stopmerkin takaa bussin eteen.
Video ei kadonnut, vaan koko mun teksti linkittyi siihen. Videon pointti oli mäenlasku (liikkenne sääntöihin en ota kantaa, autolla noudatan sakkojen pelossa, pyörällä haluan liikkua ripeästi ja pysyä hengissä). Tekstin pointti oli, että musta kannattais välttää fiksivideo tehtailua ja kritisoin nykyisten skede- jalasku yms. videoiden full-kaupallisuutta.

^^ eikä sillä ole edes jarruja, laiton pyörä!

… varsin komea video, visuaalisena kokemuksena siis.

tuossa on kyllä supersiistit skidaussavut. Massan on muutenkin ihan Leader!