Toivomme alueella asuvilta, työskenteleviltä ja liikkuvilta pyöräilijöiltä tietoa Hämeentien käytöstä, turvallisuudesta ja mahdollisista onnettomuuksista. Kyselyn yhteydessä on myös mahdollisuus vapaaseen kommentointiin.
“Suomi on autoilijoiden luvattu maa, eli paska maa.”
“Pyöräilijä saa kaahata mistä tahansa puskasta auton eteen ja syyttää autoa taponyrityksestä.”
“Vähintään kerran viikossa joudun tilanteeseen, jossa pyöräilijä meinaa ajaa päälle. Muutaman kerran on käsilaukkua hipoen menty ohi ja päälle olisi tultu monta kertaa, ellen itse olisi todella varovainen.”
“Kukaan ei väistä tai varo, ikinä! En ihmettele sitä, että ensimmäinen kuolonuhrikin on jo saatu siitä, kun pyöräilijä ajoi kävelijän päälle.”
“Toistaiseksi kauheimmat kokemukseni koin autottomana päivänä, jolloin keskusta oli pyöräilijöiden villi länsi. Normaalisti kai autoliikenne hieman hillitsee hurjastelua, mutta silloin ei tarvinnut varoa…”
^nojoo, on kyllä tuossa jalankulkijoillakin pointtinsa. Toi espa on kyl aika hasardi, kun fillareilla tulee ajettua joskus varsin vauhdikkaasti, ja sitten siinä tulee savoyn risteys, jossa on autoille valot, mutta ei fillareille. Takuulla on paljon läheltä piti-tilanteita.
K-Mikko - 8:20, 7.5.2009 »
En tiedä, pääsikö painettuun lehteen asti.
Pääsi. Painetussa lehdessä toimittaja kokeilee Hämeentiellä pyöräilyä ja pelkää henkiriepunsa puolesta. Jutussa on iso kuva jossa bussi uhkaa pyöräilevän toimittajan selän takana ja toimittajan ilmeessä heijastuu puhdas kauhu.
Olen tätä ideaa pyöritellyt mielessäni jo aikaisemminkin, mutta hesarin keskustelua lukiessa heräsi taas innostus: Pyörätiellä käveleville pudotettava flaieri, joka valistaisi pyörätien olemuksesta. Onkohan joku jo tämmöistä tehnyt? Jos ei, niin voisin sellaisen taittaa. Sisällöksi jotain tällaista:
^^ Olen miettinyt myöskin tuollaista flaijerivalistusta jo pidempään. Täällä taidettiin jossain ketjussa taidettiin ottaa saman kaltainen ajatus esille.
Näkyvä ja pitkäkestoinen kampanjointi voisi vähän parantaakin ihmisten ymmärrystä pyöräilyä ja pyöräilijöitä kohtaa. Ehkä kyseessä on vain pieni asennevammaisten vähemmistö, joka urputtaa anonyymisti lehtien keskustelupalstoilla. Tällaisten asenteisiin nyt ei voi mitenkään vaikuttaa.
Onnistuneista liikennevalistuskampanjoista/-tietouskampanjoista (valistus on aina vähän ikävä käsite) tulee mieleeni vain rattijuoppouteen liittyvät kampanjat ja tiedotus. Ja siitä tulee mieleen aina Hannu Karpo… Onkohan Hannulla pyörää ja innostusta
tya - 11:55, 7.5.2009 »
En mä kyl kehtais tollasia jaella. Eiköhän kaikki jalankulkijat tiedä, ettei niiden kuulu pyörätiellä kävellä. Reipas "pyörätie!"-huikkaus riittää. ;)
Musta taas tuntuu, että monet ei edes tajua olevansa pyörätiellä, eikä myöskään ymmärrä mikä pyörätie oikeasti on.
Pahin tapaus, jossa oon ite ollut, oli seuraavanlainen:
Kolme ihmistä lähtee ylittämään pyörätietä kohdasta, jossa suojatietä ei ole. Kaksi huomaa minut ja jää odottamaan. Kolmas huomaa, että kaverit jäi johonkin, ja lähtee kävelemään takaisinpäin takaperin! Onneksi mitään ei käynyt, mutta sanomattakin lienee selvää, että läheltä piti…