Helkama kulkuri 5-v fiksiksi?

melko varmasti tulee oppimaan mutta se on hyvä että oppii. ite oon tyytyväinen et aloitti romujen kanssa ja nollabudjetilla, oppi meni paremmin perille kantapään kautta jne. hifistellä ehti myöhemminkin. itellä yhtenä projektina tällä hetkellä kanssa vanhasta kulkurista sinkula pikkuveljelle, kellofauber ja ketjulinja ihan metässä, sopivia kampia etsiskellen.

Ihmiset ihan hyvällä yleensä varoittelevat aloittelijoita, sillä loppujen lopuksi näihin kierrätysprojekteihin saa menemään hirveästi rahaa puolihuolimattomasti. Mun mielestä kannattaa listata ennakkoon projektin kaikki tulevat kulut niin siitä saa itselleen kätevän todo/ostoslistan samalla.

Moikka moi kaikille!

Nyt on osat maalauksessa ja liitän tähän kuvan, miltä ihan alunperin pyörä on näyttänyt. Kuvat maalauksesta tulee, kun ne on viimeistelty. :slight_smile:

http://s29.postimg.org/4huv1in1z/photo.jpg
free image uploading

Yksi kysymys, jos liimaan pyörätohtorin adapterin paikoilleen loctite 638 liimalla, kannattaako kuitenkin tämä asia ulkoistaa jollekkin pyörähuollon asiantuntijalle, ettei tapahdu mitään virheitä? Vai osaako joku kuvailla onko se tosiaan liimat päälle ja sisään paistumaan mentaliteetilla?

Ak

Jos sovitus on tiukahko, eli ei jää vahingossa vinoon niin tee itse. Tollasia juttuja fillariliikkeet ei tee sen enempää kun säkään. Voin kuitenkin laatia ennustuksen: saat fillarin kasaan, näyttää vitun hyvältä mutta myöhemmin kun katot löysää geoa ja isoja clearanceja plus että painoo miljoona kiloo ja runko jotai vesijohtoo, ni alkaa tehä mieli uutta runkoo. Sit kelaat, että ei perhana, 35e runkoinvestointiin alunperin 60-70e lisää ja sulla ois kelpokonversio.

Alright alright. Hyvin paljon mahdollista, sitten vaan uutta projektia kehiin, kyllä mä luulen, että ehdin tulevaisuudessa kasaa sen viimeisen päälle olevan pyörän, jolla voi lähteä pidemmille matkoille. Mä edelleenkin katon tätä projektia oppiprojektina ja mua nyt kiinnosti tehdä juuri vanhasta kulkurista fixi. Tästä pyörästä ei tuu mikään ajopyörä pitkille matkoille, vaan ihan normi siirtymiseen käytetty pyörä ripauksella oman käden jälkeä. Oon tyytyväinen kaikkeen mitä oon oppinut ja mitä tuun oppimaan pahamaineisen fauber pyörän muuttamisesta englantilaismalliseen fixiin.

Laku - 15:22, 7.6.2014 »
kaukomieli - 0:49, 6.6.2014 » Fiksi-käyttöön Fauberista ei ole
Mitä on tämä "Fiksi-käyttö", johon Fauberista ei ole?
Sopii kokeilla onko, itse en usko että siinä on mitään järkeä enkä siis aio kokeilla.

Niin ja kuten olen sanonut, Fauber on parhaimmillaan erittäin kestävä ja huoltovapaa systeemi mut ei se, tuskin Helkama Kulkurikaan, fiksaamalla ainakaan parane.

Mut jos toi adapteri on tosiaan oppirahojen vuoksi pakko hankkia niin mikäs siinä mut itse panostaisin johkin muuhun. Mut mulla onkin kierrätyksestä löydetyt iskemättömät Suginon fauber-kammet odottamassa sitä päivää kun perintö-Monarkin kammet tarvii vaihtaa…saanen odottaa vielä aika pitkään ja ton pyörän osalta on kammet kait speksattu loppuiäksi.

Englantilaismallinen fixi. Ei British racing greenillä kieltämättä vikaan voi mennä värin suhteen.

Meinaan että mitä se fiksi-käyttö on mihin Fauberista ei ole?

En ole ainakaan itse huomannut mitään seikkaa mikä estäisi Fauber-tuotteiden käytön kiinteävälitteisen polkupyörän (fiksi) kanssa.

^No, ainakin ketjulinjan kans taitaa mennä arpapeliksi. Lisäksi Fauber-kampien ratas on pyörimissuunnassa kiinni kammessa vain yhdellä metallitapilla(siis näin kai yleensä, saattaa jossain välissä olla joku hahlokin), rakenne jonka kestävyyttä kovemmassa fiksi-rynkytyksessä ajan kanssa voi vain arvailla. Ja varsinkin noiden kasari-Fauberien suhteen oisin hyvin varovainen, yhdet ovat itsellä katkenneet, kahdet kavereilla ja kaikkia on sattunut niin että veri lens.
Fauber-kampiin löytyy myös suht nihkeästi hyviä polkimia ja erikokoisia rattaita. Rattaiden vaihto kampiin on myös työlästä, pahimmillaan mahdotonta.

Tämän lisäksi mm. paino, geometria ym. seikat, jotka eivät liity suoranaisesti Fauber-kampiin vaan niihin pyörätyyppeihin mihinkä kyseisiä kampia on käytetty. Kevyttä ja ketterää fiksiä ei noista pyöristä saa niin miksi kiusata itseään ja tuhlata rahaa ja aikaa viemäriputkeen kun kuitenkin taikamiekkaa halajaa.

Itse olen varauksella ihan pro-Fubar enkä ymmärrä oikein tuon adapterin tarpeellisuutta kuin ehkä jossain erikois-tapauksissa. Helkamasta saa varmasti ihan kivan sinkulan Fauberilla ja vaikkapa jalkajarrulla, adapteria ei siihen tarvita.

Toinen kesä menossa tällä kohutulla Fauber-fiksillä (Vieläpä helkama kulkurikympppi)

Mitään ei oo mennyt rikki ja kaikki toimii vielä aivan mahtavasti. Onhan se nyt ruma verrattuna näihin tiukempiin ratarunkoihin mutta ensifiksiksi voisin sanoa että hyvä. =)

Yhdyn siis edelliseen sanoen että hyvä siitä tulee, kunhan muistaa pitää budjetin pienenä ettei kaduta sitten jälkeempäin (niinkuin minua vähäsen)

E: en yhdy edelliseen vaan sitä edelliseen.

^Sun Helkama on mun mielestä ihan nätti ja se tiukkuus tuo ratarunkoihin vähän muutakin kuin vain ulkonäköä :wink:

Hyvä jos tykkäät ja on toiminut mut mun kanta tähän keissiin on edelleen: “if it ain’t broke, don’t fix it.”

Tä? Kyllä ny kuka tahansa voi väittää, että mikä tahansa ei kelpaa yhtään mihinkään.

Ei mun Mondeo kelpaa sinne mihin Range Rouveri, enkä toisaalta lähtis Ferraran kanssa moottoriradalle, mutta kyllä sillä on helvetin mukava käydä kaupassa.

En itekkään ymmärtäny aluks oikeen miten erillainen geo ratarungossa on yms, jälkeen päin lähinnä huvittaa mitä kuvittelin väsäävän omasta ensiprojektista, mutta jos haluaa tälläisen rakentaa niin eihän siinä mitään, kaikki ajaa millä ite tykkää.
Fauber kiinteenä kuullostaa melko oudolta, senkin takia että sen adapterin hinnalla vois melkeenpä saada jonkun rungon mihin ei moista tarvis.

Uusix-verstaalta löytynyt Suginon fauber-mutkakampi kesti aivan hyvin fiksikäytössä. Ketjulinjakin oli silminnähden suora eli 42mm. Rattaaksi kyllä kannattaa hankkia jokin teräksinen, juuri sen tapin reiän takia, ettei sitten kovemmassa fiksi-rynkytyksessä pääse väljähtymään. Taisi kampisatsi maksaa vitosen.

Tuli muuten mieleen pohdintoja yön pikkutunneilla, kun sai työhommat valmiiksi. Mikäli tosiaan olen amatöörinä lopen pettynyt mun alati arvosteltuun 35 euron kustanteiseen enimmäkseen itsetyöstettyyn runkoon, niin mikä ihme estää minua ostamasta uutta runkoa ja siirtämään komponentteja siihen hehkutettuun ratapyörän runkoon? Ei varmaan mikään. :slight_smile: Ei tarvitse kuin hankkia pari osaa lisää ja vóla. Mutta toistaiseksi helkama kulkuri projekti elää elinvoimaisena.

Todellakin! Anna mennä vaan. Hankit uutta runkoa sitten jos ja kun sen aika koittaa. Moi vaan kaikille.

^^Jaa, ekanan estää varmaan se ettei kaikki osat kumminkaan käy siihen uuteen runkoon ja vanhaan pyörään kyllästyneenä et edes halua vaihtaa niitä halpoja osia toiseen runkoon.
Mua lähinnä mietityttää se että sanoit heti aluksi ettei oo mitään älyttömiä masseja mutta silti on fyrkkaa ostaa se keksiöadapteri, saatikka sitten vielä maalauttaa koko pyörä. Tosin tottakai jos tuttu malaa niin hinta on eri mutta silti.

Mut eikait siinä, tekemällä kuulemma oppii, ite en oo oppinu. Mut mä oonki vähän pöhkö niinku vanttera-setä joskus sanoi :slight_smile:

Ja niin lopuksi vielä tuli mieleen ku ite näitä hommia alottelin niin ostin jonkun vanhan tosi hyväkuntosen tsygän viiteentoista egeen. Lopputulos oli se että koko paska lähti kaatopaikalle kun ei sitä ketään huolinut edes ilmaiseksi enkä saanut siihen mitään tehtyä ja välissä ostin feltin palpaa. Eli toisinsanoen sulla on uponnu siihe helekamaan +50e etkä saa siitä mitään takas. Ite sanoisin että mieti vielä mutta jos oot päätöksen tehny niin onnea projektiin ja tervetuloa foorumille.

Kannattaa tuolta sivun ylälaidasta lukasta vielä toi fiksi info. Sielä kerrotaan flipflop takanavoista, vapaarattaista, fiksirattaista ym.

Projekti rullaa hyvin eteenpäin, maalaus tosiaan ilmaiseksi. :slight_smile:

Osien budjetti on tota satasen luokkaa vanteissa, satuloissa, kumeissa jne. On se mukava tuntea ihmisiä Kiinasta. Jees, aika hyvin on homma tällä hetkellä kasassa. Ja voihan tota miettiä, että tilais alibabasta ite suunnitellun rungon jos tosiaan huomaa, että aivan hirveää ajaa vanhalla löysällä rungolla. >:-)