Helcx 20-21

Jassoo. Sen verran on olevinaan joku flunssanpoikanen, että jää näköjään Porvookin väliin, hemmetti. Pitäkäähän hauskaa!

Ihana rata! Hapottavaa mönkimistä mudassa, jonka jälkeen kiva soratiepätkä palautteluun. Sit sinne hiekkamonttuun punnertamaan ja senkin jälkeen sai ajella taas tasaisella hetken ennen muta-aktia.

Tervetuloa tutustumaan vauhdikkaaseen ja etelän lumettomiin talviin erinomaisesti sopivaan lajiin! Lyhyen rupattelun ja lajiesittelyn jälkeen käymme läpi tärkeimmät tekniikat ja siirrymme pian radalle harjoittelemaan kokeneiden naiskuskien opastuksella.
Opastuksen jälkeen voit halutessasi osallistua naisten lähtöön ilmaiseksi.
Kokeilemaan voi tulla millaisella pyörällä vain, jonka renkaissa on riittävästi pitoa radalla ajamiseen (esim. cyclocross, gravel, maastopyörä, hybridi jne).
Osallistujamäärä on rajoitettu 20 henkilöön. Tapahtuma on ilmainen.

Ilmoittaudu linkistä: https://forms.gle/36b2QBsBEE6AnyRU8

Ei voi muuta sanoo ku Helcx:ää kiittää.
Olipas ihana kuppi tänä vuonna vaikka kisoja taisi olla normaalia vähemmän. Osallistujia tuntui olevan toisaalta enemmän ja ilmapiiri kisoissa oli jotenkin ihanan vapauttava ja normaali näin koronatilanteen alla. Tuntui kuitenkin turvalliselta ja koko cuppi hoidettiin koronan suhteen erittäin hienosti. Jotenkin pystyi hetkeks unohtamaan koko korona hässäkän. Ehkä just siks kun sen 45 minuutin ajan ei voinut keskittyä oikein muuhun kuin siihen omaan ajolinjaan. ja pari tuntia sitä ennen vähän jännittää. Ja pari tuntia sen jälkeen katella muita mudassa rypemässä.

Tänään oli kyllä todella tiukkaa ja jännää kisailua cat 3 sarjan noin 3.-6. sijojen paikoista.
Mulle ainakin oli hyvä siirto koittaa cat 3 sarjaa, kun viime vuonna cat 2 sarjassa vähän liian vanhalla krossipyörällä kisaaminen tuotti enimmäkseen teknisiä ongelmia ja moraalisia tappioita. Tänä vuonna kolme kisaa ja kolme pronssia! Ja joka kisa sai antaa kaikkensa.

Joo raahauduin minäkin taas kisaamaan että tulee edes yksi kerta vuoteen. Puolisolle sentään toinen kisa, mutta häneltä olisi jäänyt ajamatta ilman Pabsia, joka lainasi Sidinsä solkea, ja modifioikin. Henkilöistä parhaita tämä Pabs!

Rata oli mainio, jopa voimasuorissa oli tekemistä kun urat heittelivät suuntaan jos toiseenkin. Cowa että on niin paljon kuskeja että syntyy uria. Kerta kaikkiaan.

Viimeisellä kierroksella fillari oli saanut kyllikseen ja heitti ketjut. Ratasta piti kaivaa esiin minuutti ja ketjuja tyhjentää puoli, että sain nostettua. Seuraavan mutapätkän jälkeen uusiksi.

Puoliso sai kisasta illaksi olotilan, joka muistutti pahaa kankkusta.

Oli kyllä huippu kausi kaikenkaikkiaan! Itelle toimi varsin hyvin toi kuukauden intensiivinen rypistys, mutta ei toki haittais et niitä kisoja ois enemmänkin. :slight_smile:

CAT3 koko alkaa olemaan jo niin iso että siinä tulee varmaan miettiä jotain jakoratkaisua ensikaudelle, mikäli boomi jatkuu samanlaisena.

Enskaudella Drasin ohi. PRKSL!!! :smiley:

Ja niille ketkä ei oo vielä cyclocrossia kokeilleet niin tämä on mukavin ja helpoin tapa tulla se tekemään!

^ Pitäiskö yrittää jotkut VPCX:t saada aikaiseksi?

Samaa mieltä kuukauden tiiviistä kaudesta. Vähän ihmetyttää järjestäjien jaksaminen tosin. Hattua päästä heille ja iso kiitos! Mun kausi jäi vähän harvakisaiseksi, kun oli vääriä kenkiä ja flunssaa, mutta ens kaudella paremmalla onnella. Millähän koodilla teitä löytäisi tuloslistalta? Olis kiva tietää, paljonko jäin teille.

Radat alkaa olla sen sorttisia, että yhdestä vaihteesta ei varsinaisesti taida olla haittaa…

Hell CX:

https://live.staticflickr.com/65535/50557893286_72da7dd130_h.jpg

Kolmannella kierroksella etukiekko lopetti pyörimisen lopullisesti. Ensi kaudelle sitten joku oikea krossipyörä alle, levyjarruilla.

^ joo sama tuli mieleen. Toi keskiön mutaklimppi painoi varmaan kaksi kiloa. Ja MiniMotojen vaijereihin kertyneet toiset kaksi. Sellasiin keskiön seudulta ahtaisiin kuotupyöriin ei mahdu kertymään samanlaisia ja modernit avoimet haarukat levareilla ei näyttäneet keräävän juuri mitään. Mutta aika paljon siellä porukka näytti joutuvan ronklaamaan vaihteita kesken kisan, että mikäköhän sitten olisi sellainen vaihdesetuppi, että toimisi?

stenu - 8:37, 2.11.2020 » mikäköhän sitten olisi sellainen vaihdesetuppi, että toimisi?
rohlo
Rosco - 6:59, 2.11.2020 » CAT3 koko alkaa olemaan jo niin iso että siinä tulee varmaan miettiä jotain jakoratkaisua ensikaudelle, mikäli boomi jatkuu samanlaisena.
Kategoriasystemissähä idea on, että parhaat siirtyy automaattisesti ylempään kategoriaan ja heikoimmat alempaan. Suomessa ollaan kai vieläkin menty vapaaehtoisuudella, mutta eiköhän siihenkin tule muutoksia, kun laji kasvaa. Ainakin pelkkiä kierrosaikoja kattomalla kolmoskategorian kärki olis kuulunut sekeästi kakkoseen.
stenu - 8:22, 2.11.2020 » Millähän koodilla teitä löytäisi tuloslistalta? Olis kiva tietää, paljonko jäin teille.
Ite olin tossa sijalla 17, ja Mr. Dras 13..

Mut tosiaan toivosin että näitä alettas laittaa suoraan sinne ylempiin kategorioihin. Tosin, toi CAT2 on vielä kovempi ku ne ajaa sen parhaillaan +100 henkilön valmiiksi mylläämän radan ja kovemmilla kierrosajoilla.

Enskauden ostoslistalla: https://r2-bike.com/media/image/product/136360/lg/wolftooth-chainguide-gnarwolf-for-braze-on-mount.jpg

Itse sain keskiöpaakkua hieman karisteltua ihan vaan hyppyyttämällä pyörää kun ajoin kovalla pohjalla. Paitsi ehkä se loppukierroksella siirsi mutaa sinne rattaaseen kun alkoi pudotella. Vaikea kuvitella että mikään ohjurin näköinen mutakaappari tilannetta olisi helpottanut.

Vaihteet toimivat moitteitta koko kisan ajan: Rivalin 10-kahvat ja X9 type2 short rulettaa jo vuodesta 2013.

VPCX:ää vois kyllä tomistautua järjestämään, kunhan kelit tästä synkkenee. Kivikko vai Hertsika?

asb - 8:38, 2.11.2020 » Ainakin pelkkiä kierrosaikoja kattomalla kolmoskategorian kärki olis kuulunut sekeästi kakkoseen.
Viime vuonna Olarissa taisi käydä niin, että kolmonen ajeli kovempia kierrosaikoja kuin elite. Jatkuva sade teki radasta melkoista mössöä, mutta ehkä muutokset eivät olleet ihan niin radikaalit tällä kertaa.

Oma HelCX 20-21(?) kausi koostui tällä kertaa yhdestä päällekkäisestä reissusta ja neljän viikon yskästä.

Kare_Eskola - 9:16, 2.11.2020 » VPCX:ää vois kyllä tomistautua järjestämään, kunhan kelit tästä synkkenee. Kivikko vai Hertsika?
Tälle peukku! Hertsikka!
Rosco - 8:54, 2.11.2020 »
stenu - 8:22, 2.11.2020 » Millähän koodilla teitä löytäisi tuloslistalta? Olis kiva tietää, paljonko jäin teille.
Ite olin tossa sijalla 17, ja Mr. Dras 13..
Kovaa ajatte. Chapeau. Mä tosiaan ajelin kakkosessa vielä viime kauden. Muutama muukin suunnilleen samoille sijoille mun kanssa ajeleva kaveri tiputti itsensä kolmoseen täksi kaudeksi. Ihan hännillä en ollut kolmosessakaan eli kakkosen peräpäässä olisi periaatteessa lisää kolmoseen kuuluvaa porukkaa.

Hertsika ja Kivikko on molemmat hyviä, jos sinne vielä uskaltaa omin luvin ratoja rakentaa. Ulkoilijoita on nykyään melkoisesti vanhoja VPCX-aikoja enemmän. Vaihtoehtoisesti Petikkoon on pidempi matka, mutta siellä tuskin saa valituksia ainakaan. Mulla on viis tai kuus rullaa merkkausnauhaa vanhaa varastoa.

Pyöräspeksauksista vielä sen verran, että Pablo on Kyllä hyvä osoitus siitä, että onneksi krossissa se ei ole niin kalustosta kiinni ja tuskinpa minäkään sen kummemmille sijoille ajelisin, vaikka alla olisi kuinka moderni pulkka. Sitäpaitsi Jykä Lepistön rökittäminen vanhalla yksivaihteisella lämmittää mieltä… :slight_smile:

Joo, eilen sai onneks parilla bunnyhopilla kovalla alustalla enimmät mönjät poijjes keskiön turve-esiintymästä. Mukava myös etteivät mutaisimmat pätkät menneet ihan juoksemiseksi viikonlopun viimeisessä lähdössä kuten Porvoossa, vaikakin radalla oli rällätty jo kaksi päivää putkeen.

Tosta cat 2 vs cat 3 vertailusta voin sanoa sen verran, että mulle ainakin sopii paremmin pidempi eli tunnin ajoaika, kun itse pääsen yleensä hyvään vauhtiin noin puolesta tunnista eteenpäin. Eilen jäi viimeiset ohitukset ihan loppu metreille ja startin spurtti muun kärjen kanssa kulutti vauhdit ekalta kierrokselta.

Toisaalta jos ajaa sielä cat 2 lähdössä, jää helposti sinne keskivälin porukkaan jumiin, kun sieläkin on niin paljon kuskeja joilla on enemmän jalkaa kuin tekniikkaa.

Ja olihan se hienoa kerrankin päästä starttiin eturiviin. Eilen oli kaks teräspyörää ja yks alle 18v. Vannejarruja ei kyllä tainnu näkyä muilla kuin mulla, stenulla ja parilla muulla.

Pabs, mahtavaa työtä! Hienoo nähdä, miten ajat joka kausi jonku teräsvanhuksen loppuun ja seuraavalla kaudella lataat taas eturiviin vannejarrupyörällä ja piekset luottokorttipyöräilijät mennen tullen!