Fixutin

http://img83.imageshack.us/img83/4556/dsc01472ug7.jpghttp://img520.imageshack.us/img520/9435/dsc01469os1.jpg

Ois tällainen pitkään ja hartaasti rakenneltu maantiekonversio. Merkkiä en tiedä, väriltään oli alunperin tumman sininen, jossa vihertäviä ja punertavia maaliroiskeita. Runkogeometria näyttää kivalta, kun kiekot osuvat aikas lähelle runkoa.

Sitten probleemaan: Pyörässä on kuppi- ja akselikeskiölaakeri, jonka olisin vaihtamassa suljettuun malliin, mutta keskiön kiinteä kuppi onkin totaalisen JUMISSA. Olen pyöräkorjaajallakin käynyt, mut sekään ei sitä saanut irti. Nyt oon laittanut crc:tä kierteisiin, mut eipä oo tuntunut auttavan. Ehkä kannattaa viedä vielä uudestaan, josko nyt saisi, itsellä ei ainakaan voimat riitä. Onko muillakin ollut vastaavaa ongelmaa? Miten olisi varovainen pois-sahaaminen?

Todella hiano.

Tosta: sheldonbrown.com/tooltips/bbcups.html

Ruuvipenkkiin. Oikeaan suuntaan vääntö rungosta. Tai sitten käytit väärällä pyöräkorjaajalla, et tohtorilla.

Mitäs vikaa vanhassa keskiössä?

Pyörässä on kuppi- ja akselikeskiölaakeri, jonka olisin vaihtamassa suljettuun malliin, mutta keskiön kiinteä kuppi onkin totaalisen JUMISSA.
Niin, ei ne aina lähde ruuvipenkissäkään - mun piti yks porata ja sahata vege.

Ota kuitenkin lähikuva kupin merkinnöistä (jos näkyvissä) niin voidaan arvailla kumpaan suuntaan sitä väännetään :wink:

Kiitos! :slight_smile:

Ruuvipenkkiä en omista, mutta taidan tosiaan viedä uudestaan sinne lähipyöräkauppa R-tech:iin. Tampereen pyörätohtorista en ole kuullut…

Sais tämän vanhankin varmaan kuntoon, mutta p*ska menee tähän helpommin kuin siihen suljettuun malliin.

No, siinä lukee: SR-FX SEALED 1.37x24T JAPAN SAKAE. Mulla on uusi Alfamer:in Polkupyöräkirja, jonka ohjeiden mukaan sitä pitäisi avata myötäpäivään.

Katsoo sitten uudestaan, jos ei vieläkään sillä korjaajalla onnaa, että täytyykö turvautua poraamiseen, vai tyytyykö vain huoltamaan tämän vanhan keskiön. Ois jo suht kova polte ajamaan, jahka tästä flunssanpoikanen eka hellittää…

Askarteleepaskartelee sinne muhvin sisuksiin muovisen tahi tölkkisen lieriön vanhaa akselia suojaamaan. Sellaisia olen onkinut retropyörien masusta.

Täällä foorumillahan on jo jossain keskustelua samasta aiheesta vinkkeineen kaikkineen mutta jos se vanha keskiölaakeri ei oo ihan finaalissa niin mikset käyttäisi sitä? Olettaen että akseli on suunnilleen oikean pituinen jotta saat ketjulinjan kohdilleen sillä. Ja jos laakerit näyttää putsaamisen jälkeen kulahtaneilta niin ota ne handuun ja hae sieltä pyöräliikkeestä uudet tilalle.

Sakae Ringyo eli SR -merkkiset palikat eivät myöskään olleet niitä kaikkein huonoimpia aikoinaan.

EDIT. Ihan hieno pyörä muuten.

No toi taitaa olla muutenkin ihan brittikeskiö, ainakin mitasta päätellen, niin suattaapi löytyä korvaavaa aika näppärästikin.

Mutta ei kannata vaihtaa jos se vaikuttaa asialliselta.

Yep, on brittikeskiöksi todettu, kun kokeilin uuden suljetun keskiön irtokuppia toiselle puolelle ja kierteet sopivat…