Fiksiratas, vapaaratas, flip-flop, mitä ne on?

En minä sinänsä arvostele kaikkien mahdollisten osasten ja kierteiden (yli)hyötykäyttöä, kunhan vain kummastelen. Minä ajan fix/fix-voimansiirrollisella pyörällä samalla välityksellä huhtikuusta marraskuuhun, ja tuon kaksi kertaa vuodessa jaksaisin kyllä vaihtaa taakse piikin tai pari isomman rattaan.

Ja mitä vapareihin tulee, niin Dictat yms. ovat huonoja, Shimano jo ihan kelvollinen, mutta jos haluat sen ainoa oikeasti hyvän vapaarattaan, niin osta White industries.

Juu, en minäkään. Ajelen tammikuusta tammikuuhun- melkein kelillä kuin kelillä. Eikä vaihtaminen ole ongelma - työkalupakissa on vermeet millä vaihtaa, mutta ei joka aamu kelin muuttuessa radikaalisti.

Minulla oli shimano ja pysyi kohtuu kunnossa ruuttaamalla vaseliinia tai öljyä tiuhaan tahtiin, mutta niin vain laakerit tippuivat sadekelien ansiosta. Vapaaratas ei vaan nyt ole ajankohtainen.

No hätä, sen fixin voi vaihtaa, mutta edelleen kiinnostaa mistä sitä lukkorengasta voisi kysellä ja miltä se yleensä näyttää?

luulis et vapispuolelle olis mahdollista koneistaa jengat lukkorenkaalle vai nou?

Jotkut meistä pelaavat pooloa, käyvät velolla, ajavat jonkinsortin tyhmäpyöräilyä 'crossin tai muun typerehtimisen muodossa, sekä usealla meistä ei ole massipäällikön lompakkoa omata pyörä jokaiseen ajeluharrasteeseen.

Rattaan vaihtohinksaaminen saattaa käydä vaivalloiseksi useasti viikkoa tai jopa päivittäin, sekä velolta/poolokentältä/polulta siirtyminen internetin ääreen kestopäällystettä pitkin 52-14/42-20 välillä saattaa aiheuttaa tuskanhikeä ja monella ei ole hauista kantaa nopeita klv-siirtymiä varten toista pyörää mukana.

Vaikkakin EN TODELLAKAAN suosittele kenenkään ruuvata ensimmäiseksi vaparipuolelle suikkarina ratas… on itselläni erinäisten ketjulinja-asioiden takia ja muiden shimmittely-juttujen myötä lukkorengas täysin ulkonäkösyistä tai moraalista kiinni navassa… mikäli on lainkaan, ihan hyvin se on pysynyt kiinni. Se on ihan muutaman kuolemaa uhkaavan pannun sekä oppirahojen tuottamaa mekaanikkokykyjen kasvun ansiota.

Edit… mikäli OIKEASTI et tiedä miltä lukkorengas näyttää, niin suosittelen OIKEASTI unohtamaan suikkariviritysten teon. Tutustu ensin pyörään ja opettele ajamaan, lue ylhäältä oikealta Fiksi-Info ja sitten marssit LBS:n tms.

^ok

£23,16 (+postit)

Minulla on Suginon lukkorengas toisessa ja toisessa navassa Michen. Neuvoa kysyessäni vapaarataspuolelle - pyrin vilpittömään tiedonhaluun vapaarataspuolella ja rattaan lukituksesta sekä mistä niitä voisi hankkia. Kiitos kuitenkin keskustelusta osaltani. Jatkan ajelujani taitojeni mukaan.

Kuten sanottua, vaparipuolelle “lukkorenkaaksi” käyvä vekotin on vanhan (brittikierteisen) irtokuulakeskiön lukkorengas. Saatavuus on heikkoa koska irtokuulakeskiöitä ei tehdä enää. Joidenkin pyöräkauppojen miljoonalaarista niitä voi löytyä, joten ei kun soittelemaan.

mun myyntitopic Oisko toi lukkorengas sopiva? Mulla se oli itsarinavassa kiinni joskus. Senkun haet pois/sovitaan treffit…

Kiitos. Now I have been educated ! Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja ymmärrän millaisesta keskiöstä rengas on peräisin. Näköjään myöhästyin, mutta noita tulee varmaan vastaa joistakin raadoista. Samoin - jos ja kun saan asennuksen tehtyä, pidän mielessä oman vastuuni omasta terveydestäni. Ja kolmanneksi- kolmannen turvallisen fix-fix kiekon hankinta ei ole kynnyskysymys.

Arabian kierrätyskeskuksesta saa noita lukkorenkaita eurolla tai parilla.
Mulla on aika monessa rupupyörässä kierteellisen maantie napa jossa on ratas kiinni jollain epoksiliimalla ja lukkorenkaalla. täytyy vaan olla nopea ja kaikki käden ulottuvilla, kun tekee ettei jämähdä väärään paikkaan. Kantsii myös putsata kaikki osaset tosi hyvin. Ei ole koskaan auennut eikä koskaan tule aukeamaan. Kun ratas kuluu puhki vaihdan vaan uuden navan ja liimaan uuden rattaan. Budget fiksi

pabs - 17:27, 3.11.2011 » Arabian kierrätyskeskuksesta saa noita lukkorenkaita eurolla tai parilla. Mulla on aika monessa rupupyörässä kierteellisen maantie napa jossa on ratas kiinni jollain epoksiliimalla ja lukkorenkaalla. täytyy vaan olla nopea ja kaikki käden ulottuvilla, kun tekee ettei jämähdä väärään paikkaan. Kantsii myös putsata kaikki osaset tosi hyvin. Ei ole koskaan auennut eikä koskaan tule aukeamaan. Kun ratas kuluu puhki vaihdan vaan uuden navan ja liimaan uuden rattaan. Budget fiksi
Menee jo ohi aiheesta, mutta pikaepoksit saa pehmenemään hiustenkuivaajalla ja kovemmatkin epoksit hajoaa jo hieman sadan asteen jälkeen, joten sen budget-navan saa vieläkin pitkäikäisemmäksi - tosin vaseliinit voi joutua kuumuuden jälkeen vaihtamaan.

jes!!1
-täytyykin kokeilla.
Fiksinavat on ihan turhan yliarvostettuja. Ketjulinjat ja oudot kierteet tekee kaiken niin monimutkaseks.

Hyvien vinkkien perusteella löytyi kaksi runkoraatoa ihan pyörävarastosta, joissa “lock ring for bottom bracket - British thread”. Ei tarvinnut kaukaa etsiä. Lukkorengas meni heittämällä ja kiinnitys noilla alla olevilla. Jatkossa - etu - ja takajarrut omaavana - tarkistukset säännöllisesti oman ja muiden kanssakulkijoiden turvallisuuden takaamiseksi.

http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2317093&catalogUid=2224442&parents=|2315873|2317029|2317033&path=1

http://www.hubjub.co.uk/etc/hozanzm.htm

^Toivottavasti pyörä, josta lukkorenkaan otit, on sinun oma pyöräsi.

Näin sattui olemaan. Ihan omia. Omatunto ei salli haalia toisen omaisuutta.

pabs - 17:40, 3.11.2011 » jes!!1 -täytyykin kokeilla. Ketjulinjat..
Onneksi oikea ketjulinja ei ole tarpeellinen.

Koska ketjulinja kiinnostaa, tässä ketjussa sopinee tiedustella seuraavaa liittyen fix/free -navan free-puoliskoon.

Paljonko kokemuksenne mukaan fix/free -navoissa on yleensä mahdollista siirtää vapaaratasta ulospäin (ketjulinjaa leveämmäksi) jonkin tyypisillä spacer-ratkaisuilla? Eli spacereitä navan ja vapaarattaan väliin. Lienee napakohtainen, mutta puhutaan nyt jonkinnäköisestä suuruusluokasta. Minkä verran kierrettä tulisi siis jättää vapaarattaalle?

juah - 2:50, 15.12.2011 » Paljonko kokemuksenne mukaan fix/free -navoissa on yleensä mahdollista siirtää vapaaratasta ulospäin (ketjulinjaa leveämmäksi) jonkin tyypisillä spacer-ratkaisuilla?
Kiinteillä kierteillä ei yhtään ja vapaarataspuolella milli-kaksi.

Löytyi vanhahako kiekko, josta pitäis saada pakka irti. En vaan keksi miten se siitä lähtis. Pakan hahloihin sopiva avain löytyy, mutta tuossa on kai tuo viimeinen ratas lukitsimena. Tuohon harvempaan booritukseen mulla ei kyllä ole avainta, eikä huvittais ostaakaan kun tuo pakka lentää huitin vitilittuun, kunhan vaan irtoo navasta. Irrotusvinkkejä voi kertoilla.

Kuva potilaasta:

http://i11.aijaa.com/b/00468/9213155.jpg

Lisäkyssäri:
Toisessa fillarissa on kasettinapa, jonka vapaaratas välillä pakkasella alkaa pyöriä tyhjää. Kannattaako/pystyykö tuota kuinka paljon itse purkaa ja huoltaa? Sheldon setä tais jossain artikkelissaan kirjoittaa, ettei kannattais nähdä vaivaa noiden avaamiseen, mutta muistelisin, että olin täällä nähnyt ihan purkuohjeet kuvineenkin kasettinavan vapaarattaan rasvailusta.

^jos tuossa on tuo viimeinen ratas lukkorenkaana, niin tarviit joko kaks ketjuruoskaa tai useampia käsiä. Kahdella ketjuruoskalla toisella pidät pakkaa paikallaan ja toisella väännät lukkorenkaan auki. Jos on lisäkäsiä niin sillon voi ruoskalla pitää pakkaa paikallaan ja hakata vasara+tuurna -kombolla lukkorattaan irti.