Fiksikuumeisen ABC

Aloitetaanpa sisällysluettelon kasaus:

1. Ostajan opas
    1.1 Rungon koko
    1.2 Näin tarkastat käytetyn pyörän kunnon
    1.3. Eri valmistajien standardit
  2. Pyörän purkaminen
    2.1 Näitä työkaluja tarvitset
    2.2 Juuttuneet osat

Saa jatkaa

Eiköhän se pyörän kasaaminen onnistu jos sitä vaan tarpeeksi haluaa… en ole ihan varma ketä tällainen wiki palvelisi kun kaikki informaatio on jo olemassa netissä. Toki on helpompaa kun kaikki löytyy yhdestä paikasta, mutta olisikohan pienemmällä vaivalla toteutettavissa linkkilista kaikenlaisista relevanteista topiceista?

randomm - 8:06, 15.5.2009 » Toki on helpompaa kun kaikki löytyy yhdestä paikasta, mutta olisikohan pienemmällä vaivalla toteutettavissa linkkilista kaikenlaisista relevanteista topiceista?
Ja kun yrittää etsiä niin kuvista puolet on kadonneita ja sivujakin on tippunut internetin ihmemaasta, joita ei löydä edes googlen välimuistista.

Olen vähän samaa mieltä kuin Randomm yllä. Myöskään sen että infoa ei löydy netistä suomeksi ei pitäis olla mikään ylitsepääsemätön este kenellekkään peruskoulun läpäisseelle.

Ja jos fiksikonversion kyhääminen jostain retkipyörän raadosta on liian vaikeaa googlea apuna käyttäen niin sitten on ehkä vaan parempi mennä kauppaan ja ostaa se fillari kokonaisena. :wink:

Jos homman tekee liian helpoksi, niin kohtahan kaikilla asiantuntemattomilla mölypäillä on fiksipyörät. Eikä saa edes sitä iloa, että niiden tyhmille kysyyksille pääsisi virnuilemaan keskustelupalstoilla.

42709 - 8:29, 15.5.2009 »
randomm - 8:06, 15.5.2009 » Toki on helpompaa kun kaikki löytyy yhdestä paikasta, mutta olisikohan pienemmällä vaivalla toteutettavissa linkkilista kaikenlaisista relevanteista topiceista?
Ja kun yrittää etsiä niin kuvista puolet on kadonneita ja sivujakin on tippunut internetin ihmemaasta, joita ei löydä edes googlen välimuistista.
Archive.org ?

Toki ainahan matskua häviää, parhaimpana suomenkielisenä esimerkkinä bcc hellsingin foorumin matsku… ja hävinnee se kama täältäkin jossain vaiheessa :slight_smile:

Kaikenlaista apua löytyy mualimasta. Kovasti on kehuttu mm HePon pyöränkorjauskurssia mm joka on jäsenille ilmainen.

Mun mielestä tämä ei ole lainkaan huono idea. Toteutustapa voi sitten olla mikä vaan, wiki, FAQ tms. Jo olemassa olevista ohjeista linkittämällä/kopioimalla saa paljon hyvää kasaan, ja tarvittaessa täydentää puuttuvat pätkät.

Yksi asia, joka olisi hyvä tuoda esille tuollaisessa on asiat, joita kannattaa varoa tai jotka ainakin tulee tietää. Näitä voisi olla esim. kertomus fauberien ominaisuuksista (hyvät ja huonot), totuus Peugeoteista (mielenkiintoiset kierteet ja erinäisten osien hauskat läpimitat), varoitus molemmin puolin aukeavista Michen keskiöistä jne. Tämäntyylisiin asioihin ei satunnaisesti törmää Googlella ennen kuin joku ongelmallinen raudankappale lojuu työhuoneessa ja uudet osat eivät istu.

Marginaalisten aiheiden wikeissä vaan tuppaa olemaan se ongelma että asiat menevät flamewariksi. Jos sen saa peipattua niin wiki on paras tapa millä saadaan epäsosiaalisimmatkin antamaan oman panoksensa.

Itse aloittelijana olen tätä tavannut