Fiksikulttuurin kasvu ja kehitys

Urbaaneissa ympäristöissä kehkeytyneitä ja niissä edelleen muokkautuvia liikkumis- ja tilan haltuunottamismuotoja tulee aina olemaan, vaikka sisällöt vaihtelisivatkin.

“Tjaah, silloin kun minä olin pikkupoika…”

asb - 17:55, 30.4.2011 »
tnts - 11:08, 30.4.2011 » mulla oli useita pointteja vertailusta (fs-)fiksit vs. longboardit, mut en saanut niitä jäsenneltyä kuitenkaan selkeäksi listaksi, niin jätin postaamatta. mut molemmissa on nähtävissä mielestäni paljon samaa:
- molemmilla temppuilu on teennäistä ja kömpelöä erikoisuudentavoittelua ;)
- molemmissa moni vanha ukko temppuili kuvitellessaan pystyvänsä temppuilemaan 'uskottavalla tai jopa ihailtavalla levelillä' ilman että kaatuessa/mokatessa tulisi mustelmia pahempaa jälkeä. Sitten tulikin ihan oikeet vetäjät kehiin ja 'lipoista vähintään sairaalaan' oli taas totta. Tunnustetaan tosiasiat: No pain, no gain. Sellaista urbaania temppuiluvapaalajia ei tule jossa taso ei muutamassa vuodessa menisi lääkäreitä ja vakuutusyhtiöitä suosivaksi. Jos et siedä kipua, niin älä haaveile coolista temppuilijastatuksesta oman makuuhuoneesi ulkopuolella!

FGFS on jo sen verran kehittynyt muodosta toiseen, joten varmasti on hyvä aika tehdä dokkari syntyvaiheista:

http://vimeo.com/31280609


Rooman valtakunnan nousu ja tuho Fiksikulttuurin kasvu ja kehitys

Piti kaivaa tämä vanha topikki ylös, kun luin Wheel Talkin tekstin FGFS-evoluutiosta

Alkaako fiksi-into lopahtamaan? Onko piikki jo nähty? Foot Downissa pohdiskellaan hieman lisää

ite pohdiskelen tässä et kuinka tärkeetä oikeasti on hankkia uudeksi käyttöpyöräksi ratapyörä. Eihän siis sillä ees oo mtn väliä. Tai siis miks ihmeessä mulla on pakonomainen tarve hankkia joko rata tai pursuit tiukan maantiepyörän sijaan… Eikä mulla edes ole kunnon maantie pyörää/runkoa joka on ollut etsinnässä jo reilu vuoden, koska on ollu pakko hankkia kaikkee muuta tärkeempää.
kai siinä ratapyörässä on jtn NIIn siistiä et huhhuh. pisteitä ja kaikkee. Tiukat kulmat. kumit hipoo terästä. Emt.

Eihän tää skene nyt mihinkään oo kuolemassa, mut kai se vaatii jo aika paljon olla cool. hankala erottua tästä tän hetkisestä massasta.
ehkä mun pitäis vaan tyydyn johonkin ‘tylsään’. kai siitäkin tulee jsn vaiheessa siisti.

huhhuh.

edit elämä on vähän rankkaa

tnts - 23:29, 23.4.2012 » Alkaako fiksi-into lopahtamaan? Onko piikki jo nähty? Foot Downissa [pohdiskellaan](http://www.thefootdown.co.uk/2012/04/23/riding-fixed-ghost-town/) hieman lisää
Foorumin käyttäjämääriä seuraamalla ja vuoden aikana tulleiden uusien jäsenten määrän vertaamisella vuosien 2010-2011 samaan ajankohtaan nähden vois saada jotain osviittaa siitä mitä on tapahtumassa.

Skene ei ainakaan ole kuolemassa minkä voi nähdä paljain silmin kaupungilla. Oma tuntuma on, että eletään nousukautta ainakin pari vuotta vielä…

E:@pabs
Coolit on aina cool. Siis myös jatkossa…

kolme viikkoa sitten tällä sivustolla rikottiin uusi päiväkohtaisten käyntien ennätys ja 6000 meni rikki ekaa kertaa ikinä. Tämän viikon maanantaina sit jo hätyyteltiinkin 7500 käyntiä/päivä. mut se on vaan kevään merkki.

anttila ei tänä keväänä myy mongoosea. Lopun alkua

edit: on siellä tämä http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=686024&shopId=10006&compartmentId=10048&categoryId=3157918&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay

http://www.netanttila.com/products/large_173x244/4842936.jpg

tnts - 0:28, 24.4.2012 » kolme viikkoa sitten tällä sivustolla rikottiin uusi päiväkohtaisten käyntien ennätys ja 6000 meni rikki ekaa kertaa ikinä. Tämän viikon maanantaina sit jo hätyyteltiinkin 7500 käyntiä/päivä. mut se on vaan kevään merkki.
Entäs viime keväänä?

Viime keväänä siivottiin raatomyyntiä ja käskettiin vaihdepetterit toisaalle myymään latolöytöjään, ja silti luvut oli pienempiä. Tänä vuonna ei ole ollut edes niitä.

Eli mä näkisin tilanteen niin, että pyöräileminen kiinnosta, ja simppelit pyörät eritoten. Nyt ei olla enää marginaalissa, vaikka jotkut niin haluais vielä kuvitella.

edit: tämä ei ole mielestäni huono asia.

foorumi repee tottakai. Räkälärunditreadi kiinnosta kato tota.

Tajusin, että mullahan on ihan siistiä kuvamateriaalia kotikoneella viime kesän alkupuolelta yöpyöräilystä. Tai siis, tarkennetaan, sen tapahtuman alusta kun polkijat oli lähdössä.

[i]Kylläpä aukesi Pandoran lipas.

Lähinnä tarkoitin, että Helsinki ei ole Frisco, Nueva York tai edes Berliini, joten välillä irvistyttää ulkomaanlinkkien katselu, kun kotimaassakin on toimivaa toimintaa vaikkei se ole “ison maailman” kaltaista.

Siis toivoisin dokumentoijien ja muiden fiksettimiesten yms. ilmaantuvan tapahtumiin ja kapoihin, keskareille. Pyörillä, hyvillä fiiliksillä ja eikä se dokumentointivälinekään ole huono. Täten saadaan blogeihin muutakin kuin Judda Sinka ja Kim Heikkisen LOW// ja sillalta hyppääminen + kaikki ulkomaan khuuli bulkkituotanto.

Siksi Lunch Boxit ja vastaavat jutskat ovat mahtavia. Mielestäni ykkösintä oli Winters Edge.

…jatketaan vaikka fiksikulttuurin jne jne -topikissa, jottei ihan OT:si mene.

Vaikka sanat -kulttuuri ja skene vituttavat minua suunnattomasti… toistaiseksi mielestäni tämä on ilmiö-tasolla… vieläkin.

EDIT: tapahtumia on kesä pullollaan, nyt jo on tiedossa että perusvakkarit YV-synttärit, KOF ja Turku MAYHEM!.. sekä tietty keskarit ja kuukausittainen Keskari Cup on käynnissä. Puhumattakaan irtoalleycateista, poolon peluusta, Hki Throw-in -turnaus jne jne.[/i]

…kas näin täällä on tätä mikä ot:na katuratapyörissä lähti.

Katuratailun puolelta tämä:

tnts - 11:02, 26.4.2012 » en tajua? kyllähän täältä tulee koko ajan kuvia ja videoita?
Missä ne on? Omat videot puolella on jotain kiinnostavaa pätkää mutta 3 minuuttia tuntuu kovin lyhyeltä. Semmosta pidempää dokumenttia mä henkilökohtaisesti kaipailen. Se mitä viime kesänä tuli helsinkiläisestä pyöräilymeiningistä ite koettua, olis hieno nähdä myös videolta. Ja tiiän että semmonen dokumentointi on aikaa vievää ja vaatii alotteellisuutta, mutta nää onki toiveita.

Sillä nyt vaan on vissi ero siinä että tapaako samanhenkisiä ihmisiä tuolla ulkona ja puuhailee kaikennäköistä fiksua ja tyhmää yhdessä vai istuuko koneensa ääressä ja puuhailee kaikennäköistä fiksua ja tyhmää nimimerkkien kanssa intternetpalstalla.

Toisesta jää digitaalinen muisto ja toisesta jää oikeita muistoja, oli ne dokumentoituja tai ei.

Koskaan ei ole ollut helpompaa kuulua “sisäpiiriin”. Riittää että lähtee ulos ja osallistuu, enemmän tai vähemmän.

Tämä siis kommenttina skenekeskusteluun, ei dokumentointikeskusteluun suoranaisesti. Itse en aktiivisesti dookumentoi kun en oikein osaa, mutta moni kuvaava ystäväni on sanonut että jos kuvaa niin ei osallistu ja jos osallistuu niin ei kuvaa. Ehkä meidän “skene” on niin pieni ettei kenelläkään ole intressiä jättää osallistumatta kaikkeen jotta saataisiin ns riittävä dokumentointi. Mut mitäpä mä mistään tiiän.

Eiköhän noita kypäräkameroita ala liikkumaan vähän tiuhempaan tahtiin nyt kun kelit alkaa olla keskimäärin sellaiset että suurinta osaa pyöräilevistä ei jatkuvasti vituta ihan helvetisti.

Sitä kuvattua matskua vois vaan rohkeemmin jengi jakaa keskenään niin ehkä niistä joku sitten saksisi läjään jonkun suomi finland takki päällä tarkenee eli on kesä -fiilistelyvideon.