Favorit 1975

Jepson,

Foorumia on tullut lurkkailtua jo tovi, mutta vasta nyt uskaltauduin avaamaan langan.

Paikallisesta kierrätyskeskuksesta sattui löytymään Favorit retkipyörä lähes
alkuperäisen oloisessa kunnossa. Työn alla on entuudestaan jo Favorit Special F1 ratapyörä, joka pitäisi saada ensi kesäksi liikenteeseen. Tästä syystä tämäkin Favorit oli pakko pelastaa fillarivaraston täytteeksi.

Specialin lisäksi löytyy jo ajossa oleva arkifiksi, joten tämän ajattelin säilyttää vaihteellisena. Ehkäpä tästä saisi kunnostettua työmatkafillarin sadekeleille.

Jarrut, kahvat/vivut ja takavaihtaja ovat kaikki Favorit logoilla. Ainoa puute taitaa olla etuvaihtaja, joka on lainattu jonnekin. Muhvirunko on ilmeisesti vuodelta 1975. Kehät ja lokarit ovat alumiinia, joten ei tuo ole mikään mahdottoman painavakaan.

Satula on aika rapsakka ja väsähtänyt, mutta meinaan sitä silti yrittää elvyttää. Navat saanee kyllä herkistettyä, mutta keskiö kiilakampineen saattaa tuoda omat haasteensa. Eilen piti kuitenkin jo aloittaa purkaminen ja kiillottaa testiksi etulokari ja -jarru. Tästä se taas lähtee.

http://www.markoh.net/pics/albums/userpics/10001/Favorit.jpg

Parempia kuvia tulossa kunhan projekti etenee. Niin ja Favorit-etuvaihtaja kiinnostaa, jos sellainen jostain löytyisi ylimääräisenä.

Favoritit on aina yhtä sykähdytttäviä.

Mun retki-Favoritissa oli, ilmeisesti alkuperäinen, Rometin etuvaihtaja, työntömallia. Kannattaa tsekata se etuvaihtajan vaijerinvienti. Voip olla, että tarviit vaihtajan jossa on kuoristoppari.

Jos toi tulee saamaan yhtään enempää ajoa, kasaisin kyllä kiekot alukehille ja 622-koossa.

Kiilojen irrottamiseen ilman kiilaprässiä suosittelisin kammen tukemista alapuolelta jollain putkella niin, että kiila jää sinne sisään. Sit tuurna ja riittävän iso leka ja kunnon isku, et lähtee kerralla. Uusia kiiloja löytyy britti-ebaysta, mut tarkkana sen koon kanssa. Brittiläiset on puol milliä isommat kuin mannermaiset.

Eikös Romet ole puolalainen merkki? Noissa on varmaan käytetty itä-eurooppalaisia osia puolin ja toisin lainaillen. Mulla saattais olla pari Favoritin etuvaihtajaa Nokialla, pitäis vaan kattoo onko niistä mitään iloa.

Onko tietoa noista malleista yleensä? Mulla on pari retkipyörää ja F12, joka tuntuu olevan ihan laatutavaraa, vaihteineen ynnämuineen paino 10,19kg.

Mulla oli about samanlainen, taisi olla vaan vuoden -76.
Sitten tietty joku mulkku nyssi sen meidän takapihalta ku olin ulkomailla.
Johan sillä olikin ajettu 100 kilsaa.

uusia kiiloja löytyy myös tohtorilta

Favorit on nyt osina, pois lukien keskiö. Arvon vielä jaksanko alkaa kikkailemaan keskiön kanssa, se vaikuttaa olevan kuitenkin suht vetreä. Tässä projektissa yksi ohjaava tekijä on 0-saldo, kovin montaa euroa ei osiin raaskisi pistää.

Melko karu peli tuo on. Ehkä siitä tekisi fiksikonversion, jos sellaista ei vielä olisi, mutta näillä näkymin teen vain kiilloituksen & notkistamisen uusilla vaijereilla, vaseliineilla ja kumeilla.

Kiilloitus etenee Putkireiska + Autosol kombolla ja hyvää jälkeähän sillä tulee. Satula odottelee oliiviöljykylpyä. Satulasta erottaa tekstit “Sport” ja “05”, kellään tietoa tarkemmasta mallista?

http://www.markoh.net/pics/albums/userpics/10001/favorit_palikkaa_01.jpg

Etukiekon purin osiin, ihan oikaisu- ja putsausmielessä. Kasaamisen jälkeen se on ainakin suora, vaikkakin navan pinnareikiä ei todellakaan oltu porailtu symmetrisesti kehälle. Takakiekon kanssa täytyy vielä miettiä viitsiikö sitä purkaa.

Etuvaihtajassa pitäisi tosiaan olla kuoristoppari. Taidan pistää Lakulle YV:tä, jos vaikka löytyisi tähän sopiva vaihtaja. Vaihtajavivut ovat ihan OK kondiksessa, kuten myös takavaihtaja. Kyllä tässä vaihteet säilytetään - jos vain saan pakan ehjänä irti putsausta varten.

Malleista mulla ei ole sen enempää tietoa, kuin että tuo Special F1:n runko haarukan + laakerien kanssa (joka näkyy kuvassa taustalla) painaa n. 3 kg. Nykyisellään siitä ei puutu kuin polkimet, jotta pääsisi testaamaan. Ajattelin tähän MKS Sylvaneita häkeillä. Sinänsä jotkut flätit & sträpit kiinnostaisivat enemmän, mutta ehkä tuollaiset perinteisemmät polkimet sopisivat tyyliin paremmin.