fatbike-lanka

Mun mielestä vaihteettomuus vie suuren osan läskipyöräilyn ideasta. Kun kerran pyörä on muilta ominaisuuksiltaan sellainen, että sillä teoriassa pääsee lähes mistä vaan, niin vaihteettomuus tulee tässä kohtaa rajoittavaksi tekijäksi. Pyörä siis kulkee hangessa ja suossa, kunhan kuski vaan polkee. Riittävän pehmoista, kun alkaa olemaan, niin aika kevyttä välitystä alkaa kaipaamaan.

Itselläni fätti on ainoa maastopyörä, joten ajan sillä kaikki kesäisetkin maastopyöräilyt. Kesäkäyttöön sinkulaversio kiinnostelee, mutta sellaista ei valitettavasti tuosta omasta Muklukista saa ilman virityksiä tehtyä.

Mua kiinnosti tosi paljon ajatus läskisinkulasta. Oon nähnyt semmosia internetin lisäksi Keskuspuistossa ihan oikeassa ajossa.

Juttelin asiasta kettukaupan Toikan kanssa ja tuomio oli jyrkkä mutta perusteltu: läskipyörillä ajetaan semmosissa paikoissa, joissa eteneminen on paikoin hyvinkin hidasta, mutta varmaa. Ymmärrettävästi tää asettaa katon välityssuhteen tuumille, ja sellasella taas ei kukaan täysijärkinen vedä siirtymiä.

Jos taas ei aja semmosissa paikoissa, ei niillä läskikumeillakaan tee mitään. Turhaa massaa vaan pyörimässä. Jos fatbikesta tekee sinkulan, sillä ei pääse mihinkään, missä vastaavan välityssuhteen 29erillä ei pääsisi. Mut näyttää toki muodikkaalta.

Tästä syystä mun 29er on SS/fix, mutta läskipyörään tulee 1x9.

Mä olin omaani ajatellut samanlaista tuplasinkulasysteemiä kun mankkinksen Konassa, eli toinen välitys siirtymiin ja toinen ryömimiseen. Toisaalta, vaihdevermeet saa noin satasella, joten voipi olla että mullekin tulee se 1x9.

Mun mielestä (Teemun tm) fatbikessa pitää olla nimenomaan napavaihteet. Mieluusti joku ältsyn kallis Rohloff, mut miksei Alfinekin. Jotenkin se peruspakallinen 1x9 tuntuu herkemmin hajoavalta/prakaavalta systeemiltä niissä olosuhteissa missä fätbaikilla on tarkoitus mönkiä. Toki pakka on helpompi huoltaa kenttäolosuhteissa.

Myös esteettiset syyt puoltavat vaihdenapaa, munsta.

Eikös napavaihteet ole tarkoitettu vaihdettavaksi kun polkimet ovat coasting-asennossa elikkäs paikallaan? Näin mulle lapsena opetettiin. Cowasti kun polkee ja vaihtaa niin saattaa jäädä vaihte vaihtumati?

Esteettisyys on tytöille ja semmosille, munsta <3

jooseppi - 13:33, 29.11.2012 » Eikös napavaihteet ole tarkoitettu vaihdettavaksi kun polkimet ovat coasting-asennossa elikkäs paikallaan? Näin mulle lapsena opetettiin. Cowasti kun polkee ja vaihtaa niin saattaa jäädä vaihte vaihtumati?
Nykynapavaihteilla voi vaihtaa polkiessakin, vähän on hyvä keventää mutta melkein jo yhtä hyvin kuin ketjuvaihteillakin. Alfinella ei kyllä ihan, Rohloffista ei kokemusta.

Kun mies polkee, hän on valintansa jo tehnyt.

Mitä takavaihtajan hajoiluun tulee, mun ajatuksissani pyörii lumi ja muu pehmeä sotku, mihin muut fillarit uppoaa. En näe sitä kummoisenakaan riskinä verrattuna enskapyörässäni olevan vaihtajan uhkakuviin. Jos tuho iskee, mietin asiaa uusiksi. Ei oo meinaan Alfinetkaan mitään halpoja värkkejä.

Tälle mun piti joskus sanoa jee, mutta sittempä moinen jäi.

Makkeri - 22:29, 3.10.2012 » Läskipyörällä on nyt pyöritty ympäri Suomea noin 2500km verran. Täytyy sanoa, että on kyllä mainio peli, menee missä vaan. Pito on käsittämätön ja hankalammat alustat ei tunnu missään. Lapissakin kävin huruttelemassa ja 32/18 välitys toimi aivan passelisti myös siellä, tosin isoimmissa nousuissa joutui hieman jo polkemaan. Päivitystä on tullut jonkin verran, brooksin satula, jeff jones cut h-bar, spessun dh sisurit, racefacen stemmiä ja tolppaa. Paino huitelee jossain 14,5kg paikkeilla. Vielä fiilistelykuvaa hietikolta. http://desmond.imageshack.us/Himg442/scaled.php?server=442&filename=20120929226.jpg&res=landing

Ton kuvan voi kyllä työntää hetkeks odottelemaan kevättä

Kelkkareitit.fi

Lumikko - 12:49, 29.11.2012 » Mua kiinnosti tosi paljon ajatus läskisinkulasta. Oon nähnyt semmosia internetin lisäksi Keskuspuistossa ihan oikeassa ajossa. Juttelin asiasta kettukaupan Toikan kanssa ja tuomio oli jyrkkä mutta perusteltu: läskipyörillä ajetaan semmosissa paikoissa, joissa eteneminen on paikoin hyvinkin hidasta, mutta varmaa. Ymmärrettävästi tää asettaa katon välityssuhteen tuumille, ja sellasella taas ei kukaan täysijärkinen vedä siirtymiä. Jos taas ei aja [i]semmosissa paikoissa[/i], ei niillä läskikumeillakaan tee mitään. Turhaa massaa vaan pyörimässä. Jos fatbikesta tekee sinkulan, sillä ei pääse mihinkään, missä vastaavan välityssuhteen 29erillä ei pääsisi. Mut näyttää toki muodikkaalta. Tästä syystä mun 29er on SS/fix, mutta läskipyörään tulee 1x9.
Hm. Läskikumeilla tekee yllättävän paljon kaupungissa. Esimerkiksi mukulakivillä, rappusissa (ylös tai alas) ynnä muissa hassuissa paikoissa ajelu onnistuu läskeillä kumeilla hienosti. Mulla ei oo kokemusta 2-2,5-tuumaisista kumeista, joten en tiedä onnistuuko tavan maasturilla vastaavat manööverit, mutta kuvittelisin että vanteet voi olla kovemmilla.

No, mulla on Puksussa Alfine. 32/22. ≈23-67 gear inches. Vois olla isompi takaratas, mutta virvelivalmistajan takanapa ei kai kestä määrättömästi vääntöä pikkuvaihteilla. Muutaman kerran oon kyllä ajanut sellaiseen karahkaan että ulkoinen vaihtaja olis ollut varmaan valmista kauraa. Ei mulla tosin oo koskaan ollut maastopyörääkään jossa olis ollut deraileri, joten tämäkin oletus perustuu vain kuulopuheisiin ja internetissä näkemiini kuviin.

Sinkulaa voisin harkita jos hankkisin fatbiken lähinnä urbaania pommittelua sekä satunnaisia maastossa piipahtamisia varten. Tällöin syyllistyisin tietysti vakavaan väärinpyöräilyyn :slight_smile:
EDIT on ollut harkinnassa yhden lisäkiekon teettäminen. Mulla kun on pörässä periaatteessa kaks takakiekkoa. Sinkulointi olis suunnilleen vartin homma.

Ahistaa vähän, sillä mun ylipainoinen Larry painaa melkein 1,6 kiloa. Dü:llä sais melkein 400 grammaa pois. Mutta sitten mulla olis tyhjän panttina käytetty Larry.

EDIT2 taisin olla HIUKAN kännissä eilen kun postasin edellisen viestin tähän lankaan o_O

Larry kiertoon järkevällä hinnalla. Mä voisin sen vaikka ottaa, maksankin vielä :slight_smile:

Sanoisin tähän vaihde diibadaapaan näin että toimii läskipyörässä aivan samankaltaisesti kuin muissakin yksivaihdepyörissä. Eli tuskin on mitään järkeä polkea yhdellä vaihteella jos haluaa pyöritellä useammilla vaihteilla. Kelluttaa enemmän joten menee mukavasti eteenpäin silloinkin kun normi pyörät alkaa upotteleen, mukaanlukien vastaavan välityssuhteen omaava 29er. Eli pääsee paremmin. Aivan älyttömiin paikkoihin tällä tulee poljettua koska se on mahdollista. En oo huomannut kertaakaan että vaihteiden rajallinen määrä olisi jotenkin rajoittanut menoa. Mulla on sinkula fatbike koska se hauska peli, vaihteita en oo kaivannut kertaakaan. Välillä poljetaan vähän enemmän ja välillä vähän vähemmän kuten näillä foorumin muillakin fillareilla. Valintoja nämäkin.

^hyvä tarina. mutta ne osta. viittaus foorumin muihin fillareihin ontuu.

tällainen pitäisi pikemminkin kuskata erikseen ns. spoteille:
http://forums.mtbr.com/attachments/fat-bikes/730447d1350175354-ss-moonlander-mlssside1.jpg

ja se taas on vastaan omaa yleistä näkemystäni polkupyöräilystä. vaikka en minä nyt sen pahemmin tuomitse tuollaistakaan toimintaa - enkä liion sitä, jos joku tahtoo välttämättä ajella vaikka manskun kelviä jollain 32-22-väleillä.

Tilaisin Mackilta ISO/ISO-takanavan ja laittaisin kiinni jarrulevyn + kaks pulttiratasta molemmille puolille. Dinglaisin like boss with my fatbike.

Kohta taitaa kinostaa.

taitaa olla läskille passeli keli nyt

Fatback, made in Alaska (ainakin yksi kappale löytyy Suomesta)

http://farm8.staticflickr.com/7184/6948099201_a650350f81_b.jpg

marlon - 7:33, 30.11.2012 » taitaa olla läskille passeli keli nyt
[i]on[/i] läskille passeli nyt. Pitänyt olla pariin ottiin läskillä liikenteessä, on naurattanut koko ajan. Aamupäivällä etenkin jolloin pääsin driftailemaan* käytännössä neitseellisessä puuterilumessa :D

*tosin se olis onnistunut varmaan melkein millä vaan vapaarattaallisella menopelillä, koska pohja oli hyvä ja tasainen

Noni, sain Moonlanderini valmiiksi ja ajoin sen kotiin. Hehkutan sitä tietenkin jo vissiin kolmannessa tai neljännessä langassa. :stuck_out_tongue:

Kyllä on läskille passeli keli!