etunavan akseli liian paksu etuhaarukkaan?

pyörää kasatessa törmäsin sellaseen ongelmaan ettei etukiekon akseli mahdu etuhaarukan koloihin. pyörä on joku random-peugeot 80-luvun alkupuolelta ja napa quando. kumpaakohan mun kannattais alkaa modailemaan, haarukkaa vai akselia?

…ja toivottavasti tää topikki ei mennyt ihan väärään paikkaan.

Etuhaarukkaa rälläkällä kevyesti silittäen molemmin puolin ja pyörä on ajossa noin 10 sekunnin jälkeen. Jos ei ole tuttu väline, niin varovasti sitten.

On olemassa sellaisia valmiiksi “viilattuja” akseleita. Jos löydät sellaisen jostain ja jotenkin taikaiskusta se vieläpä sopii kartiomuttereihin, niin sillä saat ratkaistua ongelmasi.

Yleisesti voidaan kai pitää nyrkkisääntönä, että runko on se viimeinen jota muokataan. Mutta toisaalta myös kierteet ja tuollaiset kantavat rakenteet kuin akseli ovat ehkä enemmän arveluttavia paikkoja tehdä muutoksia. Sitten voi myös ostaa uuden etuhaarukan, jos vaikkapa jossain paikallisen kaupan kellarissa olisi ylimääräisenä. Itse ratkaisin saman ongelman kylmästi viilaamalla, kun kyseessä oli niinkin arvokas runko kuin Tunturi Retki Super.

juhani - 18:23, 30.6.2010 » ...ja toivottavasti tää topikki ei mennyt ihan väärään paikkaan.
Meni tää verstaalle asiakas palvelu auttaa 24/7

Meinasin kuvaa kysellä asiasta vielä.
Suosittelen kyllä viilaa jos on vain muutamasta millistä kiinni. Mutta kuitenin niin että älä koske siihen akseliin missään nimessä vaan aloita eka siitä keulasta. hellävaroin ja siten että pyrkii poistamaan materiaalia tasaisesti molemmin puolin. Muuten voi käydä niin että akseli ei ole linjassa kulkusuunnan kanssa. Silloin se alkaa voplaamaan

viime viikkoisten rälläköintikokemusten perusteella en lähtis mun taidoilla noin pieneen koloon rälläköimään. taidan kokeilla tota haarukan viilaamista. sen verran vähästä se on kiinni ettei pahasti pitäis mennä pieleen.

Kyllä mulla on akselin hiontahommat onnistunut ja kestänyt. Ei siitä paljoa tarvi ottaa että sopii. Katot vaan että otat suoraan ja saman verran kummastakin päästä. Esim. näin: laita akseli ehjään[u] ruuvipenkkiin vaakatasossa kiinni niin että leukojen yläpuolelle jää se osuus minkä aiot poistaa, hio kummastakin päästä rustuukin yläreunaa tukena käyttäen sen verran mitä akselin päitä jää näkyviin. Jos osaat teet suoraa. Smirkkelissä on vielä helpompaa.

Jos meinaat haarukanpäitä hioa, kannattaa jättää haarukanpään toinen leuka hiomatta, sillä saat hommasi pidettyä suorassa, ja voit mitata työsi edistymistä.

Kumpaakin tapaa oon kokeillut eri vehkeissä. Ite hion mieluummin akselia, sitä pystyy käyttään leveempikitasissakin haarukoissa jos on tarvetta.

Ja rälläkällä pystyy kyllä tekeen hyvinkin tarkkaa työtä.