Ensimmäinen sinkula

Ensimmäinen kunnon pyörä siis hakusessa. Budjetista en osaa sanoa, riippien mitä rahalla saa. Sinkula houkuttelee sen (vähäisen) huollettavuuden ja yksinkertaisuuden takia, ja ainahan voi vaihtaa vaihteelliseen pyörään.

Kannattaako alkaa kokoamaan osista itse? Kiinnostusta löytyy, mutta kokemusta ei. Työkalut kuitenkin pysyvät jokseenkin käsissä. Ulkomailta tilaaminenkin on käynyt mielessä, onko esim. Saksasta tilaaminen paljon halvempaa? Käytettykin toki käy, mutta tietämättömyyden takia voi tulla virhehankintoja, kun osien sopivuudesta ei ole tietoa. Ebaysta voisi saada halvalla? Pienellä paikkakunnallakaan asuessa ei yhtään kunnon pyöräliikettä kaupungista löydy.

Pyörä tulisi luultavasti ympärivuotiseen käyttöön, joten paksummat renkaat pitäisi mahtua. Lenkkejäkin olisi tarkoitus ajaa, ei siis vain kulkuvälineeksi. Onkohan tässä viestissä mitään järkeä, vinkit rungoista/osista/pyöristä ovat tervetulleita.

charge plug on varmaan hinta/laatu/monikayttoisyys/tyylikkyys/jne-suuhteeltaan aika turvallinen valinta. Sen saa varmasti myytya eteenpain mikali mieli alkaa tehda hifimpaa kulkinetta, ja on myos sen verran laadukas aihio etta siihen on viela tarvittaessa jarkevaa vaihtaa parempaa osaa vakiopalikoiden tilalle kunhan tietaa tarkemmin mita pyoraltaan haluaa.

Yksivaihteen lyhyt kaava yksivaihdeonneen.

  1. Tee tämä

  2. Osta oikean kokoinen pyörä, vaikkapa Genesis Day one

  3. Polje kovasti ja muista juoda kaljaa välissä.

Muutama puoltolause Genesikselle.

  1. Se on terästä.
  2. Mahtuu cc-kumit
  3. Löytyy lokarikiinnikkeet
  4. Se tärkein:

http://www.scenepointblank.com/reviews/covers/00567.jpg

Jos vaan vähänkään kiinnostaa kasailuhommat niin ei muutakuin kohti sitä. Se on palkitsevaa hommaa sekin. Setä Sheldon on hyvä tiedonlähde aiheeseen. Ehkä hyvä sinkula-aihio löytyisi vanhasta kokonaisesta maantiepyörästä. Olisi yhteensopivat osat suurinpiirtein olemassa.

Kuten NKOTB jo tavallaan totesikin niin oikean kokoinen runko kaiken aa ja oo.

http://www.matthodges.info/images/goldie.jpg
edit: olenpas pudottanut peilipallon tän kaverin päähän kerran

Puhun nyt omasta puolestani koska mulla on eka tavallaan varteenotettava projekti menossa. Nyt varsinkin kevään tullessa kannattaa tarkkailla keltaista pörssiä, huuto.netiä ja laitella myöskin osto-ilmoituksia esim tänne, mikäli käytetty on ok.
Itse hankin kokonaisen pyörän, purin vähitellen osiin, luin sheldonin sivuja, opettelin asioita. Ne on aika yksinkertaisia, lähinnä kun tietää muutamat mitat ja standardit on pyörän laittelu helppoa.
Rungosta sen verran, että vanha maantiepyöräkin voi olla ihan hyvä aihio ympärivuotiseksi pyöräksi. Osaanhan ei kyllä kovin leveää kumia, mutta esimerkiksi mun Rossiniin mahtuis kaiketi taakse joku 37-millinen, eteen ehkä leveämpikin.
Lokarikorvakkeet on myös, mutta sitten ei mahdu niin isoa rengasta.
Tuollaista on tosin vähän hankala varmistaa, ellei myyjä ole kovin asiantunteva.
Näissä vanhemmissa rungoissa on usein sitten persoonallista väriäkin, josta jotkut tykkää ja jotkut ei.
Ja ainakin toistaiseksi jos ei nyt hirveesti innostakaan se pyörä, niin saa varmaan myytyä, ei ainakaan tarvii hirveellä tappiolla pistää eteenpäin.
Toisaalta käytettyä ostaessa täytyy myös itsellä olla vähän asiantuntemusta, että hankkii järkevän pyörän omaan käyttöönsä. Mun mielestä järkevä pyörä kokemukseeni nähden oli ok-tasoinen maantiepyörä edelleen pätevillä standardeilla, mutta on jossain vanhassa retkipyörässäkin puolensa, se ei vaan ehkä ekaks pyöräks ole kovin mukava.

Tuossa tuli käytettyä pyörää tarkasteltua aikalailla säätämis-näkökulmasta, mikä ei myöskään ole yhtään välttämätöntä. Jos ostat toimivan maantiepyörän, sinkulointi onnistuu hyvin halvalla, joko ostamalla bmx-vapaarattaan tai sinkulasetin (tai väkertää itse siitä pakasta) ja irroittaa sen vaihdepakan. Työkalun saa lainattuakin.
Säätää voi sitä mukaa mitä tarvitsee.

Uudessa pyörässä taas on se puoli että sen saa nopeasti, eikä tarvitse niin kauaa välttämättä väijyä, ainakaan että tulee oikea koko vastaan.

Se on vähän kumpi houkuttelee enemmän, mutta kannattaa muistaa, ettei pyörällä ajaminen ole pyöräilyn ainut puoli. :wink:

p15s4 unohti mainita lukeneensa jostain myös siitä kuuluisasta zenistä?

(Marlon, olen vaikuttunut…!)

jussi - 9:14, 22.2.2010 » p15s4 unohti mainita lukeneensa jostain myös siitä kuuluisasta zenistä? (Marlon, olen vaikuttunut...!)
Nyt meni täysin ohi...?

Mites rungon tilaaminen uutena esim. Saksasta (mitä hyviä kauppoja ja runkoja?), onko se paljon edullisempaa? Runkon malleissakin on käsittääkseni eroja, maantierunkotyyppinen tuntuisi sopivalta. Mielummin kokoaisin itse, siinä samassa varmasti voisi oppiakin pyöristä jotain. Millaisella budjetilla voi saada jo hyvän pyörän, jos osat ostelee erikseen, pääosin ainakin uutena, hifipyörästä kuitenkaan haaveilematta.

Kokonaisen saa aina halvemmalla kuin itse kokoamalla, ainakin jos uusista osista laittelee.

Maantiepyörään tuskin saat niitä paksumpia renkaita tai lokareita mahtumaan.

Jos haluaa pyörän ympärivuotiseen käyttöön, niin fiksuimmat vaihtoehdot on joko uusi cyclocrossrunko mallia Genesis, On-One Il Pompino, Specialized Tricross single yms. tai sitten vanha teräsrunko, jossa on vähän enemmän tilaa renkaille ja kiinnikkeet lokareille.

Selvitäpä nyt alkuun seuraavat asiat. 1. Minkä kokoisen rungon tarvitset. 2. Minkä verran haluat laittaa rahaa pyörään.

Rungon koko testien mukaan ~58", rahaa käytettävissä ~600€, kannattaako tuolla summalla alkaa itse kasailemaan?

Väittäisin, että jos lähtökohta käytetystä kasailu saat varsin pätevän jo puolella tuosta rahasta. Jos maantiepyörä olisi vaikka 150-200 euroa, halvimmillaan siihen joku kymppi pari päälle sinkulointia ajatellen, ja lopuilla rahoilla voitkin sitten speksata siihen mieluisaa osaa, jos haluat. Kaikkea rahaa ei ole pakko käyttää.
Mutta tuolla summalla saa kyllä hyvän valmiinkin pyörän.

edit: toivottavasti toi 58 on senttejä eikä tuumia, muuten voi olla vähän vaikea löytää sopivaa pyörää…

Sirkus - 11:44, 22.2.2010 » Väittäisin, että jos lähtökohta käytetystä kasailu saat varsin pätevän jo puolella tuosta rahasta. Jos maantiepyörä olisi vaikka 150-200 euroa, halvimmillaan siihen joku kymppi pari päälle sinkulointia ajatellen, ja lopuilla rahoilla voitkin sitten speksata siihen mieluisaa osaa, jos haluat. Kaikkea rahaa ei ole pakko käyttää. Mutta tuolla summalla saa kyllä hyvän valmiinkin pyörän. edit: toivottavasti toi 58 on senttejä eikä tuumia, muuten voi olla vähän vaikea löytää sopivaa pyörää...
Joo senttejä ne taitavat olla. Tuo On-One Il Pompino näyttää hyvältä, etenkin ruskeana. Leveämmät rengaat olisi siis hyvä saada mahtumaan. Mistähän tässä lähtisi nyt liikkeelle, Saksasta tilaamaan runkoa ja haarukkaa, vai kannattaako muutakin osaa laittaa samaan pakettiin? Saksa vaan ei oikeen taivu suomeksi, jotain hyviä kauppoja?

Mikä on työkalujen tilanne. Löytyykö itseltä, tai onko mahdollista saada lainaksi? Muuten osa budjetista menee jo heti niiden muutaman perustyökalun hommaamiseen.

Kasaamistakin on monenlaista. Sanoisin, että jos perustyökaluja ei löydy ja olisi tarkoitus kasata kaikki uusista palikoista, rahat voi loppua kesken, tai paketti ei ainakaan ole sen laadukkaampi kuin kokonaisena ostettu uusi pyörä.

Toisaalta sen kokonaisen käytetyn pyörän ja työkalujen jälkeen luultavasti jää vielä kivasti rahnaa kumeihin, ketjuihin vaijereihin ym. hilppeisiin.

Tosta kun päräytät itsellesi Rossinin, niin siinä on ainakin laadukas aihio kierrätyspyörälle.

Työkalut löytyy, tai ainakin on saatavilla, niitä ei siis tarvitse ostaa. Runkoja olen katsellut täältä, huuto.netistä ja toiselta alan foorumilta. Tuo rossi ei oikein miellytä silmää. Onko jotain Eurooppalaisia kauppoja, josta niitä voisi katsella, näin ainakin säästyisi tulleilta?

Sitten vielä pari kysymystä, minkä verran asialliset renkaat vanteineen, keskiö, tanko maksaa, eli paljon hintaa suurinpiirtein tulee rungon lisäksi, riippuu tietenkin ostaako uutta vai käytettyä.

Kiekot joku 50-250€, kammet ja keskiö 50-250€, stemmi 0-100€, kumit 20-80€, stonga 10-100€, jarrukahvat 15-100€, jarrut 10-150€.

Kysyisin vielä, mistä noita uusia runkoja kannattaa katsella?

Ja kiitoksia nopeista vastauksista, tiedoista, neuvoista.

edit: Tuoltahan niitä löytyi palveluhakemistosta.

Toisesta ketjusta: http://www.pricepoint.com/detail/17739-180_SETXM8-3-Parts-60-Frames/Sette-Ximo-Road-Frame-White.htm

Mites toi runko, ainakin hinta on edullinen. Miten muuten toi tilaaminen ulkomailta onnistuu Visa Electronilla, ja mahtaako tohon tulla paljon lisää hintaa kun se on saapunut kotiovelle.

Uuden hankkiminen tämän päivän hinnolla tulee todellakin halvemmaksi kun itse kasaaminen. Oli sitten uutta tai käytettyä osaa. Ja tämä on FAKTA!

p15s4 - 12:32, 22.2.2010 » http://www.pricepoint.com/detail/17739-180_SETXM8-3-Parts-60-Frames/Sette-Ximo-Road-Frame-White.htm Mites toi runko, ainakin hinta on edullinen.
Valitettavasti tällainen ei käy, koska yksivaihteisessa pyörässä pitää* olla edes jossain määrin vaakasuuntaiset dropit, eli takahaarukanpäät. Tuossa rungossa ne ovat pystysuuntaiset, joten ketjua ei voi kiristää takanapaa siirtämällä.
  • Ketjun tiukkaaminen pystydropeissa onnistuu tietysti ketjunkiristäjällä ja eräänlaisilla nokkelasti lasketuilla välityksillä (kts. googlesta “magic gear”), mutta jos koskaan tekee mieli koittaa fiksillä ajamista, on pystydropeista melkoisesti harmia. Fiksin kanssa ei voi käyttää ketjunkiristäjää ja noiden erikoisesti suunniteltujen taikavälityksien kanssa joutuu vaikeuksiin kun ketju ja rattaat kuluvat.

tuo linkittämäsi Sette/Ximo runko ei kauhean hyvin sovellu fiksi/sinkulakäyttöön takahaarukan drop-out:ien muodon takia (ts. et saa säätö- / ketjunkiristysvaraa ilman vippaskonsteja). Usein on tykätty, että yksivaihteisessa olis mieluusti horisontaali-dropoutit.