Iltaa!
Tässä internetin ihmeellistä maailmaa selaillessa olen tullut siihen tulokseen, että minun seuraava uusi pyöräni olisi fixi. Budjettia koko roskaan olisi noin 1000e, mutta olen valmis sijoittamaan mahdollisesti yli sen, jos lisä panostuksella saa jotakin merkittävää (Lue: ei vain statusta). Pyörä tulisi joka päiväiseen käyttöön noin 4km työmatkalle, sekä tulevalle fiilis pyöräilylle.
Aikaisempaa kokemusta pyörän kasaamisesta minulla ei ole, mutta mikään vastaan tullut “paketti” ratkaisu ei ole miellyttänyt silmää, joten muuta vaihtoehtoa ei ole. Alkuun kysyisin, että onko kaikki tarvittavat osat “kiinnitettävissä” ihan perus työkaluilla (näitäkään ei vielä ole), vai tarvitseeko turvautua liikkeen/jonkun muun apuun? Koska kiekkojen kasaus on myöskin täysin vierasta, ja tuntuu mahdottomalta löytää samasta liikkeestä niin vanteet, hubit etc. niin onko täällä foorumilla aktiivisia (ja taitavia) kiekkojen kasaajia, vai onko tässä kohtaa jo pakko marssia liikkeeseen kasauttamaan osat?
Mieluiten suosin uusia osia, mutta jos jostakin nyt saisi rungon käytettynä ja mahdollisesti maalauttaisi sen niin se on jätetty alla olevasta listasta pois.
Tässä jonkinlaista omaa mietintää tulevista osista (englanniksi)…
Rims: Velocity Deep V
Hubs: Dia-Compe Gran Compe
Spokes&Nipples: DT Swiss tms.
Stem: Thomson
Headset: Cane Creek
Handlebar: Nitto Riser, ???, suosituksia…
Grips: Oury
Seatpost: Thomson
Saddle: Brooks tms. kaunis
Crankset: Sugino budjetin mukaan
Bottom Bracket: Sugino budjetin mukaan
Cogs: suosituksia…
Lockrings: suosituksia…
Olenko unohtanut jotakin tärkeää perustyökalujen, ja tarvittavien rasvojen/öljyjen/etc. lisäksi?
Pitkä on viesti, ja luultavastikkin sekava, mutta olen tyytyväinen lyhyisiinkin vastauksiin/neuvoihin. Kyselen lisää kunhan asioita mieleen putkahtaa.
-MikeNAS
EDIT: Polkimet olen unohtanut, ja “hihnat” myös. Mitenkäs kannattaako vielä tuollaiset metallihäkkyrät hankkia hihnojen lisäksi?
EDIT: Runkoa lähden katsomaan ainakin näin alkuu Turun Ekotorilta, jos vaikka jotakin löytyisi.