Eka sinkula

Päivää itse kullekin.

N. kahden vuoden tuumailun jälkeen (+tämän foorumin innoittamana) autotallin perällä lojunut vanha pyöränromu alkoi viime viikolla muuttua edustavampaan kuntoon. Eli tavoitteena on rakentaa ensimmäinen sinkula.

Sain rungosta kaiken tarpeettoman irti ja paikallisen pyöräkorjaajan avustuksella takapakan irti. Nyt kaipaisinkin neuvoja: miten tästä eteenpäin? Tarvitsen siis uuden rattaan takakeskiöön kiinnitettäväksi. Linkissä kuva tämän hetken tilanteesta. Takapakassa oli teksti “Regina synchro 90”, takapakan kierteen halkaisija pikaisesti rullamitalla mitattuna n. 35 mm.

Luulen että kyseessä on perus pyöränrakentajan ongelma, johon löytyy vastaus jo valmiiksi foorumilta. Itse en vain ole sitä saanut käsiini. Arvostan esim. linkkiä keskusteluun, jonka avulla pääsisin eteenpäin, tai vaihtoehtoisesti linkki esim. nettikauppaan, josta kys. rattaan (sopivilla kierteillä) löytäisi…

terve,
melkein uskaltaisin väittää että tuohon käy mikä tahansa bmx-vapaaratas

http://www.polkupyorakauppa.fi/salt-bmx-vapaaratas-16t.html

Pääsisinkö esim. tällä eteenpäin?

iarski - 9:59, 30.7.2014 » http://www.polkupyorakauppa.fi/salt-bmx-vapaaratas-16t.html Pääsisinkö esim. tällä eteenpäin?
juu. noi dictat ei oo kauheen kummosia mutta jos se hajoaa tai tietää haluavansa parempaa joskus, voi ostaa jonkun paremman. ACS ja shimano kai myös ihan hyviä, white väitetysti paras.

Mistä itseään kunnioittava sinkulanrakentaja voi lunastaa ACS/Shimano/White-vapaarattaita? Paikallinen pyöräkoraaja lupasi tarvittaessa tilata, mutta luulen että hinta kohoaa korkeammaksi kuin esim. nettikaupasta tilattuna…?

Shimano tästä

Voin suositella myös BLB:n vapaarattaita.

Velobia tais mainostaa whiteä just.

oma shitmano kesti loppusyksyllä/alkutalvella sen bout kuukauden pikkunaksuvaisena jonka jälkeen toimi käytännössä aina joskus. veikkaan että aurinkoisilla kesäkeleillä kestää ainakin 2-4kk…

Vapaarattaat ovat kulutustavaraa, joten rikkoutuminen vituttaa sitä vähemmän, mitä halvempi ratas on kyseessä. Dicta, tai joku ebayn vitosen tinaratas ajaa asiansa hyvin jossain budjetilla kyhätyssä vesijohtoputkikonversiossa ja miksei muutenkin.

Jos haluaa hyvän halvalla, niin sit joku Shimanon pakkanapa takakiekkoon ja speissereillä ratas kohilleen.

Dictan viimeistely(n puute) tehtaalta on kyllä sellainen, ettei ihmetytä yhtään etteivät kestä. Kiinnostais tietää mitä kestävät putsattuina & voideltuina.

Jos valmistajaa ei kiinnosta, niin ei kuluttajaakaan pitäis kiinnostaa.

Eikös Dictat ole vielä laatua asenna ja se (valitettavasti) pysyy siinä hamaan loppuun vai joko niissä on irroitushahlot?

Mulla oli hahlot ainakin.

konkeli - 12:20, 30.7.2014 » Jos valmistajaa ei kiinnosta, niin ei kuluttajaakaan pitäis kiinnostaa.
Jos kuluttaja haluaa ostaa markkinoiden halvinta, niin kiinnostus saattaa olla aiheen. Vrt. vaik biltsun kiekkojen laakerit?

Joo, niitä on moneen lähtöön ainakin Iso-G:n kuvahaun mukaan.

Smurf - 12:20, 30.7.2014 » Eikös Dictat ole vielä laatua asenna ja se (valitettavasti) pysyy siinä hamaan loppuun vai joko niissä on irroitushahlot?
Kyllä ne ihan vaparityökalulla irtos jo 2009.
RTZ - 12:21, 30.7.2014 » Mulla oli hahlot ainakin.
konkeli - 12:20, 30.7.2014 » Jos valmistajaa ei kiinnosta, niin ei kuluttajaakaan pitäis kiinnostaa.
Jos kuluttaja haluaa ostaa markkinoiden halvinta, niin kiinnostus saattaa olla aiheen. Vrt. vaik biltsun kiekkojen laakerit?
Paitsi että biltsun kiekkojen laakerit voi - ja kannattaa - herkistellä heti ensimmäiseksi paketista ottamisen jälkeen. Pätee muuten kaikkiin valmiskiekkoihin.

Tuota just tarkoitin. Että ehkäpä Dictatkin pitäs ensin putkaa, putsata ja rasvata - niinkuin nuo kiekot.

Jokuhan kertoi, että tehtaalta tullessaan dictan vaparissa oli sisällä ylimääräisiä metallinpaloja, eikä rasvaa nimeksikään. Varmasti kestää paremmin jos availee ja rasvailee.

White kuulema paras, hinta sen mukainen. Velobia myy.

Iikeli - 12:43, 30.7.2014 » Jokuhan kertoi, että tehtaalta tullessaan dictan vaparissa oli sisällä ylimääräisiä metallinpaloja, eikä rasvaa nimeksikään.
Minä kerroin. Paitsi että sitä rasvaa ei ollut [i]yhtään[/i]. Tekee varmasti hyvää suojaamattoman laakerin käyttöiälle.

Herkistely on sit toinen asia kuin naabelin purkaminen. Ainakin mun biltsun kiekoissa on ollut ihan riittämiin vassua, mutta kartiot on vedetty tärinämomenttiin - eivät siis oikein pyöri. Mutta tämänhän RTZ tiesikin.