Eka kerta

Meni neitsyys irtokuulakeskiön kanssa. Varsin mukava partneri, kun kaikki paikat oli rasvattu eikä mikään ollut jumissa.

Ei muuten mikään tyhmä laite, vaikka akseli onkin nelimäntti. Saisko näitä Octalinkkinä?

Mitäs ootte tehny pyörien kanssa ekan kerran viimeaikoina?

Hyvänmielen topic! Rasvasin takanavan, eikä ollu edes tarkotus. Piti saaha vapaaratastyökalu paikolleen ja ainoo mahis oli irrottaa koko akseli. No rasvasin samalla sitte.

^Joo iloinen yllätys aina kun “mä tästä nopeesti otan ja vaihdan vapaarattaan”

Laajentanut jarrureikiä. Etujarrun kohdalla varsin helppo toimenpide, takajarrun ei niinkään.

Sit oon vähän kokeillu kiillottaa rottaisia osia. On ne paremman näköisiä kuin ennen toimenpidettä, mutta tarttee kyl vielä harjoittelua.

Mulla oli viime viikolla ekaa kertaa satulatolppa jumissa. Keskiö irti (ekaa kertaa, uuden työkalun kanssa!) ja öljyä pystyputkeen ekaa kertaa. Ei onnistunu, niin ekaa kertaa sahasin tolpan poikki sekä halki ja revin sen irti. Nyt on ekaa kertaa sellanen tilanne ettei uudella tolpalla meinaa saada satulaa ns. vaateriin kun portaittain pitää säätää.

Laitoin ekaa kertaa tänään pyöränkuljetustelineen auton katolle. Huomenna laitan siihen ekaa kertaa pyörän kiinni. Perjantaina ajelen ekaa kertaa fiksillä Espoossa.

Viikko sitten väänsin TS:ltä lainatun mutteri+prikka -prässin avulla uuden ohjainlaakerin runkoon. Yllätyin kuinka nätisti ja helposti meni. Samaten yllätti kuinka paljon (ylläri ylläri!!1) ohjainlaakeri vaikuttaa ajotuntumaan… Vasta kun sain tuon uuden Velo-orankin Gran Crun kiinni ja ajoon, tajusin kuinka paska puhki ajettu Ritcheyn lageri onkaan.

Veivasin kompaktidropin ekaa kertaa eläissäni quilliin. Vähän meinasin hermostua. Meni kumminkin paikoilleen ilman alumiinilastuja.

Viikon sisää monta uutta juttua:
-GXP kampien asennus.
-ohjainlaakerin kuppien asennus.
-kiina carbon satulatolpan pätkäsy (oli meinaa vittu aivan paskaa)

Lyhentelin raiseria ensi kertaa. Meni ikean rautasahalla yllättävän kepeästi katki.

Ja myös ensimmäistä kertaa jäin vapaarattaalle kakkoseksi. Tunnin ähisin ja kiroilin sen kanssa mutta se on ja pysyy kiinni prkl. Hyviä vinkkejä irrotukseen otetaan avosylin vastaan…

Vaihdoin ekat hollowtech laakerit. Noissahan on jotain järkeä.

Esanssi - 20:15, 16.4.2014 » Ja myös ensimmäistä kertaa jäin vapaarattaalle kakkoseksi. Tunnin ähisin ja kiroilin sen kanssa mutta se on ja pysyy kiinni prkl. Hyviä vinkkejä irrotukseen otetaan avosylin vastaan...
Lisävarsi jakariin tai ruuvipenkki?
Groucho - 20:29, 16.4.2014 »
Esanssi - 20:15, 16.4.2014 » Ja myös ensimmäistä kertaa jäin vapaarattaalle kakkoseksi. Tunnin ähisin ja kiroilin sen kanssa mutta se on ja pysyy kiinni prkl. Hyviä vinkkejä irrotukseen otetaan avosylin vastaan...
Lisävarsi jakariin tai ruuvipenkki?
Ruuvipenkkiä ei löydy mut jonkun lisävarren sais varmaan kehitettyä jostain putkesta ehkäpä. Ähersin myös räikällä enkä jakarilla joka näin jälkeenpäin ajatellen voi olla jo virhe sinänsä. Ei pysyny avain kiinni kunnolla.

Lyhensin etuhaarukan ruotoputken oikeaan mittaan. Koko prosessi sujui helposti ja kesti kokonaiset 10 minuuttia, kun oli ensin melkein vuoden kerännyt rohkeutta.

Liuotan juuttunutta satulatolppaa irti natriumhydroksidilla. Keskiön kautta näppituntumalta sopivan vahvuista seosta sisään (ja ohi, ja huonosti tiivistetystä tolpan päästä vähän ulos). Nyt käy kohina parvekkeella ja höyry nousee, saa nähdä mitä tapahtuu.

Esanssi - 20:38, 16.4.2014 »
Groucho - 20:29, 16.4.2014 »
Esanssi - 20:15, 16.4.2014 » Ja myös ensimmäistä kertaa jäin vapaarattaalle kakkoseksi. Tunnin ähisin ja kiroilin sen kanssa mutta se on ja pysyy kiinni prkl. Hyviä vinkkejä irrotukseen otetaan avosylin vastaan...
Lisävarsi jakariin tai ruuvipenkki?
Ruuvipenkkiä ei löydy mut jonkun lisävarren sais varmaan kehitettyä jostain putkesta ehkäpä. Ähersin myös räikällä enkä jakarilla joka näin jälkeenpäin ajatellen voi olla jo virhe sinänsä. Ei pysyny avain kiinni kunnolla.
Sovitin ite just tänään (ekaa kertaa) jakaria imurin putkeen. Ei mahtunut, kun oli liian paksu varsi.

Aamulenkillä asuinkumppanini kanssa harjoittelimme ekaa kertaa peesaamista ja vastatuuleen ajoa järkevällä tavalla. Tiiä sitte tuliko tekniikkaan parannusta juuri muussa, kuin roiskimatta niistämisessä.

Ketjujen kulumista ja venymistä olin aiemmin tarkkaillut vain fiiliksen, äänen ja kilometriarvion perusteella, mutta viime viikolla Rapumies pisti mulle ketjuostosten kylkeen semmoisen kätevän mitan jolla oon nyt siis ekaa kertaa elämässäni ihan oikeesti tutkinut ketjujen kulumista. Ja todennut että pitää käydä Kivenlahdessa hakemassa uus satsi ketjuja.

#myyntimies #tarpeenluominen #upsales

Laitoin kameran kii pyörään.

Maanantaina ekat f2f ebay kaupat lontoossa.