Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

kännykän lataaminen navasta kuulostaa kans tosi siistilt mut en iha tajuu et miten se kantsis toteuttaa ja toimiikse oikeesti vai vaan pyöräilytaivaassa eli hollannissa

En tiiä onks randonneurpyöräily kovin järkevää.

Lampputopikissa jossain sivun 45 paikkeilla.

Shimanoissa on tainnu perinteisesti olla isohko vierintävastus ja son on ollu paras, lampuks edelux tai b&m jossa on samat sisukset muovikuoressa. Kai.

Mulla on tollainen perus Shimano DH-3n30 ja mun mielestä se on ihan hyvä, kyllähän siinä vastusta on jonkin verran mutta omasta mielestäni vielä ihan kohtuuden rajoissa. Enemmän moitin sitten suunnittelua muuten, onhan tuo melkoinen rumpu ja mulla jossain vaiheessa alkoi klappaamaan ja säätäminen oli vähän rasittavaa. Veikkaisin myös että kuten napoihin yleensä pätee, niin laakereiden suojaus nousee arvoonsa.

Mulla on myös toinen halvalla saatu kiekko jossa Nexus-dynamonapa ja siitä ei mun mielestä tule yhtä hyvin virtaa ulos kuin tuosta DeeHoosta. Ledit palaa hieman himmeämmin.

Navasta tulee vaihtovirtaa ja kännykän lataukseen tarvitsee sitten väliin tasasuuntaimen, ei iso projekti ja valmiita ratkaisuja löytyy kyllä. Itse mietin kännykän latausta että olisiko se järkevin toteuttaa kuitenkin niin, että dynamovirtaa ajaisi johonkin lisäakkuun päivän mittaan ja sitten liittäisi kännykän siihen kun oma akku on lopussa. Dynamovirta ei kuitenkaan ole kovin tehokasta ja luulen ettei lataa yhtä nopeasti kuin seinälaturi.

Valoissa sitten vielä se homma että kannattaa laskea mihin dynamo riittää, esim tuo Edelux vie itsessään kaiken tehon mitä dynamosta saa irti. Tämä voi olla kurjaa jos haluaa takavalonkin dynamolla palamaan. Ja omasta kokemuksesta vaikken mikään ansioitunut randonneur-pyöräilijä olekaan niin se takavalo pimeällä maantiellä on ihan nasta.

Itse olen hankkinut kierrekannallisia LED-polttimoita ja ruuvaillut niitä sitten vanhoihin valorunkoihin, tullut ihan kivoja ja jossain määrin toimiviakin. En lähtisi pilkkopimeään noiden kanssa mutta maantiellä toimii kyllä.

edit. Pyydän myös korjaamaan jos höpisen ihan puutaheinää. Silloin kun näitä juttuja olisi koulussa opetettu ei paljon kiinnostanut, nyt sitäkin enemmän :wink:

Applen laitteet ei tunnu huolivan virtaa hädintuskin mistään napalaturista, ja oon ratkaissut ongelman kuskaamalla mukana ankerin akkupakettia jonka lataan napadynyllä ja josta otan virtaa tarpeen mukaan. Tilasin asbi-valon, joka ottaa virtansa samaisesta akkupaketista, tai tarvittaessa napadynystä. On minusta aivan hyvä systeemi.

Itselläni on ollut samanlainen SP napa kuin Kaktuksella ajossa kohta vuoden päivät , B&M etu-ja takalamppu palaa päivät &yöt. iluuri latautuu lampun kaukokytkimessä sijaitsevasta mini USB liittimestä mukavasti .

Vastus ei ainakaan minua häiritse, taisi olla 0.3w luokkaa 30km/h vauhdissa .

Sirkus - 10:07, 15.11.2014 » Valoissa sitten vielä se homma että kannattaa laskea mihin dynamo riittää, esim tuo Edelux vie itsessään kaiken tehon mitä dynamosta saa irti. Tämä voi olla kurjaa jos haluaa takavalonkin dynamolla palamaan. Ja omasta kokemuksesta vaikken mikään ansioitunut randonneur-pyöräilijä olekaan niin se takavalo pimeällä maantiellä on ihan nasta.
Voi edeluxinkin kanssa ilmeisesti käyttää takavaloa halutessaan. Sille on siinä oma liitinkin.

Takavalo on kyllä hieno juttu, mutta toisaalta se vie niin vähä virtaa ettei paristojen tai akkujen kanssakaan tule potkun loppuminen ongelmaksi kun nekin kestää niin pitkään. Tai kivempihän se tietysti olis jos ei tarvis huolehtia niistä ollenkaan.

Pitäis kyllä investoida johonkin tommoseen, mut ku en osaa priorisoida sitä rahankäytössäni.
Cnc:llä on jotain aivan hyvän hintasia napoja, näyttää sp:ltä.

Samoja SP- napoja taitaa olla monessa mestassa myynnissä , logot yms. hiukan vaihtelevat .

Kun dynamonavasta haluaa virtaa, esim älypuhelimelle tai tabletille, niin valitettavasti useat markkinoilla olevat laitteet eivät toimi lupaamallaan tavalla. Eli niillä ei oikeasti voi pysty lataamaan kaikkia älypuhelimia, sillä monet nykypuhelimet ovat hyvin ronkeleita sisään tulevan virran suhteen. Itse olen kokeillut useita erilaisia myynnissä olevia konverttereita, ja huomannut tämän tosiasian, ja samaa olen lukenut myös lukuisilta matkapyöräfoorumeilta. Omissa kokeiluissa iphone on ollut nokian lumiaa virtaherkempi/ronkelimpi, eikä ole suostunut lataamaan kuin pedalpower:in konvertterilla. Eli kannattaa testata konvertteria oman laitteen kanssa ennen kuin ostaa tai lähtee pidemmälle matkalle.

PedalPower australiasta on ollut hankinnasta lähtien erittäin hyvä matkakumppani.

http://www.pedalpower.com.au/

Kyllä minulla 5S ainakin latautuu tuolla SP +B&M kombolla, ainakin rosentit lisääntyy

Aurinkopaneeli+akku voi toimia kans, jos joskus paistaa aurinko. Jos aurinko ei paista, ollenkaan, ikinä, niin kuin viimeisen kuuden viikon aikana, niin sitä toivoo että olisi SON+akku. Toisaalta 23 000mAh on riittänyt aina reilu viikoksi puhelimeen, valoihin ja kameraan, joten mitään oikeaa ongelmaa ole ollut.

twentyniner - 22:19, 16.11.2014 » Kyllä minulla 5S ainakin latautuu tuolla SP +B&M kombolla, ainakin rosentit lisääntyy
Kaikilla ei ole juuri tuota usb-ominaisuudella olevaa huippuvalaisinta käytössä/hankintalistalla. B&M:n huipputuotteisiin voi varmasti luottaa, mutta tarkoitinkin lähinnä erillisiä virtakonverttereja, joita markkinoilla on useita. Niitä kun usein mainostetaan toimivan kaikilla dynamoilla ja ladaten kaikkia älypuhelin merkkejä ja malleja, mutta näin ei kokemuksieni perusteella kuitenkaan ole. Varoituksen sananen siis vain pelkkää konvertteria olemassa olevan valon rinnalle etsiville.

Tässä katsellut säännöllisesti sekä SONin että SP:n dynamoita, hintaero melko edullinen SP:n kannalle, onko jotain perusteita hommata SON muuten kuin ilmeisesti vähän parempi suojattu ja oishan se sitten eräänlainen dynamoiden graalin malja.
Tai onko jollain kokemusta molemmista?

Entäs tuo Edelux? Valokeila näyttää hyvältä, mutta kuvattu aina jossain ihan säkkipimeässä. Onko lampussa jotain elektroniikkaa, joka tekee siitä sopivamman dynamokäyttöön suoraan boksista? Mietin tässä vain että onko esim. LED-modattu retrolamppu jotenkin tosi olennaisesti huonompi jos poissuljetaan rajallisempi valoteho koska polttimosta ei riitä yhtä paljon wattia. Toisaalta esim hämäräkytkin jos olen ymmärtänyt oikein että sellainen tuosta löytyy, kiinnostaa kyllä kovasti.

Edeluxissa on hämäräkytkin, joka nettiarvailuista poiketen toimii täydellisesti myös tarakan alle asennettuna etulaukun kanssa. Toinen kiva juttu on, että valo jää palamaan muutamaksi minuutiksi pysähdyksissä. Lisäksi keilan muotoa on jopa oikeasti mietitty, eikä valoa tarvitse osoittaa alaviistoon vastaantulijoiden sokaisemisen välttämiseksi. Muuten en osaa kauheasti sanoa. SONin vehkeet ovat toimineet minulla moitteetta pitkään, mutta vertailukohtaa ei ole.

+1 Edeluxille ja +2 Edelux 2:selle. Moitteetonta toimintaa, ja edellisten lisäksi takavalolle on oma liitin joka on valmiiksi reguloitu, eli ei tarvitse murehtia kovassa vauhdissa polttimoiden kestosta ja voi käyttää E10 kantaisia led-polttimoita suoraan esim. vanhan mallisessa takavalossa.

siis kumpi dynkky nyt 20" kiekkoon ledituikulle ja miks ? pd-8 vai sd-8 ?

The S-Series dynamo hubs are not only the smallest physically, but are the lightest weight on the market at 360g. This model is designed for 20" wheels at a 6V3W rating. It is also ready for use with 700C wheels at 6V2.4W output.

eli paino ja isompi dragi? mut enemmä tehoa jos haluu takavalon/usb output? lapset pysykää koulussa

Shimano DH-2N35

Viime viikolla katselin pienen heiton kehittänyttä etukiekkoani, että pitäiskö rihdata. Olikin kylkensä vihdoinkin niin ohkaset, että oli parempi poistaa käytöstä. Kellarissa oli kiekko Shimanon dh-2n35-dynamonavalla, siis just sellanen Bilteman dynamokiekko parin vuoden takaa, olin ostanut sen puolisoni pyörään. Ei kuitenkaan päätynyt silloin siihen, kun lamppunsa johdot eivät olleet sellaisenaan yhteensopivat, eikä pyörässä oikein ollut paikkaa kruunuun kiinnittyväksi suunnitellulle lampulle, kun etukori on siinä. Tuotimme jostakin pattereilla toimivan valon ja maailma hymyili. Dynamokiekko jäi siis kellariin, mutta nyt laitoin sen paikalleen omaan pyörääni.

Olin säätänyt laakerit ennen käyttöönottoa, varmistaakseni että se indeksointi tosiaankin on vain dynamosta, eikä laakerista. Ajaessa mielestäni tunsin vastuksen, mutta olinhan samalla vaihtanut renkaatkin. Toisiin tuttuihin renkaisiin.

Ajoin uudella kiekolla keskiviikkona sen asennettuani pyöräpajalle ja lepakkomieheen, seuraavana päivänä töihin, kahvilaan ja bodomin ympäri, sekä perjantaina töihin. Huomasin laakerissa pienen klapin, jonka säädin heti pois. Ajoa siis alla joitakin kymppejä. Lauantaina suunnilleen satanen maantietä ja sunnuntaina taas se viiskymmppinen bodomin ympäri. Nyt on taas klappia.

Mitä yritän sanoa, on siis, että ei kovin hyvä napa ilmeisesti toi dh-2n35, vai minkäslaisia kokemuksia muilla on ollut?

Kävi myös niin, että kaupungissa-ajovaloni oli kähvelletty torstaina sen kahvilassa istumisen aikana, joten koppuroin sen olemassaolevan dynamovalon tohon. Aivan uskottavilla suojaamattomilla naaras-naaras-lattaliitinkytkennöillä jne. yms.

Luin jostain internetistä, että kaikissa Shimanon dynyissä on toiminnallisesti samat sisuskalut, eroa ainakin laakereiden laadussa ja suojauksessa, sähköosien laadussa ehkä myös tai sitten ei. Mutta että navan aiheuttama vastus pitäisi kaiketi olla samaa tasoa kaikissa, eli verrattain ihan hyvällä tasolla, vaikka sp:tä ja sonia huonompi onkin. Ehdinkin jo suunnitella hankkivani tohon kunnon ajovalon, ja käyttäväni breveteillä. Että kestäisi varmaan käytön tapahtumissa, kun ei arkea joudu kohtaamaan, vaikka suojauksensa onkin huono.

Että tämmösiä kokemuksia tuosta, ja samalla kysymys, että onko toi todella noin paska, vai onko tämä vain alkuasettumista. Selvinnee käytön myötä. Suojaustahan tossa ei kummoisesti ole. Vastus mielestäni tuntuu ajaessa, varsinkin valot päällä. Mut olishan se siistiä.

Yhden käyttökokemuksen vastaavasta oon ainakin kuullut, että laakerit jumii, ja tota pyörimisvastusta on tääläkin sivulauseissa moitittu. Ja toi biltemakiekon vanne on myös vähä nolo, alexin kehä vahvistamattomilla reijillä ja törröttävällä saumalla.

Saattoi tulla kallis halpiskiekko.

onko kokemuksia shutter precisionin navoista

halpoja ja konstruktio ulkoisesti hyvin lähellä sonin napoja