Dedacciai 03 vs. Columbus Thron?

Eräs puolalainen herra tekee mulle rungon, ja näistä putkista pitäisi valita. Googlella selvisi sen verran, että Thron on melko painavaa, eikä muutenkaan kovin erikoista. Dedacciai 03:sta en saanut selville kuin että se on melko halpaa. Kumman näistä valitsisitte, vai kannattaisiko kysellä paremman teräksen perään, kun nyt lähtee runkoa teettämään? Näistä tehtynä runko ei aiheuttaisi valtavaa velkaantumista.

Columbus Zona vois olla aika hyvä kompromissi. Hieman kalliimpaa muttei polta lompakkoon reikiä, melko kevyttä yksöis -tai kaksoisohennettuna.

Joo, se vois kyllä olla. Noita Dedacciaita ja Thronia se nyt ekana tarjos, mutta eiköhän Zonakin onnistu.

Jos jollain on kokemuksia tai tietoa tuosta Dedacciai 03:sta, niin kuuntelen kiitollisena. Helpompi ois valita niistä mitä tarjotaan.

Tosin Zona ilmeisesti olisi kevyempää ja silti jopa vahvempaa (?) kuin Thron. Pitää kysellä rakentajalta, yhteinen kieli vaan on melkoisen huono englanti.

hastoe - 10:40, 7.6.2010 » Jos jollain on kokemuksia tai tietoa tuosta Dedacciai 03:sta, niin kuuntelen kiitollisena. Helpompi ois valita niistä mitä tarjotaan.
Jos oikein Googlasin, niin [Dedacciai 03](http://www.bringheli.com/dedacciai.html) (25CrMo4) on [4130](http://www.efunda.com/materials/alloys/alloy_steels/show_alloy.cfm?ID=AISI_4130&show_prop=all&Page_Title=AISI%204130):aa, kuten Thronikin.

Muttamutta… mitkä ovat seinämävahvuudet ja ohennukset kussakin putkityypissä? Veikkaan, että lopputuloksen kannalta on ihan sama, kumman otat. Imago- ja lompakkokysymys.

Edit: tarkempaa googlailua

Jos Googlaat “dedacciai zero tre” niin löytyy ehkä tietoa paremmin, esim. täällä joku puntaroi valintaa samoista kahdesta vaihtoehdosta:
http://www.frameforum.org/forum2/index.php?showtopic=133

Mutta mistä tämä rakentaja löytyi, mitä maksaa jne.?

Kiitti. Jotkut näköjään osaa käyttää googlea, jotkut ei. Tällä hetkellä veikkaan, että tilaukseen lähtee Dedacciai, ihan perstuntumalla. Runko maksaa saman verran kummalla tahansa noista, eikä sillä imagolla ole niin väliä.

En tiedä noista ohennuksista ja seinämävahvuuksista ainakaan vielä.

Rungon tekee Jacek Orlowski.

E: Joo, en tajunnut kirjoittaa sitä italiaksi.

^^ Niin, ihastuin noihin Orlowskin perinteisiin runkoihin (joita tuolla blogissa on kohtuu vähän) joskus vuosi sitten, kun niitä oli BLB:llä myynnissä. Silloin ei Orlowskilla ollut vielä minkäänlaista presenssiä interwebsissä, mutta jostain brittifoorumilta löysin sähköpostiosoitteen. Rahapulassa jäi yhteydenotto kuitenkin tekemättä. Nyt kun rungon hankinta tuli taas ajankohtaiseksi, huomasin herran perustaneen blogin ja päätin kysäistä hintaa. 470 € 1-2 RAL-värillä, noilla putkilla ja henkilökohtaisella geometrialla, rahteineen. BLB:llä runko olisi maksanut 470 puntaa niillä geometrioilla ja väreillä mitä niiltä sattui löytymään.

Tässä tulevan pyöräni esikuva:

Jaha, kuva ei näy mulla, täältä löytyy.

^no huhhuh mikä diili.

Kyllä kaikilla teräslaaduilla on hyvin lähellä toisiaan tuo tiheys eli painoon vaikuttaa vain miten tuo putki on ohennettu. Jäykkyydessä (kuinka paljon taipuu tietyn voiman alaisena) ei ole myöskään eroa minkään teräslaadun välillä, koska teräksen jäykkyyteen ei vaikuta mitä seosaineita siihen on laitettu (vaikka kuinka olisi kromia, molybdeeni tai mitä tahansa eksoottista kamaa). Ainoa asia joka jäykkyyteen vaikuttaa, on putken seinämän paksuus. Ohentamalla putkea saadaan siis kevyempää putkea ja samalla muokkaus vahvistaa sitä.

Se mikä erottaa hyvät ja huonot teräslaadut toisistaan on lujuus eli kuinka paljon putkea voi kuormittaa ennenkuin sen antaa periksi. Juuri lujuuteen vaikuttaa mitä teräkseen on seostettu esim kromi, molybdeeni, vanadiini, wolframi jne. Myötölujuus kertoo kuinka paljon voimaa putkeen voi kuormittaa ennenkuin se alkaa myötämään plastisesti (eli ei palaudu enään takaisin aikaisempaan muotoonsa) ja murtolujuus kertoo kuin paljon putki kestää kuormitusta ennenkuin antaa periksi kokonaan eli katkeaa. Yli myötörajan kuormitettu teräs on käytännössä käyttäkelvotonta joten myötäraja kertoo enemmänkuin murto. Paremmilla teräslaaduilla myötö - ja murtolujuus ovat huomattavasti suuremmat joten ohuetkin putket kestävät kuritusta.

Pienenä esimerkkinä ah tuo niin hieno “kromo” teräs jota pidetään synonyyminä hyvälle teräkselle eli teräs johon on seostettu kromia ja molybdeeniä Reynolds 520 UTS = Ultimate Tensile Strenght = Murtolujuus = eli milloin teräs antaa lopullisesti periksi ja hajoaa = 700-900 MPa
Ja sitten Reynoldsin ns parasta kamaa oleva ruostumaton 953 maraging teräs teräs 1750-2050 MPa

Ero lujuudessa on huikea (kaksinkertainen) ja tämä kertookin teräksen kehittymisestä sitten jumaloidun “kromon” ja perus 531.

Eli kun vertailet eri teräslaatuja yritä selvittää a) Myötö- ja/tai murtolujuusarvot ja b) kuinka paljon putkea on ohennettu. Toki seostus vaikuttaa myös siihen kuinka putket voidaan liittää toisiina. Onnistuuko hitsaus helposti vai pitääkö juottaa muhvien avulla, mutta siitä voi vaikka kerto Astro lisää.

Noista kahdesta vaihtoehdosta löytyy jonkin verran tietoa kun jaksaa kaivaa internettiä: Thronista löytyy seuraavat luvut RM = 800 MPa (murtolujuus). Rs = 760 N/mm² (myötölujuus), Ap5 = 12% (murtovenymä eli kuinka paljon putki venyy prosenteissa ennenkuin se katkeaa).
Dedacciai hieman epäselvää on mitä tuo 03 teräs on. Jos se on tuota ZERO REPLICA:a niin 1400 N/mm2 (MPa) on erittän hyvä arvo jos taas se on tuota huonompaa UNO REPLICA:a jonka mekaanisia arvoja ei kerrota, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Eli suoraan en osaa neuvoa kumpi on parempaa, koska infoa ei ole tarpeeksi, mutta eiköhän kummastakin hyvän rungon saa. Onnea matkaan :slight_smile:

^vihdoinkin joku viitsi avata tuota vähäsen. Kiitos!

hastoe - 11:53, 7.6.2010 » Jaha, kuva ei näy mulla, [täältä löytyy.](http://media.photobucket.com/image/orlowski%20frames/thecoreman/dreamfixie16.jpg)
Ton esikuvan valitseminenhan enteilee hyvää.. http://velospace.org/files/orbd2542524.jpg :D

^“destroyed after gettin hit head-on by a volvo…” Kivaa jälkeä tulee nokkakolarista :slight_smile:

Ettei jää epäselväksi niin en tokikaan tarkottanu, että toi osoittas putkien kestämättömyyttä, vaan naureskelin sille, että jätkä valitsee esikuvaksi fillarin, jolla joku on lähes päässyt hengestään. Ei niin että se mitään tarkottas oikeesti.
Ja varsin nätti pyörähän se kyllä on oli.

Ei mulla muuta.

Tuolla ainakin on noista columbuksen putkista ja putkisarjoista mitat ja ohennukset; Tubing

Itse tein maantiepyörän noista Gara-sarjan ohentamattomista putkista;
Imgur

http://farm5.static.flickr.com/4038/4652717497_6e77c6e9f1_b.jpg

Painoa kromatulle rungolle tuli ohjainlaakerikuppeineen 1992g ja haarukka 688g, eli ei mikään keijukainen, mutta noilla osilla kokonaispaino jäi pikkusen alle kymmeneen kiloon, mihin olen itse tyytyväinen. Luulen kuitenkin että olen sen verran puuperse etten eri putkilaatujen välillä kyllä eroja tuntisi. Tuo haarukka on kyllä mukava ja toimii jousena; soratiellä väpättää hienosti ja vaimentaa siis tärinää.

Kiitos Eiha, ton tietomäärän hankkimiseen ja sisäistämiseen ois mennyt hulluna aikaa.

Heh :slight_smile: tuttuja kuvia toki. Aika kieroa, kun olin ite just ollut samanlaisessa tapaamisessa auton kanssa kun löysin ton kuvasarjan ja miellyin pyörään. Ehkä tästä pyörästä tulee tribuutti kaikille volvojen syömille menopeleille. “Another way to stop brakeless; by a volvo.” Ja kai sitä hengestään voi päästä pyörällä kuin pyörällä.

Tosin mun Paddy Wagonista ei mennyt kuin etuhaarukka mutkalle siinä missä toi on mennyt poikki. Vauhtieroista ei oo tietoa. Mut PW onkin melkoinen läski.

^^Kiitoksia Eerolle linkistä ja todella kaunis pyörä :slight_smile: Tuolta sun postaamalta sivulta tosiaan löytyy kaunis taulukko josta voi vertailla eri Columbuksen teräsputkilaatujen arvoja link link

eero: toi on kyl erittäin hieno ja komea, seurailin salaa rakentelu-threadia siellä succisforumin puolella

^Heh, sinne tosiaan kirjottelin kun tuo on tommonen vaihdelaite, vaikka multa uskonto kieltääkin ihonmyötäiset päällysvaatteet…:wink:

Eiha - 13:06, 7.6.2010 » [Dedacciai](http://www.dedacciai.net/eng-frame-cycle-technology/bicycle-frame-tubes-steel.php) hieman epäselvää on mitä tuo 03 teräs on. Jos se on tuota ZERO REPLICA:a niin 1400 N/mm2 (MPa) on erittän hyvä arvo jos taas se on tuota huonompaa UNO REPLICA:a jonka mekaanisia arvoja ei kerrota, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata.
[Bringheli](http://www.bringheli.com/dedacciai.html) antaa kyseisen arvon Dedacciai zero trelle, ja itseasiassa siellähän on sama teksti kaikkien zerojen kohdalla. En sitten tiedä, miten luotettavaa tietoa.