Dear Eki - Lääkäripalsta

Äkkiseltään sanoisin, että menee pidempään kun mitä luulis. Kevyesti kuormaa sitä mukaa ku voi ilman kipua pikkuhiljaa kuomaa nostaen.

Odotellessa suosittelen tekemään hissuksiin vesijuoksua niin saa pidettyä jonkinlaista aineenvaihduntaa lihaksistossa yllä. Nopeuttaa huomattavasti vamman paranemista.

Reilun viikon sairastanut tässä. Alkoi kurkun karheudella ja yskällä, sitten näiden rinnalle nuhakuumeoireet, yskä sellaista että ei tahdo puhumisesta saati nukkumisesta tulla mitään. Astmalääkkeetkin pääsi loppumaan varkain pahimpien kuumepäivien aikana, niin olin niitäkin ilman siinä pari päivää. Tein kaksi negatiivista korona-kotitestiä, joista toinen tais olla erääntynyt.

Kuume nousi viikonloppuna takaisin oltuaan vuorokauden poissa, ja kun tässä on tosiaan vielä astmakin pohjalla, hakeuduin maanantaina päivystykseen. Sieltä verikokeet, tulehdusarvot, bakteeriviljely, keuhko-röntgen. Halki-poikki-pinoon -tyyppisellä lähestystavalla varustettu lääkäri totesi että testeissä ei näkynyt mitään ihmeempää kuin tulehdusarvot hieman koholla, mutta oireet sopii keuhkokuumeeseen, niin sain sitten antibiootteja, tonnista buranaa ja panadolia rinnakkain kuumeeseen, sekä kirjaimellisesti morfiinia yskään (yskä ei ole vielä juuri helpottanut, mutta tuottaa suht eteerisen olon kyllä)

1 Like

Forces/Fortress of warm blanket

en tiiä puhuitteko lekurin kaa esim. kuitulisästä tms? oon kuullu et joskus ne ei muista puhua ummetuksesta joka seuraa mut voi olla hyvä idea kysyä vaikka farmaseutilta apteekissa mitä mieltä ne on.

1 Like

Näissä erilaisissa influenssa, RSV, Covid yms virusten aiheuttamissa taudeissa apua voi olla myös N-asetyylikysteiinistä / N-acetylcysteine. NACista muodostuu glutationia, mikä on elimistön voimakkain antioksidantti. NACia käytetään lääketieteessä myös parasetamolimyrkytyksen hoitoon, ja se estää maksavaurioita korvaten maksan tarvitseman glutationin myrkytystiloissa. Ehkäisee myös muista syistä johtuvia maksavaurioita, ja on käytetty vuosikymmeniä keuhkoahtauman hoitoon.

https://www.sinunapteekki.fi/products/nutri-works-nac-500-mg-n-asetyylikysteiinijauhe-200-g?_pos=7&_sid=1d7226293&_ss=r

2 Likes

oon saattanu jauhaa leukoja unissani en oo varma

muumipeikko herättää muumipapan ja kysyy että “mitä helvettiä nyt taas, luulin että tällainen sekoilu on lopetettu” “haista vittu, never stop the madness ja kohta vedetään taas”

en tiiä, samat hampaat yläältä ja alaalta jomottaa. nimenomaan sitä hampaan kruunua. alko käytännössä yks aamu. söin kans viime yönä unissani pyöräkomponentteja. jos ei kohta lopu ni otanko yhteyttä hampilekuriin vai terveyskeskukseen? toimiiko paremmin ibuprofeeni vai parasetamoli?

onneks ei oo kämppiksiä.

3 Likes

Mä joskus valitin tosta polvien lihasten kutinasta sen jälkeen kun on VETÄNYT. Olin jotain juttuja lukenut että mistä se vois johtua mutta musta missään niistä ei ollut oikeen järkeä. Eilisen jälkeen alko kymmenen tunnin kuluttua ajosta, kolme tuntia heräämisestä, taas kutkuttamaan. Okei, ei siinä mitään, mutta aloin sitten tutkimaan asiaa iskemällä kivoja hakusanoja duckduckgohon. Sitten löyty tää:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5161583/
(päivittäkää se avattuanne linkin, niin sen pitäs kyl avaa, en tiiä mikä toi error on)

Mut siis olennaisimmat löydökset oli tyyliin; histamiinia vapautuu suurelti paikallisesti lihaksen stressi granuleista, sitä voi vapautua todella pitkän aikaa treenin jälkeen ja se moduloi mm. tulehdusta ja hermokasvua vielä sen jälkeenkin kun histamiinin preesenssi on palautunut normaaliksi, tai siis nää prosessit jatkuu vielä sen jälkeen pitkään. Ja tää on ihan hyvä juttu joka kuuluu osaksi palautumista.

Eli siis; tulee hyvä mieli kun veti niin kovaa että kehon oli pakko alkaa rukkaamaan paksumpia lihassäikeitä. Se nyt vaan vähän kutittaa.

1 Like

En suosittele sairastumaan keuhkoputkentulehdukseen rintalastan ja kylkiluun murtumista toipumisen ollessa vielä käynnissä. Ihanaa ajella loskapaskassakin, kun alkaa vihdoin helpottaa :heart:

3 Likes

Kuulostaa slightly amusing but mostly painful…

Itel just kylkiluun murtuma/luumustelmaepäily ja aivastukset hikoiluttaa silmiä jo etukäteen. I dread the sneeze…

ps. yhtä hauskaa on kun 15 kg pojanmötikkä on tottunut herättämään mut hyppimällä rinnan ja vatsan päälle. tulee ainakin noustua nopeasti pedistä pois.

1 Like

Juu, ei korjaantunu jalkaterää ulospäin kääntämällä nyt mulla tää homma.

Tässä Nokialla junaa venaillessa vähän funtsin tätä hommaa ja kyllä mulla toi vasen polvi lähtee sisäkiertoon jos koitan yhdellä jalalla kyykkyyn mennä. Ehkä oli virhe lähteä taistelemaan tätä taipumusta vastaan klossin asennolla :thinking:

Mulla on jalkaterissä jonkin verran virheasentoa ja siinä vaan paskoo nivelet jos yrittää sitä korjata kääntämällä niitä “oikeaan” asentoon. En tosin käytä klosseja, niin ei ole fillariympäristöstä vastaavaa kokemusta, mutta esmes salilla jalkaprässissä pitää aina tarkistaa, että jalkaterät on mulle luonnollisessa asennossa, koska silloin myös polvi ja lonkka on oikein, vaikka terät sojottaakin vähän väärään suuntaan.

Just polvien takia mun klosseissa on enempi klappia. 0°: alkaa sattua polveen kun ajaa yli pari tuntia. 6°: lopulta alkaa sattua lähinnä persauksiin kun ajaa esim päivän.

laita timet

Lyhyemmät kammet

Taidan laittaa flätit nyt seuraavaks.

Kammet on 170-milliset, 165-millisiä vois kyllä kokeilla. Tosin luulen, et kipu ei olis näin selkeästi toisella puolella, jos lammen pituus olis se ongelman aiheuttaja.

olettaen että olet suora, symmetrinen ja sopusuhtainen.

oon jonkun verran tehnyt empiirisiä havaintoja, kuunnellut ammattilaisten juttuja sekä lopulta lukenut useamman tutkimuspaperin aiheesta siltä varalta että joskus pitäisi aiheesta julkisesti meuhkata vakuuttavasti, ja SI-nivelen dysfunktio altistaa just tommoselle polven vaeltelulle yms.

Itellä vastaavaa oireilua ollu vaihtelevalla intensiteetillä jo useamman vuoden. Vaihdoin lyhempiin kampiin, tuntui ihan hyvältä. Myös huomasin että satulan taakse päin siirtely jeesaili, sit vielä laitoin klossit aikalailla eteen. Kaikki nämä kikat tuntui auttavan, mutta silti ajoittain, tosin huomattavasti harvemmin, se kipu kyllä itsestään muistuttaa.
Tärkein ja vaivalloisin, eli venyttely ollut tässä kans harkinnassa. :neutral_face:

Liittyyks toi kammen pituus ja SI-nivelen dysfunktio tässä nyt siis yhteen?

“Tosin luulen, et kipu ei olis näin selkeästi toisella puolella, jos kammen pituus olis se ongelman aiheuttaja.” mutta ne jalat voi olla siis eri pituiset, joko rakenteellisesti tai funktionaalisesti.

plus jos polvi vaeltaa yksi jalka kyykyissä niin sekin on epäilyksen aihe.