Dear Eki - Lääkäripalsta

Nilkan liikkuvuus ja lantion liikkuvuus ja tuki ainakin keskeisiä polven hyvinvoinnille.

Jos duuni on istumista ja liikunta satulassa istumista, niin ihan puoskarina heittäisin, et lonkankoukistajapuolta/koko etupuolen lihastoimintaketjua ois tod. näk. hyödyllistä avata ja vastaavasti pakaran alueen aktivaatiota ja mahdollisesti voimaakin lisätä.

1 Like

^ sopivan painone kahvakuula ja se perusvarma / tylsä heilautus vaa repertuaariin. t. myös puoskari

e. ota pavel elämääsi

3 Likes

Mulla oli ennen niin kipeät polvet että melkein en päässy portaita alas enään. Sit alotin pyöräilemään suht raskailla väleillä ja ongelmat katos. Välillä kun vaihdepyörällä spinnailee niin kipeytyy yoinen polvi mutta runtatessa ok. Muistaakseni @Carl :lla samankaltaista kokemusta runttauksesta ja polvista

Edit: Niin ja tämähän on nyt on the bike homma. Pyörän selästä kun oon pois niin syväkyykkyjä teen painolla ja tietenkin venyttelen suht hyvin

2 Likes

Itsellä polviongelmat lähteny melkein aina bulgarian squateilla. Youtubesta ohjeet ja 3x10 iltasin toinen jalka esim. sohvan päällä. Ite istumatyöläisenä juurikin nuo pakaralihasten aktivointi auttanut niihin.

Ja omalla kohdalla sanosin, että isolla runttaamisella parhaassa tapauksessa saat polvet vaan enemmän paskaks.

2 Likes

Niin no siis itselläkin sellainen jännä havainto että polvet alkoi oireileen tosi paljon pari vuotta sitten kun kävin 2-3krt viikossa pelaamassa racket ballia ja pyöräilin sinkulalla. Reilu vuosi sitten vasta fiksillä ajamisen aloitin ja yllätyksekseni kivut poistuivat melkein kokonaan jossain vaiheessa. Tämä
Luultavasti juuri siksi että lihakset vahvistuivat monipuolisemmin tossa hommassa. Huomaan kuitenkin että jos on vähänkin liian isot välit niin kipeytyy heti.

Täällähän on myös polvi-topikki: Minä ja polvet josta löytyy jos jonkinlaista vinkkiä ja vertaiskokemusta. Aihe toki relevantti myös Eki-palstalle.

Omia kokemuksia aiheesta myös enemmän ku ois välittänyt. Komppaan edellä mainittua, että huomioi koko jalan/ kropan lihakset/ liikkuvuuden, niin tekee todennäköisesti palveluksen polville samalla. Itellä putkirullaus ja venyttelyt jeesaa.

2 Likes

Ehdottomasti koko jalkaa lonkasta nilkkaan kannattaa tarkkailla ja pitää kuunnossa. Yks keino toimii yhdelle ja toinen toiselle. Erikosia nuo polvet

Joo maveilla, kyykyillä ja vastaavilla oli mullakin tapana pitää jumit ja vammat loitolla. Sattuneesta syystä ei ole salille tullut mentyä kohta puoleentoista vuoteen. Kyllä mä vielä.

Jaa niinpäs olikin paljon polviasiaa tuolla. Sori laiskuus etsinnöissä. Olisi voinut ehkä tota nostella mielummin.

Jep sama ja huomaa kyllä taas miksi siellä käydään

onko kellään kokemusta tic-hommista pyöräilyn yhteydessä? mulla on taas stressin tai jonkun takia nykiminen lisääntynyt aika reippaasti ja mietin että huonostiko tässä vielä käy. toisaalta fillarin päällä tulee vietettyä se päivän huolettomin aika, eikä vielä oo tullut mitään hankaluuksia. mutta ainahan sitä voi etukäteen ahdistua…

mulla alko ticit ku lopetin pyöräilyn, syyt saattaa liittyä.

1 Like

Hermosto ei erottele, onko kuormitus fyysistä vai henkistä, kokonaiskuorma ratkaisee. Jos on henkistä kuormitusta muualla, fyysisen kanssa pitää olla tarkkana, vaikka se tekisikin hyvää mielialalle. Eli tarttee pitää sekä kuormituksen määrä että laatu (eli tehot/sykkeet) sellaisena, että palautumiskapasiteetti riittää. Mulla on silleen onnekas tilanne, että elohiiri toimii varoitusmerkkinä siitä, että aletaan olla tän asian suhteen rajoilla.

Tai en tiiä

1 Like

jep, ehdottomasti! mulla on semmonen motto että ”kivakin tekeminen on tekemistä”, minkä oon joutunut oppimaan vähän kantapään kautta. on tää krooninen sairaus jonka takia on aina väsynyt jne.

1 Like

Tehtiin sillai tyhmästi että sykemittarista loppui patteri kesäkuussa. No eihän sitä tarvii ajamiseen ja sitten vetelin menemään aika paljon ja miten sattui. Olin aiemmin seurannut rasituskumulaatiota ja muuta Training Peaksin kautta, mutta kun se käyttää just sykettä mittarina niin se ei sitten päivittynyt.

Muutama viikko sitten alkoi väsyttää mutta kyllähän nyt keski-ikäistä ihmisraatoa väsyttää kun tekee. Löysin uuden patterin mittariin ja ilmeni että semmoiset pidemmät lenkit on oikeastaan aika rankkoja (jos on vähän hölmö niin nämä asiat pitää tarkistaa numeroista eikä tuntumasta). Nyt sitten on muutama päivä ollut ruumiinlämpö reilun asteen enemmän kuin normaalisti, ei siis kuumeen takia vaan siksi että on jotenkin lipsahtanut ylikunnon puolelle. Todella epämukava olo kun ei voi pitää vaatteita päällä, ja pitäis lähteä vetämään useamman päivän tapahtuma (onneksi siis ite ei tarvi ajaa muuta kuin autoa).

Määräsin syyskuun reseptiksi joogaa, kävelyä ja kallista mehua. Muut vinkit otetaan vastaan.

Joku muu ehkä voi oppia tästä jotain muuten kuin kantapään kautta.

4 Likes

Onkohan @N00bieMcN00bface n uniongelmat helpottuneet? Jostain syystä kirjoitus osui vasta nyt silmiini, mutta omakohtaisena ja kannustavana kokemuksena samanlaisista oireista kohti hyviä unia. Kärsin pitkään uniongelmista ja esim. nukahtamislääkkeet auttoivat kyllä nukahtamaan, mutta ei siihen, että herää sitten 3-4 tunnin päästä. Stressi vaikutti selvästi tähän ongelmaan pahentavasti, mutta ei stressitön tilannekaan johtanut kunnon uniin. Ja tunnetusti sitä sitten stressaa unettomuudestakin eli tilanne vaan eskaloituu hiljalleen.

Omalla kohdala tilanne lähti purkaantumaan kun luin Hesarista jutun herkkäunisuudesta, joka osui aika hyvin yksiin omien ongelmien kanssa. Painelin sitten työterveyteen keskustelemaan taas ties kuinka monetta kerta asiasta, mutta nyt Hesarin artikkeli aseenani. Ensinnäkin täytyy sanoa, että oli yksi erikoisimmista käynneistä. Lääkäri nimittäin ensin ilmoitti tutkineensa unettomuutta paljon, alkoi puhua itämaisista filosofioista ja siitä mitä Dalai Lama oli kertonut hänelle sekä suositteli lukemaan pienestä aforismikirjasta joka ilta yhden sivun. Mietin jo siinä kohtaa ja unettomassa mielentilassa, jotain radikaalimpia ratkaisuja esim. partakoneenterillä, mutta nyt tullaan siihen kakkos-kohtaan: Eli toisekseen lääkäri oli siinä tuon erikoisemman stoorinkertomisen ohella printannut reseptin ja naputti sitä sormellaan. “…ja näitä otat yhden tai kaksi yöksi, niin sulla ei ole enää ongelmaa nukkumisessa”. Ja oli muuten oikeassa.

Aluksi nukutti todella raskaasti kokoajan, mutta useamman viikon tokkuroinnin jälkeen homma on ollut balanssisa varmaan yli viitisen vuotta. Viikolla syön puolikkaan 25mg tabletista, mikä on hyvä muistaa kun lukee erilaisia kauhustooreja. Esmes tämän Ylen jutun hikoileva hoitsu vetää 100mg illassa eli about kahdeksankertaisen määrän ja mä olen sentään yli 115kg köriläs.

Se mihin törmää välillä, on reseptinuusimisen yhteydessä tapahtuva väheksyntä ongelmalle. Joskus lääkäri vannottaa, että tarkoituksenani on päästä napeista eroon joskus ja kerran minulle pidettiin luento siitä, miten vetämällä padallisen kaurapuuroa ennen nukkumaanmenoa nukkuu paremmin kuin millään napeilla. Jälkimmäiselle lääkärille suosittelisin vähän tuhdimpia annoksia näitä psykoosilääkkeitä. Mutta yleensä asia sujuu helposti ja jouhevasti. Toki tuota nappiriippuvuutta (tämä siis ei-fyysistä sorttia, mutta you know, on kiva nukkua hyvin) on tullut kelattua paljon, mutta jos nyt laitetaan vaakakuppiin tuo aika pieni päivittäinen annos ja se, että ei pysty olemaan ja kaikki väpättää (kunnon unettomuudesta kärsivät tietää kyllä tän) niin, elämänlaadulliset seikat pistää jatkamaan kyllä pillerin popsimista.

1 Like

no siis tulee ja menee. kesä oli ihan hanurista kuumuuden vuoks mutta onnistuin välttään monet väsymisen sudenkuopat kuten impulsiivisuus tai lohtuostostostelu. rytmihäiriöön ja pahoinvointiin oon tottunu ja sekasin oleva maha voi johtua myös ihan vaan crohnin taudistakin. uni ja masu on molemmat hirmu herkkiä ressille.

meditoin lähes päivittäin ja nyt kun on taas viileämpää niin oon ottanu painopeiton takas kehiin. meditaatio on ollu hyvää mielen tyhjentämistä päivällä joko ennen iltavuoroa tai sit aamuvuoron jälkeen ja sit niinä päivinä kun ei oo duunia niin meditoin milloin huvittaa. usein silti päivällä. ajatuksena tässä on se että vähennän jo päivällä henkistä kuormaa edes vähän ettei tulis uniin. pysyy se negatiivinen sisänen puhe ees vähän ruodussa.

lääkäri joka suositteli reilua annosta kaurapuuroa voi mennä uudelleen koulutettavaks nimittäin maaru täynnä nukkuminen suxx. kokeilin joskus ja heräsin ihan törkeeseen närästykseen ja lienee tarpeetonta ilmoittaa että sen yön unet meni siinä. ja oksensinkin.

painopeitosta on porukka mieltä, mutta omakohtanen kokemus on, että nukahtaminen on helpompaa ja jos satun heräämään niin mutu että nukahdan helpommin. plus se tuntuu kivalta ja rauhottavalta kun sen alle menee.

kofeiinilla ei tunnu olevan vaikutusta tässä kombossa eikä mun päivittäinen käyttö ole edes paha. 3dl kuppi aamulla. kofeiinin puoliintumisajan puolesta oon illalla ihan seiffillä alueella siis.

stressi tässä taitaa olla masennuksen kans pahimpia syyllisiä, mutta kohta on 3. vuosi terapiaa taputeltu ja olo on kohentunu henkisesti merkittävästi sitten vuoden alusta. stressi taas tulee massista tai tarkemmin siitä turvattomuuden tunteesta mitä köyhyysrajalla eläminen tekee, mut oon saanu rahaa vähän säästöön ja silläkin osastolla on siis vähän helpottanu.

lp;el en oo edes miettiny uni asioitanu hetkeen eli joko oon tottunu heräilyyn tai oon heräilly merkittävästi vähemmän viimeaikoina.

1 Like

Näin nää taitaa mennä, että etukäteen neuvominen on turhaa. Hyvin harva kuulemma oppii edes ensimmäisestä burnaristaan vielä :slight_smile:

Mut siis, kävely on erinomaisen hyvä, jos on mahdollisuutta kävellä jossain luontoympäristössä tai sen kaltaisessa, niin vielä parempi. Tarpeeksi unta, illalla ajoissa ruudut kiinni, valoja himmeämmäksi ja musat yms. virikkeet sinne rauhoittavalle osastolle. Syömisien osalta hirveän vähähiilarinen ruokavalio ei välttämättä ole suositeltava, hiilihydraatit ruokavaliossa auttaa stressin purkamisessa. Edit: ja mukavat, paineettomat sosiaaliset tilanteet sellaisten tyyppien kanssa, joiden seurassa sielu lepää, löysää kiristyksiä kanssa kivasti. Ja lisätäänpä tähän vielä meditaatiokin, jos semmonen tuntuu mielekkäältä. Ja joogassa vaan jotain löysää rentoutusta, ei mitään tiukkaa astangavääntöä.

Yksi stressin kannalta olennainen juttu, mitä ei tule helposti ajatelleeksi, on kuulemma työn ääressä syöminen. Se, ettei ole aikaa rauhoittua syömään, on ilmeisesti hermostolle hälytyssignaali. Eli ruokatauot oikeasti tauoiksi.

6 Likes

looking to the side

6 Likes

Kofeiinin puoliintumisaika on varsin yksilöllinen, 2–8 tuntia tai sinne päin. Jos ei itellä vaikuta, niin hyvä, mutta puoliintumisajalla laskien, jos se ois tuo 8, niin aamulla ois edellisen aamun kofeiineista elimistössä vielä 1/8, eli koskaan ei oltas nollissa. On tässä nyt vähän aikaa ollu mielessä, et vois siirtyä vähäksi aikaa taas kofeiinittomaan, kun on ollu unet vähän levottomia.

Mä suosittelen kevyttä annosta banaania, manteleita, kaurahiutaleita ja maustamatonta jugurttia. Kasasin tuon yhdistelmän omassa uupumus-unettomuus-montussa. Banskuissa ja manteleissa on molemmissa jotain rauhottavia kemikaaleja, jugge ja kaura rauhoittaa ruoansulatusta. Ja hiilarit illalla lisää melatoniinin eritystä.

Tuon taloudellisen epävarmuuden tuottama stressi on kyllä pitkällä aikavälillä hirvee kuormitustekijä. Ja toisilla on vaan kokemustensa kautta vahvempi luotto siihen, että elämä kantaa, kuin toisilla. Tää on semmonen stressinlähde, mitä optimistisesti elämään asennoituvien on välillä aika vaikee ymmärtää.

1 Like