Crescent Eddy Merckx

TS - 22:52, 16.10.2010 » Satulatolppa on yhä jumissa ja samoin keskiön lukkorengas tuntuu olevan tiukassa. Ruuvarilla ja vasaralla koetin naputella kunnollisten työkalujen puutteessa, mutta lommoa rupesi tulemaan niin en viitsinyt sen kovempaa kokeilla.
Saat minulta haka-avaimen lainaan, niin säästyy lukkorengas!

Käytettävyyden nimissä taipuisin itse varmaan avokumeihin, mutta olisihan tuo tuubeilla melkoinen ilmestys. Joten hommaa molemmat!

Tuubit…

Upea laite.

Vähän osapäivitystä eli aikainen joulu:

http://lh6.ggpht.com/_E6uiKk3t--4/TNvlmYaxVGI/AAAAAAAAA6c/Ksml8x5B__A/s640/11112010082.jpg

Sopivat navat 36 reiällä on myös tulossa. Tuubeiluksi tämä taitaa mennä, haen siis 36h Campan NOS tuubikehiä malleista Record / Victory.

Ohjaamon mallailua:

http://lh5.ggpht.com/_E6uiKk3t--4/TQfpExRW7XI/AAAAAAAABFk/w0tjCq_jVkU/s576/14122010160.jpg

Haarukan emäputkessa on kunnolla moskaa, stemmi ei uppoa edes minimirajaan asti. Pitänee rassata kunnolla.

Tällainen työkalu on helppo valmistaa ja kätevä ohjainputken ja satulaputken sisäpintojen puhdistukseen.

Pätkä esim 10mm rautatankoa tai putkea johon sahataan tai päästetään ohkaisella
laikalla ura. Sitten vai rauta kiinni porakoneeseen ja toiseen päähän - hahlon
väliin sopiva pätkä nauhahiomapaperia, joka rullautuu kätevästi raudan ympärille.
Sitten vain ei muuta kuin hoonaamaan.

Hieno fillari muuten.

-Olli

Noniin, sitten viime kerran olen haalinut hieman lisää osia, saanut Ollin vinkillä stemmin sopimaan haarukkaan, ja joutunut toteamaan että ISO-vapaaratas ei todellakaan mene italonapaan ilman väkivaltaa, toisin kuin internetissä kaikkialla sanotaan.

Tänään oli sitten tarkoitus saada satulatolppa vapauteen. Tähän pyrimme käyttämällä hiilihappojäätä sekä kuumailmapuhallinta. Tolppa on saanut Rost-offia reippaasti viime kuukausien aikana, joten tämä astetta rajumpi keino oli tarpeen.

Runko siis satulasta kiinni ruuvipenkkiin, keskiöstä hiilihappojäärakeita satulatolppaan, lämpöä runkoputkeen, vääntöä runkoon ja BAM, tolppahan se sieltä hyppää syliin, eikö niin?

https://lh3.googleusercontent.com/_E6uiKk3t--4/TYpifxgZuII/AAAAAAAABPw/D-DT8LeQ_3w/s912/23032011293.jpg

No eihän se sieltä tullut, ei edes liikahtanut. Tolppa fjongaa, runko fjongaa, eikä täysiä uskalla vääntää, ettei käy niin kuin marlonin esimerkissä. Nätin näköistä huurretta kyllä kertyi.

https://lh6.googleusercontent.com/_E6uiKk3t--4/TYpi0s7lPqI/AAAAAAAABP0/WxrRlfpvCW4/s512/23032011296.jpg

Broidin kanssa mietittiin, josko sitten seuraavaksi rakentaisi hylkyrungon satulaputkesta työkalun, joka kiinnittyy jumissa olevan satulatolpan ympärille. Tähän työkaluun kiinnitettäisiin sitten massavasara, jonka avulla saisi teräviä iskuja tolppaan, mikä vetäisi tolppaa ulos rungosta. Itse olen vähän skeptinen tämän suhteen, mutta kai sitäkin kokeilla voisi. Jos joku on vastaavaa kokeillut, kertokaa toki miten teitte sen.

Sitten on tietysti se vaihtoehto, että kokeilisi jotain syövyttävää, mutta en keksi, miten esim. kodin putkimiestä saisi vain rungon ja tolpan väliin eikä pelkästään tolpan sisään lillumaan.

Tietysti tolpan voisi jättää paikoilleenkin. Se on vain noin sentin alempana kuin mitä normaalisti käytän. Voisikohan tuollaiseen eroon helposti tottua?

Olen kyllä kateellinen tuosta osasarjasta ja älyttömän hienosta pyörästä. thumbs up

Mulla oli stemmi kiinni Merckxissä, niin lujaa, että lopulta sulatin sen kaasupillillä. Alumiini sulaa helposti ja nopeasti. Mitään vauriota ei tullut edes maalipintaan. Vaatii tietysti vakaata kättä tähtäillessä.

Käyttämällä “korkeampaa” satulaa saisit sen sentin takaisin. Luulisin.

Mutta ethän sä nyt voi antaa periksi! Joskus voi nopea isku olla parempi tapa kuin vääntö. Olisihan hienoa saada toi tolppa ehjänä ulos kun se kerran on aika harvinainen.

mulla on traineripyöränä kans em-kressu (reynolds 501), ja siinäkin tuntuu jumineen sekä stemmi että satulaputki (olivat jo kun tuon sain hankituksi) - pitää alotella varovainen irrottelu sit kun jaksaa. mega-hieno em-kressu tässäkin threadissa.

TS - 0:03, 24.3.2011 »

Tietysti tolpan voisi jättää paikoilleenkin. Se on vain noin sentin alempana kuin mitä normaalisti käytän. Voisikohan tuollaiseen eroon helposti tottua?

Mulle tuossa ei olisi järkeä.

Kuten yllä mainittiinkin, älä anna periksi!

TS - 0:03, 24.3.2011 » Broidin kanssa mietittiin, josko sitten seuraavaksi rakentaisi hylkyrungon satulaputkesta työkalun, joka kiinnittyy jumissa olevan satulatolpan ympärille. Tähän työkaluun kiinnitettäisiin sitten massavasara, jonka avulla saisi teräviä iskuja tolppaan, mikä vetäisi tolppaa ulos rungosta. Itse olen vähän skeptinen tämän suhteen, mutta kai sitäkin kokeilla voisi. Jos joku on vastaavaa kokeillut, kertokaa toki miten teitte sen.
En ole itse tuollaista kokeillut, mutta tuli mieleen, että eikö iskuja tarvittaisi pääasiassa tolpan ja satulaputken välisen sidoksen avaamiseksi, minkä jälkeen tässä säikeessä esitetyt menetelmät auttaisivat tolpan ulos vetämisessä. Eli jos ei ole merkitystä suuntautuuko isku ulos vai sisään päin, niin tolpan lyöminen sisäänpäin olisi todennäköisesti teknisesti yksinkertaisempi toteuttaa. Tietty, jos tolppa nasahtaa sentin lisää sisään ja jää taas siihen, niin sitten se on kaksi senttiä liian alhaalla...

Sitten tuli myös mieleen, että oletko varma että satulatolppa oli satulaputken sisällä myös satulaputkea kylmempi? Jos lämmitit satulaputkea ja se lämpö johtui eteenpäin satulatolppaan, niin silloinhan alumiinin suurempi lämpölaajenemiskerroin tekee kaikki yritykset tyhjäksi. Jos ette kokeilleet pelkästään täyttämällä satulatolppaa ja putkea hiilihapojäällä ilman lämmittämistä, niin se voisi olla yrittämisen arvoinen. Kuitenkin kyseenalaista kuinka paljon tuo auttaa. Jos saisit laskettua sekä tolpan, että putken lämpötilaa 100 astetta pakkasen puolelle, niin laskujeni mukaan teräksen ja alumiinin väliin tulisi teoriassa kolme millimetrin sadasosaa lisää tilaa. Mitä sitten tuollainen lämpötila tekee sinne väliin saaduille liuottimille ja öljyille, on taas ihan arvoitus mulle.

Täytä satulaputki vedyllä keskiön kautta ja laita rööki perään. Tästä seuraava räjähdys laajentaa satulaputkea ja samalla räjähdyksen paine sylkäisee tolpan ulos. Laita tyynyjä seinän eteen, niin ei tule lommoja tohon tolppaan tai seinään.

:smiley:

Ja olihan tosiaan vitsi, ei kai kukaan ole internetissäkään niin hölmö että tätä kokeilisi?

Kyllä se tolppa sieltä irtoaa. Kannustavana ajatuksena voi sanoa, että kaikki irrotusyritykset todennäköisesti rikkoo sitä syntynyttä sidosta tolpan ja rungon välillä ja jossain vaiheessa se kyllä liikahtaa.

Hieno pyörä tulossa, pisteet alkuperäisen asun säilyttämisestä (vaikkakin ajoa varten vaihtaisin tilalle vähemmän harvinaisen eturattaan niin kuin Tuure sanoi. Kuvia varten ja talven seinälle ripustamisen ajaksi sitten oikeat rattaat paikalleen).

Totta puhut, ei kai iskun suunnalla niin paljoa ole merkitystä kuin sillä, että saa alu-teräsliitoksen hajalle. Alaspäin tolppaa olisikin varmasti helpompi lyödä, tosin ajatus siitä, että se sitten jumittaisi vieläkin alempana ei hirveästi houkuttele. Ongelma tosin on yhä se, miten saada täsmälleen tolpan suuntainen isku aikaan.

Tuota hiilihappojäätä kokeilimme kyllä aluksi ihan sellaisenaan, ja sitten vasta lämmöllä runkoon. Mainitsemasi kolmen sadasosamillin kokomuutos saa kyllä tuon jäähdytyshomman kuulostamaan melko turhalta, vaan enpä minä siitä oikein osaa sanoa. Veikkaisin, että meillä oli tuossa noin 120 asteen lämpötilaero parhaimmillaan. Kuumailmapuhaltimella ei yritetty kärventää runkoa, vaan lähinnä pitää putket sulana.

Voisihan tuota jäähdytysvääntelyä kokeilla uudelleenkin, jos vaikka askartelisi satulatolpalle kunnon kiinnityspannan ettei satulan tai tolpan pään kautta tarvitsisi vääntää.

Entäs, jos laitat rungon väärinpäin ja kodin putkimiestä satulaputken täyteen ja venaat, että tolppa lakkaa olemasta…

^ mun piti irroittaa LeJeunen keulaan kiinnihitsautunut stemi tuolla tavalla. Aamulla ja illalla huuhtelu ja uudet lipeat tilalle, noin viikon kuluttua ongelma eli seitsemisen senttia alumiiniputkea oli kadonnut.

Toivottavasti taa tolppa irtoaa helpommin, mutta valilla joutuu turvautumaan pienimman vahingon strategiaan ja miettimaan minka osan uhraa muiden puolesta.

^disassembling a classic bicycle is like a game of chess?

Viikon ajan kerran päivässä jos suihkuttaa sinne CRC:tä tai muuta vastaavaa litkua niin voi olla että ainakin vähän paranee tilanne. Uskoisin että jossain vaiheessa ainakin sentin nousee satula. Työtä se vaan vaatii